Vladimír Slivka
Hornicko-geologická fakulta, Vysoká škola báňská - Technická
univerzita Ostrava
Česká republika
Hornicko-geologická fakulta Vysoké školy báňské - Technické univerzity Ostrava prošla v posledních 15-ti letech významnými obsahovými a strukturálními změnami. Dnes je fakulta moderní fakultou s výrazným přírodovědně-technickým základem. Výsledkem realizované transformace je skutečnost, že z dnešních 3.100 studentů je pouze 5 % studentů klasických hornických oborů. Z hlediska srovnání se zbývajícími 6-ti fakultami VŠB-TUO je HGF druhou nejsilnější fakultou.
Jedním z nově vzniklých oborů, který má na fakultě poměrně krátkou tradici, je tříletý bakalářský studijní obor "Geovědní a montánní turismus".
Studenti oboru Geovědní a montánní turismus jsou připravováni pro oblast specializovaného turismu, orientovaného zejména na neživou přírodu a technické památky. Hlavní důraz je přitom kladen na problematiku geologie a hornictví, tzn. takových vědních disciplín, které mají na fakultě dlouhodobou tradici a kde je možno využít v plné míře jejího multioborového charakteru. Tzn., že absolventi tohoto oboru jsou vychováváni zejména pro tu oblast cestovního ruchu, kde je možné uplatnit zvýšené znalosti o přírodních i antropogenních vlivech utvářejících naši planetu studiem základních geologických a jim obsahově blízkých disciplín (např. studium problematiky spojené s ochranou životního prostředí apod.). Lze určitě bez nadsázky říci, že každá přírodní zajímavost má svoji jedinečnost, často zejména z pohledu jejího geologického vzniku a vývoje.
Studenti oboru jsou však současně připravováni i pro oblast specializovaného cestovního ruchu, zaměřeného na památky technického charakteru, zejména pak na ty, které vznikly jako pozůstatky po hornické činnosti.
Výše uvedená problematika je tedy rozhodující pro formování profilu absolventa oboru "Geovědní a montánní turismus" a tvoří základ tohoto tříletého studia. Některé specializované předměty jsou však koncipovány tak, aby studenti po jejich absolvování získali potřebné znalosti také z problematiky tradičního cestovního ruchu.
Celkově absolvují studenti oboru následující předměty:
Předměty povinné:
Nauka o Zemi
Statistika a informatika
Počítačové praktikum
Ekonomie
Teorie turismu
Základy kartografie
Sociologie
Geologie
Výpočetní technika
Ekonomie turismu
Výrobní technologie
Dějiny přírodních a montánních věd
Muzejnictví
Cizí jazyk I
Cizí jazyk II
Předměty volitelné
Základy matematiky
Bakalářská matematika I
Základy fyziky
Deskriptivní geometrie
Bakalářská matematika II
Petrografie
Bakalářská fyzika
Předměty povinné
Historická a regionální geologie
Biologie a ekologie
Management a marketing v cestovním ruchu
Geografie a geomorfologie
Zdravotnictví a hygiena
Cizí jazyk I
Cizí jazyk II
Přírodní a technogenní surovinové zdroje
Ochrana přírody, krajiny a památek
Historiografie a etnografie regionů
Psychologie a interpersonální komunikace
Cizí jazyk I
Cizí jazyk II
Předměty povinně volitelné
Cizí jazyk III
Předměty povinné
Obchodní a správní právo
Finance a účetnictví
Chráněná krajinná území a památky
Odpadové hospodářství a ochrana ŽP
Technické kulturní památky
Metody sanace přírodních útvarů
Bezpečnost práce a požární ochrana
Dějiny evropských států
Technika služeb cestovního ruchu
Údržba a konzervace technických památek
Seminář - bakalářská práce
Předměty povinně volitelné
Cizí jazyk III
Cizí jazyk III
Z výše uvedeného přehledu předmětů je zřejmé, že koncepce výuky v oboru "Geovědní a montánní turismus" významně rozšiřuje možnost uplatnění absolventů studia, kteří mohou pracovat jako samostatní odborní pracovníci v oblasti organizace a propagace jak tradičního, tak specializovaného cestovního ruchu a v neposlední řadě také jako pracovníci muzeí, památkových ústavů apod.
Významnou součástí studia je rozšířená výuka cizích jazyků, dávající absolventům možnost uplatnění i v některých jiných oborech, kde je znalost těchto jazyků požadována a která nemusí vždy souviset pouze s problematikou cestovního ruchu. Studenti v průběhu studia absolvují výuku tří jazyků - dvou povinných (angličtina, němčina) a jednoho povinně volitelného (francouzština, španělština nebo ruština). Výuka angličtiny a němčiny je zaměřena jak na obecné jazykové znalosti z oblasti komunikace, tak na odborný jazyk z oblasti hospodářství a cestovního ruchu v souladu se zaměřením studijního oboru.
Výuka je zajišťována v maximální míře kvalifikovanými pracovníky fakulty a školy, pouze v případě některých předmětů (např. Zdravotnictví a hygiena, Muzejnictví apod.) jsou využíváni odborníci z praxe, kteří na fakultě pracují jako externí pedagogové. Jejich účast při výchově nových odborníků v oboru je jedním z důležitých faktorů, které vedou ke zkvalitnění výukového procesu.
Ve školním roce 2003/04 ukončili studium tohoto oboru také první absolventi v našem konzultačním středisku v Mostě (cca 15 studentů). Region severních Čech, stejně jako region Ostravska je charakteristický bohatou hornickou tradicí. Významným faktorem, jenž může sehrát důležitou roli při prosazování specializovaného turistického ruchu v tomto regionu, zaměřeného na montánní historii, je jeho podoba a bohaté kulturní tradice, které jsou předpokladem postupného vybudování zahraniční klientely se zájmem o tuto problematiku. Také v tomto konzultačním středisku je výuka zajišťována obdobným způsobem jako v Ostravě, podíl externích pedagogů - odborníků z praxe, kteří pracují v regionu, je však s ohledem na poměrně značnou vzdálenost poněkud vyšší.
V současné době studuje v konzultačním středisku Most tento obor cca 80 studentů ve všech třech ročnících studia.
Skladba studijního programu od školního roku 2004/05 umožňuje těm studentům oboru, kteří projeví zájem o navazující magisterské studium (v současné době se jedná zejména o obor Geologické inženýrství), zapsat si již v průběhu 1. ročníku volitelné vyrovnávací předměty, po jejichž úspěšném zvládnutí budou oprávněni, po absolvování bakalářského studia, navázat v magisterském studiu v tomto oboru. Vzhledem k tomu, že tato forma studia předpokládá mimo jiné také zvládnutí problematiky z oblasti matematiky, fyziky a deskriptivní geometrie, které jsou obsahem předmětů společného základu, je vhodná především pro absolventy gymnázií. Druhým oborem magisterského studia, jenž byl zvolen jako vhodný pro navazující formu studia, je obor Komerční inženýrství. Tato výše uvedená kombinovaná varianta studia by měla těm studentům, kteří si ji zvolí, umožnit nejen zvýšení své odborné kvalifikace, ale také zvýšit jejich šance na získání odpovídajícího zaměstnání po ukončení studia, neboť tento problém se stává v celostátním měřítku stále palčivějším a dotýká se každoročně značného počtu absolventů většiny vysokých škol.
Mnohé kulturní památky s bohatou historií jsou často situovány v prostředí, které je po stránce svého geologického vývoje pro turisty přitažlivé a atraktivní, zejména tehdy, je-li průvodce schopen na dané lokalitě o této problematice podat alespoň základní informace. Turisté často projíždějí na své cestě za kulturními památkami úchvatnou krajinou s nádhernou přírodou a zajímavými technickými památkami, o nichž však často během cesty nedostanou žádné informace, protože průvodce není na tuto formu výkladu, zahrnující atraktivity tohoto typu, připraven. A právě forma propojení tradiční a specializované formy cestovního ruchu může významnou měrou přispět ke zatraktivnění pobytu účastníků zájezdu v dané oblasti.
Forma specializovaného turismu není doposud v České republice tak rozšířena, jako tomu je např. v některých zemích západní Evropy. Již dnes se však můžeme setkat s touto formou cestovního ruchu i u nás, příkladem může být např. realizace venkovské turistiky a agroturistiky, jejímž cílem je ekonomické oživení některých regionů. Specializovaný turismus, zaměřený na neživou přírodu a na technické památky může být, pokud najde porozumění i ze strany cestovních kanceláří, dalším krůčkem k hlubšímu poznání naší země, tak bohaté na přírodní zajímavosti a technické památky.
Mazáč J. (2003): Technické památky a bakalářské studium oboru "Geovědní a montánní turismus" na hornicko-geologické fakultě VŠB-TU Ostrava. - Sborník příspěvků, Odborné přednášky ze seminářů Mezinárodního festivalu TECHNÉ OSTRAVA 2003, 52-55, DK Poklad Ostrava-Poruba.
Mazáč J. (2004): Geovědní a montánní turismus - progresivní obor : vybrané problémy teorie a praxe. - Sborník příspěvků, Odborné příspěvky z mezinárodního kolokvia "Výuka problematiky cestovního ruchu na vysokých, vyšších a středních školách" a z odborných seminářů mezinárodního festivalu TECHNÉ OSTRAVA 2004, 29-32, DK Poklad Ostrava-Poruba.