Ing. Petr Šarboch, Ing. Vlastimil Modroch 

HBZS Praha a.s.

 

 

Hlavní báňská záchranná stanice v Praze

 

.

 

            Od 1. ledna 2006 působí Hlavní báňská záchranná stanice(HBZS) specializovaná na podzemní stavby. Co přineslo zřízení této HBZS do organizace báňské záchranné služby v České republice? Proč vznikla nová báňská záchranná stanice v době celkového útlumu hornictví a co se od této stanice očekává, se pokusíme nastínit v následujícím článku.          

 


            Historie báňské záchranné služby

            Báňská záchranná služba má na území České republiky již velmi dlouhou tradici, která sahá až do sedmdesátých let devatenáctého století.

            Přestože se člověk pokoušel využívat nerostné bohatství prakticky od doby, kdy použil první pěstní klín, cílená těžba nerostů se výrazně rozvíjela od čtrnáctého století. Není bez zajímavosti, že již v té době byly české země centrem hornictví v tehdejší Evropě. Nebývalý rozmach však hornictví zaznamenalo po roce 1800. Po celou dobu je hornictví neustálý boj člověka s nástrahami přírody a jeho historie je lemována ztrátami na majetku, zdraví, ale především i na lidských životech.

            Rostoucí opovážlivost lidského rodu byla přírodou krutě trestána a horníci často platili za své chyby tím nejcennějším, svými životy. V té době se zrodila pověstná hornická solidarita a snaha pomoci kamarádovi v době nouze. Na tyto kořeny pak navázal zcela nový obor hornického podnikání – báňské záchranářství, které se specializovalo na neobvyklé a extrémní podmínky hornictví.

Textové pole: Hlavní báňská záchranná stanice Praha a.s.
Za opravnou 276/8, 151 23 Praha 5 – Motol
tel.: 257 282 707; 257 282 701
havarijní linka: 257 222 369
fax: 257 282 722
e-mail: hbzs@hbzs-praha.cz
WEB:  www.hbzs-praha.cz


            První cílené pokusy v oblasti báňského záchranářství se datují do druhé poloviny devatenáctého století, za rok organizované a předpisem nařízené báňské záchranné služby se však považuje rok 1897. Nařízením c.k. Báňského hejtmanství č. 692 z 6. dubna 1987 byla stanovena opatření na ochranu postižených a majetku na dolech ostravsko - karvinského černouhelného revíru. Jeho součástí bylo i zřízení záchranné stanice.

            Další rozvoj báňských záchranných stanic byl ve dvacátém století vázán především na význačné uhelné a rudné revíry a logicky s jejich útlumem a likvidací došlo i na omezení a likvidaci báňských záchranných stanic.

            V konci roku 2002 byla ukončena těžba i na kladenských dolech a po více jak devadesáti letech tak zanikla i báňská záchranná služba tohoto revíru, která v minulosti zajišťovala pomoc při nehodách v podzemí i na území hlavního města Prahy.

            Na počátku roku 2003 tak zůstaly na území naší republiky tři Hlavní báňské záchranné stanice, a to HBZS Ostrava, Most a Hodonín.

 

            Přestože hlubinné doly s výjimkou ostravsko – karvinského revíru již byly vesměs uzavřeny nebo jsou těsně před likvidací a zdálo by se tudíž, že činností prováděných v podzemí ubývá, ve velkých aglomeracích je opak pravdou. Hustota povrchové zástavby je v těchto místech velmi vysoká a ne vždy je možné tíživou dopravní situaci, rekonstrukci dožívajících inženýrských sítí i budování nových řešit prostředky pozemního stavitelství. Pak nastupuje ke slovu činnost prováděná hornickým způsobem. To se dnes týká především Prahy, ale v blízké budoucnosti se tomuto problému nevyhne žádné z větších měst.

            Jen havárií vodovodů, způsobené v letošní zimě mrazy a stavem těchto sítí, bylo na území Prahy několik desítek. Podzemí města je protkáno sítí kanalizačních a vodovodních potrubí pocházejících často i z konce devatenáctého století. Narůstající složitost silniční dopravy je řešena zahlubováním pod úroveň terénu a jen na území Prahy jsou v současné době připravovány nebo raženy tři silniční tunely. Rozvoj další výstavby je často závislý na provedení inženýrských sítí a klasickými výkopy nelze tyto sítě realizovat bez výrazného omezení kvality životního prostředí v dané lokalitě. Tíživá situace s parkovacími místy se rovněž řeší přesunem těchto míst do podzemí.

            Většina těchto prací pak probíhá pod stávající zástavbou.

            Z toho vyplývají rizika, která si už v minulosti několikrát vyžádala svou daň. Při těchto nehodách častokrát zasahovala i báňská záchranná služba kladenského revíru. Namátkou lze uvést některé zřícené nebo pádem ohrožené objekty, např. v Chotkove ulici, v budově Státní plánovací komise na nábřeží kpt. Jaroše poničené výbuchem plynu apod.

            Další z velkých nehod na území Prahy byl požár při ražbě Strahovského tunelu v únoru 1992, jehož likvidace probíhala déle než čtyři dny.

 

            Zřízení BZS v Praze

            Z výše popsaných důvodů rozhodl Český báňský úřad v Praze rozhodnutím č. 2242/03 ze dne 11.8.2003 o tom, že podzemní stavby na území hlavního města jsou z hlediska bezpečnosti a rizika vzniku mimořádných událostí, vzhledem k nejbližší báňské záchranné stanici se stálou pohotovostí, nedostatečně zajištěny a nařídil organizacím s rozhodujícím podílem podzemních staveb v Praze, tj. akciovým společnostem Metrostav, Subterra a Energie – stavební a báňská, zřídit pro zajištění báňské záchranné služby na svých stavbách Závodní báňské záchranné stanice.

            Po společné dohodě těchto organizací zřídila Energie – stavební a báňská a.s. jedinou ZBZS, která zajišťovala tuto službu i pro ostatní dotčené organizace. V průběhu následujících let byla ZBZS Praha pověřena zajišťováním báňské záchranné služby i na pracovištích dalších organizací, provádějících činnost hornickým způsobem na území Prahy, pokud jim Český báňský úřad tuto povinnost, vzhledem k podmínkám vedení stavby, nařídil. Na pracovištích organizací Energie – stavební a báňská a.s., Metrostav a.s. a Subterra a.s. pak tuto službu zajišťovala ZBZS Praha na území celé republiky.

            Vzhledem ke specifickým podmínkám činnosti, vybavení a dostupnosti staveb i technicko – geologickému uložení těchto děl vznikla nová specializace báňského záchranářství. Podmínky vedení děl v relativně malé hloubce pod terénem, velmi často pod zástavbou, dopravními komunikacemi a proplétajícími se změtí kabelů a potrubí se výrazně liší od děl, na nichž byla báňská záchranná služba dosud primárně zajišťována, ať již se jedná o hlubinné uhelné nebo rudné doly, povrchové velkolomy nebo dobývání ropy a plynu.

            Bezpečnostní rizika dnešní doby, tj. terorismus v podzemních provozech v hustě zalidněných aglomeracích (Tokio, Madrid, Londýn) byl dalším důvodem ke zřízení služby specializované na likvidaci nehod v uzavřených, obtížně přístupných prostorách, v nichž není možné efektivně provádět zásah s běžnou výbavou hasičských sborů, tj. se vzduchovými dýchacími přístroji.

 

            Vznik HBZS Praha

            Popsaná situace zapříčinila několik jednání, jejichž logickým vyústěním, byla transformace ZBZS Praha na Hlavní báňskou záchrannou stanici Praha s celorepublikovou působností a se specializací na podzemí stavby.

            Na Český báňský úřad se obrátil generální ředitel HZS ČR a náměstek ministra vnitra s upozorněním na bezpečnostní problémy, týkající se zajištění odborného dozoru provozovaných podzemních staveb.

            ČBÚ vypracoval zprávu „Bezpečnost podzemních staveb“, která byla projednána Výborem pro civilní a nouzové plánování a následně Bezpečnostní radou státu. Ta uložila ministru průmyslu a obchodu ve spolupráci s předsedou Českého báňského úřadu:

1. vypracovat návrh novely zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 61/1988 Sb.“), upravující zabezpečení státního odborného dozoru při provozu podzemních staveb a objektů a předložit jej na schůzi vlády České republiky v termínu do 31. března 2006,

2. předložit návrh zabezpečení báňské záchranné služby pro provozované podzemní stavby a objekty na schůzi Bezpečnostní rady státu v termínu do 31. prosince 2005,         

3.  předložit zprávu o stavu podzemních staveb a objektů na území České republiky na schůzi Bezpečnostní rady státu v termínu do jednoho roku po nabytí účinnosti novely zákona č. 61/1988 Sb.“

            Z tohoto důvodu Český báňský úřad v Praze následně vydal rozhodnutí, jímž organizaci Energie – stavební a báňská a.s. uložil zřídit od 1.1.2006 transformací stávající ZBZS Praha hlavní báňskou záchrannou stanici.

            V prosinci 2005 provedl ČBÚ specializovanou prověrku v prostorách ZBZS a konstatoval, že podmínky rozhodnutí byly splněny.

Textové pole: Přehled činností zajišťovaných HBZS Praha:
·	nepřetržitou pohotovostní službu báňských záchranářů v areálu HBZS v Praze- Motole
·	práce v nedýchatelném prostředí s použitím čtyřhodinových kyslíkových dýchacích pří-strojů BG 174
·	poskytování první pomoci včetně transportu postižených z místa nehody v podzemí,  evakuace osob z nedýchatelného prostředí 
·	práce v nedýchatelném ovzduší a  agresiv-ním prostředí v chemických oblecích Sunit
·	ražení štol a tunelů, hloubení jam a studní 
·	zpřístupňování starých důlních děl, jeskyní a jejich udržování v bezpečném stavu
·	průzkum a dokumentování neznámých pod-zemních prostor včetně detekce ovzduší, měření teploty a proudění větru 
·	pořízení fotodokumentace a videozáznamu při mimořádných událostech v podzemí, na povrchu i ve výškách
·	zvedání těžkých břemen pomocí zvedacích podušek a heverů
·	trhání celistvých betonových a skalních blo-ků pomocí hydraulického trhacího zařízení DARDA
·	práce ve výškách a nad volnou hloubkou pomocí lezecké techniky (i v nedýchatelném prostředí)
·	zajišťování výkopů a podzemních dutin pro-ti pádu horniny 
·	zajišťování staticky narušených staveb
·	servis dýchacích přístrojů, školení pro me-chaniky a uživatele dýchací techniky
·	školení a praktický výcvik báňských záchra-nářů
·	opravy, kontroly, plnění a tlakové zkoušky hasících přístrojů
·	servis, tlakové zkoušky a plnění tlakových lahví
·	revize plynových zařízení
·	čištění prostor od nánosů a usazenin škodli-vin, kalů a prašných látek s využitím sacího bagru
            Činnost HBZS Praha

            HBZS Praha sídlí v Motole v dojezdové vzdálenosti k fakultní nemocnici. V prostorách HBZS je udržovaná nepřetržitá pohotovost jedné pětičlenné záchranářské čety, velitele báňských záchranných sborů a mechanika – záchranáře. Ve stejném složení je udržovaná domácí pohotovost, resp. pohotovost na určeném místě, která, v případě výjezdu pohotovostní čety, neprodleně doplňuje obsazení stanice. Zásahové vozidlo pro dopravu čety a materiálu k místu nehody je trvale vybaveno pro likvidaci předpokládaných druhů nehod, tj. zejména na zásahy v nedýchatelném ovzduší. Další materiál je připraven k  naložení do vozidla v havarijním skladu a na havarijní skládce.

            V záchranném sboru HBZS Praha je 29 profesionálních záchranářů a 15 dobrovolných záchranářů, včetně tří záchranářů lékařů. HBZS Praha metodicky řídí Závodní báňskou záchrannou stanici Odolov, která v bývalém východočeském uhelném revíru zajišťuje likvidaci pozůstatků hornické činnosti.

            Mimo vlastní zásahovou činnost provádí HBZS Praha především preventivní a kontrolní činnost na pracovištích, která musí být, z rozhodnutí ČBÚ, při výkonu své činnosti báňskou záchrannou službou zajištěna.

            Dále HBZS Praha zajišťuje práce v rizikových a ztížených podmínkách a práce se specializovaným zařízením. Zejména se jedná o průzkumy a dokumentaci různých prostor v nichž lze předpokládat zdraví škodlivé prostředí. V těchto prostorech je pak možné zajistit i případnou asanaci, vyčištění či jejich zpřístupnění. Přehled nabízených prací je uveden dále.

            V současnosti provádí HBZS Praha preventivní, kontrolní a zásahovou činnost především na podzemních stavbách. Uvedené stavby přestávají podléhat dozoru HBZS obvykle ve chvíli ukončení hloubení, ražeb apod. V budoucnu se předpokládá rozšíření působnosti HBZS Praha i na provozované podzemní stavby a objekty v souladu s výše zmiňovaným usnesením č. 61 Bezpečnostní rady státu. Rozsah těchto děl bude záviset na posouzení jejich stavu a rizik jejich provozování Státní báňskou správou.

            Přestože báňská záchranná služba vznikala jako nástroj na likvidaci mimořádných událostí a pomoci postiženým, a teprve následně začala plnit funkce preventivní a kontrolní, lze si jen přát, aby se činnost HBZS Praha omezovala jen na tyto práce a vlastních havarijních zásahů bylo co nejméně.