Ing. Bc. Bohuslav MACHEK
Český báňský úřad Praha
Český báňský úřad, tak jako každý jiný ústřední orgán státní správy, má v rámci své působnosti i tvorbu předpisů, kdy se snaží respektovat zvláštnosti práva v daném odvětví a způsoby jejich zdokonalování. Průběžně vyhodnocuje působení právních předpisů v provozní a správní praxi a ověřuje účinnost přijatých opatření. V každém kalendářním roce technické odbory ve spolupráci s právním odborem navrhují opatření k dalšímu zdokonalení právních předpisů vydávaných státní báňskou správou, která jsou vedením úřadu schvalována prostřednictvím tzv. Plánu řídící, kontrolní a legislativní činnosti (hlavní úkoly) Českého báňského úřadu.
II. odbor Dobývání nerudných surovin a nakládání s výbušninami Českého báňského úřadu zahájil kontrolu a hodnocení právních předpisů upravujících povrchové dobývání nerostů a nakládání s výbušninami v průběhu roku 2004. Provedl předběžnou analýzu stávajícího právního a skutkového stavu a následné zhodnocení nezbytnosti změn. Přičemž nezanedbatelný vliv na celkové hodnocení měly i dílčí poznatky získané při výkonu vrchního dozoru, kdy je porovnáváno chování žádoucí s požadavky právních norem, a to jak u obvodních báňských úřadů, tak i u dozorovaných subjektů.
Na konci roku 2004 bylo konstatováno, že další úprava bezpečnostních předpisů, zejména vyhlášek o používání a skladování výbušnin by měla být koncentrována do níže uvedených bodů a spočívat v:
- začlenění nově zavedených prostředků trhací techniky (tj. nové typy roznětu, roznětnic a dalších iniciátorů, mechanizovaný způsob nabíjení, závěry dokončených výzkumných úkolů),
-
jednostranném vymezení právních vztahů
(při předávání a přechovávání výbušnin, zadržení a odejmutí oprávnění,
povolování trhacích prací),
-
doplnění požadavků vyplývajících z nových právních předpisů
(Směrnice EU, normy upravující názvosloví, zákon o správním řízení, zákon
o obalech, stavební zákon, zákoník práce atp.).
Cílem by měl být takový předpis, který by vycházel z nových požadavků s praktickým a dlouhodobým využitím.
Vzhledem k tomu, že se nejedná o věc jednoduchou a krátkodobou, byl postup legislativních prací rozdělen do dvou období:
I. období (2006), kdy byla zpracována nezbytná novela zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon č. 61/1988 Sb.), nezbytná novela vyhlášek upravujících používání a skladování výbušnin a zároveň ke shromáždění potřebných podkladů.
II. období (2007/2008), ve kterém bude provedeno vyhodnocení a zpracování shromážděných podkladů, v rozsahu jejich posouzení a projednání, publikace nových předpisů, včetně jejich uvedení do správní a provozní praxe.
- Novela zákona č. 61/1988 Sb. je uvedena v jiném příspěvku. Mezinárodní vývoj v boji s terorismem koncem roku 2005 urychlil souběžně probíhající legislativní práce spojené s novelou tohoto zákona, která byla v požadovaném rozsahu a termínu dokončena již dne 30. června 2006.
- Novely vyhlášek upravujících
používání a skladování výbušnin.
V průběhu první poloviny roku 2006 došlo na Českém báňském úřadě k
vypořádání externích připomínek k návrhu novel vyhlášek, kterými se mění
vyhláška č. 72/1988 Sb.,
o používání výbušnin, ve znění pozdějších předpisů a vyhláška č.
99/1995 Sb.,
o skladování výbušnin, ve znění pozdějších předpisů. Novely vyhlášek
byly zveřejněny ve Sbírce zákonů pod č. 199/2006 Sb. a č. 200/2006 Sb. a
jsou účinné od 16. května 2006. Ke snadnějšímu a rychlejšímu zavedení
provedených změn do správní a provozní praxe jsem se v příspěvku zaměřil
na tyto níže uvedené změny:
- Vyhláška č. 199/2006 Sb., kterou se mění vyhláška č. 72/1988 Sb., o používání výbušnin, ve znění pozdějších předpisů:
Ustanovení § 25, odstavec 1, zní: "(1) Funkční spolehlivost roznětnic a ohmmetrů musí být přezkoušena v souladu s podmínkami stanovenými výrobcem.".
Ustanovení § 27 se na konci odstavce 4 doplňuje věta: "Správnost údajů v zápise potvrdí jiný přítomný pracovník vykonávající funkci skladníka nebo střelmistra nebo pomocníka střelmistra nebo technického vedoucího odstřelů nebo vedoucího pracoviště nebo odpalovače ohňostrojů."
Důvodem provedených změn byly tyto skutečnosti:
Funkční spolehlivost roznětnic a ohmmetrů používaných při provádění trhacích prací, které se od doby zpracování původního znění ustanovení § 25 odst. 1 vyhlášky o používání výbušnin se zvýšila. Uvádění roznětnic a ohmmetrů na trh a do provozu je upraveno zákonem č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů. Proto byl nově definován odstavec 1 a ponechány povinnosti uvedené v odstavcích 2 a 3, které zní: "(2) Po každé opravě musí být roznětnice nebo ohmmetr přezkoušeny v určené zkušebně. (3) O výsledcích zkoušek a oprav roznětnic a ohmmetrů se vede evidence."
K případné otázce, jak je to s přezkušováním roznětnice, která se již nevyrábí a nadále používá, přičemž v podmínkách stanovených výrobcem není uvedena četnost přezkušování, odkazuji na Nařízení vlády č. 17/2003 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na elektrická zařízení nízkého napětí a na další podrobnosti a požadavky pro spolehlivou a bezpečnou funkci roznětnic stanovené v ČSN EN 13763-26. Z těchto předpisů lze obecně dovodit, že pokud užívané zařízení nikdo nevyrábí a v podmínkách stanovených výrobcem není uvedena četnost přezkušování funkční spolehlivosti, je na právním nástupci předchozího výrobce, aby z hlediska konkrétních podmínek pomohl stanovit četnost přezkušování roznětnice. Není-li takový právní nástupce, je možno obrátit se s žádostí na notifikovanou osobu, která takové přezkušování provádí.
Další uváděná změna upravuje v provozní praxi užívaný nežádoucí jev, který spočíval v tom, že např. vedoucí skladu a střelmistr v jedné osobě si sám sobě vydával výbušniny ze skladu a poté je jako střelmistr buď spotřeboval, nebo je opět "sám sobě" vrátil zpět do skladu výbušnin. Proto byla do stávajícího platného znění vyhlášky zakotvena pevná zásada přítomnosti dvou pracovníků tak, jak tomu bylo dosud, a to pouze v jednom konkrétním ustanovení § 28 cit. vyhlášky, které upravuje předávání nespotřebovaných výbušnin po trhací práci.
Jiné provedené změny spočívaly v aktualizaci odkazů na nové technické normy, jako např. 6) ČSN EN 33 23 40 Elektrická zařízení v prostředích s nebezpečím požáru nebo výbuchu výbušnin." a 11) ČSN EN 33 20 30 Ochrana před nebezpečnými účinky statické elektřiny." a ve zrušení příloh č. 1 až 3, včetně poznámky pod čarou č. 18.
- Vyhláška č. 200/2006 Sb., kterou se mění vyhláška č. 99/1995 Sb., o skladování výbušnin, ve znění vyhlášky č. 342/2001 Sb.:
Ustanovení § 22 písmeno m) zní: "m) zvláštní úschovnou výbušnin pod povrchem (dále jen "úschovna výbušnin") zvláštní schránka (bedna, důlní vůz, kontejner apod.) v blízkosti místa spotřeby, ve které je dovoleno krátkodobě, nejdéle po dobu 24 hodin, ukládat výbušniny určené k použití."
Důvodem uvedené změny byla skutečnost, že z konkrétních ustanovení a ani z dalších souvisejících ustanovení uvedených v zákoně č. 61/1988 Sb. a ve vyhlášce o skladování výbušnin nebylo jednoznačně zřejmé, po jakou dobu lze v úschovnách výbušnin přechovávat výbušniny pro jednorázové použití. Proto byla do stávajícího znění § 22 písmena m) citované vyhlášky upřesněna maximální doba 24 hodin, po kterou je dovoleno výbušniny v úschovnách ukládat a tím i přechovávat.
Důvodem dalších neuváděných provedených změn bylo prohloubení zásady volného pohybu zboží, která má být uplatňována mezi členskými státy Evropské unie. Proto byla do textu obou novel vyhlášek vložena ustanovení, kterými se předchází vzniku tvorby technických překážek obchodu, kdy lze přijmout i výrobek z jiného členského státu, který nesplňuje technickou specifikaci stanovenou technickým předpisem v České republice, pokud ale zaručuje uživatelům stejnou úroveň ochrany.
Máme za to, že těmito a dalšími přijatými změnami v tzv. malé novele vyhlášek došlo k jednoznačnějšímu vymezení některých právních vztahů a k další eliminaci možnosti zneužití výbušnin.
Další postup legislativních prací při tvorbě nových vyhlášek pokračoval v průběhu roku 2006. II. odbor ČBÚ shromáždil některé podklady k dalšímu posuzování nezbytnosti změn výše uváděných vyhlášek o používání a skladování výbušnin s cílem vytvořit návrh nových vyhlášek. Jedním z důvodů tohoto rozhodnutí bylo i množství předchozích podnětů zaslaných z obvodních báňských úřadů (k vyhlášce o používání výbušnin 51 návrhů, k zákonu 52 návrhů a k vyhlášce o skladování výbušnin 21 pozměňovacích návrhů), počet povolených výjimek z předpisů upravujících nakládání s výbušninami (19) a v poslední řadě i nemalý počet interních aktů státní báňské správy (7), které upravují danou problematiku. Správnost tohoto předběžného rozhodnutí potvrdily i dosud shromážděné podněty od oslovených organizací (111) a poznatky publikované v odborné zahraniční literatuře, kodexech tzv. dobrých osvědčených praktik profesních společností působících v Evropě a USA.
Proto si i při této příležitosti dovoluji vyzvat
všechny ostatní, aby na základě svých poznatků a znalostí zaslali svoje
podněty na elektronickou adresu machek@cbusbs.cz do konce měsíce října
2006.
Jedná se především o spolupráci při shromažďování poznatků v níže
uvedených oblastech:
a) Obsah a forma formulářů, popř. osvědčených postupů, které by mohly být unifikovány pro zjednodušení správní a provozní praxe v rozsahu, zejména:
- žádosti o povolení trhacích prací, předávání a přejímání výbušnin,
- ohlašování trhacích prací, přepravy výbušnin, dokumentace přikládané k žádostem,
- záznamy o evidenci vyráběných, skladovaných, přepravovaných, přechovávaných, používaných a likvidovaných výbušnin,
- dokumentace k provádění trhacích prací,
- hodnocení rizik na pracovištích s použitím výbušnin, např. při hloubení studní, šachtic, jam, vrtů, ražení důlních nebo podzemních děl, při povrchovém dobývání, při těžbě plynu a ropy nebo při ostatních činnostech,
- dokumentace při provádění tzv. úvodní a konečné záměry, měření úklonů vývrtů, monitoringu při vrtání vývrtů, průběhu detonace a nežádoucích účinků trhacích prací, zakázaných postupů, stížnosti apod.
- dokumentace vedení evidencí, při projektování trhacích prací, zejména způsobů časování, geologického průzkumu, vedení záznamů a vyhodnocení prováděných odstřelů, vč. průměrných spotřeb trhavin a dalších položek rozhodných pro posouzení výsledků prováděných odstřelů.
b) Stávající poznatky v níže uvedených oblastech vč. návrhů nových podmínek:
- při posuzování zdravotní způsobilosti osob, které nakládají s výbušninami,
- při definování teoretické a praktické přípravy střelmistrů a dalších osob, které přijdou do styku s výbušninami,
- při definování průběžného celoživotního vzdělávání, zejména střelmistrů.
Z předběžného vyhodnocení dosud shromážděných podkladů, se II. odboru jeví jako nezbytné:
1. Rozloučit se s dosavadními instituty, jako např. nerozlišovat trhací práce malého a velkého rozsahu.
(Návrh spočívá v zavedení jednotného pojmu trhací práce bez rozlišení rozsahu. Velkosti hmotnosti náloží odstřelů nemají praktický význam pro řešení tzv. střetů zájmů a ani pro další požadavky, s výjimkou osob, které malý rozsah mohou provést (střelmistr). V předchozím období vydaná rozhodnutí by měla zůstat v platnosti a rozsahu uvedeném ve výroku rozhodnutí. Tato původní rozhodnutí by se po účinnosti nových předpisů pouze nedala měnit, popř. prodlužovat. Obvodní báňské úřady by vydávaly pouze nová rozhodnutí na základě nově stanovených požadavků, a pouze tato nově vydaná rozhodnutí by bylo možné podle podmínek stanovených ve zvláštním předpise měnit, apod.)
2. Eliminovat rozdílné požadavky na střelmistra a technického vedoucího odstřelů.
(Návrh spočívá v zavedení jednotné odbornosti střelmistr, kterým by se automaticky stali všichni držitelé střelmistrovských průkazů. Tito střelmistři by od účinnosti vyhlášky o používání výbušnin byli při provádění trhacích prací omezeni pouze dosaženou odborností. Noví držitelé průkazů by již museli splňovat nové požadavky na střelmistra, které by spočívaly v požadavcích: věk 21 let, zdravotně způsobilý a bezúhonný, středoškolské vzdělání, 3 roky trvající předchozí praxe na pracovišti odpovídajícím odbornosti, o kterou žádá, absolvovaný kurz, posouzení odborné způsobilosti prokázáním teoretických a praktických znalosti při zkoušce.).
3. Zpracovat nové předpisy, které upraví nakládání s výbušninami, zejména:
- upravit proces povolování trhacích prací pro jeden zkušební odstřel a po vyhodnocení výsledků zkušebního odstřelu upravit proces povolování pro opakované odstřely (stanovení podmínek pro jeden zkušební odstřel a stanovení podmínek pro opakované provádění trhacích prací za obdobných podmínek),
- nově upravit náležitosti žádosti o povolení trhacích prací (otázka dokladů o vyřešení střetů zájmů, stanovení doby platnosti předkládaných dokladů k žádosti, např. ne starší než 3 měsíce, žádost o povolení trhacích prací by měla např. obsahovat předpoklad možného vzniku škod z titulu jednorázových nebo opakovaných projevů nežádoucích účinků trhacích prací a způsob jejich eliminace včetně prokázání způsobu zajištění jejich hrazení (doklad o výši pojištění organizace nebo osob apod.)),
- upravit okruh účastníků řízení, jelikož stávající ustanovení § 28 zákona č. 61/1988 Sb. je některými právníky zpochybňováno, okruh účastníků řízení by pak upravoval v ustanovení § 27 správní řád,
- upravit posouzení, popř. nahrazení pojmu "ohrožení práv a právem chráněných zájmů,"
- stanovit podmínky přenositelnosti rozhodnutí o povolení trhacích prací, včetně povinnosti dodržovat dokumentaci k provádění trhacích prací jiným subjektem.
- podrobněji upravit pojem "nežádoucí účinky trhacích prací" a přitom nalézt způsob jak zapracovat požadavky uvedené v ČSN 73 0040, která upravuje jeden nežádoucí účinek - seismický účinek,
- zakotvit povinnosti vlastníka nemovitosti, tj. např. umožnit (strpět) umístění měřících přístrojů, osazení měřících bodů a přístupu k nim, včetně zákazu neoprávněné manipulace s nimi,
- zakotvit kritéria pro provádění pasportizace dotčených objektů do projektu trhacích prací tak, jak je např. stanoveno v souvislosti s činností prováděnou hornickým způsobem v podzemí, viz ustanovení § 22 vyhlášky ČBÚ č. 55/1996 Sb.,
- zpracovat požadavky z ČSN 26 90 21, která upravovala vnitropodnikovou přepravu výbušnin, protože jinak uvnitř provozoven platí podmínky stanovené v předpisu známem pod názvem ADR,
- stanovení povinnosti osob a organizace při nálezu výbušniny, popř. při zjištění rozdílu evidenčního a fyzického stavu výbušnin,
- podrobněji upravit skladování a přechovávání výbušnin, včetně vypuštění ustanovení, které umožňuje dobu 48 hod. skladovat výbušniny na volném prostranství,
- stanovit povinnost dodržovat provozní dokumentaci (zejména technologický postup a technický projekt odstřelu) a pokyny k výbušninám a příslušenství trhací techniky předané výrobcem nebo jiným distributorem,
- upravit odpovědnost pracovníků na jednotlivých stupních řízení za plnění povinností stanovených předpisy upravující nakládání s výbušninami organizací v odpovědnostním řádu organizace,
- stanovit nové povinnosti pro předchozí teoretickou a praktickou přípravu střelmistra (kurzy, které mohou pořádat pouze schválené odborné instituce, školy, kdy by byla nově stanovena povinnost min. počtu 50 odstřelů v průběhu praktické roční přípravy, atp.),
- upřesnit proces ověřování odborné způsobilosti střelmistrů,
- stanovit nové povinností držitele průkazu (mít průkaz u sebe při používání výbušnin, nebo když průkazztratí nebo poškodí),
- upravit podmínky k posuzování zdravotní způsobilosti, vč. osobnostní způsobilosti osob v obdobném rozsahu jak se uvádí v zákoně o zbraních a střelivu,
- stanovit nové podmínky pro okruh osob, které budou zajišťovat vzdělávací kurzy pro střelmistry, vedoucí skladů výbušnin, pomocníky střelmistra, zástupce vedoucího skladu výbušnin, popř. další osoby, které přijdou do styku s výbušninami,
- stanovit nové povinnosti pro pomocníka střelmistra, vedoucí skladu výbušnin, jeho zástupce, popř. pomocníka vedoucího skladu výbušnin, tj. absolvovat krátký kurz rozšířený o hlavní informace, týkající se rizik nakládání s výbušninami v rozsahu jejich používání nebo skladování.
4. Ve vyhlášce o používání výbušnin nově upravit:
- Podmínky pro používání výbušnin; provádění ohňostrojných prací upravit samostatnou vyhláškou v návaznosti na Směrnici EU o pyrotechnických výrobcích.
- Nové zdroje iniciace roznětu jako např. neelektrický a elektronický roznět, přičemž tyto změny se musí promítnout do nových ustanovení a regulovat tak zejména možnost použití nových druhů roznětů, kombinaci nových druhů roznětu se stávajícími známými druhy roznětu, čekací dobu, další podmínky pro uzavření bezpečnostního okruhu, způsob zneškodňování selhávek, požadavky na zapojení nových roznětů a z toho vyplývající nové požadavky na dokumentaci.
- Používání nových zdrojů iniciace roznětu neelektrického a elektronického roznětu. Nová právní regulace by měla řešit požadavky týkající se zvláštního odnímatelného zařízení roznětnice, nové požadavky na zdroje iniciace rázové trubičky - nazývané rovněž roznětnicí, která se svým konstrukčním řešením zcela vymyká klasickým kondenzátorovým nebo dynamoelektrickým roznětnicím. Podmínky používání tzv. loggeru a roznětnice k elektronickému roznětu.
- Čerpání tekutých trhavin popř. nabíjení sypkých trhavin zhotovovaných namístě v tzv. nabíjecím voze, neboť se jedná o nový a v předpise dosud neupravený způsob nabíjení vývrtů.
- Povinnosti měření vybraných parametrů vývrtů, dokumentování odstřelů, např. pořizování videozáznamů a monitorování průběhu nabíjení, včetně stavu před a po odstřelu, vč. průběhu odstřelu, průběžného vedení záznamů v průběhu provádění prací, zaznamenávání časových údajů, týkajících se zahájení a ukončení nabíjení, počasí, seznamu osob, které byly přítomny při nabíjení, nebo se jinak podílely na odstřelu, nebezpečných stavů apod.
- Stanovení velikosti bezpečnostního okruhu a ohroženého území (na základě dokončeného vývoje a výzkumu Českého báňského úřadu č. 37-05).
- Otázku zákazu používání mobilního telefonu, zejména při nabíjení; zákaz provádění výstražných signálů odpaly - jedná se o trhací práce.
- Zákaz používání vrtné drti k zhotovování sypané ucpávky.
- Požadavky na vedoucího trhacích prací, který metodicky řídí střelmistra, např. v rozsahu kontroly odborné úrovně technických projektů odstřelů.
- Odbornosti střelmistrů.
- Postup u hromadných odstřelů na povrchu (úvodní záměry, vrtný deník, konečná záměra).
- Stanovení náležitostí údajů vedených ve vrtném deníku, rozsahu prohlídky po odstřelu.
- Stanovení konkrétní odpovědnosti osob, seznámení s odpovědností a jmenováním osob proti podpisu, např. pro výkon funkce pomocník střelmistra, apod.
- Povolování některých vybraných rizikových činností (úkonů při trhacích pracích) odpovědnou a osobou organizace (souběžné nabíjení více odstřelů apod.)
- Způsob likvidace selhávek, vč. přijímání preventivních a nápravných opatření s využitím nejmodernějších prostředků (po posouzení otázky přínosu měření rychlosti detonace, meziucpávek, dělených náloží apod.).
- Přílohy vyhlášky, kde by byly vzory evidenčních záznamů, formulářů, průkazu, osvědčení, zkušební řád atp. (Lze již reálně zvažovat průkaz s mikročipem, taktéž připustit souběh papírových formulářů a elektronických formulářů, např. u výdejek, převodek, záznamních listů o spotřebě, knih pro skladování výbušnin, hlášenek o převozu, možnost elektronické evidence pohybu výbušnin, vozidel prostřednictvím GPS, čteček čárkových kódů na bednách, obalech, náložkách, rozbuškách. Tím by mělo dojít i ke snížení administrativní zátěže podnikatelů.)
5. Ve vyhlášce o skladování výbušnin nově upravit:
- Podmínky pro doplňování a vydej výbušnin ze skladu výbušnin, jelikož se jedná o nejrizikovější manipulaci, kdy je sklad otevřen s vypnutou signalizací:
- před vstupem do skladu musí auta zastavit,
- vjezd nebo výjezd umožnit po zaznamenávání vstupu a výstupu osob a vozidel ze skladu, doby pobytu apod.,
- povinnost mechanického uzavření skladu, pokud jsou vydávány nebo přijímány trhaviny,
- povinnost provést součtové kontroly, kontroly evidenčního a fyzického množství při každém pohybu výbušnin ve skladu.
- Podmínky k zajištění bezpečného skladování výbušnin, tj.:
- postup při ztrátě klíčů nebo trhavin ze skladu, včetně povinnosti výměny klíčů do 24 hod., a to i v případě změn skladníků, povinnost udržovat co nejmenší počet klíčů, vedení záznamů, kdy, kdo, od kdy do kdy si vypůjčil klíče k otevření skladu výbušnin, vedení záznamů čísel klíčů a vedení jejich seznamů, zajištění povinnosti různorodosti klíčů (jiné klíče od vchodu, jiné od dveří skladu, apod.), uložení klíčů v bezpečnostním trezoru, určení uložení a vedení výpůjček klíčů v bezpečnostním registru,
- rozsah denních kontrol (povinnost denní kontroly fyzického stavu výbušnin ve skladech výbušnin nahradit povinností denní vizuální kontroly vnější neporušenosti objektu skladu),
- periodické kontroly (např. v rozsahu součtových nebo podvojných kontrol skladovaných trhavin),
- min. měsíční kontroly, která by měla obsahovat kontroly stavu vstupu, oplocení, dveří a oken, ventilací, podlahy, krovů a střechy, stěn, technické vybavenosti skladu pomůckami, zabezpečení skladu výbušnin vč. zkoušky funkčnosti,
- zákaz využívání skladů výbušnin k jiným účelům,
- zamezení náhodné iniciaci v průběhu přenášení rozbušek ve skladu výbušnin,
- zákaz připravovat počinové nálože uvnitř skladu výbušnin.
- Definování skladovacích podmínek pro shodné skladování elektrických rozněcovadel a neelektrických rozněcovadel.
- Dořešení problematiky dříve povolených "typových skladů M 100 a M 200" a jejich zakotvení do platných právních předpisů.
- Zrušení povinnosti mít pouze jeden otevřený obal od jednoho druhu výbušniny ve skladu výbušnin.
- Zrušení diferenciace staveništních skladů, pyrovozů ve vyhlášce o používání výbušnin.
-
V přílohách stanovit vzory formuláře pro skladování výbušnin atp.
6. Z dalších obecně závazných předpisů vyjmout řešení mimořádných události při použití výbušnin a zahrnout je do vyhlášek o používání a skladování výbušnin Upřesnit požadavky na školení střelmistrů stanovit povinnost seznámení se základy podávání první pomoci, obdobně jak jsou nyní řešeny ve vyhlášce ČBÚ č. 26/1989 Sb., o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a bezpečnosti provozu při hornické činnosti a při činnosti prováděné hornickým způsobem na povrchu, ve znění pozdějších předpisů a ve vyhlášce ČBÚ č. 22/1989 Sb., o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a bezpečnosti provozu při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem v podzemí, ve znění pozdějších předpisů.
Po definování té nejpřijatelnější formy nových právních předpisů v průběhu roku 2007 bude snahou celého II. odboru jejich nekonfliktní zavedení do správní a provozní praxe.
K objektivnímu pohledu na rozvíjející se odvětví nelze opomenout ani některá méně příznivá úskalí, která mu škodí. Z celkového počtu 87 evidovaných mimořádných událostí při nakládání s výbušninami státní báňskou správou v období let 1996 - 2006 totiž tvoří 28% události souvisejících s nedbalostí osob, které používají výbušniny (nálezy trhavin) a s neustálou snahou o jejich zneužití (odcizení trhavin a vloupání do skladů výbušnin), 25% událostí tvoří nadměrné rozlety, 16% událostí souvisí s nedostatky ve výrobě výbušnin, 14% událostí bylo způsobeno předčasnými rozněty a 17% tvoří událostí ostatní. Tato fakta nelze přehlížet, proto v závěru tohoto příspěvku apeluji na všechny osoby (zaměstnance), aby při plnění svých pracovních povinností měli na paměti, že skutečně jakákoliv nedbalost, popř. mimořádná událost při nakládání s výbušninami, může zcela nepochybně snížit dosaženou úroveň používání a skladování výbušnin v České republice a zcela nepochybně by měla dopad na celkové zintenzivnění uvažovaných opatření jak v rámci státní báňské správy, tak i celého Evropského společenství.
Hlavním cílem příspěvku bylo seznámení zástupců těžebních organizací s postupem legislativních prací, zejména s úvahami, kterými je správní orgán veden na základě shromážděných dílčích poznatků. Proto II. odbor považoval k zabezpečení plánovaného cíle za nezbytné využít každé možnosti ke sdělení informace či názoru, kterými lze snadno zjistit zpětnou vazbu v jakémkoliv období legislativní činnosti. Právě proto jsem se snažil využít k vybudování atmosféry vzájemné důvěry i tohoto semináře, neboť mám za to, že i ten zdánlivě bezvýznamný podnět z provozní praxe může vést k tomu nejlepšímu řešení. V daném případě ke zdokonalení právních předpisů upravujících skladování a používání výbušnin k trhacím pracím, zejména při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem.