Ing. Alexander Hykel

NOVÁ PRÁVNÍ ÚPRAVA ODBORNÉ ZPŮSOBILOSTI PRO VÝKON HORNICKÝCH ČINNOSTÍ A ČINNOSTÍ PROVÁDĚNÝCH HORNICKÝM ZPŮSOBEM

Českým báňským úřadem byla vypracována vyhláška, která nahrazuje prováděcí vyhlášku č. 340/1992 Sb. ze dne 21. května 1992, o požadavcích na kvalifikaci a odbornou způsobilost a o ověřování odborné způsobilosti pracovníků k hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem. Vyhláška byla vydána na základě zákonného zmocnění v ustanovení § 5 odst. 3 a § 6 odst. 6 písm. a) zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a bezpečnosti provozu při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem. Vyhláška nabyla účinnosti k 1.8.2005 a byla vydána ve Sbírce předpisů po číslem 298/2005.

K vypracování nové vyhlášky bylo přistoupeno především na základě poznatků zjištěných orgány státní báňské správy při šetření mimořádných událostí od roku 1992, z nichž jako jedna z příčin byla zjištěna nízká úroveň odborných znalostí u technických i některých dělnických profesí v oblasti bezpečnosti práce a bezpečnosti provozu. Dále se do vyhlášky promítly nutné úpravy legislativy z hlediska požadavků Evropské unie a změn v našem právním řádě, zejména zákona č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních příslušníků členských států Evropské unie (zákon o uznání odborné kvalifikace), ve znění zákona č. 96/2004 Sb., požadavky Směrnice Rady 1999/31/ES ze dne 26. dubna 1999 o skládkách odpadů apod. Záměrem státní báňské správy rovněž bylo soustředit ověřování odborné způsobilosti do jedné vyhlášky a sjednotit požadavky na předkládané dokumenty, vydávaná osvědčení a celý zkušební proces.

Snahou Českého báňského úřadu bylo pochopitelně zvýšení účinnosti státního dozoru nad hornickou činností a činností prováděnou hornickým způsobem z hlediska kontroly kvalifikačních a odborných předpokladů u technických funkcí dohlížejících nad bezpečností ochrany práce a provozu a tím předcházení rizikům spojených s hornickou činností a činností prováděných hornickým způsobem. Vyhláška zpřísňuje posuzování odborných znalostí již na nejnižších článcích řízení bezpečnosti práce a provozu tj. "předák, revírník, mistr, nezávislým orgánem státního dozoru. Právě technický dozor, směnový technik nebo technik nadřízený směnovému techniku dohlíží na dodržování platných právních předpisů přímo na pracovišti a jednoznačně ovlivňuje chování podřízených zaměstnanců. Při činnosti státní báňské správy bylo právě u směnových techniků, zjišťováno nejvíce chyb v řízení zaměstnanců, neznalostí a benevolence k porušování bezpečnostních předpisů U vybraných profesí se specializovanou odbornou způsobilostí je oproti předchozí vyhlášce požadováno předložení odborné písemné práce ( např. Plánu OPD, části provozní dokumentace, revizní zprávy apod.), jenž bude součástí hodnocení o uznání odborné způsobilosti žadatele. Státní báňská správa zde nebude vyžadovat žádnou diplomovou práci, ale požaduje, aby si žadatel byl vědom kvality a rozsahu požadované dokumentaci z hlediska právních předpisů. Nevyžaduje proto pouze práci samostatně vypracovanou, ale uchazeč může předložit i dokumentaci na které participoval.

Podrobněji k jednotlivým vybraným ustanovením této vyhlášky:

V ustanovení § 1 jsou vymezeny základní pojmy jako odborná kvalifikace, odborná způsobilost, ukončené vzdělání a odborná praxe. Hornická činnost a činnost prováděná hornickým způsobem je regulovaná činnost a právní předpis pro její výkon požaduje prokázání odborné kvalifikace dokladem o formální kvalifikaci nebo průkazem způsobilosti, které vydávají orgány státní báňské správy. 

Ukončeným vzděláním se rozumí vzdělání příslušného směru, ve kterém se vyučují technické obory potřebné k hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem. Nejsou již konkrétně jmenovány odborné školy jako např.Vysoká škola báňská, Hornické průmyslovky, apod., které by splňovaly požadavky na danou kvalifikaci, ale je uváděn okruh požadovaných vyučovaných oblastí, resp. předmětů, který pro příslušnou činnost na středoškolské či vysokoškolské úrovni musí uchazeč absolvovat. Tento okruh je definován v příloze vyhlášky pro jednotlivé technické profese. 

Odborná praxe je pochopitelně požadována v příslušné regulované činnosti kromě speciálních činností i v oblasti elektro nebo strojního zařízení, kde bude respektována praxe v těchto oborech. 

Byli jsme si vědomi, že celá řada zaměstnanců, především při ražbách podzemních staveb a objektů, kteří absolvovali středoškolské nebo vysokoškolské vzdělání stavebního zaměření, nesplňuje v plném rozsahu požadované vzdělání. Nepokládám za smysluplné, posílat pracovníky vykonávající dlouhá léta tuto práci posílal na doplnění vzdělání. Tento stav jsme ošetřili v přechodných ustanoveních, kde říkáme, že osvědčení doposud vydaná a platná k 1.8.2005 zůstávají nadále v platnosti. Nebudeme se tedy vracet zpět a pracovníkům, pokud nenastanou jiné důvody, zůstane platné osvědčení až do skončení jejich pracovní aktivity.

V ustanovení § 2 odst. 1 jsou definovány požadavky na fyzické osoby vykonávající regulovanou činnost a ustanovené k zajištění odborného a bezpečného výkonu hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem, které musí splňovat danou odbornou kvalifikaci. Jsou zde definovány požadavky na následující funkce - regulované činnosti:

Závodní dolu,

Závodní lomu 

- na lomech s celkovou roční těžbou užitkového nerostu vyšší než 500 tisíc tun, 

- na lomech s celkovou roční těžbou užitkového nerostu nižší než 500 tisíc tun, 

U tohoto ustanovení bych upozornil, že se jedná o součtovou roční těžbu, kterou příslušný závodní lomu dozoruje. Tzv. "malý" závodní lomu může dozorovat třeba 5 lomů, ale nesmí přesáhnout na těchto lomech součtovou těžbu přes 500 tisíc tun. V opačném případě si již musí požádat o rozšíření osvědčení na "velkého" závodního lomu.

Závodní - zde je zaveden nový název odborně způsobilé fyzické osoby, která je odpovědná za bezpečné a odborné řízení hornické činnosti nebo činnosti prováděné hornickým způsobem na provozech, kde není stanovena funkce závodního dolu nebo závodního lomu. Tato odborně způsobilá fyzická osoba nahrazuje svým významem dosud používaného vedoucího pracovníka. V přechodných ustanoveních vyhlášky je rovněž ošetřen vztah vedoucího pracovníka a závodního. Z ust. § 10 odst. 3 vyplývá, že tato odborná způsobilost je postavena na stejnou úroveň.

Bezpečnostní technik,

Báňský projektant, 

Projektant instalací elektrických zařízení - v tomto případě došlo k rozdělení původní funkce projektanta na bližší specifikaci činností v oblasti projekce, týkající se jednak oblasti čistě báňské jednak elektro.

Geomechanik - zařazen v souladu s novou vyhláškou č. 659/2004 Sb., o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a bezpečnosti provozu v dolech s nebezpečím důlních otřesů,

Hodnotitel rizik ukládání odpadů je nově zavedená odborně způsobilá fyzická osoba k vypracovávání integrované analýzy úložiště a provádění hodnocení rizik ukládání odpadů v podzemních úložištích v rámci ustanovení Směrnice Rady 1999/31/ES ze dne 26.dubna 1999 o skládkách odpadů.

Vedoucí větrání,

Odborný znalec, upozorňuji, že odborný znalec podle naší vyhlášky není totožný se soudním znalcem podle vyhlášky o soudních znalcích a tlumočnících. Odborný znalec nám vykrývá požadavky horních předpisů zejména v oblasti svislé dopravy, strojů a zařízení. 

Technický dozor, jak již jsem uvedl pro výkon této činnosti vyhlášku zpřísňujeme a vyžadujeme, aby před prvním nástupem do funkce technického dozoru absolvoval uchazeč ověření odborné způsobilosti před nezávislým orgánem státního dozoru. Periodické zkoušky pak již absolvuje v organizaci. Státní báňská správa tím má možnost si i ověřit nejenom znalosti uchazeče, ale i splnění kvalifikačních požadavků (vzdělání, praxe), což doposud dělala organizace. Dovolil bych si upozornit, že původní klausule "v pochybnostech, zda jde o příslušný směr vzdělání a příslušný obor praxe rozhoduje státní báňská správa" byla jako protiprávní vypuštěna. Čili nějaká licitace s orgány státní báňské správy bude bezpředmětná, z vyhlášky nelze povolovat odchylky. To znamená, technický dozor, směnový technik apod., musí mít kvalifikaci jakou předepisuje tato vyhláška.

Předák - v rámci této vyhlášky byly zpřísněny požadavky na odbornou praxi, jedná se kvalifikačně o jednu z nejvyšších dělnických profesí, v rámci které jsou přímo řízení zaměstnanci - tzn. nejméně tři roky praxe v příslušné regulované činnosti.

Dále je v ustanovení § 2 odst. 2 zakotvena povinnost, že pokud má být funkce závodního dolu, závodního, bezpečnostního technika, projektanta, geomechanika, vedoucího větrání, technického dozoru a předáka vykonávána na plynujícím dole, na dole nebezpečném důlními otřesy, průtržemi hornin a plynů nebo na uhelném dole, požaduje se, aby alespoň polovina předepsané odborné praxe byla vykonána na dole s obdobnými podmínkami. Tato klausule byla v původní vyhlášce byla vyhrazena pouze pro závodního dolu, došlo tedy k rozšíření i na řadu ostatních funkcí, rozhodujících pro bezpečnost provozu, k rozšíření logickému, a tím i ke zpřísnění vyhlášky. Jedná se pochopitelně o funkce ustanovované po 1.8.2005. Pokud pracovníci byli do těchto funkcí ustanoveni před nabytím účinnosti vyhlášky, pak toto ustanovení se na ně nevztahuje. 

Ustanovení § 3 - odborná způsobilost - zde došlo k jedné podstatné změně určující, že fyzická osoba organizačně nadřízená z technického hlediska alespoň jednomu zaměstnanci uvedenému v § 4 musí mít odbornou způsobilost minimálně v rozsahu, která je stanovena pro osobu, kterou řídí. 

Ustanovení § 3 odst. 3 se snaží zajistit u nadřízených zaměstnanců minimálně takovou odbornou způsobilost a znalost dané problematiky hornické činnosti nebo činnosti prováděné hornickým způsobem jako u zaměstnanců jim podřízených. 

V ustanovení § 4 této vyhlášky je dán kompletní okruh funkcí resp. profesí, které podléhají ověřování odborné způsobilosti orgány státní báňské správy. V příloze vyhlášky jsou pak u jednotlivých profesí uvedeny příslušné vyhlášky na jejichž základě je ověření odborné způsobilosti požadováno. 

Regulovaných profesí podléhající ověření odborné způsobilosti je podle mého názoru hodně a budeme je postupně omezovat při novelizací jednotlivých vyhlášek resp. zákonů. Ještě letos rámci novelizace vyhlášky č. 415 o svislé dopravě, zrušíme zkoušky koordinačního technika těžního zařízen, pracovníka provádějícího nedestruktivní kontrolu a dalších. V připravované novelizaci zákona č.61/88 Sb. předpokládáme úpravu v oblasti obsluh vyhrazených technických zařízení tak, aby některé dělnické profese jako např. vazači břemen nepodléhali zkouškám před orgány státní báňské správy.

Ustanovení § 6 této vyhlášky stanoví rozsah platnosti osvědčení odborné způsobilosti vydané orgány státní báňské správy. Osvědčení o odborné způsobilosti vydané podle této vyhlášky platí v rozsahu v něm uvedeném na celém území České republiky a v rozsahu ustanovení § 5a zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění pozdějších právních předpisů (práce v zemích EU). 

Vydané osvědčení o odborné způsobilosti již nemá časově omezenou platnost, nebude se tedy jako doposud v pravidelných intervalech prodlužovat. Jedinou podmínkou je, aby v době nabytí účinnosti vyhlášky, tj. k 1.8.2005 bylo osvědčení platné (včetně periodické zkoušky). Platnost osvědčení může být omezena pouze z těchto důvodů: 

Zvláštním režimem se však řídí platnost osvědčení o odborné způsobilosti k činnostem na vyhrazených technických zařízeních. Na základě ustanovení § 8a odst. 7 zákona 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění pozdějších právních předpisů, platí 5-ti leté období pro platnost osvědčení o odborné způsobilosti k činnostem na vyhrazených technických zařízeních vydané orgány státní báňské správy. 

Český báňský úřad předpokládá, že při další novele zákona č. 61/1988 Sb. budou provedeny takové úpravy, které umožní jednotný postup ke stanovení doby platnosti. Nejsem však schopen říci jaký časový úsek si tato změna vyžádá. Do změny zákona musíme respektovat současný stav.

Ustanovení § 7 této vyhlášky stanoví požadavky na ověřování odborné způsobilosti organizací. Odbornou způsobilost fyzických osob předáků, ostatních fyzických osob vykonávajících v organizaci hornickou činnost nebo činnost prováděnou hornickým způsobem ověřuje zkouškou organizace, u níž jsou v pracovním nebo obdobném poměru. 

§ 8 stanoví požadavky na periodické zkoušky z předpisů vztahujících se k jednotlivým hornickým činnostem a činnostem prováděných hornickým způsobem. Každá fyzická osoba, s výjimkou odborného znalce, která bude vykonávat hornickou činnost nebo činnost prováděnou hornickým způsobem, se musí podrobit opakovanému ověření odborné způsobilosti v rozsahu potřebném pro výkon činnosti. 

Výsledek periodické zkoušky se fyzické osobě zaznamená do osvědčení o odborné způsobilosti, proto upozorňuji, aby zadní strana osvědčení zůstala volná a přístupná pro vyznačení - nelaminovat, nerámovat apod.

Ustanovení § 10 jsou stanovena přechodná ustanovení. Odborná způsobilost závodního dolu je oprávněním též k výkonu regulovaných činností: 

- závodního, 

- bezpečnostního technika, 

- báňského projektanta, 

- vedoucího větrání a technického dozoru. 

Odborná způsobilost závodního lomu s roční těžbou větší než 500 tisíc tun opravňuje k výkonu regulovaných činností: 

- závodního, 

- bezpečnostního technika, 

- báňského projektanta a technického dozoru. 

Fyzické osoby, které do účinnosti této vyhlášky splňovaly odbornou způsobilost pro výkon činnosti vedoucí pracovník, splňují požadavky odborné způsobilosti pro výkon činnosti závodní. 

K určitému stupni hodnocení úrovně té či jiné funkce nás dovedla skutečnost, že např závodní dolu, který přestal vykonávat funkci musel jít na nové přezkoušení, aby mohl např. vykonávat funkci bezpečnostního technika, funkci, kterou třeba dlouhodobě řídil. 

V této souvislosti upozorňuji na tiskovou chybu ve vyhlášce v § 10 odst. 2, kde písmeno "i" bylo zaměněno písmenem "j" a písmeno "k" písmenem "l".

Vyhláška č. 298/2005 Sb. je velkým zásahem do horních předpisů. Její snahou bylo požadavky na odbornou způsobilost soustředit do jediné vyhlášky, musí však respektovat platnou zákonnou úpravu.. Mohu konstatovat, že budu navrhovat úpravy v zákoně č. 61/1988 Sb. ve všech právních předpisech, které řeší odbornou způsobilost jednotlivých profesí. To si vyžádá delšího časového období.

Odborná praxe nám jistě postupně odhalí některé další nedostatky vyhlášky. Český báňský úřad, tam kde to bude možné, bude na problémy reagovat vydáním stanoviska s cílem sjednotit praxi. 

V žádném případě však v následujícím období nebudeme promíjet nedostatky ve vzdělání. Stávající stav jsme uzavřeli neomezenou platností vydaných osvědčení. K tomu se již nebudeme vracet. 

Nově však platí vyhláška a nelze proto počítat s uplatňováním výjimek ze vzdělání. Navíc Český báňský úřad se zasadil o obnovení a zřízení středního hornického školství na severní Moravě (Střední průmyslová škola v Karviné-Hranicích) a jsme ochotni prosadit školu obdobného typu i v Čechách. V první řadě však musíme prokázat její životaschopnost, a to tím, že bude mít dostatek studentů. 

V začátcích zajišťování obnovy středního hornického školství jsme obeslali jsme všechny větší organizace se žádosti o orientační stanovení potřebného počtu absolventů za rok, v souladu s výhledem organizace. Zájem byl značný. Po ukončení řízení na Ministerstvu školství, stanovení příslušné školy a schválení učebních osnov jsme obeslali tytéž organizace znovu a najednou je zájem minimální. Zařadíme tedy do plánu státní báňské správy kontroly na plnění kvalifikačních požadavků, především u těch funkcí, které doposud nepodléhaly ověření odborné způsobilosti před komisi orgánů státní báňské správy.

Anotace: 

Přednáška presentuje nově koncipovanou vyhlášku Českého báňského úřadu o požadavcích na odbornou způsobilost při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem, která byla zveřejněna ve Sbírce zákonů pod číslem 298/2005 s nabytím účinnosti od 1.8.2005. V přednášce jsou zdůrazněny požadavky a postupy týkající se odborné kvalifikace a ověřování odborné způsobilosti, zejména těch, které jsou zaváděny do praxe nově. Současně jsou konfrontovány u vybraných ustanovení textové znění nové i předchozí vyhlášky a porovnáván jejich obsah.