Důlní vody a jejich začlenění v legislativě České republiky

 

Arnošt   G r m e l a*,   Andrej   B l a ž k o **

* VŠB – Technická univerzita Ostrava, HGF, Institut geologického inženýrství,

            17. listopadu 15/2172, 708 33 Ostrava – Poruba,  arnost.grmela@vsb.cz

** Český báňský úřad Praha,  Kozí 4 - P.O.Box  302, 110 01  Praha 1   blazko@cbusbs.cz

 

 

1. Problematika vymezení pojmu

Vymezení pojmu „důlní vody“ [citace ze zákona č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství - horní zákon] je poměrně široké a legislativní aplikace jsou někdy značně složité. Hlavním kritériem, kterým důlní vody lze charakterizovat, je důlní prostor (ať již povrchový nebo hlubinný), do kterého „všechny podzemní, povrchové a srážkové vody“ vnikly, a to bez ohledu na to, zda se tak stalo „průsakem nebo gravitací z nadloží, podloží nebo boku nebo prostým vtékáním srážkové vody, a to až do jejího spojení s jinými stálými povrchovými nebo podzemními vodami“.

Při tom důlními prostorami jsou všechna důlní díla a dále vyrubané, zavalené nebo založené prostory v hlubinných dolech, prostory po vytěženém ložisku v lomu, hliništi nebo po těžbě štěrků a písků z vody (tj. u ložisek nerostných surovin těžených pod hladinou spodních vod, v aluviálních nivách nebo ze dna vodního recipientu).

Důlní vodou jsou proto ty povrchové a podzemní vody, které vnikly do hlubinných nebo povrchových dolů, kamenolomů, hlinišť, štěrkoven a pískoven. Jsou to i doprovodné vody v těžených ropných a plynových ložiscích, které jsou součásti těžené nerostné suroviny, např. u ložisek zemního plynu a ropy, kdy při jejich těžbě jsou z ložiska vynášeny ložiskové kapaliny a důlní vodu lze vymezit až po separaci od těžené suroviny ze směsi, nebo vody, které jsou používány ke vtláčení do ložiska, např. u solí a zpět jsou čerpané ve formě solanky, nebo i roztoky vtlačované do horninového prostředí sloužící např. k chemické těžbě uranových rud, ap.

Mnohotvárnost forem důlních vod je pravou příčinou problémů s vytvořením jednoduché definice, která by jednoznačně vystupovala v báňské, vodohospodářské, odpadové i environmentální legislativě. Důsledkem uváděné specifické tvorby důlních vod vzniká v jejich hodnocení problém nejen mezirezortní, ale také problém interdisciplinární, například mezi přírodními vědami a technickými (báňskými) vědami. Za příslušnými ustanoveními zákonů o nakládání s důlními, resp. „zvláštními“ vodami, je totiž potřebné vidět různé odborné aspekty, týkající se např. lokalizace a charakteru důlních děl, jejich odvodňovacího účinku a vlivu na změny hydrogeologických a hydrochemických poměrů ložiskového území. Kvalita a množství důlních vod se v době aktivní těžby ložiska často velmi výrazně liší od stavu po ukončení těžby a opuštění ložiska, jejich zařazení však již ne.

 

2. Historie pojmu „důlní vody“

Obecný horní zákon č.146/1854 ř.z. pamatoval na užívání povrchových vod, příp. jiných důlních vod pro těžební organizaci, a to v §105 „Postoupení povrchových vod“, kde stanovil: „Povrchové vody, jichž je třeba k provozu hor, musí býti i proti vůli vlastníka a ve prospěch držitele revírní štoly i od jiných majitelů hor postoupeny, pokud zájmy vodní policie neb jiné veřejné zájmy tomu nepřekážejí a pokud z požadovaného postoupení vody lze očekávati větší národohospodářské výhody. …“.

Dále v části c) zákona „Práva spojená s propůjčkou hor“ v § 128 ustanovil, že: „Na důlní vody, jež podnikatel hor uvolnil, zůstává mu vyhrazeno, i když je nechá vytékati na povrch, až do jejich spojení s jinými stálými pozemními vodami přednostní právo k jejich užívání pro provoz hor a hutí i jejich příslušenství.“.

Rovněž tak i v § 129, kde uložil povinnost: „Požadují-li jiní takové důlní vody, vyzve báňský úřad majitele hor, aby prohlásil v přiměřené lhůtě, chce-li jich v nejbližších pěti letech použiti k provozu hor. Nestane-li se toto prohlášení v této lhůtě, nebo nepoužije-li majitel hor svého vyhrazeného práva v nejbližších pěti letech, mohou vody propůjčeny býti i jiným k jakýmkoli účelům.“. V § 130 obecného horního zákona se mimo jiné stanovilo, že: „Za změny množství důlních vod z hor vytékajících vlastník hor nezodpovídá.“.

Zvláštní postavení důlních vod komentoval F. Pantůček v časopise Právník (1909), kde uvádí: „…z vod spodních nutno dále vyloučiti vzhledem k zvláštním předpisům zákonným vody důlní, ohledně jichž získávání a použití dal zákon horní zvláštní ustanovení, jakož i vody slané, patřící hornímu regálu“.

O důlních vodách hovoří i zákon č. 57/1928 Sb., o zřízení a působnosti báňských úřadů, který v § 3 v odst. 1 uvádí, že: „Báňským hejtmanstvím přísluší v I. instanci (z agend v obecném horním zákonu vytčených)“ kromě jiného i – dle bodu 5.: „propůjčovati důlní vody (§ 129 o.h.z.).“.

Postavení důlních vod bylo vymezeno i v československém horním zákoně č. 41 z roku 1957, o využití nerostného bohatství (horní zákon), tj. ještě před působností vodního zákona č. 138/1973 Sb., a to v § 40 odst. 1, kde bylo uvedeno, že:

 „Organizace je oprávněna

a)      užívat povrchové a podzemní vody za podmínek stanovených příslušným vodohospodářským orgánem,

b)      bezplatně užívat důlní vody pro vlastní potřebu, po případě jako náhradního zdroje pro potřebu těch, kteří byli poškozeni ztrátou vody vyvolanou její činnosti,

c)       odvádět nespotřebovanou důlní vodu a vypouštět ji do povrchových, po případě podzemních vod, je-li to nutné i přes cizí pozemky; způsob a podmínky stanoví příslušný vodohospodářský orgán.“.

V odst. 2 tohoto § je pojem „důlní vody“ vymezen obdobným způsobem jako v současně platném horním zákoně. Pouze úloha vodohospodářského orgánu byla zvýrazněna tím, že těžební organizace byla oprávněna "užívat povrchové a podzemní vody za podmínek stanovených příslušným vodohospodářským orgánem" (viz odst.1 písm. a).

Základní legislativní normou vymezujícím pojem „důlní vody“, která v současné době je platnou, je horní zákon z roku 1988, který v § 40 vymezuje důlní vody následujícím způsobem:

„(1) Důlními vodami jsou všechny podzemní, povrchové a srážkové vody, které vnikly do hlubinných nebo povrchových důlních prostorů bez ohledu na to, zda se tak stalo průsakem nebo gravitací z nadloží, podloží nebo boku nebo prostým vtékáním srážkové vody, a to až do jejich spojení s jinými stálými povrchovými nebo podzemními vodami.

(2) Organizace je při hornické činnosti oprávněna :

a) bezúplatně užívat důlní vody pro vlastní potřebu,

b) bezúplatně užívat na základě povolení vodohospodářského orgánu důlní vodu jako náhradní zdroj pro potřebu těch, kteří byli poškozeni ztrátu vody vyvolanou činností organizace,

c) vypouštět důlní vodu, kterou nepotřebuje pro vlastní činnost, do povrchových, popřípadě do podzemních vod a odvádět ji, pokud je to třeba, i přes cizí pozemky způsobem a za podmínek stanovených vodohospodářským orgánem a orgánem ochrany veřejného zdraví.

(3) Při použití důlních vod podle odstavce 2 písm.a) a b) je organizace povinna pečovat o důlní vody a hospodárně je využívat. Použití důlních vod k jiným účelům upravují zvláštní předpisy.

(4) K vypouštění jiných vod do důlních vod je třeba povolení vodohospodářského orgánu vydaného po dohodě s obvodním báňským úřadem.“.

3. Příčiny mnohotvárnosti pojmu „důlní vody“

Důlní vody vznikají většinou jako výsledek různých poměrů míšení přírodních i antropogenních (umělých) zdrojů nebo které jsou součástí těžené suroviny, popř. jsou v podstatě pouze transportním médiem. Jsou tedy převážně vodami směsnými, resp. vodami se změněným chemismem, ať již v důsledku vyvolaného proudění, vlivem snížení původního tlaku, odplynění, vlivem zdržení ve starých důlních dílech apod.

To, že důlní vody jsou v podstatě podzemními a povrchovými vodami, jejichž vznik způsobila lidská činnost a dále skutečnost, že jsou svým vznikem vázány na jinak hospodářsky využívané objekty (důlní díla pro průzkum, otvírku nebo těžbu nerostných surovin), se velmi výrazně odráží v právní úpravě jejich posuzování a nakládání s nimi. Tato skutečnost se dotýká jak horního, tak i vodního zákona - včetně z nich vyplývající další legislativy. V současné době však v některých případech absentuje jejich větší vzájemná provázanost.

            Pro hornickou praxi, včetně pro oblast důlních vod, byla Českým báňským úřadem vydána řada stanovisek, touto problematikou se zabývají i některé specielní publikace (Makarius R., Luks J., 1999; Makarius R., 1999).

Právně zůstává nedořešeno postavení důlních vod v době po ukončení hornické činnosti, tj. po ukončení likvidace dolu, lomu, popř. hliniště. Je zřejmé, že i v tomto období zůstávají důlní vody důlními vodami, protože § 40 odst. 1 horního zákona sice jejich existenci na hornickou činnost váže, ale časově neomezuje. To však není tak jednoznačné v případě dispozičních práv organizace s důlními vodami podle § 40 odst. 2 horního zákona.

Podle R. Makaria (1999) nelze ze zákona vyvodit, zda organizace po ukončení hornické činnosti má i nadále právo bezúplatně užívat důlní vodu jako náhradní zdroj či vypouštět důlní vodu do povrchových, popř. do podzemních vod a odvádět ji, pokud je to třeba i přes cizí pozemky. V prvém případě nutno vycházet ze skutečnosti, že tento náhradní zdroj vody byl vytvořen v době, kdy organizace hornickou činnost vykonávala a ztrátu vody jako důlní škodu způsobila. Vypouštění důlní vody do povrchových, popř. podzemních vod a jejich odvádění lze jen velmi těžko vázat na provádění hornické činnosti. Je podstatné, že tyto důlní vody začala organizace vypouštět v době, kdy hornickou činnost vykonávala, a že splnila podmínky, které stanovil vodohospodářský orgán a orgán hygienické služby.

Žádné ustanovení horního zákona se přímo nedotýká problému volného vytékání (nikoli řízeného vypouštění, popř. čerpání) důlních vod ze starých důlních děl po zániku těžební organizace, jakož i jeho právního nástupce. R. Makarius (1999) dovozuje se, že:

- vytéká-li voda z vyrubaného či zavaleného prostorů hlubinných dolů, jde o důlní prostory, a tudíž i důlní vodu, a to do jejich spojení se stálými povrchovými či podzemními vodami, a to i v případě, že protékají (prosakují) přes odval či výsypku,

- pokud došlo k ukončení hornické činnosti, zrušení dobývacího prostoru, zaniklo těžební organizaci oprávnění k dobývání (dle § 24 odst. 1 horního zákona) a též k následnému novému využití důlních děl a lomů, nelze již tyto vydobyté prostory pokládat za hlubinné nebo povrchové důlní prostory, a proto ani vody, které vnikají do těchto prostor nelze považovat za důlní vody podle § 40 odst. 1 horního zákona.“.

Dle stanoviska ČBÚ č.j. 3111/97 ze dne 23.9.1997 v případě, že „…vodoteč protéká stanoveným dobývacím prostorem nebo plochou, na kterou je stanoven POPD a  nevnikla do důlních prostorů, nepovažuje se voda ve vodoteči za důlní vodu.“. Pokud však, např. v důsledku těžební činnosti, sesuvu těžebního řezu aj. „… povrchová voda vnikla do důlního prostoru resp. do „prostoru těžby“, tedy do prostoru, který vznikl hornickou činnosti, považuje  se tato voda za důlní vodu ve smyslu § 40 odst. 1  zákona, a to bez ohledu na to, zda se tak stalo průsakem nebo gravitací z nadloží, podloží nebo boku nebo prostým vtékáním srážkové vody“.

Podle stanoviska ČBÚ č.j. 2988/97 ze dne 7.8.1997 lze u odkališť hovořit o důlní vodě pouze v případě, že voda „..přiváděna do tohoto odkaliště je voda čerpána z důlního prostoru, tj. ze všech druhů důlních děl, dále pak vyrubaných a zavalených nebo založených prostorů v hlubinných dolech, prostoru po vytěženém ložisku štěrkopísku nebo lomu apod.  Může být i voda potřebná v procesu úpravy nerostů, který je obvykle zakončen odkalištěm, jako posledním stupněm odkalování technologické vody před jejím dalším, popř. opětovným použitím nebo před jejím vypuštěním. Rozhodující je tedy zařazení odkaliště jako vodohospodářské stavby (jedná se o stavbou, nikoliv o důlní prostor) do technologického procesu dobývání a navazující úpravy surovin. Taková voda stále zůstává důlní vodou, až do jejího spojení s jinými stálými povrchovými nebo podzemními vodami.

Dle stanoviska ČBÚ č.j. 2053/97 ze dne 21.5.1997 plyne, že „využívání důlní vody při činnosti prováděné hornickým způsobem (dle § 3 písm. a) zákona č. 61/1988 Sb.) horní zákon zvlášť neupravuje“. Je tedy nutno postupovat podle obecných předpisů, např. zákon č. 138/1973 Sb., o vodách. V tomto případě je nutné k využívání důlní vody povolení příslušného vodohospodářského orgánu.“.

Je-li např. využívána geotermální voda pro svou tepelnou energii a následně je vtláčena zpět do horninového prostředí s úmyslem se ji zbavit, nikoli za účelem její ohřátí a dalšího využití, pak podle stanoviska ČBÚ č.j. 3725/94 ze dne 7.10.1994: „ … se nejedná o důlní vodu a je nutno s ní nakládat ve smyslu zákona č. 238/1991 Sb., o odpadech,  jako na odpad a nakládat s ní v souladu s tímto zákonem. V tomto případě se jedná o zvláštní zásah do zemské kůry podle § 34 odst. 1 písm. b) horního zákona, který povoluje obvodní báňský úřad.“.

            Zvláštním případem v hornické praxi jsou přírodní léčivé a stolní minerální vody jímané v důlních dílech. Takovými případy jsou např. voda zn. Rosna z grafitového Dolu Bližná, radioaktivní balneologické vody z Dolu Svornost v Jáchymově aj. Zákon č. 61/1988 Sb., ve znění pozdějších předpisů, v § 3 v písm. g) je stanovuje, že do činnosti prováděné hornickým způsobem zahrnuje i „jímání přírodních léčivých a stolních minerálních vod v důlním díle v podzemí“. Nedefinuje však, zda se jedná o vody důlní s.s. nebo je na tyto vody pohlíženo jako na předmět těžby (jímání). Některé takovéto vody jsou pouze z vrtů provedených v dole jímány, přičemž nedochází k žádnému jejich kontaktu s důlním prostředím (vrt HG-1 pramen Ak. Běhounek, vrt C1 a pramen Curie na Dole Svornost v Jáchymově).

 

4.  Důlní vody a vodní zákon

V ZP č. 94 z roku 1994 ve Sdělení odboru ochrany vod MŽP ČR k vypouštění důlních vod, uveřejněného ve Věstníku MŽP č. 2/1994, se uvádí, že nakládání s vodami podléhá povolovací pravomoci vodohospodářského orgánů (dle zákona č. 254/2001 Sb. tedy  vodoprávnímu úřadu). Také k vypouštění zvláštních vod do vod povrchových nebo podzemních je nezbytné povolení vodohospodářského orgánu (§ 8 odst.1 písm.d - vodního zákona). Z působnosti tohoto ustanovení jsou však vyňaty vody důlní, kde vodní zákon výslovně odkazuje na zvláštní předpisy, v tomto případě na  horní zákon.

Tento zákon oddělil samotné vypouštění důlních vod (je povolováno ex lege) od ustanovení způsobu a podmínek tohoto vypouštění, které náleží do pravomoci orgánu státní správy. Současně horní zákon určil, že věcně příslušným orgánem státní správy je vodohospodářský orgán (dříve okresní úřad). Vodohospodářský orgán proto rozhoduje o způsobu a podmínkách vypouštění důlních vod, nikoliv však podle vodního zákona, ale na základě zákona horního, a to formou rozhodnutí ve smyslu § 46 a násl. správního řádu.

 Horní zákon blíže nevymezuje “způsob a podmínky vypouštění důlních vod“. Proto zde příslušný vodoprávní úřad má plnou volnost ve výběru prostředků, jimiž způsob a podmínky vypouštění vymezí. Platí tu tedy obecná hlediska o volné úvaze správního orgánu, která však nikdy neznamenají jeho libovůli, nýbrž povinnost vycházet při rozhodování ze zásad příslušné právní úpravy, v tomto případě provedené především horním a vodním zákonem.

Jednou z neopominutelných legislativních zásad je v případě vypouštění důlních vod ustanovení § 23 odst. 1 vodního zákona: “Kdo vypouští odpadní vody nebo zvláštní vody do vod povrchových nebo podzemních, je povinen dbát, aby jakost povrchových nebo podzemních vod nebyla  ohrožena nebo zhoršena. Za tím účelem je  povinen zejména zajišťovat zneškodňování vypouštěných vod způsobem odpovídajícím současnému stavu technického pokroku.“. Dopad tohoto ustanovení není žádným způsobem omezen a uvedené povinnosti platí pro každého, kdo vypouští odpadní nebo důlní vody.

            Při vlastním stanovování podmínek pro vypouštění důlních vod do vod povrchových postupuje vodohospodářský orgán podle ukazatelů přípustného stupně znečištění vod uvedených v nařízení vlády – podle původního znění ZP č. 94/1994 dle ČR č. 171/1992 Sb.  (později změněno  nař. vlády č. 82/1999 Sb., v současné době platí nařízení vlády č.  61/2003 Sb.). V novém nařízení vlády č. 61/2003 Sb. nejsou pro důlní vody stanoveny emisní standardy. V § 4, odst. 2 se uvádí, že „pokud  jsou  vypouštěny   do  povrchových  vod  nebo  do kanalizací vody důlní, použijí  se ustanovení předchozích odstavců přiměřeně“. Cílem je, aby vypouštěnými důlními vodami byly povrchové vody znečišťovány co nejméně a proto vodohospodářský orgán stanovuje limitní hodnoty pro vypouštění důlních vod individuálně podle místních vodohospodářských podmínek, podle kvality přirozeného pozadí povrchových a podzemních vod oblasti s nezbytným přihlédnutím k imisním standardům ukazatelů přípustného znečištění povrchových vod.

V době platnosti vodního zákona č. 138 z roku 1973, a na něj navazující vyhlášky MLVH č. 63/1975 Sb., byly důlní vody zařazeny do kategorie „zvláštních vod“, které byly z přímé působnosti vodního zákona vyňaty. Vypouštění zvláštních vod, tedy i vod důlních, se týkala směrnice českého MLVH č. 7/1977 k provádění vyhlášky č. 6/1977 Sb., o ochraně jakosti povrchových a podzemních vod. Podle ní důlní vody patřily mezi faktory, které významně ovlivňovaly změny zásob a jakost vod (§ 1 odst. 4) a jejich množství podléhalo evidenci (§ 2 odst.1 písm. b).

Legislativní proces v oblasti životního prostředí po roce 1989 zaznamenal u nás oproti báňským a geologickým předpisům mnohem významnější vývoj. Důsledkem zavedení kategorie "zvláštních vod" ve vodním zákoně bylo i to, že některý uživatel nebo správce důlních vod neprováděl jejich sledování (zejména pokud byly volně vypouštěny do vodotečí nebo byly používány jako užitkové či provozní vody). Bylo to však případ spíše výjimečný, který se vyskytoval zejména u uživatelů či správců, kteří nepodléhali výkonu vrchního dozoru státní báňské správě. Plynul z nedostatku znalosti vzájemných souvislostí v legislativě horního a vodního zákona.

V pokynu č. 3/1993, kterým byly stanoveny kriteria znečištění zemin a podzemní vody, se v čl. 2 „Základní pojmy“ u podzemní vody uvádí, že jde o „vody v zemských dutinách a zvodnělých vrstvách zemských“.  Přičemž: „Za podzemní vody se nepovažují tzv. zvláštní vody, tj. přírodní léčivé vody a přirozeně se vyskytující minerální stolní vody, jakož i vody, které jsou podle horních předpisů4) vyhrazenými nerosty a vodami důlními.“ s odkazem 4) na horní zákon.

Přírodní léčivé zdroje a zdroje přírodních minerálních vod, jakož i vody, které jsou podle horního zákona vyhrazenými nerosty, nejsou považovány za povrchové ani podzemní vody (dle § 4 odst. 1 tehdy platného vodního zákona). Společně s důlními vodami se jednalo o speciální skupinu vod, kterou vodní zákon označoval legislativní zkratkou „zvláštní vody“. 

            Nový vodní zákon č. 254/2001 Sb. ze dne 28. června 2001 nahradil vodní zákon č. 138/1973 Sb. ze dne 31.10.1973. V § 4 odst. 1 vodního zákona je uvedeno, že: „Na vody, které jsou podle zvláštního zákona1) vyhrazenými nerosty, a na přírodní léčivé zdroje a zdroje přírodních minerálních vod, o nichž bylo vydáno osvědčení podle zvláštního zákona2), se tento zákon vztahuje jen pokud tak výslovně stanoví.“ (poznámka 1) odkazuje na horní zákon` poznámka 2) na zákon č. 164/2001 Sb., lázeňský zákon).

V odst. 2 tohoto § se uvádí, že: „Důlní vody se pro účely tohoto zákona považují za vody povrchové, popřípadě podzemní a tento zákon se na ně vztahuje, pokud zvláštní zákon nestanoví jinak.“. Došlo tedy ke zrušení původní kategorie "zvláštních vod" a k začlenění důlních vod do systému vod přírodních. Jedním z účelů této změny byla snaha jednotného vyhodnocování oběhu vod v přírodním prostředí (jednotnost informací o odběrech, užívání a vodohospodářském bilancování). Vodní zákon nepovažuje důlní vody za vody odpadní a striktně tyto pojmy odděluje (viz § 38). Podle Metodického pokynu MŽP ČR k nařízení vlády č. 61/2003 Sb. lze je považovat jen za druh „průmyslové odpadní vody v širším smyslu.“.

            V §§ 21 a 22 se stanovuje zjišťování a hodnocení stavu povrchových a podzemních vod zahrnuje zejména včetně vytváření a vedení evidence což se týká i vypouštění odpadních a důlních vod. V odst. 2 § 22 je dále uvedeno, že: „Pro potřeby vodní bilance jsou odběratelé povrchových nebo podzemních vod, … kteří vypouštějí do vod povrchových nebo podzemních vody odpadní nebo důlní v množství přesahujícím v kalendářním roce 6 000 m3 nebo 500 m3 v kalendářním měsíci .… povinni jednou ročně ohlašovat příslušným správcům povodí údaje o těchto odběrech a vypouštění (zejména jejich množství a jakost)…“. Evidenci pro informační systém veřejné správy vede Ministerstvo zemědělství podle § 22 odst. 3 vodního zákona, a to dle odst. b) i pro: „odběry povrchových a podzemních vod, vypouštění odpadních a důlních vod a akumulace povrchových vod ve vodních nádržích.“.

V § 116 a § 118 je řešen případ vypouštění důlních vod prováděný v rozporu s vodním zákonem a pokuty za nedovolené vypouštění důlních vod. V § 127, odst. 8 se stanovuje, že: „odběry podzemních, popřípadě povrchových vod, které jsou vodami důlními, se považují ode dne účinnosti tohoto zákona za povolené; toto povolení platí do 31. prosince 2004, pokud nebude jejich další odběr povolen podle § 8. Ve shora uvedené době se na tyto odběry nevztahuje ustanovení o poplatcích podle hlavy X. tohoto zákona.“.

V § 39 odst. 1 vodního zákona je stanoveno, že „závadné látky jsou látky, které nejsou odpadními ani důlními vodami a které mohou ohrozit jakost povrchových nebo podzemních vod“.

 

5.  Přehled legislativy související s problematikou důlních vod

 

Zákon č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství, ze dne 19. dubna 1988, ve

§ 40                               znění zákona České národní rady č. 541/1991 Sb., zákona České národní rady č. 10/1993 Sb., zákona č.168/1993 Sb., zákona  č. 132/2000 Sb., zákona č. 258/2000 Sb., zákona č. 366/2000 Sb., zákona č. 315/2001 Sb., zákona č. 61/2002 Sb.,  zákona č. 320/2002 Sb. a zákon č. 150/2003 Sb.

Zákon č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění

§ 3                                 zákona č. 425/1990 Sb., zákona č. 542/1991 Sb., zákona č. 169/1993 Sb., zákona č. 128/1999 Sb., zákona č. 71/2000 Sb., zákona č. 124/2000 Sb., zákona č. 315 Sb., zákona č. 206/2002 Sb., zákona č. 320/2002 Sb., zákona č. 150/2003 Sb. zákona č. 226/2003 Sb. a zákona č. 227/2003 Sb.

Vyhláška ČBÚ č. 104/1988 Sb., o racionálním využívání výhradních ložisek, o povolování a

Přílohy č.1 až 3,6          ohlašování hornické činnosti a ohlašování činnosti prováděné hornickým způsobem, ve znění vyhlášky č. 173/1992 Sb., vyhlášky č. 340/1992 Sb., vyhlášky č. 99/1995 Sb. a vyhlášky č. 341/2001 Sb.

                                     

Vyhláška č. 52/1997 Sb., kterou se stanoví požadavky k zajištění bezpečnosti a ochrany

Příloha č. 1, bod 9        zdraví při práci a bezpečnosti provozu při likvidaci hlavních důlních děl, ve znění vyhlášky č. 32/2000 Sb.

 

Vyhláška ČBÚ č. 99/1992 Sb., o zřizování, provozu, zajištění a likvidaci zařízení pro ukládání

§ 5, §6                           odpadů v podzemních prostorech.

 

Vyhláška č. 239/1998 Sb., o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a bezpečnosti provozu při

§ 1                                 těžbě a úpravě ropy a zemního plynu a při vrtných a geofyzikálních pracích a o změně některých předpisů k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a bezpečnosti provozu při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem, ve znění vyhlášky č. 360/2001 Sb.

 

Vyhláška ČBÚ č. 22/1989 Sb., ze dne 29. prosince 1988, o bezpečnosti a ochraně zdraví při

§ 196-197                            práci a bezpečnosti provozu při hornické činnosti a při činnosti

§ 212-213                     prováděné hornickým způsobem v podzemí, ve znění vyhlášky č. 477/1991 Sb., vyhlášky č. 340/1992 Sb., vyhlášky č. 3/1994 Sb., vyhlášky č. 541/1996 Sb., vyhlášky č. 109/1998 Sb., vyhlášky č. 434/2000 Sb. a vyhlášky č. 330/2002 Sb.         

 

Vyhláška č. 26/1989 Sb., o bezpečnosti a ochraně zdraví při práci a bezpečnosti provozu při 

§1, §59                          hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem na povrchu, ve znění vyhlášky č. 340/1992 Sb., vyhlášky č. 8/1994 Sb., vyhlášky č.  236/1998 Sb. a vyhlášky č. 434/2000 Sb.

 

Vyhláška č. 435/1992 Sb., o důlně měřické dokumentaci při hornické činnosti a při některých činnostech prováděných hornickým způsobem, ve znění vyhlášky č. 158/1997 Sb.

 

Vyhláška č. 215/1997 Sb., o kriteriích pro umísťování jaderných zařízení a velmi

§4                                  významných zdrojů ionizujícího záření.

 

Zákon č. 254/2001 Sb., kterým se mění  zákon č. 200/1990 Sb., ve znění pozdějších úprav, ze

§ 4, § 21-22                  dne 28. června 2001  (vodní zákon)

§39, § 116, § 118         

§ 127, §129

 

Vyhláška MZem. č. 431/2001 Sb., ze dne 3. prosince 2001, o obsahu vodní bilance, způsobu

§ 3, § 5, § 10                    jejího sestavení a o údajích pro vodní bilanci

 

Vyhláška č. 139/2003 Sb., o evidenci stavu povrchových a podzemních vod a způsobu

§ 1, § 4                             ukládání údajů do informačního systému veřejné správy.

 

Vyhláška č. 7/2003 Sb., o vodoprávní evidenci.

 

Nařízení vlády č. 61/2003 Sb., ze dne 29. ledna 2003, o ukazatelích a hodnotách přípustného

§ 4, § 9                             znečištění povrchových vod a odpadních vod, náležitostech povolení k vypouštění odpadních vod do vod povrchových a do kanalizací a o citlivých oblastech.

 

 

 

K této stati považují autoři za nutné upozornit na dvě skutečnosti:

·        V této době nejsou pochopitelně ještě plně známy všechny praktické důsledky poslední novely vodního zákona, publikované pod č. 20/2004 Sb., ve které došlo mimo jiné, k menší úpravě vazby důlních vod na vody odpadní.

·        V současné době se připravují na ČBÚ podklady pro jednání pracovní komise Evropského parlamentu a Rady o nakládání s odpady z těžebního průmyslu k návrhu další směrnice. Celé řízení však bude ukončeno v polovině října 2004 a výsledek bude závislý na stanoviscích příslušných ministrů členských zemí EU

·        Zároveň je připravován i návrh novely horního zákona. Bylo však požádáno o dočasné vynětí této novely z jednání vlády vzhledem k řadě zásadních připomínek z MŽP ČR. O dalším postupu se v současné době jedná.

 

            Obecně je nutno zdůraznit, že v souvislosti se vstupem České republiky do Evropské unie dojde v našem právním řádu k pohybům, které bude nutné permanentně sledovat a vyvarovat se tak chyb, které mohou nastat a to jak z neznalosti platného práva tak především z jeho aplikace, .

 

            Referát vznikl jako součást řešení grantu GAČR 105/04/0521: ”Predikce výstupních cest termálních vod na základě strukturně – tektonické a geofyzikální analýzy ve vztahu k těžbě v sokolovské pánvi” a řešení výzkumného úkolu CEZ J 17/98:273500007 „Problematika nerostných surovin a hornická činnost z pohledu 21. století“, dílčí záměr č. 4 „Posouzení změn geologických faktorů v oblastech s hornickou činností“.

 

 

6.  Literatura a použité podkladové materiály

 

Cicmanová, S., Grmela, A. (1999): Důlní vody v legislativě Slovenské a České republiky. Problémy s jejich vymezením ve specifických případech báňské činnosti. Časopis Minerální suroviny-Surowce mineralne, č. 2 ; 12/1999, ss. 13-22, ISSN1212-7248 , vyd. Těžební únie Brno.

Cicmanová, S., Grmela, A. (2000): Banské vody v legislative SR a ČR. Časopis Vodohospodarsky spravodajca č. 1/2000, r. XLIII. Měsíčník pro vodní hospodářství a životní prostředí, ss. 10-11. ISSN  0322-886X. Vyd. Združenie zamest.vo vodnom hospodarstve. Bratislava

Makarius R. (1999) : České horní právo. Díl I. a II., MONTANEX a.s.,Praha.

Makarius R., Luks J., (1999): Horní právo. Stanoviska k zákonu č. 41/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon) a k zákonu ČNR č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě. MONTANEX a.s., Praha.

Rapantová, N. (1999): Environmentálne vplyvy likvidácie bánskej činnosti z hľadiska ochrany povrchových vôd v oblasti Ostravska. Seminář  Environmentálna geológia, Technická univerzita Košice, Zvaz hutnictva, ťažkého priemyslu a geológie SR, INHYGEO Košice. Herĺany  6.-7. 10. 1999.

Reichman, F. (1993): Výklad k právní povaze kapalin vtlačovaných do horninových struktur na ložiscích ropy a zemního plynu. MŽP, odb. ochrany horninového prostředí, čj. 630.966/93/H ze dne 10.5.1993. Praha, 1993. 3 s.