Josef Gerthner

 

Hornické zvyky na Mostecku

 

Na Mostecku, kde žily tisíce havířů, příliš specifických zvyků nebylo. Snad to bylo dáno i skutečností, že obyvatelstvo bylo poznamenáno značnou promíšeností etnik vlastně ze všech částí státu. Ať to bylo staré mocnářství nebo později Československa. A velmi výrazný vliv měla skutečnost, že ve velké většině obcí byla podstatná část obyvatelstva německé národnosti. To se projevilo zejména v hornické mluvě kde velká část názvosloví má základ v němčině. Typickým výrazem dokumentujícím tento vliv je doposud užívaný výraz pro vodící stolici – fírunk, nebo pro kolejnici – glajza. Dnes využíváme této jazykové promíšenosti při stycích s partnery z Německa a pokud se bavíme o hornictví, často si rozumíme ačkoliv každý mluví svým jazykem.

 

Pochopitelně, že hornický pozdrav Zdař Bůh je stále používán i na Mostecku. A používali ho i havíři němci, kterých zde pracovalo nemálo.

 

Mezi havíři byla rozvinuta značná profesní hrdost, kterou lze doložit dobovými fotografiemi osádek dolů, kdy každá profese ve fáracím oděvu třímá v rukou nářadí pro ni nejtypičtější. A podle vzpomínek pamětníků zašlých časů i v hospodách se havíři rozdělovali podle profesí. Ne že by se nestýkali, ale ke stolu si sedávali podle profesí.

 

Když jsme u těch hospod. Bohužel pijáctví bylo značně rozšířené a mělo vliv na chudobu a nevzdělanost mezi havíři. Mostecko navíc nikdy nebylo příliš nábožensky založené. Ani v dolech nebyly příliš rozšířeny kapličky se soškami svatých a ani modlitby před sfáráním nebyly prováděny na všech dolech. Moraváci dokonce o severočeších říkali že to nejsou dobří lidé protože nevěří v Boha a žerou psy. Jak je s dobrotou lidí nechám na posouzení jinými, ale s pojídáním psího masa je to pravda. Ještě v dobách kdy to horníci skutečně neměli zapotřebí,  pamatuji partu  komorářů, v 60.letech kdy byli příjmovou špičkou, shánějící na vánoční svátky psa protože byli na tuto pochoutku zvyklí z domova od rodičů. A nebyli rozhodně sami. Poměrně často se tahem větrů dolem šířila svůdná vůně doma upečeného psa do šachty i s pekáčem doneseného a porubním trafu ohřívaném.

 

Nikoliv pouze severočeským zvykem bylo nošení domáků. Byl to zvyk více méně trpěný avšak někdy to havíři s výběrem vhodného dřeva přeháněli. Dřevo na domáka muselo být rovné, úplně bez suků a pochopitelně dokonale vyschlé. A tak někdy rozřezali stojku, že její zbytky byly úplně k nepotřebě. Velice často tyto domáky sloužily k nejrůznějším legráckám někdy až nechutným. Domák byl až umělecky vydlabán, naplněn nechutným obsahem a otvor opět umělecky zamaskován. Co se pak dělo doma u kamen při štípání si umíte představit.

 

Je však mým hlavním záměrem hovořit o jednom zvyku, který byl dodržován na jediném dole a to na dole Julius III. V Kopistech a o to urputněji. Byl natolik zvláštní a svérázný,  nejenom že se na ostatní doly nerozšířil, ale dokonce z něj horníci na Julku přecházející měli značné obavy. Přežít se to ale dalo. Jsem dokladem.

Bylo to tak zvané vyplácení. Jednalo se o svéráznou formu blahopřání, přivítání nováčků, ale i forma trestu. Bohužel se mi nepodařilo zjistit jak tento zvyk vznikl protože písemný doklad jsem nenašel a pamětníci byli příliš mladí – přes svůj pokročilý věk.

 

Takže o co šlo. Měl li někdo narozeniny, jmeniny, poprvé v životě fáral nebo někomu provedl nějakou lumpárnu či taškařici dostal „výplatu“ což znamenalo, že páskem či jinou pomůckou dostal přes zadek několik nikoliv symbolických ran podle závažnosti blahopřání či „přestupku“.

 

V minulosti si právo vyplácet musel havíř vysloužit měli jej pouze ti nejváženější bez ohledu na profesi. Na Mostecku se jednalo především o komoráře, chodbaře a strojníky těžních strojů. Jak však šla doba tato výsada postupně zanikla a nakonec vypláceli všichni a všichni to respektovali.

 

V podání některých jednotlivců se skutečně jednalo o drastickou záležitost, protože mimo použitou sílu úderu byly používány nejrůznější pomůcky. Relativně mírné bylo použití odřezku krajiny, horší byl opasek či specielně vyrobená šavle z pasové gumy a dost zlé bylo pokud vyplácející použil gumovou či plastovou hadičku. Počet ran a jejich intenzitu pochopitelně určoval vyplácející  a pokud se jednalo o trest musel postižený za každou ránu zdvořile poděkovat. Tímto zvykem byly provázeny i takové příležitosti jako Vánoční svátky, kdy to schytal i ředitel a nikoliv symbolicky. Nejhorší situace pro postiženého byla v případě trestu, kdy se často neubránil slzám v očích.

 

Udělat si z někoho legraci nebo jej něčím doběhnout si člověk koledoval o pěkný výprask. Stejně tak oslovit kohokoliv přezdívkou a na této šachtě je měli prakticky všichni. Tak například pod jámou pracoval návěstník se všeobecně známou přezdívkou Klokan, což je jak známo býložravec. Jednou vyfáral a tam na něj čekal celý houf havířů s obrovskou kyticí plevelů aby jim nezemřel hlady na což si během směny stěžoval. Co následovalo, lze nazvat horníkocidou. Klokan seřezal všechny včetně nic netušícího hlavního mechanika, který šel náhodou okolo.

 

Na šachtu nastoupila nová závodní lékařka a jak ji předpis nařizoval šla profárat důlní pracoviště. No a protože byla nováček v dole pro osádku to byla vítaná příležitost. Když vyfárala poblahopřáli jí k zařazení mezi havíře a nic netušící chudince na pozadí pěkně napnuli montérky a tři vítací údery opaskem dostala. A tam bylo do čeho udeřit. Vzala to ale po havířsku.

 

Tento zvláštní zvyk přetrval všechny doby a do ukončení těžby v roce 1991. Jiné doly tento zvyk nepřevzaly a tak zanikl s Juliuskou.

 

Jelikož však na této šachtě vzniká hlubinná expozice Podrušnohorského technického muzea stálo by možná za zvážení najít vhodnou formu prezentace tohoto neobvyklého zvyku.