ORIENTACE HGF VŠB-TU OSTRAVA
V OBLASTI VÝUKY
A VĚDECKOVÝZKUMNÉ ČINNOSTI
Hovoříme-li o ochraně montánních
památek, je nutno zdůraznit, že se jedná o dlouhodobý proces. Nejprve je nutno
zejména mladou generaci vzdělávat, aby pochopila význam této oblasti a následně
lze očekávat aktivní činnost směřující k ochraně ukázek technické
vyspělosti minulých generací. Rozsah a úroveň montánních památek je vázán na
vývoj báňského průmyslu v minulých staletích. Ten lze obecně
charakterizovat jako cyklický vývoj, kdy vzestupy a pády hornictví se
odvozovaly od společenské poptávky po nerostných surovinách a možností jejich
zajišťování. Ani posledních 15 let nebylo výjimkou.
Uplatňovaná ekonomická a ekologická
kritéria, konkurence dovozu i nových domácích hospodářských subjektů,
restrukturalizace národního hospodářství spojená s poklesem poptávky po
surovinách, ale i partikulární zájmy vedly k útlumu hornictví. Pokles
produkce, uzavírání dolů a zhoršené vnímání báňského průmyslu celou společností
se netýkalo jen samotných těžebních organizací, ale mělo dopad i do sféry
vzdělávání.
Chtěl bych stručně popsat vývoj
Hornicko-geologické fakulty po roce 1989, která musela reagovat na tendence
společné všem vysokým školám a navíc se vyrovnat s problémy své orientace
na utlumované a znevažované hornictví. Tyto problémy lze označit jako obecné a
specifické.
Obecným problémem bylo, stejně jako na
jiných vysokých školách, zrušení kategorie vědeckovýzkumných pracovníků a
nutnost reakce na nové podmínky ve společnosti a oblasti vzdělávání včetně
stupňující se konkurence.
Specifickým problémem byl výrazný
pokles studentů „klasických“ hornických oborů jako důsledek ztráty perspektivy
hornictví v očích studentů a z toho vyplývající diskuse o samotném
názvu fakulty nebo obavy o jejím sloučení s jinou fakultou.
Řešení těchto problémů bylo nutno
realizovat zvlášť pro oblast výuky a zvlášť pro vědeckovýzkumnou činnost.
OBLAST
VÝUKY
Změny ve struktuře výuky lze
dokumentovat srovnáním akreditovaných oborů studia. Ve školním roce 1989/90 HGF
nabízela:
Obor: Hlubinné dobývání ložisek se zaměřením:
Hlubinné
dobývání uhelných ložisek
Hlubinné
dobývání uhelných a rudných ložisek
Hlubinné
dobývání rudných a nerudných ložisek
Větrání
a bezpečnost hlubinných dolů
Obor: Lomové dobývání užitkových surovin se
zaměřením:
Lomové
dobývání uhelných ložisek
Lomové
dobývání nerostných surovin
Obor: Hornická geologie a geologický průzkum
se zaměřením:
Geologický
a těžební průzkum ložisek
Hydrogeologický
a inženýrsko-geologický průzkum
Geologie
ropy a plynu a podzemní skladování
Obor: Výstavba dolů a geotechnika
Obor. Úprava nerostných surovin se zaměřením:
Úprava
uhlí a rud
Obor: Ekonomika a řízení hornictví
Automatizované systémy řízení
v hornictví
Technika požární ochrany a
bezpečnosti průmyslu
Je zřejmé, že těžiště HGF spočívalo na
hlubinném a lomovém dobývání ložisek a na hornické geologii.
V akademickém roce 2003/2004 byla
struktura studijních oborů HGF následující:
Obor: Hornické inženýrství
Využívání zdrojů stavebních
nerostných surovin
Důlní
měřictví
Inženýrská
geodézie
Geologické inženýrství
Geovědní a montánní turismus
Úpravnictví
Zpracování
a zneškodňování odpadů
Technologie
a hospodaření s vodou
Environmentální
inženýrství
Ekonomika a řízení v oblasti surovin
Ekonomika, management a
informatika v oblasti veřejné správy
Komerční
inženýrství v oblasti surovin
Automatizace a počítače v surovinovém
průmyslu
Informační a systémový management
Systémové
inženýrství v oblasti surovin
Geoinformatika
Aplikovaná
fyzika materiálů
Tučně jsou vyznačeny obory, které se
odvozují od studijních oborů podobně orientovaných v minulosti, ostatní
obory jsou nově koncipované.
Při jejich tvorbě fakulta využila
kvalifikace pedagogů orientovaných na přírodní vědy, ovšem s technickým
přístupem, čímž se vyhnula konkurenci s obory, které zejména na životní
prostředí nahlížely z ryze biologického hlediska (např. na zemědělských
univerzitách). Obecně lze konstatovat, že oproti minulosti v oblasti výuky
lze registrovat:
a) nové resp.
inovované obory spojené se surovinami
b) zavedení
bakalářských oborů studia
c)
nové formy zajišťování kvalifikovaných absolventů pro hornictví
ad a) Obor
Využívání zdrojů stavebních nerostných surovin je studijním oborem zaměřeným na
lomové dobývání především nerudných surovin, čímž fakulta reagovala na
privatizaci a vznik řady menších těžebních společností zejména stavebních
surovin spadajících pod legislativu státní báňské správy.
Studijní obor Komerční inženýrství
v oblasti surovin je rovněž novým oborem spojujícím ekonomický základ se
znalostmi technologie a širších souvislostí dobývání pro řešení střetů zájmů
mezi využíváním přírodních zdrojů a ochranou životního prostředí.
Obor Ekonomika a řízení v oblasti
surovin nahradil klasickou Ekonomiku hornictví širším zahrnutím nových
ekonomických disciplín při ponechání základů technologie hlubinného a lomového
dobývání ložisek.
Obor Technologie a hospodaření
s vodou vycházel z pojetí vody jako nenahraditelné suroviny se
schopností recyklace, po níž poptávka neustále stoupá ve všech částech světa.
Studijní obor Zpracování a
zneškodňování odpadů reagoval na problémy spojené s průmyslovými i
komunálními odpady, je postaven na využití klasických a nových úpravárenských
postupů pro využívání druhotných surovin a zneškodňování odpadů
v současnosti nevyužívaných.
Obor Geovědní a montánní turismus je
nový studijní obor orientovaný na cestovní ruch v oblasti přírodních a
technických památek.
ad b) Bakalářské
obory nebyly v první polovině 90. let 20. století zcela běžné, nicméně
nyní projevují o ně intenzivní zájem především zaměstnanci státní správy a jsou v souladu s koncepcí
strukturovaného studia prosazovanou MŠMT.
Obor Ekonomika, management a
informatika v oblasti veřejné správy získala HGF výběrovým řízením pro
potřeby státní správy v severních Čechách.
Studijní obor Informační a systémový
management patří k novým oborům z oblasti informatiky umožňující
univerzální uplatnění absolventů.
Obor Geoinformatika je aplikačně pojatý
informační obor zaměřený na vědy o Zemi použitelný pro státní správu.
ad c) Prudký pokles zájmu studentů
prezenční formy studia o studium „klasických“ hornických oborů vedl jak velké
těžební společnosti, tak HGF k hledání jiných forem zajišťování
kvalifikovaných absolventů těchto oborů.
Jednou z nich bylo studium při
zaměstnání (tzv. kombinované) organizované např. pouze pro OKD, a.s. pod
patronací personalistů této akciové společnosti. Jinou formou jsou tzv.
rekvalifikační kurzy v rámci celoživotního vzdělávání, kde inženýři jiných
technických oborů získávají nadstavbu nezbytnou pro výkon vedoucích funkcí na
báňských podnicích, zejména hlubinných uhelných dolech.
Vědecko-výzkumná činnost
Hornicko-geologické fakulty byla v minulých desetiletích zaměřena na první
fáze životního cyklu báňské kapacity, tj. na průzkum ložiska, výstavbu těžební
kapacity, vlastní proces exploatace nerostné suroviny a její úpravy. Útlum
hornictví spojený s uzavíráním a likvidací dolů, zahlazování následků
hornické činnosti, ale i řešení důsledků rychlého opouštění těžebních kapacit
(např. destrukce povrchu, nekontrolovaný výstup důlních plynů), to vše vedlo k orientaci
fakulty na poslední fázi životního cyklu báňské kapacity. Praktické zkušenosti
ukázaly, že i tato etapa vyžaduje sběr informací a zobecňování zkušeností,
srovnání se stavem ve světě. Tato orientace s projevila v oblasti
grantů a projektů jednotlivých ministerstev, zejména Ministerstva životního
prostředí a Ministerstva průmyslu a obchodu.
V současné době usiluje fakulta o
získání výzkumného záměru v rámci Ministerstvem školství, mládeže a
tělovýchovy vyhlášené veřejné soutěže, kde bychom se chtěli pokusit o hledání
kompromisu mezi ochranou životního prostředí na jedné straně a využíváním
přírodních zdrojů na straně druhé. Fakulta tak reaguje na skutečnost, že
hornictví zaznamenalo strukturální změnu spojenou s omezením produkce
klasických nerostných surovin (zánik těžby rud, brzké skončení těžby uranu,
omezení produkce uhlí) při současném rozvoji těžby nerudných surovin a růstu
využití druhotných surovin.
Novým jevem oproti minulosti jsou
výzkumné projety v rámci Evropské unie, do nichž jsou zaměstnanci fakulty
také zapojeni. Počet těchto projektů není vysoký, podmínky jejich získávání je
však řadí k těm nejprestižnějším.
Návrat vědy na vysoké školy se
projevuje i v obnově kategorie pracovníků pro vědu a výzkum, která byla
počátkem 90. let zrušena. HGF má 2 tyto zaměstnance, což je minimální počet,
avšak výzkumná činnost se předpokládá u všech pedagogů.
ZÁVĚR
Od nástupu nového vedení
Hornicko-geologické fakulty v roce 2000 se začala důsledně prosazovat
orientace fakulty na báňské organizace buď aktivně těžící nerostné suroviny
nebo se podílející na zahlazování následků hornické činnosti a příbuzných
činnostech. Vývoj ukázal, že původní averze vůči báňskému průmyslu zeslábla, že
nerostné a energetické suroviny jsou pro společnost nepostradatelné a že na druhé
straně těžební organizace musí zejména veřejnost přesvědčit o své snaze
využívat nerostné suroviny za minimálních dopadů na životní prostředí a život
společnosti. Legislativa státní báňské správy vyžaduje pro určitá místa
v báňském průmyslu příslušnou kvalifikaci, pro jejíž udělování má HGF
akreditaci v některých oborech jako jediná v České republice.
Tento vývoj vytvořil podmínky pro
postupnou změnu názoru veřejnosti na báňský průmysl, na pochopení významu
hornického dědictví a v konečném důsledku i pro ochranu montánních
památek.