Dipl. Ing. Jaroslav Páleník, Ph. D.

Vyhláška Českého báňského úřadu č. 392/2003 Sb., o bezpečnosti provozu technických zařízení a o požadavcích na vyhrazená technická zařízení tlaková, zdvihací a plynová při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem

 

 

Český báňský úřad vydal vyhlášku č. 392/2003 Sb. ze dne 9. září 2003 o bezpečnosti provozu technických zařízení a o požadavcích na vyhrazená technická zařízení tlaková, zdvihací a plynová při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem (dále jen „ vyhláška“). Tato vyhláška nabyla účinnosti dnem 1. ledna 2004, s výjimkou ustanovení částí třetí, poslední věty § 13 odst. 1, předpoklady odborné způsobilosti, které nabylo účinnosti dnem vstupu České republiky do Evropské unie. Dne 1. května 2004 vstoupila Česká republika jako rovnoprávný člen do Evropské unie. Na základě této právní skutečnosti lze říci, že vyhláška od tohoto dne je účinná v celém svém rozsahu. V úvodu je nutno zmínit,že vyhláška jako podzákonná norma respektuje zákon č. 102/2001 Sb., zákon o obecné bezpečnosti výrobků, zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a na jeho základě vydaných nařízení vlády, například nařízení vlády č. 20/2003 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na jednoduché tlakové nádoby, nařízení vlády č. 24/2003 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na strojní zařízení, nařízení vlády č. 26/2003 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na tlaková zařízení, nařízení vlády č. 27/2003 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na výtahy, nařízení vlády č. 42/2003 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na přepravitelná tlaková zařízení, a nařízení vlády č. 378/2001 Sb., kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí (např. Příloha č. 5 nařízení vlády č. 378/2001 Sb., další požadavky na bezpečný provoz a používání stabilních skladovacích zařízení sypkých hmot).

Věcná náplň vyhlášky je v souladu se zákonem č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 61/1988 Sb.“), nejde nad jeho rámec a neukládá žádné povinnosti, které by ze zákona nevyplývaly. Přestože předmět vyhlášky není právem ES upraven, byly při přípravě vyhlášky vzaty v úvahu, směrnice Rady 95/63/ES, kterou se mění směrnice 89/655/EHS o minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví pro používání pracovního zařízení zaměstnanci při práci, směrnice Rady 92/104/EHS o minimálních požadavcích na zvýšení bezpečnosti a ochrany zdraví pracovníků v povrchovém a hlubinném těžebním průmyslu, směrnice Rady 94/9/EHS o sbližování předpisů členských států vztahujících se k vybavení a ochranným systémům určeným pro použití v potenciálně explosivních atmosférách. Za účelem umožnění volného pohybu osob mezi členskými státy vyhláška také zohledňuje požadavky směrnice obecného systému o uznávání kvalifikací, které byly transformovány zvláštním zákonem[1]. Na základě uvedeného lze konstatovat, že z pohledu bezpečnosti práce a z pohledu volného pohybu osob je vyhláška slučitelná s danými evropskými předpisy.

Vyhláška stanovuje zvláštní podmínky pro provoz technických zařízení s výjimkou elektrických (dále jen „technická zařízení“) při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem k zajištění jejich bezpečnosti. Vychází ze zmocnění uvedeného v § 5 odst. 3, § 6 odst. 6 písm. a) a § 8a odst. 8 zákona č. 61/1988 Sb. Vzhledem ke skutečnosti, že převážnou část technických zařízení tvoří vyhrazená technická zařízení podle § 8a zákona č. 61/1988 Sb., stanovuje vyhláška zároveň zvláštní podmínky i pro tato vyhrazená technická zařízení, v souladu s ustanovením § 8a odst. 8 zákona č. 61/1988 Sb., ve znění č. 124/2000 Sb., a to jejich zařazením do tříd, stanovením bližších podmínek kladených na tato zařízení, pokud jde o úroveň jejich bezpečnosti, umístění, montáž, demontáž, opravy, údržbu, provoz, prohlídky, zkoušky a revize a průvodní a provozní dokumentaci, a bližším vymezením předpokladů kladených na odbornou způsobilost fyzických osob k činnosti na technických zařízeních z hlediska předepsané kvalifikace a doby odborné praxe v oboru. Proto na rozdíl od vyhrazených technických zařízení elektrických, pro které byla vydána samostatná vyhláška č. 74/2002 Sb., o vyhrazených elektrických zařízeních, nebude vydána samostatná vyhláška o ostatních vyhrazených technických zařízeních.

Při tvorbě vyhlášky byla uplatněna zásada zapracování dosud získaných zkušeností z provozu technických zařízení. Tento systém koresponduje s poměrně nízkou úrazovostí a nízkou četností mimořádných událostí při používání technických zařízení. Z toho důvodu nebyl výrazně měněn rozsah „vyhrazených“ technických zařízení, vyjma doplnění o dopravní zařízení ve svislých dílech v souladu s vyhláškou č. 55/1996 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Do vyhlášky byly také zapracované nové poznatky o bezešvých tlakových láhvích z hliníkových slitin, bezešvých tlakových láhvích ocelových a tlakových láhvích kompozitních, určených jako tlakové nádoby k dopravě plynů, a to zejména z hlediska provádění pravidelných prohlídek a zkoušek těchto láhví. Státní báňská správa při tvorbě této vyhlášky zachovala léty vžitý a technickou veřejností obecně přijatý institut revizního technika a ostatních odpovědných pracovníků s odbornou profesní způsobilostí. Vyhláška zachovala dosavadní požadavky na revize a nerozšiřuje jejich rozsah.

Vyhláška je rozdělena do čtyř částí, má 22 paragrafů a sedm příloh.

Část první, úvodní ustanovení, obsahuje celkem pět paragrafů. V § 1 je uveden předmět úpravy, v § 2 výklad pojmů, v § 3 požadavky k zajištění bezpečnosti práce a provozu a způsob jejich ověřování, v § 4 bližší požadavky na bezpečnost provozovaných technických zařízení a v § 5 prohlídky, zkoušky a revize technických zařízení.

Část druhá, vyhrazená technická zařízení a jejich zařazení do tříd začíná § 6 a obsahuje celkem sedm paragrafů. V § 6 je uveden taxativní výčet vyhrazených technických zařízení, v § 7 je provedeno taxativně zařazení vyhrazených technických zařízení do tříd, v § 8 jsou stanoveny požadavky na výrobu vyhrazených technických zařízení tlakových, v § 9 jsou stanoveny požadavky na umístění vyhrazených technických zařízení tlakových, v § 10 jsou stanoveny požadavky na umístění vyhrazených technických zařízení zdvihacích a na provozní dokumentaci, v § 11 jsou stanoveny požadavky na umístění vyhrazených technických zařízení plynových a v § 12 jsou stanoveny požadavky na zkoušky a revize technických zařízení.

Část třetí, odborná způsobilost, začíná § 13 a obsahuje celkem sedm paragrafů stejně jako část druhá. V § 13 jsou stanoveny předpoklady odborné způsobilosti, v § 14 požadavky na odbornou způsobilost fyzických osob k práci a ostatním činnostem na technických zařízeních s výjimkou revizí a zkoušek, v § 15 zvláštní požadavky na odbornou způsobilost k obsluze vyhrazených technických zařízení tlakových - kotlů, v § 16 zvláštní požadavky na odbornou způsobilost k obsluze vyhrazených technických zařízení zdvihacích, v § 17 zvláštní požadavky na odbornou způsobilost k obsluze vyhrazených technických zařízení plynových, v § 18 zvláštní požadavky na odbornou způsobilost pro montáže a opravy vyhrazených technických zařízení a v § 19 požadavky na odbornou způsobilost revizního technika a ověřování jeho odborné způsobilosti.

Část čtvrtá, přechodná a závěrečná ustanovení začíná § 20 a obsahuje celkem jen tři paragrafy a to § 20 přechodná ustanovení, § 21 zrušovací ustanovení a § 22 ustanovení o účinnosti. Část čtvrtá je poslední částí vyhlášky.

Přílohy č. 1 až 7 k vyhlášce stanovují podrobné požadavky usnadňující provedení vyhlášky.

Příloha č. 1 „Prohlídky technických zařízení“ v části A stanovuje náplň prohlídky technického zařízení a v části B obsah záznamu o prohlídce technického zařízení.

Příloha č. 2 „Zkoušky technických zařízení“ v části A stanovuje náplň zkoušky technického zařízení a co se dále provede u vyhrazeného technického zařízení tlakového a zdvihacího. V části B stanovuje taxativně obsah dokladu o zkoušce technického zařízení.

Příloha č. 3 „Revize vyhrazených technických zařízení“ stanovuje v části A náplň a rozsah revize vyhrazeného technického zařízení a v části B stanovuje taxativně obsah zprávy o revizi vyhrazeného technického zařízení.

Příloha č. 4 stanovuje „Lhůty pro provádění revizí a zkoušek technických zařízení.

Příloha č. 5 stanovuje „Rozlišovací znaky rozsahů oprávnění k výrobě, montáži, opravám, revizím a zkouškám vyhrazených technických zařízení.

Příloha č. 6 stanovuje „Nejkratší dobu odborné praxe požadovanou pro činnost na technických zařízeních ve vztahu k dosaženému stupni odborného vzdělání žadatele

Příloha č. 7. stanovuje „Rozlišovací znaky rozsahů osvědčení fyzických osob k činnostem na technických zařízeních.

 

K uvedeným paragrafům vyhlášky a přílohám k vyhlášce lze pro úplnost uvést:

K § 1 - Předmět úpravy

Vymezuje rozsah právní úpravy tím, že stanoví (i negativně), na která technická zařízení používaná při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem se vyhláška vztahuje. Vyhláška v tomto paragrafu stanovuje také požadavky na výrobu vyhrazených technických zařízení tlakových. Dále vymezuje předpoklady na odbornou způsobilost organizací provozujících vyhrazená technická zařízení a bližší podmínky odborné způsobilosti zaměstnanců a dalších fyzických osob z hlediska potřebného technického vybavení a jejich odborné způsobilosti a stanoví také způsob prověřování jejich odborné způsobilosti.

K § 2 - Výklad pojmů

Definuje pro účely této vyhlášky výklad některých pojmů používaných v textu, u nichž bylo nutné jejich obsah přesně vymezit.

K § 3, 4 a 5 - Základní a bližší požadavky k zajištění bezpečnosti práce a provozu

Ustanovení § 3 navazuje na § 8 odst. 1 zákona č. 61/1988 Sb. a další obecně závazné právní předpisy vztahující se na technická zařízení a jejich používání. Stanovuje podmínku, že technické zařízení musí trvale splňovat podmínky pro bezpečný provoz a že podléhá provádění výchozích a pravidelných revizí a zkoušek a prohlídek. Stanovuje i požadavky na záznamy o prováděných prohlídkách a zkouškách a uchovávání těchto záznamů. V § 4 jsou stanoveny bližší podmínky kladené na provozovaná technická zařízení a v § 5 jsou stanoveny požadavky na prohlídky, zkoušky a revize technických zařízení.

K § 6 a 7 - Vyhrazená technická zařízení a jejich zařazení do tříd

Technickými parametry vymezená vyhrazená technická zařízení tlaková, zdvihací a plynová se zařazují na základě zmocnění podle § 8a odst. 8 písm. a) zákona č. 61/1988 Sb., ve znění zákona č. 124/2000 Sb., podle jejich nebezpečnosti do tříd, tj. s ohledem na jimi vytvářenou možnou míru ohrožení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a bezpečnosti provozu.

K § 8, 9, 10 a 11 - Požadavky na výrobu vyhrazených technických zařízení tlakových a požadavky na umístění technických zařízení tlakových, zdvihacích a plynových a na provozní dokumentaci u technických zařízení zdvihacích. Stanovují požadavky na umístění technických zařízení z hlediska zajištění jejich bezpečnosti provozu při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem a u technického zařízení zdvihacího také na provozní dokumentaci.

 K § 12 - Zkoušky a revize technických zařízení

Stanovuje požadavky na provádění zkoušek a revizí technických zařízení k zajištění potřebné úrovně bezpečnosti technického zařízení při jejich uvádění do provozu a při jejich používání. Stanoví podmínky a případy, kdy revizi není nutné provádět, a naopak kdy je nutné provést mimořádnou revizi.

K § 13 – Předpoklady odborné způsobilosti

Tímto ustanovením je stanoveno, která organizace a podnikající fyzická osoba je odborně způsobilá pro výrobu, montáž, opravy, provoz, zkoušky a revize a k plnění nádob plyny a k činnostem na vyhrazených technických zařízeních a za jakých podmínek může získat oprávnění k těmto činnostem.

K § 14 – Požadavky na odbornou způsobilost fyzických osob k práci a ostatním činnostem na technických zařízeních s výjimkou revizí a zkoušek

V souladu se zmocněním podle § 6 odst. 6 písm. a) zákona č. 61/1988 Sb., ve znění zákona č. 542/1991 Sb., toto ustanovení blíže vymezuje předpoklady kladené na odbornou způsobilost osob k obsluze, montáži, demontáži, opravě a údržbě a prohlídkám technických zařízení. Jsou zde stanovena pravidla pro ověřování odborné způsobilosti osob pro práci na technickém zařízení a rámcová náplň zkoušek. Oproti stávající právní úpravě je požadováno splnění požadavků vzdělání a praxe na všechny třídy vyhrazených technických zařízení.

K § 15, 16 a 17 ‑ Zvláštní požadavky na odbornou způsobilost k obsluze vyhrazených technických zařízení tlakových - kotlů, zdvihacích a plynových

Tato ustanovení stanovují zvláštní požadavky na odbornou způsobilost k obsluze vyhrazených technických zařízení z hlediska teoretických a praktických znalostí v rozsahu určeném revizním technikem, technickou normou, výrobcem nebo provozovatelem potřebných k získání potřebného osvědčení opravňujícího k obsluze technického zařízení.

K § 18 - Zvláštní požadavky na odbornou způsobilost osob pro montáže a opravy vyhrazených technických zařízení

Tímto ustanovením jsou stanoveny další požadavky pro získání osvědčení odborné způsobilosti osob k provádění montáže a oprav vyhrazených technických zařízení. Jedním z požadavků je také požadavek na zaškolení u organizace provádějící činnosti na příslušném druhu technických zařízení nebo u výrobce takových technických zařízení, s ohledem na charakter práce.

K § 19 – Požadavky na odbornou způsobilost revizního technika a ověřování jeho odborné způsobilosti

Tímto ustanovením jsou blíže stanoveny požadavky kladené na odbornou způsobilost fyzických osob k provádění revizí a zkoušek vyhrazených technických zařízení. Stanovuje způsoby ověřování této odborné způsobilosti u revizních techniků. Oproti stávající právní úpravě jednoznačně vymezuje rozsah a způsob ověřování odborné způsobilosti a nově stanovuje periodické zkoušky revizních techniků.

K § 20 – Přechodná ustanovení

Tímto ustanovením je stanovena povinnost přechodu do nového režimu v oblasti osvědčení k činnosti na vyhrazených technických zařízeních nejdéle do 6 měsíců od nabytí účinnosti vyhlášky. U činností, pro které vyhláška nevyžaduje osvědčení, budou příslušní zaměstnanci nadále považováni za plně kvalifikované i podle této vyhlášky. Pro úpravu, popřípadě vyhotovení provozní dokumentace byla vyhláškou stanovena lhůta 6 měsíců.

K § 21 – Zrušovací ustanovení

Tímto ustanovením se zrušuje bez náhrady výnos Českého báňského úřadu č. 9/1988 Ú. v. ČSR ze dne 16. 12. 1986, č. j. 6365/1986, o kontrolách, revizích a zkouškách plynových zařízení (reg. v částce 7/1987 Sb.), který je plně nahrazen vyhláškou, a proto ztrácí své opodstatnění. Totéž platí i o výnosu Českého báňského úřadu č. 2/1990 ze dne 12. 10. 1990 Sb. (reg. pod č. 443/1990 Sb. v částce 74/1990 Sb.).

K § 22 – Účinnost

Ustanovení o nabytí účinnosti vyhlášky předpokládá dobu nezbytně nutnou mezi uveřejněním vyhlášky a nabytím její účinnosti. Tato doba v dostatečné míře umožnila, aby se organizace i provozní zaměstnanci mohli důkladně s novými požadavky seznámit a aby mohli nové požadavky bez komplikací plnit.

K příloze č. 1 – Prohlídky technických zařízení

V příloze je uveden požadovaný postup pro provádění prohlídek technických zařízení a jejich náplň. Příloha také stanovuje obsah záznamu o prohlídce technického zařízení. Stanovení těchto požadavků povede ke zjednodušení obsahu prohlídek a kontrol a ke zvýšení náročnosti a tím i úrovně bezpečnosti provozovaných technických zařízení.

K příloze č. 2 – Zkoušky technických zařízení

V této příloze je uveden požadovaný postup pro provádění zkoušek technických zařízení a jejich náplň. Příloha také stanovuje obsah dokladu o zkoušce technického zařízení.

K příloze 3 – Revize vyhrazených technických zařízení

Tato příloha blíže stanovuje požadavky a rozsah prováděných revizí a zkoušek, dále stanovuje požadavky na náplň revizí a zkoušek technického zařízení při výchozích, provozních, popřípadě mimořádných revizích. Příloha také stanovuje požadovaný obsah zprávy o revizi vyhrazeného technického zařízení.

K příloze č. 4 – Lhůty pro provádění revizí a zkoušek technických zařízení

V této příloze jsou stanoveny nejdelší přípustné lhůty periodických revizí a zkoušek technických zařízení, přičemž těmito lhůtami je zohledněna míra ohrožení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a bezpečnosti provozu u jednotlivých druhů technických zařízení.

 

 

 

K příloze č. 5 – Rozlišovací znaky rozsahů oprávnění k výrobě, montáži, opravám, revizím a zkouškám vyhrazených technických zařízení

Příloha stanovuje rozlišovací znaky rozsahů oprávnění organizací a podnikajících fyzických osob k výrobě, montáži, opravám, revizím a zkouškám vyhrazených technických zařízení.

K příloze č. 6 – Nejkratší doba odborné praxe požadovaná pro činnost na technických zařízeních ve vztahu k dosaženému stupni odborného vzdělání žadatele

Touto přílohou je stanovena nejkratší doba odborné praxe požadovaná vyhláškou pro činnosti na technických zařízeních ve vztahu k dosaženému stupni odborného vzdělání žadatele.

K příloze č. 7 – Rozlišovací znaky rozsahů osvědčení fyzických osob k činnostem na technických zařízeních

Příloha stanovuje rozlišovací znaky rozsahů osvědčení fyzických osob k činnostem na technických zařízeních používaných při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem vydaných státní báňskou zprávou, způsob označení těchto osvědčení s uvedením stanovených rozlišovacích znaků. V tomto směru dochází ke sjednocení s osvědčeními vydávanými Českým úřadem bezpečnosti práce, resp. Inspektoráty bezpečnosti práce.

 

Zde je na místě pro úplnost uvést, že vyhláškou č. 393/2003 Sb., ze dne 9. září 2003, vyhláškou č. 394/2003 Sb., ze dne 9. září 2003 a vyhláškou č. 395/2003 Sb., došlo k novému vymezení jejich působnosti, ze které vyplývá, že tyto vyhlášky se již nevztahují na organizace, které provádějí činnost podléhající vrchnímu dozoru orgánů státní báňské správy. Vyjmenované vyhlášky č. 393/2003 Sb., č. 394/02203 Sb. a č. 395/2003 Sb. nabyly účinnosti dne 1. ledna 2004.

 

Závěrem mi dovolte uvést skutečnost, že snahou autorů bylo vytvořit vyhlášku zpracovanou koncepčně jako předpis „nového typu“, který by měl být plně kompatibilní s právem EU. Jestli se záměr autorům podařil, ukáže každodenní praxe blízké budoucnosti.

 

 

 

 

 

 



[1] zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních příslušníků členských států Evropské unie a o změně některých zákonů (zákon o uznávání odborné kvalifikace).