Dipl. Ing. Jaroslav Páleník, Ph. D.
Vyhláška Českého báňského úřadu č. 392/2003 Sb., o
bezpečnosti provozu technických zařízení a o požadavcích na vyhrazená technická
zařízení tlaková, zdvihací a plynová při hornické činnosti a činnosti prováděné
hornickým způsobem
Český báňský úřad
vydal vyhlášku č. 392/2003 Sb. ze dne 9. září 2003 o bezpečnosti provozu
technických zařízení a o požadavcích na vyhrazená technická zařízení tlaková,
zdvihací a plynová při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým
způsobem (dále jen „ vyhláška“). Tato vyhláška nabyla účinnosti dnem 1. ledna
2004, s výjimkou ustanovení částí třetí, poslední věty § 13 odst. 1,
předpoklady odborné způsobilosti, které nabylo účinnosti dnem vstupu České
republiky do Evropské unie. Dne 1. května 2004 vstoupila Česká republika jako
rovnoprávný člen do Evropské unie. Na základě této právní skutečnosti lze říci,
že vyhláška od tohoto dne je účinná v celém svém rozsahu. V úvodu je
nutno zmínit,že vyhláška jako podzákonná norma respektuje zákon č. 102/2001
Sb., zákon o obecné bezpečnosti výrobků, zákon č. 22/1997 Sb., o technických
požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění
pozdějších předpisů, a na jeho základě vydaných nařízení vlády, například
nařízení vlády č. 20/2003 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na
jednoduché tlakové nádoby, nařízení vlády č. 24/2003 Sb., kterým se stanoví
technické požadavky na strojní zařízení, nařízení vlády č. 26/2003 Sb., kterým
se stanoví technické požadavky na tlaková zařízení, nařízení vlády č. 27/2003
Sb., kterým se stanoví technické požadavky na výtahy, nařízení vlády č. 42/2003
Sb., kterým se stanoví technické požadavky na přepravitelná tlaková zařízení, a
nařízení vlády č. 378/2001 Sb., kterým se stanoví bližší požadavky na bezpečný
provoz a používání strojů, technických zařízení, přístrojů a nářadí (např.
Příloha č. 5 nařízení vlády č. 378/2001 Sb., další požadavky na bezpečný provoz
a používání stabilních skladovacích zařízení sypkých hmot).
Věcná náplň vyhlášky je v souladu se zákonem č.
61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve
znění pozdějších předpisů (dále jen „zákon č. 61/1988 Sb.“), nejde nad jeho
rámec a neukládá žádné povinnosti, které by ze zákona nevyplývaly. Přestože
předmět vyhlášky není právem ES upraven, byly při přípravě vyhlášky vzaty v
úvahu, směrnice Rady 95/63/ES, kterou se mění směrnice 89/655/EHS o minimálních
požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví pro používání pracovního zařízení
zaměstnanci při práci, směrnice Rady 92/104/EHS o minimálních požadavcích na
zvýšení bezpečnosti a ochrany zdraví pracovníků v povrchovém a hlubinném
těžebním průmyslu, směrnice Rady 94/9/EHS o sbližování předpisů členských států
vztahujících se k vybavení a ochranným systémům určeným pro použití
v potenciálně explosivních atmosférách. Za účelem umožnění volného pohybu
osob mezi členskými státy vyhláška také zohledňuje požadavky směrnice obecného
systému o uznávání kvalifikací, které byly transformovány zvláštním zákonem[1].
Na základě uvedeného lze konstatovat, že z pohledu bezpečnosti práce a
z pohledu volného pohybu osob je vyhláška slučitelná s danými
evropskými předpisy.
Vyhláška stanovuje
zvláštní podmínky pro provoz technických zařízení s výjimkou elektrických
(dále jen „technická zařízení“) při hornické činnosti a činnosti prováděné
hornickým způsobem k zajištění jejich bezpečnosti. Vychází ze zmocnění
uvedeného v § 5 odst. 3, § 6 odst. 6 písm. a) a § 8a odst. 8 zákona č. 61/1988
Sb. Vzhledem ke skutečnosti, že převážnou část technických zařízení tvoří
vyhrazená technická zařízení podle § 8a zákona č. 61/1988 Sb., stanovuje
vyhláška zároveň zvláštní podmínky i pro tato vyhrazená technická zařízení,
v souladu s ustanovením § 8a odst. 8 zákona č. 61/1988 Sb., ve znění
č. 124/2000 Sb., a to jejich zařazením do tříd, stanovením bližších podmínek
kladených na tato zařízení, pokud jde o úroveň jejich bezpečnosti, umístění,
montáž, demontáž, opravy, údržbu, provoz, prohlídky, zkoušky a revize a
průvodní a provozní dokumentaci, a bližším vymezením předpokladů kladených na
odbornou způsobilost fyzických osob k činnosti na technických zařízeních
z hlediska předepsané kvalifikace a doby odborné praxe v oboru. Proto
na rozdíl od vyhrazených technických zařízení elektrických, pro které byla
vydána samostatná vyhláška č. 74/2002 Sb., o vyhrazených elektrických
zařízeních, nebude vydána samostatná vyhláška o ostatních vyhrazených
technických zařízeních.
Při tvorbě
vyhlášky byla uplatněna zásada zapracování dosud získaných zkušeností
z provozu technických zařízení. Tento systém koresponduje s poměrně
nízkou úrazovostí a nízkou četností mimořádných událostí při používání
technických zařízení. Z toho důvodu nebyl výrazně měněn rozsah
„vyhrazených“ technických zařízení, vyjma doplnění o dopravní zařízení ve
svislých dílech v souladu s vyhláškou č. 55/1996 Sb., ve znění
pozdějších předpisů. Do vyhlášky byly také zapracované nové poznatky o
bezešvých tlakových láhvích z hliníkových slitin, bezešvých tlakových
láhvích ocelových a tlakových láhvích kompozitních, určených jako tlakové
nádoby k dopravě plynů, a to zejména z hlediska provádění
pravidelných prohlídek a zkoušek těchto láhví. Státní báňská správa při tvorbě
této vyhlášky zachovala léty vžitý a technickou veřejností obecně přijatý
institut revizního technika a ostatních odpovědných pracovníků s odbornou
profesní způsobilostí. Vyhláška zachovala dosavadní požadavky na revize a
nerozšiřuje jejich rozsah.
Vyhláška je rozdělena do čtyř
částí, má 22 paragrafů a sedm příloh.
Část první, úvodní ustanovení,
obsahuje celkem pět paragrafů. V § 1 je uveden předmět úpravy, v § 2 výklad
pojmů, v § 3 požadavky k zajištění bezpečnosti práce a provozu a způsob
jejich ověřování, v § 4 bližší požadavky na bezpečnost provozovaných
technických zařízení a v § 5 prohlídky, zkoušky a revize technických zařízení.
Část druhá, vyhrazená technická
zařízení a jejich zařazení do tříd začíná § 6 a obsahuje celkem sedm paragrafů.
V § 6 je uveden taxativní výčet vyhrazených technických zařízení, v § 7 je
provedeno taxativně zařazení vyhrazených technických zařízení do tříd, v § 8
jsou stanoveny požadavky na výrobu vyhrazených technických zařízení tlakových,
v § 9 jsou stanoveny požadavky na umístění vyhrazených technických zařízení
tlakových, v § 10 jsou stanoveny požadavky na umístění vyhrazených technických
zařízení zdvihacích a na provozní dokumentaci, v § 11 jsou stanoveny požadavky
na umístění vyhrazených technických zařízení plynových a v § 12 jsou stanoveny
požadavky na zkoušky a revize technických zařízení.
Část třetí, odborná způsobilost,
začíná § 13 a obsahuje celkem sedm paragrafů stejně jako část druhá. V § 13
jsou stanoveny předpoklady odborné způsobilosti, v § 14 požadavky na odbornou
způsobilost fyzických osob k práci a ostatním činnostem na technických
zařízeních s výjimkou revizí a zkoušek, v § 15 zvláštní požadavky na
odbornou způsobilost k obsluze vyhrazených technických zařízení tlakových
- kotlů, v § 16 zvláštní požadavky na odbornou způsobilost k obsluze
vyhrazených technických zařízení zdvihacích, v § 17 zvláštní požadavky na
odbornou způsobilost k obsluze vyhrazených technických zařízení plynových,
v § 18 zvláštní požadavky na odbornou způsobilost pro montáže a opravy
vyhrazených technických zařízení a v § 19 požadavky na odbornou způsobilost
revizního technika a ověřování jeho odborné způsobilosti.
Část čtvrtá, přechodná a závěrečná
ustanovení začíná § 20 a obsahuje celkem jen tři paragrafy a to § 20 přechodná
ustanovení, § 21 zrušovací ustanovení a § 22 ustanovení o účinnosti. Část
čtvrtá je poslední částí vyhlášky.
Přílohy č. 1 až 7 k vyhlášce
stanovují podrobné požadavky usnadňující provedení vyhlášky.
Příloha č. 1 „Prohlídky technických
zařízení“ v části A stanovuje náplň prohlídky technického zařízení a
v části B obsah záznamu o prohlídce technického zařízení.
Příloha č. 2 „Zkoušky technických
zařízení“ v části A stanovuje náplň zkoušky technického zařízení a co se
dále provede u vyhrazeného technického zařízení tlakového a zdvihacího.
V části B stanovuje taxativně obsah dokladu o zkoušce technického
zařízení.
Příloha č. 3 „Revize vyhrazených
technických zařízení“ stanovuje v části A náplň a rozsah revize
vyhrazeného technického zařízení a v části B stanovuje taxativně obsah
zprávy o revizi vyhrazeného technického zařízení.
Příloha č. 4 stanovuje „Lhůty pro
provádění revizí a zkoušek technických zařízení.
Příloha č. 5 stanovuje „Rozlišovací
znaky rozsahů oprávnění k výrobě, montáži, opravám, revizím a zkouškám
vyhrazených technických zařízení.
Příloha č. 6 stanovuje „Nejkratší
dobu odborné praxe požadovanou pro činnost na technických zařízeních ve vztahu
k dosaženému stupni odborného vzdělání žadatele
Příloha č. 7. stanovuje
„Rozlišovací znaky rozsahů osvědčení fyzických osob k činnostem na technických
zařízeních.
K uvedeným paragrafům vyhlášky
a přílohám k vyhlášce lze pro úplnost uvést:
K
§ 1 - Předmět úpravy
Vymezuje rozsah právní úpravy tím,
že stanoví (i negativně), na která technická zařízení používaná při hornické
činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem se vyhláška vztahuje. Vyhláška
v tomto paragrafu stanovuje také požadavky na výrobu vyhrazených
technických zařízení tlakových. Dále vymezuje předpoklady na odbornou
způsobilost organizací provozujících vyhrazená technická zařízení a bližší
podmínky odborné způsobilosti zaměstnanců a dalších fyzických osob
z hlediska potřebného technického vybavení a jejich odborné způsobilosti a
stanoví také způsob prověřování jejich odborné způsobilosti.
K
§ 2 - Výklad pojmů
Definuje pro účely této vyhlášky
výklad některých pojmů používaných v textu, u nichž bylo nutné jejich
obsah přesně vymezit.
K
§ 3, 4 a 5 - Základní a bližší požadavky k zajištění bezpečnosti práce a
provozu
Ustanovení
§ 3 navazuje na § 8 odst. 1 zákona č. 61/1988 Sb. a další obecně závazné právní
předpisy vztahující se na technická zařízení a jejich používání. Stanovuje
podmínku, že technické zařízení musí trvale splňovat podmínky pro bezpečný
provoz a že podléhá provádění výchozích a pravidelných revizí a zkoušek a
prohlídek. Stanovuje i požadavky na záznamy o prováděných prohlídkách a
zkouškách a uchovávání těchto záznamů. V § 4 jsou stanoveny bližší podmínky
kladené na provozovaná technická zařízení a v § 5 jsou stanoveny požadavky na
prohlídky, zkoušky a revize technických zařízení.
K
§ 6 a 7 - Vyhrazená technická zařízení a jejich zařazení do tříd
Technickými parametry vymezená
vyhrazená technická zařízení tlaková, zdvihací a plynová se zařazují na základě
zmocnění podle § 8a odst. 8 písm. a) zákona č. 61/1988 Sb., ve znění zákona č.
124/2000 Sb., podle jejich nebezpečnosti do tříd, tj. s ohledem na jimi
vytvářenou možnou míru ohrožení bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a
bezpečnosti provozu.
K § 8, 9, 10 a 11 - Požadavky na
výrobu vyhrazených technických zařízení tlakových a požadavky na umístění
technických zařízení tlakových, zdvihacích a plynových a na provozní
dokumentaci u technických zařízení zdvihacích. Stanovují požadavky na umístění
technických zařízení z hlediska zajištění jejich bezpečnosti provozu při
hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem a u technického
zařízení zdvihacího také na provozní dokumentaci.
K § 12 - Zkoušky a revize technických zařízení
Stanovuje požadavky na provádění
zkoušek a revizí technických zařízení k zajištění potřebné úrovně
bezpečnosti technického zařízení při jejich uvádění do provozu a při jejich
používání. Stanoví podmínky a případy, kdy revizi není nutné provádět, a naopak
kdy je nutné provést mimořádnou revizi.
K
§ 13 – Předpoklady odborné způsobilosti
Tímto ustanovením je stanoveno,
která organizace a podnikající fyzická osoba je odborně způsobilá pro výrobu,
montáž, opravy, provoz, zkoušky a revize a k plnění nádob plyny a
k činnostem na vyhrazených technických zařízeních a za jakých podmínek
může získat oprávnění k těmto činnostem.
K § 14 – Požadavky na odbornou
způsobilost fyzických osob k práci a ostatním činnostem na technických
zařízeních s výjimkou revizí a zkoušek
V souladu se zmocněním podle §
6 odst. 6 písm. a) zákona č. 61/1988 Sb., ve znění zákona č. 542/1991 Sb., toto
ustanovení blíže vymezuje předpoklady kladené na odbornou způsobilost osob
k obsluze, montáži, demontáži, opravě a údržbě a prohlídkám technických
zařízení. Jsou zde stanovena pravidla pro ověřování odborné způsobilosti osob
pro práci na technickém zařízení a rámcová náplň zkoušek. Oproti stávající
právní úpravě je požadováno splnění požadavků vzdělání a praxe na všechny třídy
vyhrazených technických zařízení.
K § 15, 16 a 17 ‑ Zvláštní
požadavky na odbornou způsobilost k obsluze vyhrazených technických
zařízení tlakových - kotlů, zdvihacích a plynových
Tato ustanovení stanovují zvláštní požadavky na odbornou
způsobilost k obsluze vyhrazených technických zařízení z hlediska
teoretických a praktických znalostí v rozsahu určeném revizním technikem,
technickou normou, výrobcem nebo provozovatelem potřebných k získání
potřebného osvědčení opravňujícího k obsluze technického zařízení.
K
§ 18 - Zvláštní požadavky na odbornou způsobilost osob pro montáže a opravy vyhrazených
technických zařízení
Tímto ustanovením jsou stanoveny
další požadavky pro získání
osvědčení odborné způsobilosti osob
k provádění montáže a oprav vyhrazených technických zařízení. Jedním
z požadavků je také požadavek na zaškolení u organizace provádějící
činnosti na příslušném druhu technických zařízení nebo u výrobce takových
technických zařízení, s ohledem na charakter práce.
K § 19 – Požadavky na odbornou
způsobilost revizního technika a ověřování jeho odborné způsobilosti
Tímto ustanovením jsou blíže
stanoveny požadavky kladené na odbornou způsobilost fyzických osob
k provádění revizí a zkoušek vyhrazených technických zařízení. Stanovuje
způsoby ověřování této odborné způsobilosti u revizních techniků. Oproti
stávající právní úpravě jednoznačně vymezuje rozsah a způsob ověřování odborné
způsobilosti a nově stanovuje periodické zkoušky revizních techniků.
K
§ 20 – Přechodná ustanovení
Tímto ustanovením je stanovena
povinnost přechodu do nového režimu v oblasti osvědčení k činnosti na
vyhrazených technických zařízeních nejdéle do 6 měsíců od nabytí účinnosti
vyhlášky. U činností, pro které vyhláška nevyžaduje osvědčení, budou příslušní
zaměstnanci nadále považováni za plně kvalifikované i podle této vyhlášky. Pro
úpravu, popřípadě vyhotovení provozní dokumentace byla vyhláškou stanovena
lhůta 6 měsíců.
K
§ 21 – Zrušovací ustanovení
Tímto ustanovením se zrušuje bez
náhrady výnos Českého báňského úřadu č. 9/1988 Ú. v. ČSR ze dne 16. 12. 1986,
č. j. 6365/1986, o kontrolách, revizích a zkouškách plynových zařízení (reg.
v částce 7/1987 Sb.), který je plně nahrazen vyhláškou, a proto ztrácí své
opodstatnění. Totéž platí i o výnosu Českého báňského úřadu č. 2/1990 ze dne
12. 10. 1990 Sb. (reg. pod č. 443/1990 Sb. v částce 74/1990 Sb.).
K
§ 22 – Účinnost
Ustanovení o nabytí účinnosti
vyhlášky předpokládá dobu nezbytně nutnou mezi uveřejněním vyhlášky a nabytím
její účinnosti. Tato doba v dostatečné míře umožnila, aby se organizace i
provozní zaměstnanci mohli důkladně s novými požadavky seznámit a aby
mohli nové požadavky bez komplikací plnit.
K příloze
č. 1 – Prohlídky technických zařízení
V příloze je uveden požadovaný
postup pro provádění prohlídek technických zařízení a jejich náplň. Příloha
také stanovuje obsah záznamu o prohlídce technického zařízení. Stanovení těchto
požadavků povede ke zjednodušení obsahu prohlídek a kontrol a ke zvýšení
náročnosti a tím i úrovně bezpečnosti provozovaných technických zařízení.
K příloze
č. 2 – Zkoušky technických zařízení
V této příloze je uveden
požadovaný postup pro provádění zkoušek technických zařízení a jejich náplň.
Příloha také stanovuje obsah dokladu o zkoušce technického zařízení.
K příloze
3 – Revize vyhrazených technických zařízení
Tato příloha blíže stanovuje
požadavky a rozsah prováděných revizí a zkoušek, dále stanovuje požadavky na
náplň revizí a zkoušek technického zařízení při výchozích, provozních,
popřípadě mimořádných revizích. Příloha také stanovuje požadovaný obsah zprávy
o revizi vyhrazeného technického zařízení.
K příloze
č. 4 – Lhůty pro provádění revizí a zkoušek technických zařízení
V této příloze jsou stanoveny
nejdelší přípustné lhůty periodických revizí a zkoušek technických zařízení,
přičemž těmito lhůtami je zohledněna míra ohrožení bezpečnosti a ochrany zdraví
při práci a bezpečnosti provozu u jednotlivých druhů technických zařízení.
K příloze
č. 5 – Rozlišovací znaky rozsahů oprávnění k výrobě, montáži, opravám,
revizím a zkouškám vyhrazených technických zařízení
Příloha stanovuje rozlišovací znaky
rozsahů oprávnění organizací a podnikajících fyzických osob k výrobě,
montáži, opravám, revizím a zkouškám vyhrazených technických zařízení.
K příloze
č. 6 – Nejkratší doba odborné praxe požadovaná pro činnost na technických zařízeních
ve vztahu k dosaženému stupni odborného vzdělání žadatele
Touto přílohou je stanovena
nejkratší doba odborné praxe požadovaná vyhláškou pro činnosti na technických
zařízeních ve vztahu k dosaženému stupni odborného vzdělání žadatele.
K příloze
č. 7 – Rozlišovací znaky rozsahů osvědčení fyzických osob k činnostem na technických
zařízeních
Příloha stanovuje rozlišovací znaky
rozsahů osvědčení fyzických osob k činnostem na technických zařízeních
používaných při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem
vydaných státní báňskou zprávou, způsob označení těchto osvědčení
s uvedením stanovených rozlišovacích znaků. V tomto směru dochází ke
sjednocení s osvědčeními vydávanými Českým úřadem bezpečnosti práce, resp.
Inspektoráty bezpečnosti práce.
Zde je na místě pro úplnost uvést,
že vyhláškou č. 393/2003 Sb., ze dne 9. září 2003, vyhláškou č. 394/2003 Sb.,
ze dne 9. září 2003 a vyhláškou č. 395/2003 Sb., došlo k novému vymezení
jejich působnosti, ze které vyplývá, že tyto vyhlášky se již nevztahují na
organizace, které provádějí činnost podléhající vrchnímu dozoru orgánů státní
báňské správy. Vyjmenované vyhlášky č. 393/2003 Sb., č. 394/02203 Sb. a č.
395/2003 Sb. nabyly účinnosti dne 1. ledna 2004.
Závěrem mi dovolte uvést
skutečnost, že snahou autorů bylo vytvořit vyhlášku zpracovanou koncepčně jako
předpis „nového typu“, který by měl být plně kompatibilní s právem EU.
Jestli se záměr autorům podařil, ukáže každodenní praxe blízké budoucnosti.
[1] zákon č. 18/2004 Sb., o uznávání odborné kvalifikace a jiné způsobilosti státních příslušníků členských států Evropské unie a o změně některých zákonů (zákon o uznávání odborné kvalifikace).