Ing. Zbyšek   S o c h o r 

Ministerstvo průmyslu a obchodu

 

 

 

Útlum hornictví v procesu dokončení jeho restrukturalizace

 

Útlum uhelného hornictví vyvolaný změnou ekonomických podmínek není problémem jen České republiky, ale v časovém předstihu zasáhl téměř celou Evropu. Těžba uhlí v západní Evropě se začala snižovat zhruba od roku 1960 a její pokles trvá dodnes. Především německé, francouzské, anglické a belgické hornictví, kapacitně v západní Evropě největší a technologicky nejvyspělejší, spolu s menšími ložisky ve Španělsku a Itálii, snížilo ve svých ročních produkcích těžbu o desítky až stovky mil. tun.

K zabránění sociálních a politických dopadů přijímaly proto vlády těchto zemí systémy opatření se značnými finančními subvencemi státu.

 

Ve všech těchto hospodářsky vyspělých zemích s rozvinutým uhelným průmyslem organizoval a řídil proces útlumu a řešení důsledků stát ať už přímo nebo prostřednictvím státní organizace bez ohledu na to, zda se uhelný průmysl nacházel ve státním nebo soukromém vlastnictví.

 

Východoevropské a středoevropské státy pokračovaly ještě dalších cca 30 let ve svém samostatném vývoji a z důvodů ekonomických a především politických se orientovaly na maximální využívání tuzemských surovin a obchod s nimi. Tyto státy se problémem útlumu hornictví začaly zabývat prakticky až po roce 1990 v souvislosti se změnou politického a společenského prostředí. Navazující hospodářské změny, doprovázené silnou recesí zvláště těžkého průmyslu, nutně vyvolaly reakci v energetice. Pokles výroby, silný tlak na zlepšení životního prostředí v exponovaných územích a ekonomické proměny znamenaly postupné snižování úrovně těžby černého a hnědého uhlí a následné odstavování kapacit. Vyčleňování neperspektivních provozů a s tím spojené snižování počtu pracovníků vyvolalo zákonitě tlak na organizační a strukturální změny.

 

I přes některé rozdílné podmínky českého hornictví oproti západoevropskému (např. vysoký podíl uhlí ve struktuře energetických zdrojů) má restrukturalizační proces i cílové řešení společný základ. Systémy restrukturalizace byly postaveny na jasném vymezení úlohy státu a důlních organizací. Důsledné řízení celého procesu je podloženo závaznými legislativními akty.

 

            Na výrazné snížování produkce uhlí po roce 1989 reagovala vláda ČR usnesením vlády č. 827/1990, o strukturálních změnách a útlumovém programu v uhelném hornictví pro léta 1990-1992, usnesením vlády č. 158/1991, k ložisku Slaný a usnesením vlády č. 267/1991, o koncepci snižování ztrátovosti těžby uhlí hlubinných dolů pro léta 1991-1992 a řešení sociálně zdravotní problematiky důlních pracovníků.

 

Provoz jednotlivých dolů a lomů byl organizován do roku 1993 s vědomím jejich rozdílné ekonomiky a s tím, že hospodaření bylo posuzováno ve velkých organizačních celcích – uhelných revírech. Ekonomika těchto velkých celků „pracovala“ s vnitřním přerozdělováním zisků a ztrát. Hospodářský výsledek dílčích organizačních jednotek byl předem plánován. Vzhledem k značné rozdílnosti efektivnosti hnědého uhlí oproti černému, docházelo ke každoročnímu odčerpávání zisku z hnědouhelných koncernů a jeho přerozdělování.

 

Rozdílné podmínky mezi podniky nebyly v té době příliš podstatné, neboť se vyrovnávaly v ekonomice velkých celků. V období celého procesu restrukturalizace až dodnes se však rozdílné objektivní podmínky přímo promítají do hospodaření společností.

 

Při přípravě postupu restrukturalizace jednotlivých důlních jednotek byla vytvořena představa o uhelném průmyslu a navržena redukce počtu dolů s ohledem na jejich možnou perspektivu a investování do jejich dalšího rozvoje. Byla zhodnocena celá struktura nákladů, především sociální a ekologické povahy a navrženy zásady jejich úhrady tak, aby neohrozily ekonomickou existenci budoucích společností a zaručovaly stabilitu uhelného průmyslu.

 

Nekompromisní zásadou bylo zrušení jakéhokoliv přerozdělování mezi efektivními a ztrátovými podniky, aby tím nebyl omezován rozvoj včetně investování v efektivních lokalitách a zároveň nebyla snižována jejich dlouhodobá stabilita a konkurenceschopnost.

Založení akciových společností, rozhodnutí o neperspektivních lokalitách a s tím spojené důsledky vycházely z představy o poklesu výroby hnědého uhlí mezi roky 1990 – 2000 o 30 mil. tun a černého uhlí o 12 mil. tun.

V rámci restrukturalizace uhelného hornictví ČR došlo k následujícím zásadním změnám  právní subjektivity dotčených organizací:

 

·        ze třech hnědouhelných státních podniků Severočeské hnědouhelné doly (SHD), Hnědouhelné doly a briketárny (HDB) a Jihomoravské lignitové doly (JLD) v organizační struktuře r.1990 vznikly:

-          3 akciové společnosti s ekonomicky perspektivní těžbou uhlí - Mostecká uhelná společnost (MUS), Severočeské doly (SD), a Sokolovská uhelná (SU)

-          2 státní podniky určené k útlumu - Palivový kombinát Ústí (PKÚ) a Jihomoravské lignitové doly (JLD)

 

·        z pěti černouhelných státních podniků Ostravsko karvinské doly (OKD), Kladenské doly (KD), Západočeské uhelné doly (ZUD), Východočeské uhelné doly (VUD), Rosické uhelné doly (RUD) a České lupkové a uhelné závody (ČLUZ) v organizační struktuře r.1990 vznikly:                                               

-          2 akciové společnosti s ekonomicky perspektivní těžbou uhlí - OKD, ČMD,

-          1 akciová společnost určená k útlumu – ZUD,

-          1 akciová společnost s ekonomicky perspektivní těžbou žáruvzdorných lupků – ČLZ, realizující útlum Dolů Pecínov a Rako Lubná a likvidaci odvalu bývalého dolu ČSA v Rynholci,

-          2 státní podniky určené k útlumu - VUD a RUD.

 

V takto státem definovaném procesu transformace byl přijat princip státní účasti na útlumu neefektivních provozů těžebních organizací, zejména při řešení základní problematiky jejich likvidace, a to na krytí:

- sociálně zdravotních nároků obligatorního charakteru

- technické likvidace dolů

- zahlazování škod vzniklých důlní činností v minulosti.

 

Navržená restrukturalizace v té souvislosti sledovala i další cíl, a to zmírnění výdajů státu. Proto byly akciové společnosti tvořeny seskupením dolů ziskových i neziskových na jednom ložisku (v severočeské pánvi dvě společnosti), aby se tyto společnosti mohly částečně podílet na útlumu a byl větší prostor pro uvolňování pracovních sil, případně jejich jiného využití a snížení sociálních a politických stresů.

 

Zdůvodněním, pro které bylo takové řešení navrženo, bylo i konstatování, že během času dojde k poklesu konkurenceschopnosti uhelného průmyslu, což se projeví přirozenou tendencí k zpětnému soustřeďování (vytvoření větších celků). Proto bylo už záměrem  návrhu vytvořit jednotky s minimálním vzájemným konkurenčním vlivem. Tedy jak z pohledu krátkodobějšího, tak z hlediska dlouhodobějšího se jednalo o integraci do větších celků maximálně efektivních a stabilních a o vytvoření předpokladu pro jejich dlouhodobější existenci. Tento návrh vyplýval z praktických zkušeností při útlumu hornictví v západoevropských zemích.

 

Návrh restrukturalizace vycházel z předpokladu, že v situaci v jaké se ČR bude dlouhodoběji nacházet, může být důlní průmysl schopen nabízet pracovní příležitosti a udržet pracovní sílu v tomto odvětví tak dlouho, dokud bude moci konkurovat jiným zdrojům energie.

 

            Proces transformace hornictví měl za cíl vytvořit podmínky pro vznik zdravých a konkurenceschopných akciových společností v uhelném průmyslu, které by byly očištěny od závazků vzniklých jako důsledek extenzivní těžby před privatizací.

 

Při zhodnocení průběhu restrukturalizace v období 1992 – 2002 je nutno konstatovat, že přes nesporně převažující kladné vnější efekty procesu restrukturalizace a udržení relativně klidného prostředí v odvětví (na rozdíl od celé řady jiných oborů průmyslu, dopravy, ale i školství, zemědělství atd.), se přesto projevovala po celou dobu snaha části odborné i laické veřejnosti o zlehčování problému, jakým restrukturalizace hornictví je a jaké tomu odpovídající řešení vyžaduje.

 

V prvé řadě se usnesení vlády od roku 1995 restrukturalizací vlastně nezabývala nebo minimálně (i když takto byla nazývána), ale omezila se ve skutečnosti pouze na vymezování rozsahu útlumu a způsobu jeho financování, a to na základě možností státního rozpočtu.

 

Nebyly respektovány a akceptovány nebo jen částečně nejen všechny návrhy ve vztahu stát – společnost dané usnesením vlády č.691/1992, ale ani řada podnětných návrhů v průběhu dalšího období. Ze strany státu k tomu přispěla i neujasněnost v principu přebírání ekologických nákladů minulých období a spoluúčast v oblasti úhrad sociálně zdravotních nároků byla pouze na bázi usnesení vlády.

 

            Celý průběh útlumu a likvidace respektuje nutnost zachování sociálního smíru, a proto v časovém horizontu od roku 1993 je cca 47 % celkových nákladů na útlum vynakládáno na krytí sociálně zdravotních dávek. Současně se však s postupným zvyšováním nákladů na sociálně zdravotní problematiku výrazně omezovaly výdaje na technickou likvidaci a zahlazování následků hornické činnosti. Vzhledem k omezeným možnostem státního rozpočtu se tímto postupně proces útlumu prodlužuje a v důsledku toho i prodražuje.

 

V období od června 2001 – 2002 je zcela zřejmý obrat v chápání narůstajících problémů, které útlum hornictví po celou dobu přinášel, a které čekaly na koncepční řešení. V takových případech, jakými jsou sociálně zdravotní nároky horníků a ekologické zátěže vzniklé důsledkem minulé hornické činnosti, nebylo možné se spoléhat, že se vyřeší z prostředků kapacitně snižované produkce uhlí a ve složitějších a náročnějších podmínkách na trhu s energiemi.

 

V obou případech se jedná o závazky vzniklé před rokem 1993, tedy v období existence státních podniků, kdy koncepce hornictví byla postavena na zcela jiných prioritách státu a způsob řešení sociálních a ekologických nároků byl poplatný zákonům k tomu dříve přijatým a zásadám hospodaření státních podniků.

 

Schválení zákona č. 154/2002 Sb., o přechodném financování některých sociálně zdravotních dávek horníků, kterým se upravuje financování obligatorních sociálně zdravotních dávek, jejichž nároky vznikly do 31.12.1992 (deputát do 16.1.1992) má nesmírný význam pro další koncepci hornictví a jeho stabilitu.

 

            Odstraňování ekologických škod vzniklých hornickou činností před privatizací těžebních společností a následná revitalizace postiženého území je řešeno usnesením vlády č. 189/2002, kterým vláda provedla změnu usnesení č. 50/2002, ke zprávě o hospodářské situaci Ústeckého kraje, kterým byla uznána naléhavá potřeba řešení ekologických škod, které vznikly před privatizací hnědouhelných společností a před účinností novely zákona č. 44/1988 Sb. v r.1993 byl odsouhlasen záměr postupného vyčlenění 15 mld. Kč z privatizačních výnosů na účast státu na nákladech revitalizace krajiny narušené těžební činností státních hnědouhelných podniků ve vymezeném území.

 

Usnesením vlády č. 592/2002, k návrhům prioritních projektů pro revitalizaci Moravskoslezského kraje byly vzaty na vědomí návrhy prioritních skupin projektů a způsob čerpání finančních prostředků k řešení revitalizace Moravskoslezského kraje, zejména na posílení řešení důsledků ekologických zátěží, vzniklých před účinností novely zákona č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon) v r.1993 a důsledků restrukturalizace hutnictví. Odsouhlasen byl záměr postupného vyčlenění 20 mld. Kč na účast státu na nákladech odstraňování ekologických škod vzniklých před privatizací těžebních společností, v souvislosti s restrukturalizací hutnictví a na revitalizaci ve vymezeném území Moravskoslezského kraje.

 

            Obdobně vláda České republiky vzala na vědomí usnesením vlády č. 552/2003, návrh řešení zmírnění dopadů ukončení těžby v kladenském regionu a souhlasí se záměrem postupně podle možností Fondu národního majetku České republiky uvolňovat od roku 2004 ze zdrojů Fondu národního majetku České republiky finanční prostředky do výše 1,177 mld. Kč na řešení ekologických zátěží z minulých období a revitalizaci území.

 

Proces restrukturalizace uhelného hornictví se po 10 letech její realizace blíží k závěru. Cíl stanovený v roce 1993, zajistit konkurenceschopné uhelné společnosti, bude v nejbližším období naplněn. V průběhu uplynulých let byly u uhelných společností v rámci programu útlumu uhelného hornictví likvidovány neefektivní lokality, které zatěžovaly těžební společností. V souvislosti se vstupem České republiky do Evropské unie je ale nutno v oblasti uhelného hornictví dořešit zejména zajištění konkurenceschopnosti tuzemské produkce uhlí s ohledem na legislativní rámec platný v EU.

 

            Těžba černého uhlí se na evropském trhu musí řídit pravidlem rovného přístupu na trh. Nařízení Rady EU č. 1407/2002 striktně a přesně určuje pravidla státní pomoci uhelnému průmyslu.

           

           Postupná integrace evropské energetiky a samotný vstup České republiky do Evropské unie situaci mění a vyžaduje i kvalitativní změnu v pokračujícím procesu. Legislativa EU dává prostor k tomu, aby členské státy přizpůsobily své energetické koncepce konkrétním podmínkám a dostupnosti zdrojů.

           

            S ohledem na sílící konkurenci uhlí a jiných PEZ a na nutnost přizpůsobit se podmínkám volného obchodu s energiemi musí restrukturalizační opatření jednotlivých uhelných společností pokračovat nadále s důrazem především na racionalizaci činností.

 

            Ministerstvo průmyslu a obchodu proto vypracovalo materiál „Návrh spoluúčasti státu na dokončení restrukturalizace uhelného průmyslu, který vláda České republiky svým usnesením ze dne 23. dubna 2003 č. 395 vzala na vědomí a zároveň odsouhlasila navržené kroky k dokončení restrukturalizace uhelného hornictví.

 

            Cílem tohoto materiálu bylo zhodnotit restrukturalizaci uhelného průmyslu od roku 1992 a navrhnout takové možnosti finanční účasti státu na útlumu a restrukturalizaci uhelného hornictví, které by od 1.5.2004 odpovídaly pravidlům EU, především Nařízení Rady EU č.1407/2002, o státní pomoci uhelnému průmyslu.

           

Státní pomoc černouhelnému průmyslu je upravena Nařízením Rady Evropské unie č. 1407 platným od 24. července 2002, o státní pomoci uhelnému průmyslu, které členským státům EU stanoví pravidla pro přidělování státní pomoci uhelnému průmyslu s cílem přispívat k jeho restrukturalizaci. Respektuje sociální a regionální hledisko restrukturalizace odvětví, stejně tak potřebu udržovat přístup k zásobám a jejich možnému využití. Toto nařízení nahradilo Rozhodnutí č. 3632/93 ESUO, jehož platnost v červenci 2002 vypršela. Po obsahové stránce však nedošlo v nově přijatém dokumentu k výrazným změnám.

 

Nová norma vychází z nutnosti pokračovat v systému státních pomocí a umožňuje každému členskému státu využít jednotlivých možností na základě podmínek jejich uhelného průmyslu, zamýšleného využití uhlí v dalších letech a náročnosti prováděné racionalizace a restrukturalizace. Jednotlivé státy přitom musí prokazovat efekty z těchto procesů a musí být zřejmé, že jsou realizována vnitřní organizační a jiná opatření, vedoucí k úspoře nákladů s racionalizací a restrukturalizací související.

Výrobní jednotky(černouhelné společnosti) mohou získávat prostředky k několika účelům, a to za striktně vymezených podmínek:

-                     na omezení činnosti, sloužící k vyrovnání výrobních nákladů a příjmů,

-                     k udržení přístupu k uhelným zásobám a to jak na investice, tak na běžnou výrobu,

-                     na pokrytí výjimečných nákladů

 

            Finanční účast státu na útlumu a restrukturalizaci uhelného hornictví musí zajistit minimalizaci rizik vyplývajících ze vstupu ČR do EU pro těžební společnosti.

 

            V usnesení vlády č. 395/2003 je kladen velký důraz na řešení negativních faktorů ovlivňujících těžbu černého a hnědého uhlí.

 

Za hlavní faktory snižující efektivitu těžby černého uhlí lze označit:

 

a)      nerentabilnost společností při úhradě ekologických a sociálních nákladů vzniklých před založením a. s.,

b)     pokračující útlum hlubinných dolů,

c)     systém sociálně zdravotních nákladů,

d)     ukončení ochrany domácích výrobců ,

e)     konkurence polského uhlí.

 

Návrh postupu jejich řešení:

·        ve smyslu usnesení vlády č. 592/2002, k návrhům prioritních projektů pro revitalizaci Moravskoslezského kraje, důsledně využít vyčleněné finance z privatizačních výnosů na odstraňování ekologických škod vzniklých před privatizací těžebních společností

·                    Pro další obchod s černým uhlím je potřebné vytvářet podmínky pro zachování jeho cenové konkurenceschopnosti na tuzemském i zahraničním trhu.

·                    S ohledem na předpokládaný nedostatek finančních prostředků ve státním rozpočtu na dotace na útlum hornictví je možno provést převedení lokalit s ukončenou těžbou do vlastnictví státu, konkrétně vybraného státního podniku. Převedení utlumované části OKD, a. s. – Důl Odra pod s. p. DIAMO bylo racionálním řešením. Pozitivní je v tomto případě i průhledné oddělení činných výrobních jednotek od utlumovaných. Navíc zařízení utlumovaných dolů již neslouží hlavnímu předmětu činnosti.

·                    Protože nelze uvažovat o pokračování množstevního omezení dovozu černého uhlí formou dosavadních licencí po vstupu ČR do EU, jakožto nepovolené překážky v obchodu, musí být ceny českého uhlí pro domácí spotřebitele konkurenceschopné cenám dovozu polského uhlí a zároveň naše exportní ceny konkurenceschopné exportním cenám polského, ukrajinského a ruského uhlí. Ze strany státu i jednotlivých společností musí být vedena snaha o možnost snižování nákladů na těžbu a zvýšení konkurence schopnosti Toto se jeví jako jediná možnost přežití černouhelného průmyslu.

·                    Zatím není nutné se příliš obávat exportu uhlí z třetích zemí, s ohledem na náklady na přepravu. Vzhledem k tomu, že pomoc uhelnému průmyslu v našich podmínkách se nebude pravděpodobně týkat „pomoci na omezení činnosti“, netýká se nás omezující podmínka, kdy částka pomoci na tunu uhelného ekvivalentu nesmí způsobit, že by vývozní ceny za uhlí ze Společenství (tedy i z ČR) byly nižší než ceny za uhlí podobné kvality z třetích států. (Za ceny třetích států se prakticky považuji exportní průměrné ceny USA, Austrálie, Polska a Kanady včetně nákladů na přepravu po železnici.)

·                    Pomoc ze strany státu by měla spočívat v důrazném uplatnění rovnocenného přístupu Komise EU při povolování pomoci vnitřním potřebám, a to především polského a českého hornictví.

·                    Při důsledném respektování podmínek v Rozhodnutí Rady EU a kontrole jejich dodržování, mohou být dopady nerovné soutěže polského a českého černého uhlí výrazně eliminovány.

·                    S ohledem na budoucí poměr těžeb uhlí energetického a koksovatelného bude vystupovat do popředí stále více potřeba zajištění odbytu energetického uhlí. Z toho důvodu je důležité udržet maximální dodávky do elektrárny Dětmarovice.

Za tím účelem se jeví jako vhodné zpracovat alternativu vytvoření polivoenergetického komplexu na severní Moravě. Tento krok by měl i značný regionální význam, tzn. snížil by výrazně náklady OKD, a. s. za nákup elektřiny, stabilizoval by část odbytu tuzemského energetického uhlí a tím by došlo k celkovému poklesu nákladů na 1 tunu vytěženého uhlí, což by se projevilo v lepší flexibilitě cenové politiky OKD, a. s. Příznivě by se tento krok mohl projevit i v hutním průmyslu. Toto by mohlo být zásadním krokem k udržení konkurenceschopnosti černého uhlí oproti uhlí polskému, neboť cesta v rámci otevření trhu je pouze směrem ke snížení výrobních nákladů.

 

Za hlavní faktory, které budou vůči hnědému uhlí působit, lze označit:

 

a)      změna ve struktuře výroby a spotřeby elektrické energie (vyšší podíl jaderných elektráren),

b)     plná liberalizace trhu a s tím spojený volný obchod s elektřinou,

c)     pokračující útlum zbývajících 2 hlubinných dolů a některých lomů,

d)     nutnost snižování nákladů na těžbu.

 

Návrh postupu jejich řešení:

·        Všechny hlavní faktory, které budou působit v dalším období, budou znamenat snížení provozu v parních elektrárnách s dopadem na pokles těžby o cca 25 %.

·        Pro zmírnění poklesu je rozhodující udržení co největší exportní schopnosti elektroenergetiky.

·        Případná privatizace ČEZ, a. s.. musí být provedena tak, aby budoucí výroba elektrické energie a s tím související těžba hnědého uhlí zajistila ekonomickou životaschopnost společnostem.

·        Předpokládané dopady útlumu eliminovat v největší míře vhodně zvoleným způsobem dokončení restrukturalizace.

·        K tomu předem vytvořit prostor „doprivatizováním“ SD, a. s.. a SU, a. s.. prodejem akciových podílů Fondu národního majetku ČR.

·        Konkurenceschopnost hnědouhelného průmyslu lze pak zachovat při těžbách:

      MUS, a. s.   11-12 mil. t;        SD a. s.        16-17 mil. t;        SU, a s.-   8-9 mil. t.

Pokud by došlo k poklesu těžeb pod uvedené hranice, dochází v ekonomice společnosti k tzv.- „bodu zvratu“ a je ohrožena životaschopnost provozního celku (dolu), potažmo i celé společnosti.

·        S ohledem na skutečnost, že bude obtížnější a finančně náročnější než dosud zajistit konkurenceschopnost černouhelného hornictví než hnědouhelného, není reálné uvažovat s finanční spoluúčastí státu na útlumu hnědého uhlí. Tato pomoc by ani nebyla slučitelná s legislativou EU. Ta by se omezila pouze na úhradu sociálně zdravotních nároků vzniklých před r. 1993 a zahlazení ekologických škod vzniklých před privatizací.

·        Z výše uvedeného je nezbytné důsledné využití finančních prostředků k zahlazování ekologických škod vzniklých před privatizací, které vláda odsouhlasila uvolnit na základě usnesení vlády č. 189/2002, kterým vláda provedla změnu usnesení č. 50/2002; ke zprávě o hospodářské situaci Ústeckého kraje, z výnosů privatizace.

 

            Pro zachování konkurenceschopnosti privátních českých těžebních společností bude nutné vytvořit systém adresného poskytování státních prostředků, a to výlučně pouze těžebním organizacím v útlumu, které budou ve vlastnictví státu. Proto další restrukturalizační opatření směřují do naprostého oddělení lokalit, kde již byla těžba ukončena, od privátních těžebních společností a jejich soustředění do vybraných státních podniků v útlumu. Jedná se o lokalitu Barbora z OKD, a.s. člen koncernu Karbon Invest, a.s., Lokalitu Kladenské doly z ČMD, a.s. člen koncernu Karbon Invest, a.s. a lokality Ležáky a Kohinoor z Kohinoor, a.s. V dlouhodobém časovém horizontu by se zahlazováním následků hornické činnosti, které vznikly před privatizací těžebních společností, měly zabývat dva státní podniky, a to DIAMO a Palivový kombinát Ústí. Finanční prostředky k zahlazování následků hornické činnosti budou po převodu uhelných lokalit poskytovány ze státního rozpočtu pouze těmto státním podnikům.

 

            Organizacím provádějícím hornickou činnost, budou nadále poskytovány finanční prostředky pouze na odstranění ekologických škod způsobených touto činností, a to z prostředků získaných jako úhrada za vydobyté nerosty. Tyto prostředky by bylo vhodné v plné výši účelově vázat, a to novelou zákona č. 44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství (horní zákon), ve znění pozdějších předpisů.

 

            K dokončení restrukturalizace uhelného průmyslu nesporně patří i dokončení privatizace majetkových účastí státu v těžebních společnostech. Vláda ČR uložila usnesením č.395/2003 připravit návrh privatizace státních podílů v uhelných společnostech. Následně na svém usnesení dne 30. července 2003 přijala vláda ČR usnesení č. 770, kterým souhlasí s navrženým způsobem prodeje majetkových účastí státu ve společnostech Severočeské doly, a, s. a Sokolovská uhelná, a. s. Ministerstvo průmyslu a obchodu v současnosti zpracovává návrh způsobu privatizace státního podílu v OKD, a.s., člen koncernu KARBON INVEST, a.s.

 

            V oblasti sociálně zdravotních výdajů vláda ČR uložila usnesením č. 395/2003 ministerstvu práce a sociálních věcí provést analýzu efektivnosti a účelnosti všech právních předpisů upravujících tuto oblast a do konce roku 2003 předložit její výsledek vládě ČR včetně případných návrhů legislativních změn. Tato analýza je důležitá především s ohledem , že právní předpisy byly přijímány v odlišných politicko – ekonomických podmínkách neodpovídajících dnešnímu hospodářskému vývoji v ČR.

 

            Navrhovaná reálná opatření k eliminaci vnitřních i vnějších vlivů ovlivňujících uhelné společnosti by měla vést k zásadnímu cíli, kterým je konkurenceschopnost uhelných společností i v podmínkách Evropské unie. I přes omezené možnosti státního rozpočtu, umožní uvedená opatření zajištění chodu těžebních společností a udržení pracovních míst v regionech s vysokou mírou nezaměstnanosti, a zejména pak zachování přístupu k energetickým surovinám v příštím období.

 

            Důležité, aby se uhelné společnosti dokázaly přizpůsobit a obstát v nejbližším období pěti let. Pak je možné uvažovat o dalším využívání dostupných zásob v rozumném čase včetně investic do výstavby nové generace energetických jednotek na bází uhlí.

 

Pokud se toto nepodaří, nemá žádný význam se zabývat dlouhodobými výhledy odvětví, i když budou k dispozici další využitelné zásoby.