Ing.František Ševčík

Český báňský úřad

 

Vyhláška

Českého báňského úřadu,

kterou se stanoví podmínky k zajištění bezpečnosti

a ochrany zdraví při práci a bezpečnosti provozu

při svislé dopravě a chůzi

 

 

            Jistě není žádným tajemstvím, že se připravuje nová vyhláška o svislé dopravě a chůzi. Práce na přípravě vyhlášky probíhají už více než půldruhého roku a účastnila se na nich celá řada odborníků z praxe. Musím říci, že řada z těchto odborníků je uznávána širokou odbornou veřejností, někteří z nich jsou i znalci „s kulatým razítkem“,  někteří dnes pracují na vysoké škole nebo podnikají a někteří jsou již na zaslouženém odpočinku. V rámci připomínkového řízení měli možnost se na konečné podobě vyhlášky podílet provozní pracovníci prakticky všech důlních podniků a pochopitelně i obvodních báňských úřadů.

 

 

1.      Důvody k vydání nové vyhlášky

 

Potřeba aktualizace a modernizace dosud platného výnosu ČBÚ č. 12/1982 Ú.v. ČSR, ve znění výnosu ČBÚ č. 16/1986 Ú.v. ČSR, výnosu ČBÚ č. 2/1990 a vyhlášky č. 340/1992 Sb., byla pociťována již delší dobu. Impulsy k tomu přicházely nejen z oblasti praxe a z výsledků šetření mimořádných událostí, ke kterým při provozu těžního zařízení občas dochází i na našich dolech, ale také ze zahraničí. Například podle informací z WUG byl polský předpis pro svislou dopravu nově vydán a následně ještě upraven. Také v SRN mají obsáhlý a podrobný předpis, se kterým se náš výnos ČBÚ č. 12/1982 Ú.v. ČSR jen těžko svým rozsahem dá srovnat. Je nutné také přiznat, že rozvíjející se věda a technika zasáhla i do oblasti těžních zařízení a v některých oblastech nám umožňuje zvýšit požadavky na těžní zařízení s cílem zajistit vyšší úroveň bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a  bezpečnosti provozu (dále jen „bezpečnost práce a provozu“) při svislé dopravě.

      Vedle potřeby aktualizovat a modernizovat dosud platný, avšak více než 20 let starý právní předpis, výnos ČBÚ č. 12/1982 Ú.v. ČSR, je hlavním důvodem k vydání nové vyhlášky zákon č. 309/1999 Sb., o Sbírce zákonů a o Sbírce mezinárodních smluv. Podle tohoto zákona by dosavadní předpis v případě nevydání nové vyhlášky skončil svou platnost k datu 31.12.2003, protože nebyl v plném znění uveřejněn ve Sbírce zákonů, i když byl ve Sbírce včetně změn oznámen, tedy registrován.

 

 

2.      Hlavní principy navrhované právní úpravy

Nová vyhláška Českého báňského úřadu stanovuje podmínky k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a bezpečnosti provozu při svislé dopravě a chůzi. Vychází ze zmocnění uvedeného v § 5 odst. 3 a § 6 odst. 6 písm. a) zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění zákona č. 542/1991 Sb. (dále jen „zákon č. 61/1988 Sb.“). Nová vyhláška stanovuje zároveň požadavky k zajištění bezpečnosti práce a provozu pro zřizování, provoz a kontrolu těžních zařízení používaných při svislé dopravě v jámě a požadavky na kvalifikaci a odbornou způsobilost zaměstnanců při zřizování, provozu a kontrole těžního zařízení při hornické činnosti a v omezeném rozsahu i při činnosti prováděné hornickým způsobem v podzemí. Nová vyhláška dále stanovuje požadavky na lezní oddělení a chůzi v jámě.

Nová vyhláška respektuje zákon č. 102/2001 Sb., a zákon o obecné bezpečnosti výrobků, zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a na jeho základě vydaných nařízení vlády, například nařízení vlády č. 170/1997 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na strojní zařízení, ve znění pozdějších předpisů a nařízení vlády č. 176/1997 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na zařízení a ochranné systémy pro použití v prostředí s nebezpečím výbuchu, ve znění pozdějších předpisů. 

Při tvorbě vyhlášky byla uplatněna zásada ponechání osvědčených požadavků a zapracování nově získaných zkušeností z provozu těžních zařízení používaných při svislé dopravě a chůzi v jámě. Tento systém koresponduje s poměrně nízkou úrazovostí a nízkou četností mimořádných událostí při používání těžních zařízení ke svislé dopravě a chůzi v jámě. Do návrhu vyhlášky byly také zapracovány nové poznatky z dlouhodobého provozu těžních zařízení při svislé dopravě a chůzi v jámě při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem. Zachována byla také koncepce předpisu pro svislou dopravu a chůzi, jakou měl výnos ČBÚ č. 12/1982 Ú.v. ČSR.

Státní báňská správa při tvorbě této vyhlášky zachovala léty vžitý a hornickou veřejností obecně přijatý institut koordinačního technika těžního zařízení, technika pověřeného dozorem nad strojní částí těžního zařízení, technika pověřeného dozorem nad elektrickou částí těžního zařízení a technika pověřeného dozorem nad udržováním jámy a ostatních pracovníků s odbornou profesní způsobilostí zajišťujících odborné řízení a bezpečné provozování svislé dopravy.

Nová vyhláška také přihlíží k letitosti provozování některých těžních zařízení (v některých případech se jedná až o zařízení starší 50 let). Proto nová vyhláška zpřísnila dosavadní rozsah požadavků na bezpečnost práce a provozu kladených na zřizování, provoz a kontrolu těžních zařízení používaných při svislé dopravě v jámě a požadavky na kvalifikaci a odbornou způsobilost zaměstnanců při zřizování, provozu a kontrole těžního zařízení při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem v podzemí. Nová vyhláška také stanovuje požadavky na lezní oddělení a chůzi v jámě.

Nová vyhláška se nebude vztahovat na svislou dopravu a chůzi v jámě

a) při činnosti prováděné hornickým způsobem v podzemí prováděnou jednočinným strojním dopravním zařízením  do hloubky 50 m s povolenou rychlostí menší než 1m.s-1,

b) při havárii v jámě.

 

 

3. Soulad navrhované právní úpravy se zákonem a předpisy EU

 

Navrhované věcné řešení je v souladu se zákonem č. 61/1988 Sb., nejde nad jeho rámec a neukládá žádné povinnosti, které by ze zákona nevyplývaly. Je nutno konstatovat, že předmět návrhu vyhlášky není právem ES upraven. Přesto byly při přípravě návrhu vyhlášky vzaty v úvahu směrnice Rady 95/63/ES, kterou se mění směrnice 89/655/EHS o minimálních požadavcích na bezpečnost a ochranu zdraví pro používání pracovního zařízení zaměstnanci při práci, směrnice Rady 92/104/EHS o minimálních požadavcích na zvýšení bezpečnosti a ochrany zdraví pracovníků v povrchovém a hlubinném těžebním průmyslu, a směrnice Rady 94/9/EHS o sbližování předpisů členských států vztahujících se k vybavení a ochranným systémům určeným pro použití v potenciálně explosivních atmosférách. Na základě uvedeného lze konstatovat, že z pohledu bezpečnosti práce a provozu je nová vyhláška slučitelný s předpisy platnými v EU.

 

4. Předpokládaný hospodářský a finanční dosah navrhované úpravy, nároky na státní  rozpočet

 

Navrhovaný právní předpis nebude mít žádný negativní finanční dopad na státní rozpočet ani na další veřejné rozpočty, tj. na rozpočty krajů a obcí.

Dopad na provozovatele těžních zařízení používaných při svislé dopravě a chůzi v jámě sice nelze přesně určit, avšak lze předpokládat jednorázové zvýšení nákladů v oblasti vyhotovení či spíše doplnění stávající provozní dokumentace a dovybavení těžních zařízení v rozsahu požadovaném vyhláškou, a to v rozsahu 120 – 150 milionů v průběhu 5 let. Tyto náklady by však měly být vyváženy úsporami vyplývajícími z vyšší bezpečnosti provozovaných těžních zařízení při svislé dopravě a chůzi v jámě.

Naproti tomu určité ekonomické výhody pro provozovatele těžních zařízení vyplynou z toho, že vyhláška již nepředepisuje povinnost mít v zásobě náhradní díly. Tato výhoda se projeví především v případě, že jeden majitel provozuje více těžních zařízení stejného typu.

Dojde však i ke zvýšení provozních nákladů, a to v důsledku zkrácení lhůt revizí těžního zařízení ze tří na dva roky.

            Zcela jistě se nové požadavky vyhlášky promítnou i do cen nových, popřípadě rekonstruovaných těžních strojů, protože ty už budou muset splňovat všechny požadavky nové vyhlášky.

 

 

            5. Hlavní změny požadavků oproti dosavadnímu výnosu

 

            Jak již bylo řečeno, byla u nové vyhlášky zachována koncepce předpisu pro svislou dopravu a chůzi, jakou měl výnos ČBÚ č. 12/1982 Ú.v. ČSR. Po úvodních ustanoveních je v části druhé nejprve zařazena hlava I nazvaná Společná ustanovení, protože se vztahuje na všechna těžní zařízení včetně malých těžních zařízení a těžních zařízení používaných pro hloubení, prohlubování a rekonstrukci jam (na tzv. dopravní zařízení se ale nevztahuje – viz § 97). V této hlavě jsou vedle požadavků na uvádění těžního zařízení do provozu také požadavky na Spis o jízdě na laně, kvalifikační požadavky na zaměstnance zajišťující provoz těžního zařízení a základní pravidla a podmínky provozu těžního zařízení.

            Další hlavy části druhé pak obsahují požadavky na konstrukci a prohlídky těžního zařízení s tím, že v jednom paragrafu jsou uvedeny úlevy pro malá těžní zařízení a v hlavách IV a V odchylné požadavky na havarijní dopravní zařízení a na těžní zařízení používaná při  hloubení, prohlubování a rekonstrukci jam.

 

            A nyní k některým novinkám a důležitým ustanovením.

            Po vybudování těžního zařízení, ale i po provedení podstatné změny na již provozovaném těžním zařízení se celé zařízení uvede nejprve do zkušebního provozu a po jeho ukončení a vyhodnocení do trvalého provozu. Před uvedením do zkušebního a znovu před uvedením do trvalého provozu posoudí těžní zařízení komise odborníků určená na dole závodním dolu, v ostatních případech vedoucím organizace (dále jen „závodní dolu“). Samozřejmě, je-li podstatnou změnou např. jen náhrada části těžního zařízení zařízením jiného typu s odlišnými technickými parametry nebo zprovoznění dalšího úseku jámy, je zkušební provoz omezen jen na tu část těžního zařízení nebo jámy, která byla důvodem podstatné změny.

            Zde bych chtěl upozornit na zvýšení kompetence a tím i odpovědnosti závodního dolu, která se promítla do celé řady ustanovení nové vyhlášky. Za zmínku snad stojí i to, že nová vyhláška již nemá žádné vzory záznamů o provedení a výsledku stanovených prohlídek a měření, lhůty pro jejich provedení a harmonogram případných oprav, to všechno ponechává na organizaci a závodním dolu.

            Jiným příkladem zvýšení kompetence a odpovědnosti závodního dolu je požadavek, aby závodní dolu určil opatření k zajištění bezpečnosti v případě, že v blízkosti těžního zařízení má být provozováno elektrické zařízení, které by svým účinkem, například vysokofrekvenční energií nebo proudovými nárazy, mohlo nepříznivě ovlivnit bezpečný provoz těžního zařízení.

            Nová vyhláška přímo zakazuje používat mobilní telefon, radiopřijímač a audiovizuální techniku nesouvisející s provozem těžního zařízení ve strojovně.

            K novým požadavkům patří to, že brzdový stroj těžního stroje musí být vybaven zařízením zajišťujícím rovnoměrné zpoždění při brzdění pojistnou brzdou. Tímto novým zařízením bude nutné podle přechodných ustanovení vyhlášky dovybavit i některé stávající těžní stroje. Zpřísnily a zpřesnily se i požadavky na pojistnou brzdu ve smyslu zkrácení doby od uvedení této brzdy do činnosti po začátek snižování rychlosti. Nový je i požadavek na hlídání nejvýše přípustné teploty diskových brzd a požadavky na nejvýše přípustnou radiální a axiální házivost brzdových věnců a disků.

            Nově formulované jsou požadavky na bezpečnostní obvod.

Znalci dosavadního výnosu č. 12/1982 Ú.v. ČSR jistě poznají, že novým je i zařízení pro kontrolu programové a přejezdové rychlosti, i když novým je v zásadě jen požadavek na kontrolu rychlosti v celé dopravní dráze a požadavky na přesnost zjišťování polohy dopravní nádoby v jámě.

Rozšířeny byly i požadavky na vybavení stanoviště strojníka provozní a poruchovou signalizací stavu těžního zařízení.

Vyhláška také stanovuje, že vícelanový těžní stroj může být provozován jen s vyrovnávačem tahů v lanech zajišťujícím rovnoměrné rozdělení zatížení na těžní lana s tolerancí nejvíce 5 %. Také toto ustanovení je předmětem přechodných ustanovení, a proto bude muset být doplněno nejpozději do konce roku 2005 i k provozovaným těžním zařízením.

Nová vyhláška požaduje více využívat nedestruktivní kontrolu některých částí těžního zařízení, např. u závěsů a úvazků. Výsledek nedestruktivní kontroly pak poslouží závodnímu dolu k určení doby použití takového zařízení. 

Ke zpřísnění požadavků došlo i v oblasti kontroly těžního zařízení a jámy. Zásadní změnou je, že byla zkrácena doba mezi dvěma revizemi, a to ze tří na dva roky. Důvodů k tomu bylo několik, např. stáří provozovaných těžních strojů bylo jedním z nich. Hlavním důvodem byla snaha zvýšit pravděpodobnost včasného zjištění zhoršujícího se stavu těžního zařízení a tím předejít možným haváriím.

Naproti tomu vyhláška umožňuje úlevy při provádění prohlídek, ovšem jen za dodržení stanovených         podmínek. Opět je zde dána kompetence a odpovědnost závodnímu dolu.

Při provádění prohlídek platí zásada, že denní prohlídky provádí prohližitel sám, týdenní prohlídky dělá za účasti technika určeného organizací a prohlídky s delší lhůtou pak pod vedením technika pověřeného dozorem nad příslušnou částí těžního zařízení nebo jámy. Výjimkou je podrobná prohlídka konstrukce betonové těžní věže, kterou provede znalec z oboru stavebnictví určený závodním dolu.

K novým patří i požadavek na kontrolu úbytku tloušťky stěny žebříků a konzol a dalších kovových prvků především v lezním oddělení jámy. Tento požadavek vyplynul ze šetření smrtelného úrazu, ke kterému došlo právě při kontrole lezního oddělení jámy. Výrazně zkráceny byly i lhůty těchto kontrol. Změna je i v tom, že kontrolovaný kovový prvek se vymění, jestliže úbytek tloušťky jeho stěny je větší než určí pevnostní výpočet uvedený v projektu nebo v odborném posudku zpracovaném odborníkem profese strojní, projektantem, odbornou organizací nebo znalcem příslušného oboru; pokud pevnostní výpočet není zpracován, provede se výměna, dosáhne-li úbytek nejvíce 50% původní tloušťky jeho stěny.

Přísnější jsou i požadavky na přímost pevného vedení dopravní nádoby, která se ověřuje akcelerografickým měřením před uvedením nové nebo rekonstruované jámy nebo její části do provozu. Přísnější jsou i nejvyšší dovolené hodnoty čelního a  bočního vodorovného zrychlení. I v tomto případě je zřejmé, že důvodem ke zpřísnění je snaha zvýšit bezpečnost při jízdě n laně.

Při revizi těžního zařízení se nyní požaduje provést řada měření a zkoušek, která dosud buď byla prováděna jen s menší mírou přesnosti (typickým příkladem může být měření doby od uvedení pojistné brzdy v činnost do dolehnutí brzdových čelistí na brzdový věnec) nebo jsou ve vyhlášce nově požadována. Všechna tato měření a zkoušky mají za cíl ověřit, zda jsou při provozu těžního zařízení docilovány, popřípadě nejsou překračovány nejvýše přípustné hodnoty. Jednotlivá měření a podmínky jejich provedení a vyhodnocení stanovuje nová příloha č. 6, která platí i pro funkční zkoušky těžního stroje.

Ke změně došlo u definování malého těžního zařízení: zatímco dosavadní předpis stanovil jako mezní rychlost 3 m.s-1, nová vyhláška posunula tuto mez na 4 m.s-1. Nově byla definována i velikost volné výšky, která musí být číselně rovna alespoň pěti čtvrtinám nejvyšší povolené rychlosti, nejméně však 4 m.

U havarijního dopravního zařízení se zkracuje hloubka jámy pro jeho zřízení ze 300 m na 200 m. Stejná vzdálenost byla stanovena i pro případ využití druhého těžního zařízení v téže jámě jako havarijního dopravního zařízení. Málo konkrétní pojem dosavadního předpisu „operativní nasazení“ u mobilního havarijního dopravního zařízení byl v nové vyhlášce vyjádřen požadavkem na schopnost „dojet na místo potřeby v limitu 2 hodin“.

       Povinnost zavedení dopravy osob při hloubení, prohlubování a rekonstrukci jámy je novou vyhláškou stanovena tak, že tato doprava musí být zavedena již od 20 m výškového rozdílu mezi ohlubní a pracovištěm v jámě, zatímco dosud to bylo od 30 m. Úleva v kvalifikaci strojníka těžního stroje již není možná.

Přechodná ustanovení jednak uznávají kvalifikaci osob, avšak obvykle její platnost podmiňují přezkoušením, popřípadě ověřením jejich znalostí. Je snad samozřejmé, že předmětem zkoušek budou požadavky nové vyhlášky, zejména ty, které se odlišují od požadavků dosavadního předpisu.

Poněkud jinak je tomu u těžních zařízení. Český báňský úřad po konzultaci s uznávanými odborníky dospěl k závěru, že celkem ve 4 případech mají nové požadavky takový význam pro bezpečnost provozu těžních zařízení, že je nutné i stávající těžní stroje s dlouhou předpokládanou životností o tato nová zařízení doplnit, a to i za cenu poměrně značných finančních nákladů.

 

 

6. Závěr

 

Nová vyhláška o podmínkách k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a bezpečnosti provozu při svislé dopravě a chůzi nabývá účinnosti dnem 1. ledna 2004 s výjimkou přílohy č. 6, která nabývá účinnosti o rok později.

 

 

Jsem přesvědčen, že nová vyhláška přispěje ke zvýšení úrovně bezpečnosti při svislé dopravě, že bude odbornou veřejností přijata s pochopením a že její zavedení do praxe nevyvolá žádné problémy.

Na závěr bych chtěl alespoň touto cestou poděkovat všem, kteří se o přípravu nové vyhlášky jakýmkoliv způsobem zasloužili.