Ing. Jaroslav Páleník, Ph. Dr.

Český báňský úřad

 

 

"Nová koncepce vybraných důlních strojů a zařízení, přístrojů a pomůcek včetně změn v systému jejich povolování Českým báňským úřadem.1

 

 

Datum 1. května 2004 bylo stanoveno jako den, kdy Česká republika vstoupí do Evropské unie. Tímto dnem bude završena Evropská dohoda o přidružení České republiky na straně jedné a Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně druhé, která vstoupila v platnost 1. února 1995 (dále jen „Evropská dohoda“). Tento právní akt zahájil etapu sbližování vnitrostátního práva České republiky s právem Evropského společenství. Sbližování s právem Evropského společenství v souladu s Evropskou dohodou probíhalo a probíhá v České republice tak, že nové právní předpisy musí být kompatibilní s právem Evropských společenství, dosud platné právní předpisy České republiky jsou uváděny v soulad s právem Evropských společenství a zároveň je soustavně sledována legislativa Evropském společenství a podněty vyplývající z ní pro otázky harmonizace jsou průběžně zapracovávány. I. etapa úsilí České republiky o získání řádného členství v Evropských společenstvích a tedy její přidružení, bylo završeno dne 1.7.2001, kdy vstoupil v platnost Protokol k Evropské dohodě o posuzování shody a akceptaci průmyslových výrobků v tisku označený jako PECA (dále jen „PECA“). PECA byl vyhlášen a zveřejněn sdělením Ministerstva zahraničních věcí č. 56/2001 ve Sbírce mezinárodních smluv ČR.  PECA řeší uznávání dokumentů z posuzování shody a vzájemnou akceptaci stanovených průmyslových výrobků u nás a v členských státech Evropské unie a tak odstranila technické překážky obchodu mezi zúčastněnými stranami.

K naplnění Evropské dohody jsou průběžně vydávány zákony a podzákonné prováděcí právní předpisy. Mezi zákony lze zařadit na příklad zákon č. 22/1997 Sb., o technických  požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění pozdějších předpisů, a také zákon č. 102/2001 Sb., o obecné bezpečnosti výrobků a o změně některých zákonů (zákon o obecné bezpečnosti výrobků). Mezi podzákonnými prováděcími  právní předpisy mají také své místo nařízení vlády, vydaná k provedení cit. zákona č. 22/1997 Sb. Jednotlivá nařízení vlády stanoví bližší technické požadavky a základní požadavky na stanovené výrobky v nich uvedené, které by mohly ve zvýšené míře ohrozit oprávněný zájem.[2] Vlastnosti stanovených výrobků musí splňovat požadavky cit. zákona č. 22/1997 Sb., a technických předpisů, které se na ně vztahují, což výrobci nebo dovozci deklarují od 1.7.2002, kdy skončilo přechodné období, písemným vydáním ES prohlášení o shodě [3], na základě označení výrobku „CE“.

         Nabytím účinnosti zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů dne 1.9.1997, ve znění pozdějších předpisů, byla započata nová právní regulace povinností zejména výrobců, dovozců a zplnomocněných zástupců nebo distributorů, spojených s uváděním výrobků na trh v ČR. V rámci liberalizace právní regulace zákon sleduje na jedné straně zjednodušení povinnosti výrobců a dovozců při uvádění výrobků na trh, odstranění v oblasti technické normalizace a státního zkušebnictví úpravy přetrvávající z dob plánovaného a centrálního řízení ekonomiky, omezení na daném úseku činnosti orgánů státní správy, a tím dosažení stavu srovnatelného se stavem ve státech s vyspělou tržní ekonomikou. Zákon však na druhé straně vytvořil i potřebné právní podmínky k odstraňování technických překážek obchodu a také k plnění závazků, které pro Českou republiku vyplývají z Evropské dohody a PECA.

Na základě shora uvedených skutečností a zmocnění v § 8 odst. 4 zákona č. 61/1988 Sb. o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění zákona č. 542/1991 Sb. a zákona č. 124/2000 Sb. (dále jen „zákon č. 61/1988 Sb.“) byla vydána nová vyhláška Českého báňského úřadu č. 73/2002 Sb., o vybraných důlních zařízeních (dále jen „vyhláška“). Vyhláška v souladu se zmocněním podle § 8 odst. 4 zákona č. 61/1988 Sb., stanoví vybrané důlní stroje, zařízení, přístroje a pomůcky (dále jen „VDZ“), postup při povolování VDZ, podmínky používání VDZ při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem a jejich přezkušování. Vyhláška má také oporu v § 6 odst. 3 písm. g) zákona č. 61/1988 Sb., ve znění zákona č. 315/2001 Sb., podle kterého je organizace povinna  předložit před prvním použitím v dole Českému báňskému úřadu ke schválení (§ 8 odst. 3 téhož zákona) VDZ, pokud již není Českým báňským úřadem schváleno jeho použití jinde v České republice. Touto vyhláškou Český báňský úřad nově stanovil podmínky pro používaní VDZ při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem, v působnosti orgánů státní báňské správy a změnil systém v jejich povolování. 

 

Do taxativního výčtu VDZ byly zařazeny i takové důlní stroje, zařízení, přístroje a pomůcky, u nichž vzhledem ke specifičnosti jejich provozování v důlních podmínkách stanovují zvláštní předpisy důvodně požadavky nad rámec technických norem, nebo u nichž je možné technické podmínky stanovené technickými normami při jejich používání v důlních podmínkách jen obtížně docílit.

Český báňský úřad ve svých povoleních nenařizuje opakované zkoušky obecně ve všech případech, ale pouze v těch, kdy je to důvodné z hlediska zajištění bezpečnosti práce a provozu a kdy lze důvodně očekávat zvýšení rizika a snížení míry bezpečnosti předmětného vybraného důlního zařízení. V rámci výkonu vrchního dozoru státní báňské správy je Český báňský úřad podle § 40 odst. 3 písm. a) zákona č. 61/1988 Sb. povinen uložit opatření k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a bezpečnosti provozu.

Vyhláška je v souladu se zákonem č. 61/1988 Sb., nejde nad jeho rámec a neukládá žádné povinnosti, které by ze zákona nevyplývaly. Ustanovení vyhlášky nejsou v rozporu se zvyklostmi, ani s předpisy EU, přestože předmět vyhlášky není právem EU upraven.

Z pohledu legislativy Evropských společenství pokud stanovený výrobek je současně i VDZ, splňuje základní technické požadavky stanovené NV, které jsou ověřené podle PECA, stanovenou, věcně příslušnou, i zahraniční, notifikovanou nebo akreditovanou osobou, pak může být mezi členskými státy Evropského společenství a Českou republikou volně obchodováno. Stanovení dalších požadavků na provedení stanoveného výrobku - VDZ, kterýmkoliv členským státem PECA, aniž by byly tyto požadavky uvedeny v harmonizovaných nebo určených normách, by mohlo být považováno za technickou překážku volného obchodu, která by ve svém důsledku vedla k porušení PECA. 

 Na základě výše uvedeného Český báňský úřad zvolil nový přístup k vyhlášce, a změnil systém povolování VDZ tak, aby nebyla narušena již dosažená míra bezpečnosti práce a provozu při používání stanoveného výrobků – VDZ, a  přitom byla zajištěna implementace požadavků práva EU a PECA do vnitrostátního právního řádu. Volba nového přístupu k vyhlášce je dána právní skutečnosti, že obecně závazné vyhlášky Českého báňského úřadu (např. vyhláška ČBÚ č. 22/1989 Sb., ve znění pozdějších předpisů, vyhláška ČBÚ č. 55/1996 Sb., ve znění pozdějších předpisů, atd. dále jen „BP“) jako prováděcí vyhlášky k zákonu č. 61/1988 Sb., nejsou technickými předpisy ve smyslu zákona č. 22/1997 Sb. Zajištění konformity s těmito BP lze zajistit  u stanoveného výrobků – VDZ, při dodržení PECA tak, že žadatel na základě podané žádosti o povolení používat stanovený výrobek – VDZ, obsahující podklady stanovené v § 4 odst 2 vyhlášky. V případech, ve kterých to Český báňský úřad uloží, doplní žadatel žádost podle § 4 odst. 3 vyhlášky, odborným posudkem zpracovaným odborným orgánem, pracovištěm nebo znalcem, určeným podle § 8 odst. 4 zákonu č. 61/1988 Sb., popřípadě certifikačním orgánem určeným Českým institutem akreditačním o posouzení s požadavky stanovenými v BP. Následně Český báňský úřad posoudí úplnost a obsah přiložených podkladů k žádosti, a na jejich základě, bude-li žádost úplná, povolí používat typ stanoveného výrobku – VDZ, a také stanoví podmínky jeho používání. Ověřovací provoz se nařizuje jen ve výjimečných odůvodnitelných případech.

Změnou systému povolování stanoveného výrobku – VDZ byl vytvořen nový přístup, jakým je Český báňský úřad včas informován o jeho připravovaném provozním nasazení v České republice. Přitom za stanovený výrobek – VDZ a za jeho provedení zodpovídá výrobce podle zákona č. 22/1997 Sb. a zákona č. 102/2001 Sb. Za dodržení limitních provozních podmínek uvedených v návodu k požívání, v ES prohlášení o shodě a podmínek uvedených v povolení používat stanovený výrobek – VDZ, vydaném Českým báňským úřadem, je zodpovědný uživatel.



1 § 8 odst. 4 zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění zákona č. 542/1991 Sb., a  č. 124/2000 Sb.

 

[2] § 1 písm. a) zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých      zákonů, ve znění zákona č. 71/2000 Sb., a zákona č. 102/ 2001 Sb., o obecné bezpečnosti výrobku, kterým se       mění zákon č.22/1997 Sb., 

[3] § 13 odst. 2 zákona č. 22/1997 Sb.