Prof., JUDr., Ing.  Roman Makarius, CSc.                                          L 1 

 

Perspektivy a problémy současné horní právní úpravy

            Český báňský úřad je již po několik let gestorem sekce horního práva, která se stala permanentní sekcí tohoto dnes již historicky nejstaršího symposia báňského oboru v naší republice.

Je mým úkolem, abych v úvodu jednání naší sekce řekl několik slov o současném stavu horního práva a legislativních perspektiv tohoto vědního oboru.

Vláda České republiky mi usnesením č. 1311/1999 uložila vypracovat analýzu stávajícího horního práva, která by se stala základem pro tvorbu horního kodexu, který je legislativním cílem současného desetiletí. Ve zmíněné analýze jsou zodpovědně zpracovány všechny zásadní instituty horního práva a tyto všestranně posouzeny z hlediska jejich aktuálnosti a současného vývoje báňského průmyslu. Na této analýze se podíleli významní právní experti, ze kterých bych rád jmenoval prof. JUDr. Dušana Hendrycha, CSc., děkana a vedoucího katedry správního práva PFUK, JUDr. Ing. Josefa Stašu, CSc., pedagoga PFUK a našeho předního odborníka na oblast správního a horního práva, a předsedu České společnosti pro stavební právo JUDr. Miroslava Hegenbarta, předního odborníka na stavební právo. Ve vzájemné spolupráci vzniklo dílo mimořádné kvality s jednoznačnou vypovídající schopností přesně specifikovat to, o co je v současnosti nutno horní právo obohatit a od čeho je nutno ustoupit jako od residua totalitní minulosti. Nebude mi snad přičítána neskromnost, když se pochlubím, že bývalý místopředseda vlády a šéf legislativy vlády pan JUDr. Pavel Rychetský ocenil vysokou kvalitu této práce a označil ji jako velice dobrý základ pro přípravu zákonných předloh celého horního práva. Po projednání závěrů této studie s panem ministrem průmyslu a obchodu p. Ing. Jiřím Rusnokem přistoupil Český báňský úřad na konkrétní realizaci úkolu vlády, která svým usnesením mi uložila zpracovat novelu horních zákonů. Tato novela by měla odbourat zbytečné byrokratické bariéry, respektovat požadavky podnikatelů i ochrany životního prostředí a současně dosáhnout stavu odpovídajícího úrovni legislativy a administrativních postupů uplatňovaných v zemích EU. Před několika dny dokončila skupina pracovníků Českého báňského úřadu novelu zákona č. 44/1986 Sb., zákona č. 61/1988 a zákonů souvisejících. Je tedy na místě otázka, jaké změny tato novela přinese. Chtěl bych předem poznamenat, že informace, které Vám dnes poskytnu, nejsou předmětem utajení, a že každý z Vás se může do podrobnosti seznámit s tím, co Český báňský úřad k novelizaci představuje. Nejdůležitější změny jsou následující:

 

1)     Horní právo vyslovuje princip, na základě kterého přechází výhradní ložisko z majetku státu do vlastnictví podnikatele.

2)     Odbourává institut předchozího souhlasu se stanovením dobývacího prostoru a zároveň upravuje proces stanovení dobývacího prostoru tak, aby tento byl stanoven organizaci, která nejlépe splňuje požadavky horního zákona pro úspěšné (úsporné) dobývání výhradního ložiska.

3)     Zjednodušuje postup při povolování hornické činnosti. Upouští od pojmu „střet zájmů“ a vytváří prostor pro vypořádání důlních škod před zahájením  dobývání, a tedy i před vznikem důlních škod.

4)     Pro povolování hornické činnosti připouští nejenom dosud deklarovaný nucený nájem, ale tento procesně rozvádí.

5)     Stanoví řešení pro případy, kdy se organizace nedohodla s vlastníkem ohrožených nemovitostí. Zmocňuje obvodní báňský úřad, aby v případě, kdy nedojde k dohodě mezi organizací a vlastníkem nemovitosti ve věci samé, rozhodl při současném respektování jak práv vlastníka nemovitosti, tak i vlastníka výhradního ložiska, kterým je dosud stát.

6)     Zvyšuje ochranu vlastníka nemovitosti tím, že dohodu uzavřenou mezi  vlastníkem nemovitosti a těžařem recipuje obvodní báňský úřad do svého rozhodnutí a že nedodržení dohody je správně sankcionováno.

7)     Mění odvody z dobývacích prostorů v tom, že za  jednotku již nepokládá 1 km2, ale 1 ha. Sazba za plochu DP se sice zvyšuje, vyvolává však zároveň tlak na organizace, aby plochy, které neslouží hornické činnosti, byly uvolňovány k jiným činnostem, zejména k výstavbě.

8)     Povinnost odvodů z vydobytých nerostů klade všem těžařům, a to bez ohledu na to, zda se jedná o nevyhrazený nerost tvořící výhradní ložisko, nebo o nevyhrazený nerost dobývaný mimo dobývací prostor.

9)     Odvody z vydobytých nerostů se navrhuje vypočítávat z pevné sazby uvedené v zákoně a upustit od výpočtu z tržní ceny.

10) Zavádí povinnost pro všechny těžaře, aby tvořili rezervu finančních prostředků na sanace a rekultivace, a tedy u všech hornických činností zajišťovali jejich následnou likvidaci.

11) Výši a disponibilnost rezervy finančních prostředků na sanace a rekultivace by se měla prokazovat auditem.

12) Odbourává nutnost předchozího souhlasu se změnou dobývacího prostoru a stanoví kriteria pro organizace, které mohou dobývací prostor převzít. Zavádí také registraci smluv o převodu dobývacího prostoru, kterou příslušný OBÚ povoluje.

 

      V těchto dvanácti bodech jsem se Vás snažil informovat o připravované novele zákona č. 44/1988 Sb. a zákona č. 61/1988 Sb. Novela respektuje současné potřeby a předpoklady      pro rozvoj hornictví. Na jedné straně se snaží odbourat zbytečné překážky bránící možnosti užitkové nerosty svobodně dobývat, na druhé straně by měla výrazně omezit přístup k hornickému podnikání subjektům, které nejsou ochotny respektovat celospolečenské zájmy a nemají ani předpoklady proces exploatace ložiska dokončit.

      I když legislativní návrh je dokončen a připraven v paragrafovém znění, musíme stále mluvit o zákoně de lege merenda. Je naším zájmem připravit dobrou novelu, která by chránila zájmy státu, jako vlastníka nerostů, zájmy celospolečenské, zejména ve vztahu k životnímu prostředí, zájmy obcí, ale v neposlední řadě i zájmy občanů, kteří jsou hornickou činností dotčeni.