PhDr.A.Mayová,Archivní kancelář a průvodce cestovního ruchu Kladno:

 

Na Kladensko za Přemyslovci a za uhlím.

 

 *Anotace k přednášce "Na Kladensko za Přemyslovci a za uhlím".

 Konference "Návrat do města" o průmyslových památkách, jejich ochraně a zabezpečení i využití na 7.stavebním veletrhu v Brně.

 Koncepce "posledního pracovního dne" ve skanzenech Důl Mayrau a Důl Michal. Náplň koncepce. Soustava přednášek, průvodcovských výkladů a zájezdů /služby cestovního ruchu a poradenství CR/ ve skanzenu Mayrau nazvaná "Na Kladensko za Přemyslovci a za uhlím."

 Soupis fotografií z dolu Mayrau 1907-12, Jaroslav Kmodras a Mayrau, jenž zachycuje technický a stavební stav dolu z této doby. Fotografie dokládají autenticitu skanzenu Mayrau a jejich kopie budou východiskem pro úpravu a využití této hornické památky pro památkový ústav, technické vedení skanzenu i pro veřejnost - využití v expozici.

 I.

 Návrat do města.

 IBF, SHK, URBIS - 7.mezinárodní stavební veletrh v Brně 23-27.dubna 2002 o technických zařizeních budov byl též fórem investičních přiležitostí seznámit se s technologickými zařízeními pro města a obce. Měl řadu doprovodných akcí, z nichž se jedna nazývala "Návrat do města". Byla to mezinárodní konference řady komor stavebních inženýrů, architektů, pracovníků památkové péče, muzeí a podnikových archivů.

 Přednášející se zabývali problematikou architektonické úpravy a nového využití, tj. návratu obyvatelů do opuštěných průmyslových areálů, případně jednotlivých objektů v městské zóně, měst zemí Visegradské čtyřky, se zaměřením na využití pro bydlení a občanskou vybavenost.

 O počátcích tohoto tématu a dnes již discipliny seznámil přítomné PhDr Merta z Technického muzea Brno: O industriální - průmyslové archoeologii se začalo mluvit v šedesátých letech 20.století ve Velké Britanii. Již v sedmdesátých letech byly v naší zemi někteří odborníci obeznámeni s touto problematikou. Začaly se mapovat a sepisovat české technické památky. Jedna z počátečních byla Stará huť u Adamova - původně lichtenštejnská huť Františka.

 Při Národním technickém muzeu však existoval /a trvá odnes/ seminář dějin hornictví a každoroční sympozium Hornická Příbram ve vědě a technice vytvářely teorii i pracovní postupy o evidenci a možném využití technických objektů. Paralelně ale existovaly a též trvají dodnes aktivity lidí, zabývající se problematikou průmyslových čtvrtí měst, starých památek v obcích i v přírodě. V osmdesátých letech se ustálil terním montánní archeologie a o

jeho naplnění v vývoj se zasloužil prof. Kudrnáč, prof.Jan Kořan, PhDr Jiří Majer a další.

 V devadesátých letech 20.století se rozšířily názory na evidenci, opravy a využití technických památek. Nové směry vznikly v Německu, kde k rozsáhlé archivní stavební dokumentaci, jenž zachycuje architektonický vývoj sledovaného objektu a kterou potřebuje jak památkový ústav, tak i investor oprav se přidávají přírodní a společenské podmínky vzniku technické památky. Pracuje se též v terénu jako v podmínkách klasické archeologie. Nabývá důležitost intepretace proč v místě průmyslový objekt vznikl, přesně se určuje místo a způsob pozdějších průmyslových provozů a sleduje se i sociální historie. "Dokumentace není dokončena, dokud nejsou prověřeny v terénu všechny objekty industriální archeologie" /ing.arch.m.Matěj,přednášející/. To prezentuje ten pracovní postup, že se vyhledá veškerá dostupná dokumentace v archivech a podle ní se postupuje v přírodě, obcích a městech a fotograficky i na mapách se zaznamená stav a situace technických objektů. Potom se určuje na př. typologická významnost památkového objektu, technologický tok, což je souvislost staveb od zdrojů surovin přes konečný výrobek, a to všechno pak může /podle výsledků poznání/ sledovat až k pohledu "posledního pracovního dne", a to má vliv na druh využití té které technické památky.

 Prof.Inf.arch. Tomáš Šenberger z fakulty architektury ČVUT Praha rozdělil druhy opuštěných průmyslových objektů podle krajinné souvislosti a začlenění podobně jako hrady - objekty industriální architektury, jenž tvoří krajinné dominanty, jejichž udržování je v mezích přirozené konzervace. Dalším druhem pak jsou stavby z kamene, cihel, jako sklady, továrny textilní i jiné, budovy přístavních doků, parní mlýny, městská jatka a podobně, které se dají využít ke společenským příležitostem a někdy i k bydlení. Složitější je ale situace pozdějších, již rozvinutých průmyslových účelových železobetonových a ocelových konstrukcí průmyslových staveb, jejichž záchrana a konzervace omezují jejich další užívání, na kterém se podílí památkáři až v konečném rozhodnutí, že stavba je památkově chráněná pro svoji výjimečnost. Mezi tímto rozhodnutím památkářů se mohou a také účastní na záchraně a využití památek právní nástupci - noví majitelé areálů a objektů, kteří obvykle mají studii pro další průmyslové, řemeslné, obchodní, počítačové a jiné podnikatelské aktivity /průmyslové zóny/. Zvláštní postavení mají povrchy báňských provozů - dolů a hutí. Proto se také Památkový ústav v Ostravě zaměřil na technické památky čerhouhelného hornictví podle teorie a památkových postupů z devadesátých let 20.století a určil spolu s ministerstvem kultury některé doly jako skanzeny, a tehdy jsou tyto průmyslové objekty konciopovány /"odsouzeny" jak by řekl činný architekt/ do polohy skan@LH 6

zenu nebo muzea.

 *Koncepce "Posledního pracovního dne" a trvalý rozvoj programů technické památky.

 Některé autentické dolové povrchy - skanzeny dochované v rámci teorie "posledního pracovního dne", o kterých bylo hovořeno jsou Důl Michal v Ostravě a Důl Mayrau ve Vinařicích u Kladna. Zde se postupně vytváří "programové vybavení" památkově chráněných objektů. Jejich vyžívání má vzdělávací a rekreační charakter pro lokalitu, kde se nachází. Jsou to: - běžná prohlídka s průvodcovským výkladem. Příklad katalogu průvodcovských textů vytištěný jako Průvodce skanzenu Mayrau pro malé skupiny a individuální návštěvníky.

 - výtvarné a tématické výstavy muzejního charakteru pro dané téma hornictví, ale vyloženě výtvarné výstavy a galerie. Příklad: Výstavy archivních dokumentů, které budou instalovány pd r. 2003,2004 k výročím vzniku kamenouhelného revíru a deseti letům skanzenu Důl Mayrau.

 - nabídky videoprogramů z regionálního i obecného dějepisu, což je z hlediska uchování autencicity technických památek perspektivní přístup pro velké množství a pestrost programů, úsporu místa a komfort pro návštěvníky, kteří obvykle přivítají možnost dalšího výkladu v sedě a s občestvením. Příklad doplňujících přednášek pro školy s promítáním dějin architektury a místních videoprogramů.

 - nabídku poradenství domácího cestovního ruchu, obvykle zájezdů souvisejících s dějinami okresu, revíru a kraje s výkladem průvodce. Na př. "Na Kladensko za Přemyslovci a za uhlím" a letos zřízení odborné knihovny, studovny a INFO ve kanzenu Mayrau. Příklad programu "Na Kladensko za Přemyslovci a za uhlím", který obsahuje jak doplňující přednášky, tak i celodenní zájezdy, které si mohou zájemci objednat.

 - V současnosti jsou zkoumány dohody s kulturními zařízeními o pořádání divadelních představení a s hudebními agenturami o koncertech. Konkrétně v případě Mayrau by se navazovalo na velkou tradici ochotnických divadel v obcích, kde byly doly a aktivní ochotnické soubory.

 *Příklady využití průmyslové architektury v zahraničí.

 ARCHITEKTURA MĚST a městských čtvrtí, kde vznikaly průmyslové provozy přímo v centru města, u městských hradeb nebo u vodních toků byla předmětem přednášky PhDr B.Frágnera, který se zabýval pražskými Holešovicemi, kde jsou opravovány jednotlivé objekty bývalých jatek, dále stavby nádraží Holešovice, elektrárna, pivovar, parní mlýny a s chystanou přestavbou holešovického přístaviště, kdy se vychází ze zkušenosti s přestavbou londýnských doků ze 70 a 80.let 20.století, které tvoří v současnosti "nové městou nad řekou", aby respektovalo původní funkce obyvatelů města. Do velkých investic, které splňují zájem velkých stavebních firem, zasahují různými drobnými zásahy a opravami drobné podnikatelské subjekty, které opravují tovární dvory a menší stavby, ze kterých jsou kluby, sklady, obchody a podobně.

 SLOVENSKOU INDUSTRIÁLNÍ ARCHITEKTURU interpretoval ing. Droppa a ing.arch.V.Cvengrošová na příkladu architektonické úpravy a využití Staré tržnice v Bratislavě.

 Z BUDAPEŠTI přijel přednášet ing.Holló Csaba o Budapest Millenáris Parku, což je ukázka původních montážních hal a ostatních objektů továrny, jenž slouží citlivě architektonicky upravené původním účelům: vstupní hala - "Hospoda" je místo, kde se pořádají divadelní představení, koncerty a nepřetržité programy pro děti i v době školního vyučování, kavárenský provoz ve výrobních halách, výstavní haly /výstava "Světově proslulí Maďaři"/s využitím fragmentů původních zdí. Bohaté ukázky stavebních plánů a fotografií a texty všech přednášek najdete v časopise FÓRUM ARCHITEKTURY a STAVITELSTVÍ.

 V KRAKOVĚ mají obyvatelstvem hojně navštěvovaný "technický park" na území bývalých chemických závodů Solvay s ukázkami původních Hofmanových pecí na pálení vápna a koželužských závodů. O vývoji užívání těchto průmyslových památek přednášel dr.ing.S.Karczmarczyk jako o "návratu do města"- tedy k modifikovanému užívání prostoru a staveb obyvateli v současnosti. Prezentoval také další příklad vhodného řešení pro úschovu strojů a úpravu budov tramvajového a autobusového depa v Krakově, ze kterých je Muzeum hromadné dopravy.

 Další přednášky a jednání pokračovaly v Technickém muzeu Brno/TMB, které je samo ukázkou využití bývalé továrny Tesla v Brně na Králové Poli. O technických památkách, které spravuje TMB přednášel dr.Merta. Jsou to větrný mlýn v Kuželově, Stará huť u Adamova, kovárna v Těšanech, areál městské hromadné dopravy Brno-Líšeň a vodní mlýn ve Slupi.

 Zajímavou historii a plány úpravy zájezního a formanského hostince "Veselka", což byla původně přepřažní stanice/"depo"/ nejstarší železniční dráhy "Koněspřežky" ve stanici Holkov přednesla ing.V.Benešová.

 Historii zprůmyslnění údolí Černé Nisy a příklad úpravy továrního objektu, jakož i popis archeologických postupů posal pracovník Severočeského muzea Liberec I.Rous. V libereckém muzeu bude od 19.září 2002 výstava o průmyslu, na kterou je tímto zvána veřejnost.

 Na třech ostravských nádražích došlo k rekonstrukci drážních staveb - výpraven, a to na nádražích Ostravě - Svinově, Frýdku - Místku a Ostravě - středu. Rekonstrukci nádražních budov popsala mgr.A.Borovcová.

 O výzkumu vodovodu v Bruntále a záměrech oprav referoval J.Jásek.

 Prefektní fotodokumetací a popisem vývoje druhů textilního průmyslu Moravy, Slezka a východních Čech předvedla mgr.M.Ryšková, pracovnice Památkového ústavu v Ostravě.

 Konferenci "Návrat do města" komentoval i jako podnikatelsky přínosnou prezident Svazu podnikatelů ve stavebnictví v ČR Ing.Miloslav Mašek CSc. Pro širší veřejnost, a to jak historickou i archivní vyjmenují organizátory této akce, protože se připravuje II. bienále o památkách r.2003 i další, vzniklo Výzkumné centrum pro průmyslové dědictví ČR a to naznačuje velké využití archivních fondů z podniků. Kromě toho se opět ukázalo, že meziprofesní průzkumné vztahy jsou přínosem a inspirací pro všechny: podnikatele, archiváře, historiky, muzejníky, z nichž v posledních letech přístupy a aktivity architektů přinesly neobyčejné oživení pro dějepis průmyslu a společenský i cestovní ruch. Tedy pro život.

 Hlavní organizátorem konference "Návrat do města" byly Veletrhy Brno a.s.

 Spoluorganizátoři: -Česká komora autorizovaných inženýrů a architektů, -Svaz podnikatelů ve stavebnictví v ČR, -Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezka, -Český svaz stavebních inženýrů, -Obec architektů, -Slovenská komora stavebních inženýrů, -Slovenský svaz stavebních inženýrů, -Polský svaz inženýrů a techniků ve stavebnictví, -Polská komora stavebních inženýrů, -Maďarská inženýrská komora, -Technické muzeum v Brně, -Bayosan ČR - partner Kolegia pro TP. Odborní garanti konference "Návrat do města byli: -Sekce ochramy průmyslového dědiství při Národním technickém muzeu v Praze, -Kolegium pro technické památky, -Státní ústav památkové péče v Praze, -Státní památkový ústav v Brně, -Výzkumné centrum pro průmyslové dědictví ČR při ČVUT.

 V letošním roce také vychází encyklopedie Technické památky v Čechách a na Moravě v nakladatelství LIBRI v Praze. I.díl již vyšel.

 

 

II.

Příklad pro udržování technické památky v koncepci "Posledního pracovního dne."

Jaroslav Kmodras: MAYRAU

Soupis fotodokumentace pro výuku ve školách z let 1907..........

Alba dnes již technických památek z roku 1900-1910 z dolu Mayrau, které vyhotovil pan učitel Jaroslav Kmodras z Vinařic. Zhotoveno pro přednášky v letech 1921-1944. Fotodokumentace dokončována ještě v letech 1910-12. Autor usiloval o kompletní dokumentaci dolu.

Díl I. MAYRAU,snímky na dni /povrchu/. Elektrická centrála.

1. Rychloběžka od západu

2. Dtto

3. Rychloběžka od východu

4. Rozváděcí deska

5. Unform

6. Dynamo pro světlo

7. Fedrovka na Robert

8. Dtto

9. Fedrovka na Mayrau, indikátor

10. Šajby

11. Tachograf

12. Dtto

13. Stroj vcelku

14. Dtto

15. Válec s ventily připouštěcími a odpouštěcími

16. Klika a křížová hlava

17,18,19,20. Celkové pohledy na důl Mayrau z "Králova nosu"

21. Mayrau z "Homole": zásoby dříví

22. Mayrau z "Homole": nové prádlo

23,24. Mayrau z "Homole":zařízení nad šachtou

25/2x/.Mayrau z "Homole": celkový pohled

26/2x/.Mayrau z "Homole": prádlo a sortýrka v celku

27,28. Hašple u prachu

29. Hašple, doprava prachu

30. Magacíny

31,32,33. Zásoby dříví

34. Tesaři řezají stojky

35. Dříví: nakládání

36. Rozřezané dříví

37. Dříví: značení

38. Dříví: doprava k šachtě

39,40. Pila

41. Mayrau uvnitř

42. Klec do šachty Mayrau

43,44. Skupina havířů před šachtou Robert

45. Skupina přes šachtou

46. Robert: schody na šajby

47,48,49,50. Robert - "porrichtung"

51,52,53,54. Šachetní budovy Mayrau a Robert - celkové pohledy

55. Mayrau

56. Zařízení nad šachtou /od šachty/

57. Zařízení nad šachtou /od prádla/

58."Forota" shora

59. Vyvezená "forota"

60. Skupina u paliva

61. Forota u paliva

63,64,65,66. Vykládání paliva

67,68,69,70. Odvážení paliva

71,72,73,74. Elevátor

75. Elevátor shora

76. Stroj v prádle

77. Stroj na vzduch do váhy

78. Prádlo zpředu

79,80. Vagony s pasy

81. Prádlo: pasy nasypávací

82. Prádlo: závaží, udržující pasz v libovolné poloze

83. Prádlo a sortýrka zblízka

84. Dtto

85,86. Nasypávání vagonů

87,88. Prádlo a sortýrka

89. Prádlo: žlaby na vodu

90. Šíbovka s vagonem

91,92. Dtto

93,94. Šíbovka

Díl II. Mayrau II.

95. Šíbovka pod prádlem

96. Vlak přijíždí

97. Vlak odjíždí

98. Vlak prázdný

99. Vlak plný a váhy

100. "Manšaft" na peroně

101. Dtto

102,103. Vozaři

104. Doprava klece

105. Kotláři /za kotlinou/

106. Parní vedení

107,108,109,110. Havíři před sfáráním

111,112,113,114,115,116. Havíři před sfáráním

117,118. Havíři před lázněmi

119,120,121,122. Havíři u klece Robert

123. Havíři u klece Robert, štajgr Heinrich

124. Havíři u klece Robert

125. Havíři o plat

126. Zazdívání kotle

127,128,129,130. Nýtování

131,132. Obsluha kotle

133. Kotel a topeniště, manometry

134. "Kotlina" po díle

135. Silnice k šachtě

136. Vila "SiroteK"

137,138. Vily pp. inženýrů a kantina

139,140,141. Vybírání rudy

142. Pod kotlem

143. Děti vybírají uhlí

144. Pod viprem: báby a děti

145,146. Vybírání uhlí

147,148. Vybírání uhlí

149. Kolo na převracení vozů

150. Stavění kozy

151. Starej Dominik Šíma s bábou Masákovic

152. Čište svatební průvod

153,154. Kus haldy

155,156. Moře kamení

157,158. Z haldy: Prádlo a šmantové rybníky

159. Halda a celé prádlo

160. Hašple u rybníka

161,162. Mayrau a hromady prachu

163. Lázně pro dozorce

164. Sprchy

165. Lázně pro horníky

166. "Vandráci"

167,168. Lázně

169. Vila p.vrchního inženýra Beneše

170. Vila p.vrchního a okna šachty Robert

171,172. Vila p.inženýra Rüdigera

173. Pro vodu

174. Havíř v kroji

175. Doprava důležitá velice velmi

176. Důležité rozpravy moment pozdější

177. Učená hádka o přezku na řemen

178. Druhá "iáse"

179. Portýrna

180. Mayrau od Beraníka

181. Boženka Polenovic

182. Z domácího veřtatu

183. Pumpa ve III. překopu

184. Telefon v VII. překopu

185. Dřevaři nakládající na kocábku

186. Sklad polen v VII.překopu

187. Transformátor v VII. překopu

188,189. Skalní štreka v VII.

190. Předpisy v VII. překopu

Díl III. Mayrau

191. Před ventilátorem

192. Ventilátor

193. Kašna v VII. překopu

194. Větrní dveře v VII.

195. Kus větrní třídy

196. Rozdvojenáí štreka na I.řetěze a na I.bremsšachtu/

197. Dveře plechem pobité

198. Střed I.řetězu

199. Spojka kabelu - "mufna"

200. Zeď ve fárací třídě

201. Z fárací třídy

202. Zeď ve fárací třídě

203. Schody k I.řetězu

204. Bílená štreka i I.řetězu

205,206. Hlava I.řetězu

207. Telefon na I.řetězu

208. Signály na I.řetězu

209. Pobořená maštal na I,.řetěze

210. Kůň Průla

211. Brems 57

212. Korpus na 37. Br.

213. Elektrický řetězák /ze předu/

214. Dtto ze zadu

215. Pobořený telefon na II.řetězu

216. Klony el.řetězáku

217. Pumpa pod III.úpadní

218. Zarostlá štreka na 88. Br.

P r á c e v o r t u /na předku/.:

219. Vrtání

220. Ládovvání

221. Narážení foroty

222. Kopání pilochú

223. Přiřezávání kopny

224. Přisekávání kopny

225. Stavění kopny

226. Odbíhání foroty /"cirkusák Karel"/

227. Pumpa pod V.úpadní

228. Pumpa pod V.úpadní, dědek Šnajdr/Beran

229,230. Bývalá místnost pro pumpu /zarostlá/

231. Zarostlá štreka pod V.úpadní

232. Luneta pod X.úpadní na 10.Br

233. Větrání pomocí vody pod X.úpadní

234. Zarostlá štreka pod X.úpadní, pod 10.Br

235. Letní "zátiší" pod X.úpadní

236. Tunel pod III.úpadní na 83.Br

237. Oprava klenutí pod el.řetězákem

238. Transformátor pod II.úpadní

239. Tlukadlo pod II.úpadní právě pod 64.Br

240. Barriera na 64.Br pod II.úp.

241. Průch na 64.Br pod II.úp. /Karel Bartoň/

242,243. Rozbořená střeka nad 64.Br pod II.úp.

244. Štreka k Balkánu

245,246. Koník Kokeš před II.hašplí

247. Nařízení u II.hašple

248. Po šichtě

249. Výměna mážstva v VII.překopu

250. Boženka Polenovic

S e v e r - oddíl II.

251. Prkna na kleci v VUU.př

252. První snímek pod zemí zhotovený

253. I.bremsšachta /Nácek/

254. Kus štreky u I.bremsšachty /Pelc/

255. Maštal na III.šachtičce

256. Hlava řetězu na III.šachtičce

257,258. Konec řetězu na III.šachtičce

259,260. III.šachtička-hořejšek

261. III. šachtička-dolejšek

262. "Drak" na konci lana

263,264. Strkání vozů od lana /pod III.šacht./

265. Lano: plesnivé páry

266. Lano: vodopád u staré bremsšachty

267,268. Lano: začátek skály

269,270. Lano :"mraky"

271,272. Lano:1300 m od šachty

273,274. Lano: u skalního bremsu

275. Lano: barriera pod skalním bremsem

276. Lano: "rám" pod skalním bremsem

277,278. Lano: transformátor

279,280. Lano: Setkání dvou vozů

281,282. Spojka kabelu - "mufna"

283. Lano: u nové strojovny

284. Lano: nová strojovna v celku

285. Lano: nová strojovna - převody

286. Lano: nová strojovna - drak a váha

Díl IV.Mayrau.

287. Lano: dolejšek I.bremsšachty

288. Lano: Začátek u šachty Robert

289,290. Lano: drak u šachty Robert

291,292,293,294. Obrázky z lanové dráhy

Z á p a d - oddíl III.

295. Portýr Štóz

296. Boženka Polenovic

297. Skupina v depoštrece pod Robert

298. Obrhajrové ze severu v depo pod Robert

299. Telefon pod Robert

300. Začátek roviny /"japonec"/

301,302. Část roviny

303. Část roviny blízko konce

304. Konec roviny před rozdvojováním štrek

305,306. Konec roviny - rozdvojené štreky

307. Konec roviny - noční klid

308. V.hašple, vypínač

309. V.hašple

310. Klony V.hašple

311. Barriera pod V.úpadní /kovář Jansa/

312. Kumbál pumpy pod V. úpadní /elektrikář Horák/

313. Starej Oplt pod V.úpadní

314. "Komár" v ohybu pod V.úpadní

315. VII.hašple

316. Chztrý Fuksík

317. Kumbál pumpy pod VII.úpadní

318. V.hašple, stará

319. Větrní dveře u V.hašple,staré

320. Začátek I.řetězu

Na I.řetěze a v ý ch o d.

321. Dolejšek I.řetězu

322. Část I. řetězu

323. Klony I.řetězu

324. Koník Jarka /Novák, syn "materialisty"/

325,326. Maštal na I.řetěze

327. Prachárna zvenku

328. Prachárna, obrhajr Knížka

329. Prachárna - otvírání beden

330. Prachárna - "opisování" dynamitových patron

331. Naklonění páry na 136. Br /Dědek Houba/

332.

333,334. Zavalená štreka na 118.Br

335. Nerad a "já" pod 118.Br

336. Koník Jarka na I.řetěze

337. Dolejšek I.řetězu v noci

338. Rozdvojené štreky před Dolním západem s koněm Hvězda

II. ř e t ě z

339. Část II. řetězu

340. Hlava II.řetězu

341,342. Chyt II. řetězu

343,344. Přibírání dráhy v II.řetězu před ohybem a za ohybem

345. Oprava pumpy pod Vi. úpadní

346. VI. hašple, Hošek

347. Pár "křižák" pod VI.úpadní

348. VI. hašple, skupina "nočních" havířů

349. Bourání zdi po ohních na 68. Br pod VI.úp.

350. Havířova chudá svačina

351. Stará bremsšachta v západní štrece

352. "Zátiší" č.19

353,354. Transformátor pod Mayrau

355. Chodba ventilátoru pod Mayrau

356. Ventilátor pod Mayrau, rozvaděč

357. Ventilátor pod Mayrau, parní stroj

358. Ventilátor pod Mayrau, motor na 5 500 Volt

359. Malý komín

360. Dřevní štreka, nakládání

361. Dřevní štreka, odvážení

362. Dřevní šachta, hořejšek

363. Dřevní šachta, dolejšek

364. Vchod do X. překopu

X. překop - p r e s s o v k y

365. Kruhovitá chodba do I.překopu

366. X.překop: obrovský setrvačník /"čvundrát"/

367. X.překop: reservní stroj

368. X.překop: umbau

369. Za klenutím u X.překopu /starej Holec/

370. X.překop: starej Holec

371. X.překop: na klenutí

372. X.překop: na klenutí vpravo

373,374. X.překop:na klenutí vpředu

375,376. Šmyka nad X.překopem

377,378. Prostora na X.překopu /štajgr Kácl/

379. Odbíhači a narážeči

380. Svačina

P o d M a y r a u

381. Odbíhání pod řetěz a pod Robert

382. Odbáhání pod šachtou /Otta "Maděra"/

383. ?

Díl V. Mayrau.

384. Odbíhání prázdných vozů od šachty

385. Narážení do svážených klecí

386. Signalizování

387. Signályx

388. Narážení do těžné klece /z druhé strany/

389. "Šichta v tělě, čárka v knize, peníze u pánů".

390. Portýr Kučera

391. Boženka polenovic.

D o l n í z á p a d.

392. Zátiší pod č.1. /starej Holeček/

393. Dolní západ, kopna na 128.Br

394. Dolní západ, zarostlá štreka nad 128 Br

395. "Průch" nad 163 bremsem

396. Dolní západ, korpus na I.Br

397. Dolní západ pod I.Br "přišla voda"

398. Pumpaři v VII.úpadní

399. VII.úpadní zatopená

400. VII.hašple, svačina

401. "Materialista s apatykoUů

402. Zlámané futro pod 169 Br jih

403. Autor fotodokumentace po vyjetí ze 172 Br

P o d e t o n a c i na 174 Br, kteráž stala se ve 3/4 na 3

v noci ze 25 na 26.ledna 1912 ze čzvrtka na pátek.

404. Větrem přeražené a odnesené dveře nad 174 Br

405. Havíři vypravují zavalenou štreku nad 174 Br

406. 174 Br z druhé strany v konci zavalené štreky

407. 174 Br - větrní tříha

408,409 c h y b í: 174 Br z druhé str. větrní tříhy

 174 Br " zavalená štreka

Tlakem z b o ř e n é k l e n u t í na II.řetěze

410. II.řetěz, vyrostlá zeď

411. II.řetěz, pobořené klenutí v klovech

412,413. II.řetěz, podepřené klenutí

414. II.řetěz, zedníci

415. II.řetěz, na lešení

416. II.řetěz, tlakem zohýbaná šina

417. II.řetěz, restaurace klebutí

418. II.řetěz, spojovaní přetrženého řetězu

419. II.řetěz, oprava dráhy

V o d a pod V.úpadní

420. Štajgr Poch před "utopením"

421. Adjustýrunk "potápěčů"

422. Pumpa v místnosti zavěšená na kladku

423. "Dojwemný obrázek"

424. Pumpa vyzdvižena ve štrece

425. Ze života potápěčů

426. Konečně na suchu

427. Nakládání rekvizit a "dyby se tak mohlo vyject". Voda byla  velmi chladná.

R o z b í r á n í VII. h a š p l e

428. VII.hašple, rozbírání

429. VII.hašple, sopučásti naloženy

430. Doprava velitele výpravy

431. Na voze je přece jen lépe

P u m p a pod krátkým bremsem

432. Příprava k přemístnění

433. Přemístnění

434. Otočení pumpy

435. Pumpa vytažená z vody

436. Zatopená rovina

437. Jeden z potápěčů jak ho Pánbu strořil

438. Ruční hašple pod V.úpadní

439. Ort pod V.úpadní rovně

440,441,442. Tři pumpy pod V.úpadní

443. "Myš,myš" starej Boček

B a h n o pod V.úpadní /sopečný popel/.

444,445. Žlaby na vodu

446. Žlaby, nalévání /"Moulis"/

447. Opuštěná místnost pro pumpui

448. Nová štreka, ládování /Martin Daič/

449. Dtto, ládování

450. Zablácená štreka

451. Zablácená V.úpadní

452. Narážení bahna - sopečného popela

453. Bahno - sopečný popel

454,455. U barriery /starej Holec/

456. Narážení písku

457. Písek

458. Půl století jako havíř /22.5.1912/

459. Dědeček Oplt vypravuje veselé historky

460. Pumpa v kumbálu pod V.úpadní

461. Příprava k umístnění zdi

Z a z d í v á n í proti vodě a "bahnu"

462. Upravování štreky

463. Dřevěná zeď

464. Cihlová zeď na cement

465. Cihlová zeď na 14 q cementu

466. Komise

467. V době stávky

468,469,470,471. Havíř Přibyl - model podle nějž měla být  zhotovena socha pro technické muzeum pražské

472,473,474,475. Autor fotodokumentace ve svém bytě

476,477,478,479. Kresby, které měly provázet promítání  fotodokumentace

 

 

Kladno, 28.června 2002