Ing. Jaroslav Páleník,PhD., L 9
Vybraná důlní zařízení podle
vyhlášky Českého báňského úřadu č. 73/2002 Sb., o vybraných důlních zařízeních ve vztahu k zákonu č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na
výrobky a o změně a doplnění některých zákonů bezpečnosti, a bezpečnosti práce
a provozu při jejich používání při hornické činnosti a činnosti prováděné
hornickým způsobem1
Evropská
dohoda o přidružení České republiky na straně jedné a Evropskými společenstvími
a jejich členskými státy na straně druhé vstoupila v platnost 1. února
1995 (dále jen “Evropská dohoda”). Tento právní akt zahájil etapu sbližování
vnitrostátního práva České republiky s právem Evropského společenství.
Sbližování s právem Evropského společenství v souladu s Evropskou
dohodou by tedy mělo v České republice
probíhat tak, aby nové právní předpisy byly kompatibilní s právem
Evropských společenství, dosud platné právní předpisy České republiky byly
uvedeny v soulad s právem Evropských společenství a aby zároveň byla
soustavně sledována legislativa Evropských společenství a podněty vyplývající
z ní pro otázky harmonizace byly vyhodnoceny a realizovány. Úsilí České
republiky o získání řádného členství v Evropských společenstvích a tedy její
přidružení, bylo završeno dne 1. 7. 2001 kdy vstoupil v platnost Protokol
k Evropské dohodě o posuzování shody a akceptaci průmyslových výrobků
v tisku označený jako PECA (dále jen “PECA”). Tím nastala právní
skutečnost, že PECA řeší uznávání dokumentů z posuzování shody a vzájemnou
akceptaci stanovených průmyslových výrobků u nás a v členských státech
Evropské unie. PECA tak odstranila technické překážky obchodu mezi zúčastněnými
stranami.
K naplnění
Evropské dohody je průběžně vydávána řada zákonů
a podzákonných prováděcích právních předpisů. Mezi zákony lze zařadit na
příklad zákon č. 22/1997 Sb., o technických
požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění
pozdějších předpisů, a také zákon č. 102/2001 Sb., o obecné bezpečnosti výrobků
a o změně některých zákonů (zákon o obecné bezpečnosti výrobků). Mezi
podzákonnými prováděcími právní předpisy mají také své místo
nařízení vlády, vydaná k provedení cit. zákona č. 22/1997 Sb. Jednotlivá
nařízení vlády stanoví bližší technické požadavky a základní požadavky na stanovené
výrobky v nich uvedené, které by mohly ve zvýšené míře ohrozit oprávněný
zájem.[1]
Vlastnosti stanovených výrobků musí splňovat požadavky cit. zákona č. 22/1997
Sb., a technických předpisů, které se na ně vztahují což výrobci nebo dovozci
deklarují písemným prohlášením o shodě.[2]
Nabytím účinnosti zákona č. 22/1997
Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů
dne 1.9.1997, ve znění pozdějších předpisů, byla započata nová právní regulace
povinností zejména výrobců, dovozců a zplnomocněných zástupců nebo
distributorů, spojených s uváděním výrobků na trh v ČR. V rámci
liberalizace právní regulace zákon sleduje na jedné straně zjednodušení
povinnosti výrobců a dovozců při uvádění výrobků na trh, odstranění
v oblasti technické normalizace a státního zkušebnictví úpravy
přetrvávající z dob plánovaného a centrálního řízení ekonomiky, omezení na
daném úseku činnosti orgánů státní správy, a tím dosažení stavu srovnatelného
se stavem ve státech s vyspělou tržní ekonomikou. Zákon však na druhé
straně vytvořil i potřebné právní podmínky k odstraňování technických
překážek obchodu a také k plnění závazků, které pro Českou republiku
vyplývají z Evropské dohody a PECA.
Na základě
shora uvedených skutečností byla vydána nová vyhláška Českého báňského úřadu č.
73/2002 Sb., o vybraných důlních zařízeních. Touto vyhláškou Český báňský úřad
nově stanovil podmínky pro používaní vybraných důlních zařízeních
v působnosti orgánů státní báňské správy při hornické činnosti a činnosti
prováděné hornickým způsobem (dále jen “vyhláška”). Vyhláška vychází
z požadavku § 8 odst. 4 zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti,
výbušninách a o státní báňské správě, ve znění zákona č. 542/1991 Sb. a zákona
č. 124/2000 Sb. (dále jen “zákona č. 61/1988 Sb.”).
Při tvorbě vyhlášky byla uplatněna
zásada zapracování dosud získaných zkušeností z provozu vybraných důlních
zařízení v působnosti orgánů státní báňské správy s ohledem na možná
nebezpečí při jejich nasazování do rizikového prostředí. Při specifikaci
rizikového prostředí se vycházelo z těchto podmínek obvyklých pro důlní
provoz:
-
nebezpečí důlních otřesů,
-
průtrže hornin a plynů,
-
vysoká agresivita důlního prostředí (koroze, salinita vody,
zplodiny po trhací práci apod.),
-
nebezpečí zapálení a výbuchu metanu,
-
nebezpečí zapálení uhelného prachu,
-
nebezpečí důlního poáru,
-
nebezpečí ujetí okolních nebo průvodních hornin,
-
nebezpečí pádu horniny,
-
proměnlivost tvrdosti a rozpojitelnosti hornin,
-
změny techniky ražení a dobývání z hlediska změn
báňskotechnických podmínek.
Do
taxativního výčtu tzv. vybraných důlních zařízení, tedy zařízení, jejichž
použití povoluje Český báňský úřad, byly zařazeny i takové důlní stroje,
zařízení, přístroje a pomůcky, u nichž vzhledem ke specifičnosti jejich
provozování v důlních podmínkách stanovují zvláštní předpisy důvodně
požadavky nad rámec technických norem, nebo u nichž je možné technické podmínky
stanovené technickými normami při jejich používání v důlních podmínkách
jen obtížně docílit.
Vyhláška nahrazuje dosavadní právní úpravu
představovanou pro vybraná důlní zařízení vyhláškou ČBÚ č. 5/1998 Sb., o
vybraných důlních zařízeních. Oproti stávající právní úpravě je ve
vyhlášce podstatně zúžen taxativní výčet vybraných důlních zařízení a je
konkrétněji řešen postup při povolování vybraných důlních zařízení
k jejich používání a jejich přezkušování.
Vyhláška v souladu se zmocněním
podle § 8 odst. 4 zákona č. 61/1988 Sb., stanoví vybrané důlní stroje,
zařízení, přístroje, pomůcky, jakož i podmínky jejich přezkušování, postup při
povolování jejich typů, podmínky jejich používání a přezkušování.
Vyhláška
je v souladu se zákonem č. 61/1988 Sb., nejde nad jeho rámec a neukládá
žádné povinnosti, které by ze zákona nevyplývaly. Ustanovení vyhlášky nejsou
v rozporu se zvyklostmi, ani předpisy EU, protože předmět vyhlášky není
právem EU upraven.
Vyhláška se opírá dále o § 6 odst. 3 písm.
g) zákona č. 61/1988 Sb., ve znění zákona č. 315/2001 Sb., podle kterého je
organizace povinna předložit před prvním použitím v dole Českému báňskému
úřadu ke schválení (§ 8 odst. 3 téhož zákona) vybrané typy důlních strojů,
zařízení a pomůcek, pokud již není Českým báňským úřadem schváleno jejich
použití jinde v České republice. Český báňský úřad ve svých opatřeních
nenařizuje opakované zkoušky obecně ve všech případech, ale pouze v těch,
kdy je to důvodné z hlediska zajištění bezpečnosti práce a provozu a kdy
lze důvodně očekávat zvýšení rizika a snížení míry bezpečnosti předmětného vybraného
důlního zařízení. V rámci výkonu vrchního dozoru státní báňské správy je
Český báňský úřad podle § 40 odst. 3 písm. a) zákona č. 61/1988 Sb., povinen
uložit opatření k zajištění bezpečnosti a ochrany zdraví při práci a
bezpečnosti provozu.
K § 1 –
Předmět úpravy
Vymezuje
rozsah právní úpravy. V důsledku přijetí protokolu PECA došlo k novým
právním skutečnostem, které bylo nutné uvést do souladu. Proto Český báňský
úřad aktivně přehodnotil stávající vyhlášku, provedl její zpřesnění tak, aby bylo
garantováno sjednocení českého právního řádu s právem EU, jakož i soulad
předpisů státní báňské správy ve vztahu k zákonu č. 22/1997 Sb., o
technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve
znění pozdějších předpisů.
K § 2 – Vybraná důlní zařízení
V souladu
s § 8 odst. 4 zákona č. 61/1988 Sb. stanoví taxativní výčet vybraných důlních
zařízení. Jsou to zejména stroje, zařízení a pomůcky, jejichž použití
v dole je spojeno se zvláštními riziky.
K § 3 – Podmínky používání vybraných
důlních zařízení
V tomto
ustanovení bylo legislativním záměrem konstatovat, že vydávaná opatření
k povolování používat vybrané důlní zařízení, jsou výsledkem náročného
posouzení konkrétních důlně geologických podmínek ve vztahu k technickým
parametrům předmětného vybraného důlního zařízení, které se provádí “případ od
případu”.
K § 4 – ádost o povolení
pouívat vybrané důlní zařízení
V souladu
se zmocněním podle § 8 odst. 4 zákona č. 61/1988 Sb. blíže vymezuje požadované
podkladové materiály a náležitosti pro podání žádosti k povolení používat
vybrané důlní zařízení. Podle povahy zařízení může ČBÚ vyžádat odborný posudek
zpracovaný odborným orgánem, pracovištěm nebo znalcem.
K § 5 – Ověřovací provoz vybraných
důlních zařízení
Ověřovacím
provozem se ověřují parametry vybraných důlních zařízení především
z bezpečnostního hlediska i jeho vhodnost pro použití
v předpokládaných podmínkách. Nařizuje se jen v případě potřeby.
V takovém případě se nařídí i vyhodnocení ověřovacího provozu, které pak
slouží pro stanovení podmínek pro používání předmětného zařízení.
K § 6 – Podmínky přezkušování
vybraných důlních zařízení
V souladu
se zmocněním podle § 8 odst. 4 zákona č. 61/1988 Sb. stanovuje podmínky
přezkušování vybraných důlních zařízení. Podle okolností může být rozsah
přezkoušení omezen nebo naopak stanoven tam, kde původně stanoven nebyl.
K § 7 – Změny na vybraných důlních
zařízeních
V souladu
se zmocněním § 8 odst. 4 zákona č. 61/1988 Sb. stanovuje podmínky používání
těch vybraných důlních zařízení, u kterých oproti stavu v době povolení má
dojít ke změně, která může ovlivnit bezpečnost a ochranu při práci a bezpečnost
provozu předmětného zařízení. V pochybnostech o důsledcích změny na
bezpečnost práce a provozu rozhodne Český báňský úřad.
K § 8, 9 – Přechodné ustanovení,
Zrušovací ustanovení
V těchto
ustanovených je uvedeno, že povolení používat vybraná důlní zařízení a
rozhodnutí o nařízení ověřovacího provozu vydaná před nabytím účinnosti této
vyhlášky zůstávají nedotčena a že se zrušuje stávající právní úprava, tedy
vyhláška Českého báňského úřadu č. 5/1998 Sb., o vybraných důlních zařízeních.
1 § 8 odst. 4 zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění zákona č. 542/1991 Sb., a č. 124/2000 Sb.
[1] § 1 písm. a) zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění zákona č. 71/2000 Sb., a zákona č. 102/ 2001 Sb., o obecné bezpečnosti výrobku, kterým se mění zákon č.22/1997 Sb.,
[2] § 13 odst. 2 zákona č. 22/1997 Sb.