Ing.  František Ševčík                                                                     L  7

Český báňský úřad

 

 

 

Požadavky na bezpečnost při zdolávání havárií v dolech a při těžbě ropy a zemního plynu

 

 

            Pro některé provozní pracovníky (tento pojem by se podle nových legislativních požadavků již neměl používat a měl by být nahrazen pojmem “zaměstnanec”, i když si myslím, že v některých případech je pojem “pracovník” výstižnější) bude možná překvapením, že Českým báňským úřadem byla připravena a ve Sbírce zákonů pod č.71/2002 Sb. vydána nová vyhláška o zdolávání havárií v dolech a při těžbě ropy a zemního plynu. Toto překvapení je vcelku důvodné, zejména když si uvědomíme, že dosavadní “havarijní směrnice” – výnosy Českého báňského úřadu č.5/87 pro vrtné a geofyzikální práce a pro těžbu, úpravu a podzemní skladování kapalných nerostů a plynů v přírodních horninových strukturách a č.8/87 pro hlubinné doly (pod tímto označením je zná většina provozních techniků) i přes svůj “věk” (oba výnosy byly v účinnosti od poloviny roku 1988, tedy téměř 14 let) vcelku vyhovovaly provozním potřebám, což dokazují jejich v podstatě nepatrné změny provedené v průběhu jejich platnosti vyhláškami o báňské záchranné službě.

            Je proto logické, že většina provozních pracovníků se zeptá, proč vůbec bylo nutné vydávat novou vyhlášku.

 

1. Důvody k vydání nové vyhlášky

 

            Odpověď na uvedenou otázku je v zásadě jednoduchá: bylo nutné vzít na vědomí, že tyto výnosy by přestaly platit nejpozději k datu 31.12.2003, jak to stanovil § 14 odst.2 zákona č.309/1999 Sb., o Sbírce zákonů a mezinárodních smluv, protože nebyly v plném znění uveřejněny ve Sbírce zákonů. Jejich uveřejnění v tehdejším Ústředním věstníku ČSR nemohlo citovaný požadavek zákona nahradit. A protože stejný osud by potkal i jiné výnosy, rozhodlo vedení Českého báňského úřadu o zahájení prací na jejich přepracování do podoby vyhlášek, neboť jiná forma obecně závazného právního předpisu vydávaného ústředním orgánem státní správy dnes ani není možná. Tato vyhláška je tedy jednou z prvních, které byly z uvedeného důvodu Českým báňským úřadem vydány.

            Je logické, že při přípravě nové vyhlášky nebylo možné původní výnosy jen “přepsat”, i když by to řada provozních techniků jistě uvítala. Přesto nová vyhláška převzala z uvedených výnosů většinu ustanovení a změny provedla jen v nezbytných případech. Je však pravdou, že většina ustanovení má například jiné slovní vyjádření, nebo je převedena do jiného paragrafu nebo odstavce. Nová ustanovení jsou vcelku spíše výjimkou. Jsem přesvědčen, že toto bude také jedním z hlavních důvodů, proč naprostá většina provozních pracovníků přijme novou vyhlášku s porozuměním a bez problémů a komplikací ji začne v praxi aplikovat.

Nová vyhláška o zdolávání havárií v dolech a při těžbě ropy a zemního plynu musela také reagovat i na vývoj, ke kterému v posledních letech u nás došlo, ať již v oblasti společenské, technické nebo právní. I to si vynutilo úpravu některých ustanovení, na jejichž text jsme byli z minulosti zvyklí. Některé změny textu byly proto vynuceny i změnou požadavků dnes již vžitých legislativních pravidel a požadavků.

 

2. Členění nové vyhlášky

 

            Na první pohled je však zřejmé, že nová vyhláška má jinou stavbu, než jsme byli u původních výnosů zvyklí. Hlavním důvodem této změny je to, že dva nahrazované výnosy, které měly v zásadě stejnou stavbu, měly celou řadu stejných ustanovení a lišily se jen ve specifických ustanoveních (odlišnost hlubinného dolu a pracoviště při vrtných a geofyzikálních pracích na povrchu je samozřejmě veliká), což vyústilo v závěr nahradit je jedinou vyhláškou.

Nová vyhláška má tedy po úvodních ustanoveních v části první, vyjádřeno matematicky, ustanovení platná jak v dole, tak i při těžbě ropy a zemního plynu, tzv. “vytknuta před závorku” v části druhé s názvem Společná ustanovení. Specifická dodatková ustanovení pro zdolávání havárií v dolech jsou obsažena v části třetí, zatímco dodatková ustanovení pro zdolávání havárií při těžbě a úpravě ropy a zemního plynu a při vrtných a geofyzikálních pracích jsou obsahem části čtvrté. Pátá, závěrečná část je opět společná a obsahuje jen zrušovací ustanovení a stanovuje i účinnost nové vyhlášky od 1. dubna 2002.

Toto členění má samozřejmě i své nevýhody. Tak například díky “vytknutí před závorku” bylo možné do části druhé s názvem Společná ustanovení dát skutečně jen ta ustanovení, která jsou pro důl i pro těžbu ropy a plynu společná. Odlišná ustanovení pak hledejme v příslušné další části: v části třetí ustanovení platná jen pro důl, v části čtvrté ustanovení platná jen pro těžbu a úpravu ropy a pro vrtné a geofyzikální práce, včetně podzemního skladování kapalných nerostů a plynů v přírodních horninových strukturách. Příkladem může být ustanovení o cvičných poplaších, které najdeme jak v části druhé, tak i v částech třetí a čtvrté.

Uvedené uspořádání textu vyhlášky bude možná některými pracovníky hodnoceno nepříznivě, zejména pokud si vzpomenou na vcelku jednoduchou stavbu nahrazovaných havarijních směrnic. Přesto věřím, že pro většinu techniků nebude nové uspořádání vážnou překážkou a že si na ně brzy zvyknou. V této souvislosti je třeba připomenout, že zachování dosavadní koncepce by znamenalo vydat dvě velmi podobné vyhlášky s celou řadou shodných ustanovení (navíc u jedné z nich s velmi malým počtem adresátů), což by i z ekonomického hlediska bylo jen ztěží obhajitelné.

V této souvislosti bych rád uvedl i několik poznámek.

Zejména pracovníci při těžbě a úpravě ropy a zemního plynu, při vrtných a geofyzikálních pracích a při podzemním skladování kapalných nerostů a plynů v přírodních horninových strukturách budou mít při čtení vyhlášky jistou nevýhodu v tom, že místo pro ně obvyklého pojmu “vedoucí pracovník” je v textu vyhlášky zavedena legislativní zkratka “závodní dolu”, která zahrnuje jak závodního dolu, tak i vedoucího pracovníka. Pouze v části čtvrté byl znovu použit pojem “vedoucí pracovník”, protože tato část vyhlášky nespadá do kompetence závodního dolu.

Je třeba si zvyknout i na to, že slova jako “musí” nebo “povinnost” jsou v textu vyhlášky nahrazena jinými slovy (např. slovem “úkol”) nebo širšími slovními obraty. Věřím však, že tato změna provozním technikům jistě vadit nebude, protože ve vyhláškách z posledních let je to již obvyklá praxe.

Pozornému čtenáři vyhlášky jistě neunikne, že ve vyhlášce je na rozdíl od jiných předpisů vydávaných Českým báňským úřadem běžně používán pojem “zaměstnanec”. Pojem “pracovník” je použit jen ve slovním spojení v souladu se zákonem č.61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění pozdějších úprav, tedy ve slovním spojení “vedoucí pracovník” nebo “pracovník pro řízení likvidace závažných provozních nehod (havárií)”.

 

3. K vybraným ustanovením části první a druhé

 

            Nejprve k názvu vyhlášky: jde o stručný a výstižný název vyjadřující obsah vyhlášky. Předmět úpravy a rozsah platnosti, tedy co vyhláška řeší a na co se vztahuje, uvádí § 1, kde je také zavedena legislativní zkratka “havárie”. Samotný pojem “havárie” je však pro účely této vyhlášky vyložen až v § 2: příklady možných druhů událostí, které pokládáme za havárii, nejsou taxativním výčtem a v praxi k nim mohou přibýt další události nebo i jen nebezpečné stavy, neboť i ty mohou vážně ohrozit životy a zdraví osob a majetek.

            V § 3 je nově zavedena legislativní zkratka “provozní středisko”. Pod tímto pojmem se rozumí každé pracoviště při těžbě a úpravě ropy a zemního plynu, při vrtných a geofyzikálních pracích prováděných na vrtbě se zaměřením na vyhledávání a průzkum ložisek ropy a zemního plynu a při podzemním skladování ropy a zemního plynu.

            Je třeba pamatovat na to, aby ke zpracování a každoroční kontrole havarijního plánu byl přizván i zástupce dodavatelské organizace, pokud svou činnost na dole nebo na provozním středisku vykonává dlouhodobě.

            Novým ustanovením je, že při řešení jednotlivých havárií je nutné prověřit, zda by předvídatelnou havárií mohly být ohroženy osoby nebo objekty nacházející se mimo hranice dolu nebo provozního střediska, pro které je havarijní plán vypracován. V takovém případě projedná závodní dolu, popřípadě vedoucí pracovník se zástupci dotčené obce a s majiteli, popřípadě uživateli ohrožených objektů způsob jejich vyrozumění o vzniklé havárii a o opatřeních předpokládaných havarijním plánem k jejímu zdolání.

            K novým ustanovením patří i to, že přílohou havarijního plánu je samostatná složka, která obsahuje ostatní písemnosti a doklady, které stanoví tato vyhláška nebo jiné právní předpisy. V zásadě jde o to, aby k havarijnímu plánu nebyly přikládány žádné písemnosti a doklady, aby tak havarijní plán zůstal co nejpřehlednější. Dosavadní právní úprava měla podobné ustanovení, avšak to bylo poměrně často špatně chápáno a v zásadě umožňovalo přikládat k havarijnímu plánu např. záznamy o průběhu cvičného poplachu, což pak vedlo k nepřehlednosti havarijního plánu.

            Může být položena otázka, proč v seznamech, které jsou jako dosud součástí pohotovostní části havarijního plánu, se vedle “organizací” mají uvádět i “právnické a fyzické osoby” oprávněné k podnikání. Je nutné si však uvědomit, že pojem “organizace” je v této vyhlášce legislativní zkratkou zavedenou již v § 1 a rozumějí se jí jen organizace provádějící hornickou činnost nebo činnost prováděnou hornickým způsobem. Proto pro jiné podnikatelské subjekty, které také mohou v dole nebo na provozním středisku provádět některé práce dodavatelským způsobem, je použit pojem z obchodního zákoníku “právnické a fyzické osoby” oprávněné k podnikání.

            Zásada, že jako první musí být při vzniku havárie povolán vedoucí likvidace havárie a příslušná báňská záchranná stanice, je v předpisech pro zdolávání havárií již dlouho. Přesto však není vždy respektována. Nová vyhláška k této zásadě dodává, že podle povahy havárie musí být povolána též zdravotní záchranná služba. Z příkazů, které mají být vedoucím likvidace havárie po rozboru situace vydány, popřípadě zkontrolovány (to v případě, že příkazy byly vydány před jeho příchodem například zaměstnancem vykonávajícím inspekční službu), lze dovodit, že podle povahy havárie je nutné mezi prvními povolat též jednotky požární ochrany. Teprve pak by měly být povolávány jiné osoby nebo organizace.

            Vyhláška dává závodnímu dolu a vedoucímu pracovníkovi na vybranou, zda sami budou plnit funkci vedoucího likvidace havárie (takovou možnost doposud bez oficiálního jmenování neměli) nebo zda touto funkcí pověří jiného zkušeného zaměstnance. Omezení, že touto funkcí nemůže být pověřen vedoucí větrání (to na hlubinném dole) ani vedoucí závodní báňské záchranné stanice z pochopitelných důvodů zůstalo ve vyhlášce zachováno.

            Jsou-li havárií ohroženy životy nebo zdraví osob, je nutné nejen povolat zdravotní záchrannou službu, ale také zabezpečit prostory pro poskytování první pomoci. V tomto případě by mělo být pamatováno i na nejbližší vhodné místo pro případné přistání vrtulníku.

            Na rozdíl od dosavadní úpravy nová vyhláška poněkud jinak formuluje požadavek, kdy může vedoucí likvidace havárie před ukončením zdolávání havárie opustit své stanoviště.

            Je pochopitelné, že všichni, kdo mají řídit zdolávání havárie (tedy i zástupci vedoucího likvidace havárie a zaměstnanci vykonávající inspekční službu), si musí udržovat a prohlubovat znalost místních podmínek prohlídkami pracovišť. Je na závodním dolu, popřípadě na vedoucím pracovníkovi, jakou četnost těchto prohlídek určí.

            Mezi nové nebo jinak formulované úkoly technicko-hospodářských zaměstnanců patří úkol vypracovat seznam osob zdržujících se v postižené nebo ohrožené oblasti, úkol zajistit vhodné prostory pro povrchovou základnu báňského záchranného sboru, pro laboratoř, pro havarijní komisi apod. a v neposlední řadě i úkol zajistit nápoje, jídlo a další potřebné zabezpečení pro všechny osoby zúčastněné na zdolávání havárie.

            Nové požadavky stanovuje vyhláška i na obsah operativní části havarijního plánu. Tak například je nutné se v operativní části havarijního plánu zabývat i řešením těch havárií vzniklých mimo důl nebo v okolí provozního střediska, které by mohly svými důsledky (například požárními zplodinami nebo uniklými chemickými látkami) ohrozit osoby nacházející se na pracovišti, pro které je havarijní plán zpracováván.

            Dalším novým požadavkem je, že při řešení jednotlivých havárií je nutné zkoumat i možný souběh nebezpečí vzniku dalších druhů havárií (například vznik požáru nebo výbuchu při erupci zemního plynu, přenos požáru na jiné objekty působením větru nebo sálavého tepla nebo zaplynování důlních děl po důlním otřesu).

            I když to vyhláška výslovně neuvádí, měl by být při úvahách o řešení předvídatelných havárií brán ohled i na omezení škodlivých vlivů havárie a postupů použitých při jejím zdolávání na okolí a na životní prostředí.

            V požadavcích na mapovou část havarijního plánu mnoho nového není, snad jen to, že mapa zdolávání havárií musí být umístěna na stanovišti inspekční služby, z něhož je zdolávání havárie v prvních minutách po oznámení havárie řízeno.

            Při seznamování zaměstnanců s havarijním plánem nesmí být opomenuto seznámení s významem signalizace pro odvolání zaměstnanců z dolu, popřípadě z provozního střediska, a s rozmístěním dorozumívacích zařízení. Je pochopitelné, že požadavek na seznámení s havarijním plánem, se záchrannými cestami atd. se nevztahuje na báňské záchranáře zasahující při zdolávání havárie.

            Nově formulováno je ustanovení o neúčasti zaměstnanců na cvičném poplachu. Kromě dosavadního důvodu – nepřítomnost v zaměstnání z jakéhokoliv důvodu – nová vyhláška zmocňuje závodního dolu, a tedy i vedoucího pracovníka, aby z vážných důvodů povolil neúčast na cvičném poplachu i jiným zaměstnancům. Povinnost seznámit tyto zaměstnance s námětem a provedením cvičného poplachu a požadavek, aby tito zaměstnanci prošli stejnou záchrannou cestou, jakou měli projít při cvičném poplachu, zůstává i pro tuto skupinu zaměstnanců.

            I když to vyhláška výslovně neuvádí, měl by vedoucí likvidace havárie mít odpovědnost za přípravu a správné řízení cvičného poplachu. Vyhodnocení průběhu cvičného poplachu a přijetí potřebných opatření k nápravě či odstranění zjištěných nedostatků je ponechána na závodním dolu, popřípadě na vedoucím pracovníkovi, protože oni mají ze zákona (§ 6 odst.1 zákona č.61/1988 Sb., ve znění zákona č.542/1991 Sb.) odpovědnost za bezpečné a odborné řízení činností na svěřených pracovištích, a je nepochybné, že cvičný poplach je nutnou a nezbytnou součástí těchto činností.

            Poněkud jiný je požadavek na kontroly havarijního plánu. Je požadována dvoustupňová kontrola, a to pravidelná (bez určeného časového limitu, ten bude nutné určit podle místních podmínek) určeným zaměstnancem a tzv. roční kontrola komisí, při které je kladen důraz na fyzickou kontrolu a prohlídky pracovišť, záchranných cest a hasebních prostředků a na soulad havarijního plánu se skutečným stavem. Požadavek na složení komise je stejný jako při sestavování havarijního plánu. Vyhláška určuje i četnost (jednou za 12 měsíců) a náplň kontrol havarijního plánu příslušnou hlavní báňskou záchrannou stanicí.

            Ustanovením o kontrolách havarijního plánu není nijak dotčena povinnost provádět neprodleně a srozumitelně změny a doplňování havarijního plánu. Tento požadavek je sice obecný, má však velkou důležitost zejména v hlubinných dolech. Pro doplňování mapové části havarijního plánu platí příslušná ustanovení vyhlášky č.435/1992 Sb., o důlně měřické dokumentaci při hornické činnosti a některých činnostech prováděných hornickým způsobem, ve znění vyhlášky č.158/1997 Sb.

            Možná, že někomu bude chybět ustanovení o náplni práce havarijní komise. Je však nutné si uvědomit, že havarijní komise je jenom poradním orgánem vedoucího likvidace havárie, bez jakékoli rozhodovací či nařizovací pravomoci (a také bez odpovědnosti za výsledek). Je proto na vedoucím likvidace havárie, aby havarijní komisi, pokud si ji přivolá nebo pokud je svolána na základě požadavku báňského úřadu, položil otázky, popřípadě uložil k prověření náměty, které pak tvoří náplň práce havarijní komise.

 

4. K některým ustanovením části třetí

           

            Jak je již výše uvedeno, tato část obsahuje dodatková ustanovení pro zdolávání havárií v dolech. Je dále členěna na čtyři hlavy označené římskými číslicemi. Jak vyplývá už z názvu této části, obsahuje dodatková ustanovení, které tedy musíme číst v návaznosti na příslušná ustanovení obsažená v části druhé, pokud ovšem nejde o ustanovení typické jen pro důl – takové ustanovení pochopitelně nemůže mít v části druhé žádného “předchůdce”.

            Hlava I obsahuje jen dvě dodatková ustanovení o dalších úkolech             vedoucího likvidace havárie a dalších technicko-hospodářských zaměstnanců. U vedoucího likvidace havárie byla novou vyhláškou zdůrazněna povinnost uvědomit odpovědné zaměstnance sousedního dolu, popřípadě jiné osoby (v návaznosti na ustanovení § 3 odst.5 a 6) o vzniku havárie, která by pro ně mohla znamenat ohrožení. Ustanovení o úkolech vedoucího větrání zůstalo beze změny.

            Hlava II je zaměřena na operativní část havarijního plánu. Vedle obecných požadavků na obsah operativní části havarijního plánu jsou zde ustanovení s požadavky na signalizaci pro odvolání zaměstnanců z dolu a na komorové úkryty a převybavovací stanoviště, a ustanovení upřesňující požadavky jiného předpisu (týká se záchranných cest s odkazem na § 291 vyhlášky č.22/1989 Sb.).

U aromatické signalizace je předpisově novým (spíše však “staronovým”) požadavek na její takové rozmístění, aby zaměstnanci i na nejvzdálenějším pracovišti byli o havárii touto signalizací uvědoměni do 20 minut od jejího spuštění, protože výnos 8/87 takové ustanovení neobsahoval. Pamětníci mohou namítnout, že nejde o nový požadavek, neboť dříve byl ve stejné podobě obsažen v oborové normě. Oborové normy však byly bez náhrady zrušeny zákonem č. 142/1991 Sb., o československých technických normách, a pozbyly platnost nejpozději dnem 31.prosince 1993. Od té doby nebyl tento požadavek na aromatickou signalizaci v žádném předpise obsažen. Nová vyhláška tedy tento nedostatek napravuje.

U komorových úkrytů a převybavovacích stanovišť zůstal zachován požadavek, aby komorový úkryt byl vybudován podle projektu, a to z toho důvodu, že neexistuje žádná norma, která by požadavky na výstavbu a vybavení komorových úkrytů stanovila. Dosavadní požadavek na vybavení komorového úkrytu dorozumívacím zařízením byl po zralé úvaze a zhodnocení dřívějších zkušeností změněn – nová vyhláška výslovně požaduje vybavení telefonem. Požadavky na převybavovací stanoviště zůstaly beze změny.

Hlava III upravuje další požadavky na mapovou část havarijního plánu a na jednotlivé druhy účelových map. Zde je nutné si uvědomit, že základním předpisem pro vedení důlně měřické dokumentace a tedy všech důlních map je již zmíněná vyhláška č.435/1992 Sb., ze které je nutné především vycházet. Nová vyhláška č.71/2002 Sb., o zdolávání havárií v dolech a při těžbě ropy a zemního plynu, ani nemůže v souladu s legislativními pravidly opakovat požadavky jiného právního předpisu, ale může na ně navázat a podle potřeby požadavky i rozšířit.            

Snahou při tvorbě nové vyhlášky bylo zbytečně nerozšiřovat požadavky na jednotlivé druhy map a změny dělat jen v nutných případech. Takovým nutným případem je požadavek na nově požadovanou účelovou důlní mapu – mapu chladicích jednotek. Nově bude také nutné na mapě důlního požárního vodovodu vyznačovat rozvody potrubí inertizačního média s průměry potrubí a uzavíracími ventily v jednotlivých důlních dílech. Na mapě rozvodu elektrické energie již není nutné vyznačovat typy kabelů a naopak je umožněno barevně rozlišovat vedení vysokého a nízkého napětí a podle potřeby zpracovat účelové mapy zvlášť pro rozvod vysokého napětí a zvlášť pro rozvod nízkého napětí. Na mapě degazační sítě bude nutné vyznačovat i jednotlivé degazační zdroje. Na mapě rozmístění zařízení aromatické signalizace (pozor - název této účelové důlní mapy byl pozměněn) bude nutné vyznačovat i rozmístění a typ zařízení aromatické signalizace, tedy nejenom rozmístění ampulí s aromatickou látkou.

Hlava IV upřesňuje požadavky na cvičné poplachy v dole. Při vyhodnocení cvičného poplachu je novým požadavkem kladen důraz na vyhodnocení účinnosti aromatické signalizace při odvolání zaměstnanců z nejvzdálenějších pracovišť po větrním proudu v jednotlivých samostatných větrních odděleních. Jako samozřejmý se jeví další nový požadavek na porovnání výsledků prověření délky a náročnosti záchranných cest s ochrannou dobou používaných sebezáchranných přístrojů a s údaji uvedenými v havarijním plánu pro jednotlivá pracoviště a jednotlivé záchranné cesty.

5. K části čtvrté

            V této části zaměřené na dodatková ustanovení pro zdolávání havárií při těžbě a úpravě ropy a zemního plynu a při vrtných a geofyzikálních pracích jsou zařazeny nové požadavky na mapovou část havarijního plánu. Jde o požadavek zakreslit do mapy zdolávání havárie (tento pojem ve výnosu č.5/87 nebyl použit) také telekomunikační rozvody, silové rozvody elektrické energie včetně míst jejich vypnutí a trafostanic a další. I když to vyhláška přímo neříká, je požadavkem na zakreslení místa vypnutí hlavního přívodu elektrické energie pro provozní středisko současně nepřímo určen i požadavek na velikost povrchové situace, která musí být na mapě zdolávání havárie zakreslena, i když v některých případech bude rozhodující velikost ochranných prostorů nebo ochranných pásem.

Dalším novým ustanovením je dovoleno použít mapu zdolávání havárie i k účelům podle předpisů o požární ochraně, ovšem jen za podmínky, že spojení požadavků havarijních a požárních předpisů do jednoho mapového podkladu nebude na závadu přehlednosti.

U cvičných poplachů na povrchu nedošlo k žádné změně požadavků.

6. Závěr

            Nová vyhláška č.71/2002 Sb. nabyla účinnosti dnem 1. dubna 2002. Je pochopitelné, že tímto dnem pozbyly platnosti dosavadní havarijní směrnice, výnosy Českého báňského úřadu č.5/87 a 8/87.

            I když nová vyhláška o zdolávání havárií v dolech a při těžbě ropy a zemního plynu v porovnání s dosavadními havarijními směrnicemi přinesla některé nové požadavky, nejde o žádné “revoluční” změny. Lze proto předpokládat, že nová vyhláška nebude provozním technikům působit potíže a že po seznámení s ní ji přijmou stejně dobře, jako přijali výše uvedené výnosy č.5/87 a 8/87.