Změny v placení úhrad z vydobytých nerostů na výhradních
ložiskách
Na základě zákona č. 315/2001 Sb.,
kterým se mění zákon č.44/1988 Sb., o ochraně a využití nerostného bohatství
(horní zákon ), ve znění pozdějších předpisů, vznikla od 1. 1. 2002 těžebním
organizacím povinnost platit úhrady z vydobytých nerostů, pro jejichž dobývání
byl stanoven dobývací prostor.
Ke stejnému datu nabyla účinnosti
vyhláška Ministerstva průmyslu a obchodu č. 426/2001 Sb., kterou se mění
vyhláška Ministerstva hospodářství ČR č. 617/1992 Sb., o podrobnostech placení
úhrad z dobývacích prostorů a z vydobytých vyhrazených nerostů. Tato
vyhláška mění zejména přílohu č. 1, ve které jsou uvedeny nerosty, za které se
platí, včetně procentního rozdělení pro jednotlivé druhy nerostů. Platby se
provádí na účet obvodního báňského úřadu (dále OBÚ) v jehož obvodě se nachází
dobývací prostor.
Do konce roku 2001 se tato
povinnost dotýkala těch těžařů v rámci povrchového dobývání, kteří těžili
a zpracovávali vyhrazené nerosty taxativně vyjmenované v § 3 horního zákona.
Počínaje rokem 2002 se platby z vydobytých nerostů, ve stanovených
dobývacích prostorech, budou odvádět i za nevyhrazené nerosty, které se nachází
na ložisku, o němž bylo rozhodnuto příslušnými orgány státní správy, že jsou
vhodné pro potřeby a rozvoj národního hospodářství. Podle § 43a odst. 1
přechodných ustanovení k zákonu č. 541/1991 Sb., se tato ložiska považují za
výhradní a byl pro ně stanoven dobývací prostor. Jedná se zejména o dobývání
štěrkopísků, nerostů pro výrobu drceného kameniva, cihlářských surovin atd..
Povinnost platit úhrady ze všech
vydobytých nerostů na výhradním ložisku, pro jejichž dobývání byl stanoven
dobývací prostor, vzniká pro organizaci poprvé za nerosty vydobyté v roce
2002. Termín první zálohy plateb je 30.6.2002.
Organizace je povinna, podle § 1
písm. d) vyhlášky o úhradách, předložit místně příslušnému OBÚ, jako správci
úhrad, řádně vyplněné “Přiznání” na předepsaném tiskopisu, který rozesílá OBÚ
všem plátcům, tedy nyní také všem těžebním organizacím, pro které byly
stanoveny dobývací prostory ve kterých se těží nevyhrazené nerosty.
Nejpozději
k 31. 3. 2003 musí organizace, vedle “Avíza platby” za IV. čtvrtletí roku,
rovněž předložit “Přiznání”. Výše poslední splátky úhrady (za IV. čtvrtletí
roku) se stanoví jako rozdíl mezi celkovou výší úhrady z vydobytých
nerostů a součtem organizací zaplacených záloh za I. až III. čtvrtletí
příslušného kalendářního období. Povinnost předložit nulové “Avízo platby” a
nulové “Přiznání” mají též organizace, které např. odebírají vytěžené nerosty
následně z homogenizačních hald k další spotřebě či organizace, které během kalendářního roku
neprováděly těžbu.
Postup
výpočtu úhrady není možné obecně stanovit pro všechny druhy těžby, vzhledem
k jejich rozdílným podmínkám. Proto je nutné, aby každý pracovník těžební
organizace, který bude přiznání k platbám za vydobyté nerosty zpracovávat,
dokonale znal proces v jednotlivých lomech a to jak proces těžby, tak
proces úpravy a velmi úzce spolupracoval s účetním firmy, případně daňovým
poradcem.
Organizací se pro účely přiznání
úhrady z vydobytých nerostů rozumí právnická a fyzická osoba, která
splňuje kriteria § 5a zákona 44/1988 Sb., v platném znění a § 3a zákona
61/1988 Sb., v platném znění.
Výpočet základu úhrady a její výše
se uvádí v “Přiznání” samostatně pro jednotlivé druhy nerostů. V případě
finalizace vydobytého nerostu se výpočet provádí i pro jednotlivé sortimenty
finální odbytové produkce organizace. Základ pro výpočet úhrady tvoří tržby
organizace za vydobyté nerosty, které se přepočítávají na cenovou úroveň prvého
odbytového produktu
Sazba úhrady podle druhu
vydobytého nerostu je uvedena v příloze č. l vyhlášky č. 426/2001 Sb.
Zásadně pro stanovení druhu výše sazby se vychází z druhu nerostu, pro
který byl stanoven dobývací prostor
Tržby za odbytový produkt se
uvádějí bez daně z přidané hodnoty a v cenách v místě těžebního
popř. úpravárenského závodu.
Do celkových treb se
započítávají i tržby za vedlejší produkt vzniklý úpravou nebo zušlechtěním
nerostu. Tyto vedlejší produkty však nejsou prvním odbytovým produktem.
Finálním odbytovým produktem je
produkt vzniklý úpravou a zušlechťováním prováděnou v souvislosti s dobýváním
nerostů.
Přitom se rozumí:
· úpravou - soubor
procesů, které na mechanických, fyzikálních, chemických nebo
fyzikálně-chemických principech umožňují zlepšit jakostní znaky vydobytých
nerostů tak, že se dají buď přímo použít nebo lépe zpracovat na konečné
výrobky, tj. zbavit vydobyté nerosty nečistot a bezcenných součástí, s nimiž
jsou v ložisku promíšeny nebo těsně spojeny a které se spolu s užitkovými
nerosty vytěží,
· zušlechťováním -
další zlepšování užitných vlastností např. sušením, vypalováním, briketováním,
aglomerací a peletizací.
Výše čtvrtletních splátek musí být úměrná tržbám z
vydobytých nerostů v daném období
Plátce je povinen si úhradu z
vydobytých nerostů sám vypočítat za příslušné období včetně jejího rozděleni
pro státní rozpočet a pro oprávněné příjemce - obce a zaplatit ji ve lhůtách
stanovených vyhláškou o úhradách. Pokud si organizace splátky úhrady stanoví
nízko, může je správce úhrady zvýšit tak, aby nedošlo ke kumulaci platby úhrady
v konci údobí rozhodujícího pro platbu úhrady.
Statistické údaje uváděné
organizací v “Přiznání” a “Avízu platby” jsou důvěrné povahy a mohou být
využity orgány státní báňské správy pouze pro účely kontroly správnosti
stanovení výše úhrady, způsobu jejího rozdělení oprávněným příjemcům a
zpracování příslušných statistických výkazů. Ochrana individuálních dat
vykazovaných organizací před zneužitím je zaručena zákonem č. 148/1998 Sb., o
ochraně utajovaných skutečností, v platném znění a zákonem č. 337/1992
Sb., o správě daní a poplatků, v platném znění.
Organizace je povinna v “Přiznání”
a v “Avízu platby” uvést veškeré skutečnosti, které jsou rozhodující pro
stanovení výše úhrady a její rozdělení oprávněným příjemcům.
2. 1. Plátce úhrady
Obchodní jméno organizace, identifikační číslo (IČ), sídlo
organizace a jméno statutárního zástupce organizace se uvádí v souladu se
zápisem v obchodním rejstříku nebo v rejstříku ekonomických subjektů.
Pokud v průběhu období rozhodujícího pro platbu úhrady
došlo k převodu těžebních práv na jinou právnickou či fyzickou osobu,
předkládají “Přiznání” samostatně obě organizace za příslušné údobí, ve kterém
ložisko dobývaly. Předávající organizace nebo organizace, která ukončila těžbu,
je povinna předložit “Přiznání”, za příslušné období, ve kterém ložisko
dobývala, do tří kalendářních měsíců po ukončení těžby touto organizací.
2. 2. Předmět úhrady
Předmětem úhrady jsou vydobyté nerosty v příslušném
kalendářním období. Základem pro výpočet úhrady jsou tržby organizace za
vydobyté nerosty přepočtené na cenovou úroveň prvých odbytových produktů (§ 3
vyhlášky o úhradách).
Skrývky, hlušiny, výklizové
materiály a pod. nejsou předmětem úhrady.
Organizace předkládá “Přiznání” a
“Avíza platby” souhrnně za všechny dobývací prostory (ale rozčleněné po
jednotlivých dobývacích prostorech) místně příslušnému OBÚ, podle sídla
organizace. Pokud dobývací prostor (resp.dobývací prostory) a sídlo organizace
nejsou v působnosti jednoho OBÚ, překládá se “Přiznání” a “Avíza platby” za
dobývací prostor (resp.dobývací prostory) samostatné “Přiznání” každému místně
příslušnému OBÚ.
Uvedou se všechny druhy nerostů v členění podle přílohy č.
l vyhlášky o úhradách, t.zn. uvede se každý nerost samostatně včetně příslušné
sazby podle přílohy č. l.
3. Výpočet úhrady
3. 1. Výpočet úhrady podle § 3 vyhlášky o úhradách.
Při výpočtu úhrady podle § 3 probíhá
ocenění tak, že se celkové množství vydobytých nerostů za předmětné období
(kalendářní rok) vynásobí tržní cenou. Z této částky se vypočítá
procentuální podíl podle příl. č. 1 vyhlášky, který tvoří úhradu.
Základní evidenční jednotkou jsou
tržby organizace za jednotlivé sortimenty odbytové produkce. Rozumí se tím
ocenění prvního odbytového produktu (tj. takový stupeň v procesu těžby,
úpravy a zušlechtění nerostu, který je již prodejný ). Pro každý sortiment je
nutno uvést jednotku, ve které jsou údaje o mnoství tohoto sortimentu
vykazovány (tuny, m3, kg - jestliže celková roční těžba je nižší než
1 tuna nerostu, nebo jejich násobky). Údaje o množství produkce vyrobené z
vydobytých nerostů se vyplňují samostatně za jednotlivé sortimentní druhy
odbytových produktů v příslušných měrných jednotkách. Tržní ocenění finální
produkce vyrobené z vydobytých nerostů se uvádí v Kč. Do tržeb musí být
zahrnuty i pohledávky za dodané výrobky i když tyto odběratel neuhradil v
případě jeho platební neschopnosti, pokud tyto byly zahrnuty do daňového základu
organizace. Do celkového ocenění vydobytých nerostů musí být zahrnuto i ocenění
části produkce, kterou organizace využila pro svoji vlastní spotřebu.
Těžkosti
při výpočtu podle § 3 může působit ocenění vydobytých nerostů tržní cenou.
Vyhláška stanovuje ocenit tržní cenou tržby za vydobyté nerosty a to
v období, za které se výpočet provádí. V praxi je nutné rozlišovat
tržní hodnotu jako odhadovanou částku, za kterou by měl být majetek k datu
ocenění směněn a cenu, za kterou se skutečně prodal.
Tento způsob výpočtu úhrady by mohl
být určen pro jednoduché provozy, kde se vydobytý nerost neupravuje a prodává
se ve stavu, v jakém byl vytěžen (např. kopaný písek, kámen pro regulaci
vodních toků atd.)
Vedle výpočtu podle § 3 odst. 1 až 3
provede organizace též srovnávací výpočet úhrad podle § 5. Nevyhne se tudíž
povinnosti sledování nákladů na těžbu a na úpravu. Organizace, v níž by úhrady
vypočítané z ceny prvního odbytového produktu byly nižší, než úhrady vypočítané
podle § 5, odvádí úhrady podle § 5.
3. 2. Výpočet úhrad podle § 5 vyhlášky o úhradách.
Výpočet provádí organizace, která neprodává první odbytový
produkt, ale vydobytý nerost dále upravuje a zušlechťuje, případně zpracovává
na výrobek. Je nutné si uvědomit, že zpravidla každá organizace, která
zpracovává vydobyté nerosty, prodá jejich část ve formě prvního odbytového
produktu (např. lomový kámen, kopaný písek). Uskutečněné prodeje prvního
odbytového produktu však bývají nahodilé a z hlediska celkových treb
zpravidla nevýznamné. Je zřejmé, že prodej prvního odbytového produktu není
cílem při dobývání nerostů. Úpravárenské zařízení je vybudováno k tomu,
aby bylo možné realizovat prodej většího objemu vydobytých nerostů
v kvalitnější a samozřejmě i dražší formě výrobků. Je velmi nepravděpodobné,
že v organizaci, kde roční prodej činí např. 300 tis. tun granulovaných
drtí by bylo možné prodej tohoto množství realizovat i ve formě prvního
odbytového produktu.
Z toho vyplývá, že každá
organizace, která finalizuje vydobytý nerost a prodej prvního odbytového
produktu nepřevažuje nad prodejem zpracovaných výrobků, provádí výpočet úhrad
podle § 5.
Výpočet podle § 5 vyhlášky se provádí podle vzorců:
výpočet základu úhrady
(1)
kde: Zu
……. základ pro stanovení výše úhrady (tis. Kč)
Nd…….
náklady na dobývání (tis. Kč)
Nc…….
náklady na výrobu finální produkce (tis. Kč)
T……... tržní cena (tržby) za finální
produkci z vydobytých nerostů
výpočet výše úhrady
(2)
kde: U
.…. výše úhrady (tis. Kč)
Zu ….. základ úhrady dle
vzorce (1) (tis. Kč)
S
.…. sazba úhrady (%) – příl.
vyhlášky č. 1
Organizace, která nesleduje přímé náklady na dobývání,
odvozuje tyto náklady ze vztahu:
Nd = Nc - Nf
kde: Nf ……náklady
na finalizaci vydobytých nerostů
Jak vyplývá z výše uvedeného,
žádná organizace se nevyhne sledování nákladů, a to buď přímo na dobývání, nebo
pouze na finalizaci vydobytých nerostů.
V případě, že organizace
sleduje přímé náklady na dobývání, jedním z problémů asi bude správně
rozvrhnout náklady na el. energii, protože např. ve standardních případech
kamenolomů, je elektrická energie odebírána a tudíž i placena jako jeden celek.
Dalším z problémů bude sledování mezd pracovníků, protože běžně se pracovníci
přesouvají podle potřeby organizace, např. z těžby do úpravy a podobně. I
další běžné záležitosti je potřeba velmi pečlivě členit.
Je zřejmé, že náklady na dobývání (Nd)
zahrnují náklady na skrývky, případné odlesnění a v případě provádění
trhacích prací i hromadné odstřely a sekundární rozpojování. Ale tyto náklady
si každá organizace musí na jednotlivých ložiskách rozčlenit sama dle situace
v období, za které se úhrada provádí.
Náklady na výrobu finální produkce
(Nc) by měly být veškeré náklady, které je nutno vynaložit před tím,
než je výrobek převzat zákazníkem či dopravcem. Měly by tedy zahrnovat náklady
na těžbu a výrobu v daném dobývacím prostoru, tj. veškeré náklady účtové
třídy 5 a podíl režijních nákladů organizace.
Důvodem, proč by zde měly být
zahrnuty všechny náklady, tj. i např.
náklady na reklamu, odepsané pohledávky, atd., je ten, že tyto náklady
jsou náklady vynaložené na dosažení, zajištění a udržení zdanitelných příjmů (
zák. č. 586/1992 Sb.). Vynaložení těchto nákladů zcela určitě patří k předmětu
podnikání.
K přiřazení režijních nákladů
organizace je třeba přistupovat opět individuálně. Tyto v mnoha případech
mohou být vedením organizace pevně stanoveny. Nebo přiřazení režijních nákladů
k nákladům příslušného hospodářského střediska (provozovny) může být
provedeno např. podle vzorce (3):
(3)
kde: R ….podíl
režijních nákladů připadajích na provozovnu (tis. Kč)
Tp….tržby
na provozovně (tis. Kč)
T…..celkové
tržby společnosti (tis. Kč)
N…..celkové režijní náklady
společnosti (tis. Kč)
Uváděné náklady a tržby by měly být
jednoznačně spojené pouze s procesem vztahujícím se k vydobytým nerostům a
k jejich finalizaci. Do režijních nákladů organizace a příslušných středisek
mohou být rovněž zahrnuty pouze náklady spojené s vydobytými nerosty a jejich
finalizací. Je nutné oddělení nákladů a tržeb v případech, kdy společnost
podniká ve více činnostech, případně zpracovává jiné nerosty, než které jsou
předmětem úhrady.
Do treb organizace (T) musí
být zahrnuta hodnota všech vydobytých nerostů včetně té části produkce, kterou
organizace využila pro svoji potřebu, případně ji jinak zhodnotila tak, že se
již neobjevují v tržbách organizace za vydobyté nerosty, ale jiným
způsobem ovlivňují tržby organizace nebo její celkové hospodářské výsledky.
Pokud organizace vedle těžby,
úpravy a zušlechťování nerostů souběžně provádí jinou obchodní nebo průmyslovou
činnost, musí být účetnictví organizace vedeno tak, aby bylo možno přesně
stanovit nákladové i výnosové položky pro jednotlivé podnikatelské aktivity
v rozsahu potřebném pro správné stanovení výše úhrady.
Rozdělení jednotlivých nákladových
a příjmových položek provede organizace na základě účetních dokladů vedených
v souladu se zákonem č. 563/1991 Sb., o účetnictví, v platném znění.
Do nákladů na dobývání (Nd) a nákladů na finalizaci (Nf)
se zahrnují pouze ty náklady, které byly nezbytné na dosažení, zajištění a
udržení celkových tržeb organizace za vydobyté nerosty (T).
Tržby při výpočtu podle § 5 by měly být vztaženy
k množství nerostů vydobytých v předmětném období (roce). Běžně však
nastává situace, kdy v daném období se vydobyté nerosty finalizovaly, ale
neprodaly. V náhledu na správnost výpočtu úhrad dle dosavadních zkušeností
je možné postupovat dvěma směry:
Výše čtvrtletních splátek musí být
úměrná tržbám z vydobytých nerostů v daném období. Organizace je povinna
nejpozději v den platby zaslat příslušnému OBÚ “Avízo platby”.
Plátce je povinen si úhradu z
vydobytých nerostů sám vypočítat za příslušné období včetně jejího rozděleni
pro státní rozpočet a pro oprávněné příjemce - obce a zaplatit ji ve lhůtách
stanovených vyhláškou o úhradách t.j. včetně čtvrtletních splátek. Pokud si
organizace splátky úhrady stanoví nízko, může je správce úhrady zvýšit tak, aby
nedošlo ke kumulaci platby úhrady v konci údobí rozhodujícího pro platbu
úhrady.
4. Rozdělení
úhrady oprávněným příjemcům
Uvádí se způsob stanovení
alikvotního podílu úhrady připadající obcím a to propočtem podílů těžby
připadající jednotlivým příjemcům (§ 3 odst. 5 vyhlášky o úhradách) nebo v
členění podílu plochy dobývacího prostoru příslušejícího území obce (§ 2 odst.
l vyhlášky o úhradách). Při tom musí být uvedeno o který dobývací prostor se
jedná.
Základní územní jednotka - ZÚJ - číslo se uvádí dle “Malého
lexikonu obcí České republiky 1994”, který vydal Český statistický úřad.
5. Závěr
Jelikož “Přiznání k úhradě za vydobyté nerosty” budou
těžební organizace podávat až v březnu příštího roku, je potřeba se
v současné době zaměřit na správný odhad zálohy a zaslání tzv. “ Avíza
platby splátky úhrady z vydobytých nerostů”. Veškeré podrobnosti
k “Avízu” i k “Přiznání” jsou uvedeny v “Poučení k vyplnění
formulářů přiznání k úhradě vydobytých nerostů a avíza splátky úhrady
z vydobytých nerostů”, které určitě jsou k dispozici u jednotlivých
správců úhrad, tj. příslušných OBÚ, případně na MPO ČR. Již teď by bylo vhodné
si správně rozložit platbu záloh za jednotlivá čtvrtletí, aby nedošlo
k situaci, kdy při malých zálohách ponese organizace tíhu posledního
poplatku až v březnu příštího roku a to ve značné výši, nebo naopak,
čtvrtletní zálohy budou poměrně vysoké a v posledním čtvrtletí se
organizace z jakýchkoliv důvodů rozhodne provoz zastavit. Zpětné vymáhání
přeplatku zejména od obcí bude určitě velmi zdlouhavé.
Výše uvedené názory a náhledy na
platby úhrad z vydobytých nerostů vycházejí ze zkušeností OBÚ získaných
při placení úhrad z vydobytých vyhrazených nerostů. Další podrobnosti lze
najít v “Poučení”, které zasílají příslušné OBÚ každé organizaci spolu
s předepsanými formuláři pro placení úhrad.
Použitá literatura: Příslušné zákony a
vyhlášky
Poučení k vyplnění
formulářů přiznání k úhradě vydobytých nerostů a avíza splátky úhrady
z vydobytých nerostů
Ing. T. Hampl, Ing. J.
Hörbová: Některé poznatky k placení úhrad, Minerální suroviny, 2002