JUDr. Neklan Pacák L 2
Český báňský úřad
Výklady a stanoviska k některým problémům
horního práva, zejména ve světle analýzy
Normami
horního práva rozumíme zákon o ochraně a využití nerostného bohatství (horní
zákon), zákon o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě a zákon
o geologických pracích. Všechny tyto normy byly přijaty v roce 1988 a
i když byly v průběhu čtrnácti let své platnosti několikrát novelizovány,
jejich systematika včetně ingerence státu doznala jen nepatrných změn.
Stát, který řadou nových zákonů umožnil rozvoj podnikání
v celé řadě odvětví, setrval v úpravě horního práva v některých
případech u právních institutů, které pozbyly důvodnost oprávnění své další existence, a navíc se
staly někdy i překážkou dobývání nerostů. Významnou legislativní změnou bylo
pro celý právní řád přijetí ústavy České republiky a Listiny základních
práv a svobod, jež zvýrazněním vlastnických práv a jejich ochrany nezůstaly bez
vlivu na možnosti vydobytí ložisek nerostů. Považuji proto za objektivní
nezbytnost konstatování, že současná právní úprava vyhledávání, průzkumu a
dobývání nerostů zaostala za obecnou úpravou podnikatelské činnosti, což ve
svých důsledcích postihuje nejen hornickou veřejnost, ale svými důsledky i
příslušné orgány státní správy.
Český báňský úřad proto v uplynulých letech několikrát přistoupil k novelizaci
horního práva. Inicioval předložení návrhů novelizace jejich norem, dosah
těchto novelizací však, kromě výraznějších změn na úseku výbušnin, nezměnil
zásadním způsobem současnou právní úpravu. Potřeba zahájit přípravné práce na
novém horním zákoně, dostala podporu zařazením návrhu věcného záměru zákona do
plánu legislativní činnosti vlády, kdy věcný záměr zákona má být připraven do
konce roku 2003. Jeho předkladatelem má být ministr životního prostředí,
spolupředkladatelem ministr průmyslu a obchodu a předseda Českého báňského
úřadu. S přihlédnutím k blížícímu se časovém horizontu inicioval
Český báňský úřad zpracování analýzy současné právní úpravy, na níž se podílejí
vedle teoretických pracovišť i někteří odborníci z praxe. Pro tento účel
bylo žádoucí vymezit jednotlivé právní instituty, které jednak jsou obsaženy
v současné právní úpravě, jednak ty, o kterých se zpracovatelé důvodně
domnívají, že by v nové právní úpravě zařazeny býti měly. Jejich zařazením
však ještě není rozhodnuto, že v nové právní úpravě budou. Nelze opomenout
ještě třetí skupinu, ve které se jedná o ty principy, které budou ze současné
právní úpravy vyjmuty, ať jsou již důvody pro to jakékoliv. V této
souvislosti je nutné uvést, že platná úprava horního práva není a nebyla
izolována od vývoje celého právního řádu.Tak například zvýrazněním vlastnických
práv včetně jejich ochrany na zcela
nový a kvalitativně vyšší stupeň nezůstává bez odezvy na řešení střetu zájmů,
které jsou dnes jedním z nejproblémovějších míst horního práva. Závěr je
jednoznačný : Střety zájmů v současné podobě nevyhovují a jejich úpravu je
nutno opustit.
Začněme však systémově od počátku, za který považuji
vlastnictví nerostu, a vůbec právní
základ výsostného práva dobývat, či chcete-li, osvojovat si nerosty. Zatím
nepanuje jednoznačná shoda mezi tím, zda mají konkrétní nerosty být ve
vlastnictví státu, nebo zda mají být věcí ničí, res nulius, k jejichž
exploataci si pouze stát vyhradí právo rozhodovat o jejich využití. Jde o
ústavní souvislosti a jedná se současně
o vztah, a to ve svých důsledcích značně nerovný, k vlastnictví pozemků,
pod nimiž se nerosty nacházejí.. Jednoznačněji se jeví předpoklad, že nová
právní úprava opustí pojem nerostné bohatství. Vývoj naznačuje, že se již
v právním řádu uplatňuje odchylné řešení. Je tomu tak u jiných přírodních
zdrojů. V každém případě však
bude, jak očekávám, přijat závěr, že vyhrazené nerosty nejsou součástí pozemku.
Jde o princip, podle kterého přírodní zdroj nemůže být předmětem vlastnického
práva.
Vedle zachování
institutu vyhrazených nerostů, bude i nadále aktuální vytvářet pozitivní
předpoklady k jejich budoucímu využití, čímž mám na mysli vytvoření ochrany
takového nahromadění v množství a jakosti vyhrazeného nerostu , které bude
hospodářsky využitelné. Tím nahromaděním je v dnešní právní úpravě ložisko
a zřejmě jím bude i nadále. Výčet vyhrazených nerostů dozná revizi, jako výstup
očekávám snížení jejich počtu, přinejmenším o ty, které se na území státu
nevyskytují, a pak i o ty, jejichž zařazení je podmíněno následným
technologickým zpracováním.
Samostatnou kapitolou jsou přechodná ustanovení horního
zákona, podle nichž ložiska nevyhrazených nerostů, o nichž bylo rozhodnuto, že
jsou vhodná k průmyslovému dobývání podle dřívějšího zákona č. 41/1957
Sb., a dále ta ložiska nevyhrazených nerostů, o nichž bylo rozhodnuto
příslušnými orgány státní správy, že jsou vhodná pro potřeby a rozvoj národního
hospodářství podle původního znění zákona č.44/1988 Sb.,jsou nadále považována
za výhradní ložiska podle tohoto zákona. Zde musíme konstatovat stále
existující právní nonsens. Platný zákon uvádí, že nerostné bohatství tvoří
ložiska vyhrazených nerostů a dále, že nerostné bohatství na území České republiky
je v jejím vlastnictví. Na první pohled tedy jednoznačně náleží do
nerostného bohatství i ta ložiska nevyhrazených nerostů, o kterých na základě
dřívějšího zákona bylo rozhodnuto, že jsou vhodná pro potřeby a rozvoj
národního hospodářství.. ale nyní pozor…citované ustanovení obsahuje dovětek
..” podle § 7”. Toto ustanovení však v nynějším platném znění uvádí :
“Ložisko nevyhrazeného nerostu je součástí pozemku” . Jak se to tedy srovnává,
že ložisko nevyhrazeného nerostu je za uvedených podmínek považováno za ložisko
výhradní a to podle ustanovení podle něhož takové ložisko je součástí pozemku ?
Odpověď na tuto otázku musíme hledat v úpravách cit ust. § 7 horního
zákona, který měl výrazně jiný obsah a to o čtyřech odstavcích, než jej má
dnes, kdy z původního textu zůstala jediná, již vzpomenutá věta. Odkaz
v přechodném ustanovení však nedoznal změny.
Kromě vzpomenuté šarády však přistupuje k těmto ložiskům
nevyhrazených nerostů, které jsou přesto považována za ložiska výhradní, ještě
další otazník : Platí stále ještě důvody pro které dřívější úprava horního
zákona prakticky znárodnila ta ložiska nevyhrazených nerostů a na základě
jakých kriterií byla vydávána rozhodnutí, že ložisko je vhodné
k průmyslovému dobývání. A další otázka se týká toho, které orgány o této
vhodnosti rozhodovaly. Všechny tyto otázky by měly být seriozně zodpovězeny
dříve, než bude přijato rozhodnutí, zda i nadále zachovat zmíněná dvě přechodná
ustanovení, která svým charakterem nápadně připomínají znárodňovací zákony
padesátých let, kde kriteriem znárodnění byl počet zaměstnanců podniku.
Zcela zásadní
otázkou, která rovněž čeká na své
podrobné zhodnocení je institut zásob výhradního ložiska, jejich výpočtů,
schvalování, odpisů. Je nutné vidět, že institucionalizace této problematiky
byla spojená s plánovitým řízením národního hospodářství dřívější
společnosti, kdy, slovy zákona, odvětví zajišťovalo těžbou nerostů potřeby a
rozvoj národního hospodářství. Vyplývá, že stávající výpočty stejně jako
stávající klasifikace potvrzuje nahromadění suroviny spíše než potřebnou
bilanci ekonomickotechnického charakteru. Z mnoha příčin jsou evidované
zásoby zkreslené a jejich současné množství k současnému využití (bilanční
zásoby) neodpovídá skutečnosti. Na druhé straně zatím je nezbytné pracovat v konstrukci zákona s hypotézou
očekávaného nahromadění nerostu, o kterou se opírá současné osvědčení o
výhradním ložisku, jež pak následně umožňuje jeho ochranu dnešním institutem
chráněného ložiskového území.
Vraťme se však ještě k institutu ložiska nerostů. Zjistí-li
se vyhrazený nerost v množství a jakosti, které umožňují důvodně očekávat
jeho nahromadění, vydá Ministerstvo životního prostředí osvědčení o výhradním
ložisku. Tento akt však nemá konstitutivní charakter, výhradní ložisko vydáním
tohoto aktu nevzniklo, zákon neupravil
podmínky jeho vzniku, ložisko již dříve existovalo, jeho existence byla pouze
osvědčena. Je proto otázkou, zda mají být v nové právní úpravě koncipovány
skutečnosti, za nichž by měl nastat zánik výhradního ložiska. Tato otázka byla
před nedávnem nastolena v souvislosti s tím, zda by nemělo být po
ukončení dobývání výhradního ložiska vydáno jakési osvědčení o jeho zániku. To
by pak mělo za následek ukončení ochrany ložiska zrušením chráněného ložiskového
území. I když tomuto postupu, totiž potřebě zákonným způsobem přistoupit také
ke zrušení současného chráněného ložiskového území, lze přisvědčit, víme, že i
z jiných důvodů dochází k ukončení exploatace ložiska. Naproti tomu,
praxe dosvědčuje, že v některých případech jsou dále dobývány nerosty z ložisek, jejichž evidovaný
objem zásob byl vytěžen. Snad lze
uzavřít, že zákonodárce by měl mít v budoucí právní úpravě na paměti, že
expresis verbis je žádoucí zrušit chráněné ložiskové území po té, co pominuly
důvody ochrany výhradního ložiska.
Zabývejme se dále kategorií která v době přijetí
současné právní úpravy horního práva byla věci v našem právním řádu
neznámou – veřejným zájmem. Podle profesora Hendrycha z Právnické fakulty
Univerzity Karlovy je veřejný zájem tradičním a svým způsobem universálním
prostředkem veřejné moci k tomu, aby mohl odůvodnit své zásahy do soukromé
sféry různými omezeními nebo preferencemi či jinými právními i faktickými
úkony. \veřejný zájem je ovšem pojmem značně neurčitým, a proto i zneužitelným.
V právním státě bychom měli soustavně usilovat o to, dovozuje citovaný autor,
aby tento pojem byl alespoň relativně určitým v konkrétní právní
úpravě. I když veřejného zájmu se při
prosazování dovolávají různé územní celky (obce, kraje, státy i Evropská unie),
z praktických důvodů se jeví účelným hledět na veřejný zájem jako na zájem
celé společnosti. Vyjdeme-li z těchto postulátů našeho předního odborníka
správního práva, je budoucí připravovaná úprava horního práva příležitostí
důvodně konstituovat veřejný zájem jako
zájem celé společnosti na ochraně a využití přesně vymezeného rozsahu ložisek
vyhrazených nerostů.
V této souvislosti je nutné
poukázat na Listinu základních práv a svobod, která přinesla novou koncepci
vlastnictví, když v článku 11 odst. 3 zvýraznila postulát, že “vlastnictví
zavazuje.. nesmí být zneužito na újmu práv druhých .. jeho výkon nesmí
poškozovat .. životní prostředí nad míru stanovenou zákonem “ . Podrobíme-li
analýze současný proces dobývání nerostů, jsme svědky toho, že platná úprava
posuzování vlivů na životní prostředí, která byla přijata zákonem č. 100/2001
Sb., o posuzování vlivů na životní prostředí a o změně některých souvisejících
zákonů, klade dostatečně náročné požadavky při záměrech, jejichž provedení by
mohlo ovlivnit životní prostředí. A když po podstoupení celého procesu
zjišťovacího řízení, zpracování posudku na zamýšlený záměr činnosti vydá
příslušný úřad stanovisko k posouzení vlivů na životní prostředí, a toto
stanovisko se stane odborným podkladem pro vydání rozhodnutí správního orgánu,
nejčastěji tedy obvodního báňského úřadu, kterým se povoluje hornická činnost,
dochází nezřídka k tomu, že k těžební činnosti zaujímají negativní postoj
subjekty, které se zaštiťují právě ochranou životního prostředí. Spíše jde, o
lokální zájmy, kdy sice jde o dotčení životního prostředí, avšak nikoliv nad
míru stanovenou zákonem. Budoucí právní úprava horního zákona tedy v zájmu
celé společnosti musí vyváženě zhodnotit onu míru zásahů do životního prostředí,
které nepřekročí hranici stanovenou zákonem a přitom umožní vydobytí nerostů.
To ostatně koresponduje s principem, který je obsažen v ústavách
vyspělých evropských zemí, že výkon vlastnictví nejen zavazuje, ale také že
jeho výkon má sloužit veřejnému blahu.
Za nejnáročnější a nejvíce problémovou oblast horního práva
lze považovat povolování hornické činnosti. Dílčí novely současné právní úpravy
přinesly drobná zlepšení, ale nadále přetrvává stav, kdy správní řízení trvá řadu měsíců, někdy i
několik let, za účasti desítek účastníků (to v lepším případě), a současná
právní úprava správního řádu neskýtá naději na snížení administrativní
náročnosti. Připravený návrh zcela nového zákona o správním řízení zatím nebyl
přijat, ale i pokud by se tak stalo, pro svou komplikovanost by řízení o
povolování hornické činnosti nikterak nezjednodušil.
Hornickou činnost však nemůžeme vnímat jen jako otvírku,
přípravu a dobývání ložisek, ale jde v podstatě o legislativní zkratku,
kdy hornickou činností podle platné úpravy rozumíme i jiné činnosti, například
likvidaci starých důlních děl, zřizování odvalů, nově báňskou záchrannou službu
a důlněměřičskou činnost.A pro všechny tyto činnosti je shodným způsobem
vymezen okruh účastníků řízení, vždy je účastníkem řízení obec,atd.atd.
V rámci analýzy platné právní úpravy bude, jak předpokládám, zkoumáno tedy
i to, zda jednotlivé činnosti odlišit
pokud jde o procesněprávní úpravu a zda vůbec nemá budoucí úprava
horního práva obsahovat i procesní ustanovení upravující správní řízení,
obdobně jako je tomu u zákona o přestupcích.
Samostatnou kapitolou je činnost prováděná hornickým
způsobem. Tento kočkopes v současné úpravě zahrnuje jak činnosti vyloženě
hornického charakteru, například dobývání ložisek nevyhrazených nerostů, tak
činnosti, které pro svou příbuznost a využití báňské technologie podléhají
vrchnímu dozoru orgánů státní báňské správy, i když tyto činnosti jsou převážně
povolovány příslušnými jinými orgány státní správy, nejčastěji stavebními
úřady. Jasno by mělo být jednoznačně u ražby a vrtání studní, kdy většina
těchto prací je prováděna na základě živnostenských povolení osobami, jež ve
většině případů nejsou seznámeny s předpisy o bezpečnosti a ochraně zdraví
při práci.
Nelze
opomenout geologické práce, které svým rozsahem zahrnují širokou škálu činností
od výzkumu až po zjišťování a odstraňování antropogenního znečistění
v horninovém prostředí. Tento právní institut svým pojetím odpovídá
minulým ekonomickým a společenským poměrům. Jeho šíře mimo jiné odůvodňovala
někdejší existenci samostatného geologického resortu. V současných podmínkách
by měl být právní institut geologických prací zúžen a měl by být organickou
součástí budoucí úpravy horního práva.
Za jeden z nejzávažnějších úkolů při pracích na budoucí
právní úpravě považuji vytvoření právních záruk pro báňské podnikatele,
vytvoření podmínek pro jejich rovnoprávné postavení s podnikateli
v jiných odvětvích, vytvoření mechanismů, kterými bude zaručena po splnění
předchozích náročných podmínek a požadavků ze strany příslušných státních
orgánů a dalších právnických a fyzických osob, že dostojí-li svým zákonným
povinnostem, bude jim poskytnuta garance jejich další podnikatelské
činnosti.
Prameny:
Instituty horního práva, III.
etapa, květen 2002
prof.JUDr. Dušan Hendrych, CSc.:
Vlastnictví nerostného bohatství, prosinec 2001