Prof. Ing. Jiří Grygárek, CSc.

garant oboru Hornické inženýrství

Hornicko-geologická fakulta VŠB-TU Ostrava

 

Jak dále ve výchově báňských inženýrů v České republice

 

V roce 1999 uplynulo 150 let od založení Báňské akademie v Příbrami, která roku 1849 zahájila pravidelnou výuku montánních věd v českých zemích.  V roce 1894 získala statut vysoké školy s právem promočním a v roce 1904 byla přejmenována na Vysokou školu báňskou (VŠB). Pod tímto názvem byla v roce 1945 přestěhována do Ostravy,kde je umístěna dodnes jako technická univerzita.

 

 Nynější Hornicko-geologická fakulta VŠB-TU  je jediným vysokoškolským  učilištěm v České republice, která připravuje budoucí báňské inženýry k náročnému hornickému povolání. V nedávné minulosti, kdy došlo k útlumu našeho hornictví, se však musel změnit i její charakter tak, že hornictví a geologie již nejsou jejími nosnými obory. Pro akademický rok 2001/2002 je pro prezenční (denní) i kombinované (dálkové) studium připraveno 13 studijních programů s 29 obory (tabulka 1), které se zde mohou studovat. V návazném doktorském studiu je to 6 studijních programů s 10 studijními obory (tabulka 2). Klasickým hornickým oborem, který uceleně a v plném rozsahu připravuje posluchače pro výkon povolání v báňském průmyslu,  je obor Hornické inženýrství, který vznikl po roce 1990 sloučením dvou dříve samostatných specializací Hlubinné dobývání ložisek a Lomové inženýrství. V novém oboru se posluchači do oblasti hlubinného nebo povrchového hornictví vyprofilují zejména povinně volitelnými předměty a tématem diplomové práce.

 

1.     Současné formy výuky hornictví na HGF VŠB-TU

 

Kromě bakalářského studia v oboru Geovědní a montánní turizmus, o který je mezi studenty středních škol velký zájem, ale nepřipravuje posluchače pro výkon technických funkcí na důlních podnicích, je možno hornictví v ucelené podobě studovat na této fakultě některým z následujících způsobů:

 

1.1  Studium v oboru Hornické inženýrství

 

V pětiletém prezenčním  a šestiletém kombinovaném  studiu se obor Hornické inženýrství od roku 1996 studuje kreditním systémem s tím, že jeden kredit je roven jedné týdenní hodině výuky. Například úspěšné ukončení předmětu o týdenním rozsahu 3 hodiny přednášek a 3 hodiny cvičení zaručuje zisk 6 kreditů. Za celou dobu  studia musí student získat 300 kreditů tj v prezenční formě 60 za každý ročník a v kombinované formě 50 za každý ročník. Zpravidla po druhém ročníku vykonají studenti, kteří měli dosavadní prospěch horší než 2,0, tzv.soubornou zkoušku z matematiky, fyziky a základů oboru. Do oblasti, která je jim bližší (hlubinné či lomové hornictví), se vyprofilují zvolenou kombinací povinných předmětů s předměty povinně či nepovinně volitelnými v rámci schválených učebních plánů. Praxe, exkurze a terénní cvičení jsou povinné, ale bez kreditů. V závěru studia pak studenti zpracují a obhájí zadanou diplomovou práci a vykonají ústní státní zkoušku. Po ukončení studia získají titul Ing..

Absolventi oboru Hornické inženýrství splňují všechny podmínky k tomu, aby mohli vykonávat ve smyslu platných vyhlášek kromě běžných funkcí i náročné funkce „závodní dolu“ nebo „závodní lomu“ a řídit po technické stránce jejich provoz.

V červnu letošního roku úspěšně ukončilo studium tohoto oboru 7 studentů prezenčního i kombinovaného studia z Ostravy a 3 z detašovaného pracoviště fakulty v Mostě.

 

1.2  Doktorské studium ve vědním oboru Hornictví

 

Doktorské studium ve vědním oboru Hornictví je určeno zejména pro absolventy HGF VŠB-TU, ale i absolventy jiných fakult či vysokých škol technického směru, kteří úspěšně ukončili inženýrskou formu studia. Studovat lze interně s případným využitím stipendia s maximální dobou studia 3 roky nebo externě s maximální dobou studia 7 let včetně všech přerušení. V průběhu studia vykoná student předepsaný počet odborných zkoušek,  zkoušku z jednoho světového jazyka a tzv. státní doktorskou zkoušku a před komisí obhájí vypracovanou doktorskou disertační práci. Absolventům se uděluje titul „doktor“ (ve zkratce Ph.D), uváděný za jménem.

Školitelem v daném oboru může být vysokoškolský profesor nebo docent, případně významný pracovník z praxe, který je nositelem titulu DrSc. Všechny školitele i oborovou radu, která metodicky studium řídí, schvaluje vědecká rada fakulty.

V současné době má vědní obor Hornictví 27 studentů a jiní již studium úspěšně ukončili.

 

1.3  Rekvalifikační studium

 

Institut Hornického inženýrství řídí a zajišťuje rekvalifikační studium v oborech

·        hornická geomechanika a geofyzika,

·        hlubinné dobývání ložisek,

·        povrchové dobývání ložisek

 

 

Zejména studium v oboru hlubinné dobývání ložisek má na institutu dlouholetou tradici. Jeho absolventi, zpravidla inženýři Fakulty strojní a Fakulty elektrotechniky a informatiky VŠB-TU, mohou na jeho základě vykonávat na důlních podnicích i provozní funkce. Studium je dálkové, čtyřsemestrální a je ukončeno obhajobou závěrečné práce. Úspěšným absolventům vydává fakulta osvědčení o absolvování rekvalifikačního studia. Ve školním roce 2000/2001 studovalo obor hlubinné dobývání ložisek v rámci rekvalifikačního studia  8  technických pracovníků akciových společností OKD a ČMD.

 

2.     Požadavky hornické praxe na absolventy oboru

 

Po několikaleté stagnaci, která začala v roce 1989, narůstají ve značné míře požadavky naší hornické praxe na absolventy oboru Hornické inženýrství, ale také oboru Využívání stavebních nerostných surovin. Mezi základní důvody patří určité oživení českého hornictví, ke kterému došlo v posledních letech. Akciové společnosti Ostravsko-karvinské doly a Českomoravské doly zvyšují těžbu a ukončily některé investiční akce, které prodlužují jejich životnost hluboko za rok 2030. Diskutuje se o výstavbě Dolu Frenštát. Koncern KARBON INVEST má zájem o připojení důlního pole zlikvidovaného polského Dolu Morcinek k Dolu ČSM a uvažuje o získání Dolu Bogdanka na běloruské hranici. Tentýž koncern se připravuje na zahájení těžby uhlí v Mexiku, kde by mělo být zaměstnáno přes 100 českých pracovníků.

Povrchová těžba hnědého uhlí v severních Čechách, ať už v jakékoli organizační podobě, bude probíhat i v prvých desítkách let tohoto století. Těží se nerudné suroviny (například štěrkopísky ve výši 14,6 mil.tun či vápence ve výši 12,2 mil.tun v roce 1998) a do  roku  2003 bude probíhat i hlubinná těžba uranu.

V oblastech s utlumenou těžbou bude třeba provádět likvidaci novodobých i starých důlních děl, ústících na povrch, zajišťovat sanaci a rekultivaci těžbou postižených území, řešit problematiku odvalů, skrývek a odkališť a zajišťovat mnoho dalších úkolů s hornickou tématikou.

Pro tyto práce bude i nadále zapotřebí vysokoškolsky vzdělaných pracovníků z dané oblasti a hornická praxe o ně projevuje velký zájem.

Tento zájem ze strany těžařů je třeba uvítat, absolventům hornických oborů zajišťuje perspektivu, ale v současné době jej fakulta nestačí pokrýt.

 

3.     Výhledy do budoucna

 

V prvé řadě bude třeba zvýšit počty posluchačů, kteří budou na Hornicko-geologické fakultě VŠB-TU studovat hornické obory a v některých případech  více přiblížit učební plány praxi v těžebním a zpracovatelském průmyslu.

Nosný obor Hornické inženýrství v nyní využívané podobě respektuje požadavky na univerzálnost ve využití báňského inženýra, která je při současné složité situaci v naší republice nezbytná. Má solidní teoretický základ a mimo hornických technologií má absolvent vědomosti i z hornického stavitelství a Horního práva. V rámci předmětů, které nebyly dříve přednášeny se během studia seznámí i s problematikou odpadů z těžby a zpracování surovin a jejich využíváním, s přípravou výroby v dolech a lomech a s možnostmi zajištění a likvidace dolů a lomů po ukončení hornické činnosti. Zvýšená pozornost je v
5. ročníku věnována ekonomice těžby. Nebylo by tedy nutno v nejbližším období na jeho struktuře nic měnit.

K jiné situaci by však došlo, pokud by v českém vysokém školství bylo zavedeno třístupňové studium: bakalářské-magisterské (inženýrské) a doktorské (Ph.D). V tom případě by bylo nutno jak pro nižší, otevřené bakalářské studium  tak i pro vyšší, magisterské vypracovat nové studijní plány. Absolventi bakalářského studia, pokud by nestudovali magisterský stupeň, by v praxi zastávali nižší technické funkce, ve většině případu srovnatelné s těmi, které byly dříve určeny absolventům tehdejších Středních průmyslových škol hornických. Vyšší technické funkce včetně funkci „závodní dolu“ nebo „závodní lomu“ by byly určeny  pro absolventy magisterského studia. K náročnému doktorskému studiu by pak nastupovali pouze vybraní absolventi magisterské formy studia. Tyto úvahy, které jsou nyní ve stadiu diskuzí, by při jejich realizaci do hornictví znamenaly nutnost zásahů do legislativy v oblasti státní báňské správy.

Pro úplnost je třeba dodat, že již ve školním roce 1993/94 zavedla fakulta pod patronací Institutu hornického inženýrství tzv.uzavřené bakalářské studium v oborech Hlubinné dobývání ložisek nerostů a Lomové dobývání ložisek. Denní studium bylo tříleté, dálkové pak čtyřleté. Absolventi získali po úspěšně obhájené bakalářské práci titul bakalář (ve zkratce Bc). Tento druh studia se tehdy nevžil a jeho absolventi po dokončení tzv.přechodového ročníku, ve kterém si doplnili vědomosti zejména z matematiky a fyziky, ve většině případů pokračovali dále ve studiu inženýrském.

 

 

4.     Závěr

 

Oživení českého hornictví spolu se skutečností, že všichni absolventi oboru Hornické inženýrství získali ihned po ukončení studia uplatnění v praxi, mělo za následek nárůst zájmu absolventů středních škol o tento obor.V Ostravě jej nyní studuje 33 posluchačů, ve středisku Most pak 78 posluchačů z nichž 14 bude obhajovat své diplomové práce v červnu 2002.Tyto počty však hornické praxi zdaleka nepostačují.

Akciová společnost KARBON INVEST proto řeší citelný nedostatek báňských inženýrů v oblasti svého působení tím, že vysílá ke kombinovanému studiu v oboru Hornické inženýrství 23 svých zaměstnanců, absolventů středních škol. Ti nyní (červen 2001) absolvují přípravný kurz z matematiky a fyziky a v září nastoupí do 1. ročníku.Bylo by užitečné, aby tohoto příkladu následovaly další  těžební společnosti jak hnědouhelné, tak i z oblasti kamenolomů, štěrkoven a pískoven, které se rovněž s nedostatkem mladých báňských inženýrů potýkají.

Zvýšeným zájmem absolventů středních škol o daný obor, podpořeným zlepšenou propagační činnosti ze strany VŠB-TU na jedné straně a snahou podniků o zajištění vysokoškolsky vzdělaných pracovníků z  řad vlastních zaměstnanců na druhé straně se snad brzy podaří zlepšit současný nepříznivý stav. Studijní obor Hornické inženýrství pak nelze v žádném případě považovat za neperspektivní.

 

 

Literatura

000

l. Historie a současnost báňského školství v českých zemích. Vydavatelství a

   nakladatelství BLESK, 1996

2. Učební plány studijního oboru Hornické inženýrství na HGF VŠB-TU  

3. Základní informace o studijních oborech vysokoškolského studia Hornicko-

    geologické fakulty VŠB-TU Ostrava otevíraných v akademickém roce

    2001-2002

4.     Grygárek,J.:Vznik, vývoj a současný stav a výsledky práce katedry  hlubin-

ného dobývání ložisek.Sborník příspěvků ze Setkání pracovníků hornické

praxe u příležitosti 40. výročí založení katedry. Ostrava, květen 1993

5.     Grygárek,J.: Výchova báňských inženýrů v období útlumu českého hornictví.

10.Mezinárodní konference Hornická Ostrava 2000.

 

Tab.1    Studijní programy a obory na HGF VŠB – TU pro akademický rok 2001/2002

 

Název studijního programu

Název studijního oboru

 

Prezenční (denní) studium bakalářské

Hornictví a geologie

Nerostné suroviny

Geodézie a kartografie

 

Prezenční (denní) studium magisterské

Hornictví a geologie

 

Nerostné suroviny

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Geodézie a kartografie

 

 

Požární ochrana a průmyslová bezpečnost

 

 

Kombinované (dálkové) studium bakalář.

 

Geodézie a kartografie

Hospodářská politika a správa

 

 

Požární ochrana a průmyslová bezpečnost

 

 

 

Kombinované (dálkové) studium magister.

 

Hornictví a geologie

Nerostné suroviny

 

 

Požární ochrana a průmyslová bezpečnost

(standardní doba studia 3 roky)

Geovědní a montánní turizmus

Environmentální inženýrství

Geografické informační systémy

 

(inženýrské), standardní doba studia 5 let

Geologické inženýrství

Hornické inženýrství

Aplikovaná fyzika materiálů

Automatizace a počítače v surovin. průmyslu

Ekonomika a řízení v oblasti surovin

Environmentální inženýrství

Komerční inženýrství v oblasti surovin

Systémové inženýrství v oblasti surovin

Technologie a hospodaření s vodou

Využívání stavebních nerostných surovin

Úpravnictví a ekotechnologie

Zpracování a zneškodňování odpadů

Důlní měřictví

Geografické informační systémy

Inženýrská geodézie

Bezpečnostní inženýrství

Technika požární ochrany a bezpeč. průmyslu

 

(standardní doba studia 3 roky rozložená

 do 4 let)

Geografické informační systémy

Ekonomika, management a informatika v oblasti veřejné správy (jen detašované pracoviště Most)

Technická bezpečnost osob a majetku

Technika požární ochrany a bezpečnosti

průmyslu (jen konzult. středisko Praha)

 

(inženýrské) – standardní doba studia 5 let

rozložená do 6 let

Hornické inženýrství (Ostrava i Most)

Ekonomika a řízení v oblasti surovin (Most)

Zpracování a zneškodňování odpadů (Most)

Environmentální inženýrství (Most)

Technika požární ochrany a bezpeč. průmyslu

 

Tab.2    Studijní programy a obory doktorského studia

 

Studijní program

Studijní obor

 

Hornictví a geologie

Hornická geomechanika

 

Geologické inženýrství

 

Hornictví

 

Úpravnictví

 

Automatizace technologických procesů

Geodézie a kartografie

Důlní měřictví

 

Geoinformatika

Inženýrská ekologie

Ochrana životního prostředí v průmyslu

Požární ochrana a průmyslová bezpečnost

Požární ochrana a bezpečnost průmyslu

Ekonomika a management

Řízení a ekonomika podniku