Vybraná důlní zařízení a vyhrazená technická zařízení a jejich nový právní režim vyvolaný zákonem č. 22/1997 Sb., o obecných požadavcích na výrobky, a dalšími právními úpravami

 

 

Ing. Dušan  Havel, ČBÚ Praha                                                      L  10

 

Ode dne, kdy vešel v platnost zákon č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, je nutno odpovědět na některé otázky, týkající se návaznosti tohoto zákona na ustanovení § 8 a § 8a) zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění pozdějších předpisů (dále jen “zákon č. 61”), která se týkají podmínek pro provozování technických zařízení v organizacích dozorovaných státní báňskou správou.

K ustanovením o technických zařízeních vydal Český báňský úřad právní předpisy, ve kterých jsou použity pojmy “vybraná důlní zařízení” a “vyhrazená technická zařízení”.

 

 

Vybraná důlní zařízení

 

Na základě zmocnění v § 8 odst. 4 zákona č. 61, kterým se stanovuje, že “Český báňský úřad obecně závazným právním předpisem stanoví vybrané důlní stroje, zařízení, přístroje a pomůcky, jakož i podmínky jejich přezkušování, postup při povolování jejich typů, podmínky jejich používání ...” vydal Český báňský úřad vyhlášku č. 5/1998 Sb., o vybraných důlních zařízeních. Tento technický předpis ukládá u některých vybraných zařízeních používaných při hornické činnosti nebo činnosti prováděné hornickým způsobem, jejichž výčet je uveden v této vyhlášce, povinnost provozovatelům požádat o povolení jejich používání před uvedením do provozu. Současně jsou tímto předpisem stanoveny podmínky, za kterých Český báňský úřad povolení k používání typu vybraného důlního zařízení vydá.

Zákonem č. 71/2000 Sb. byl § 8 zákona č. 61 doplněn o odstavec 6, ve kterém se uvádí, že “Ustanovení odstavců 1 až 5 (pozn. zákona č. 61, tedy celého § 8) se nepoužijí u výrobků před jejich uvedením na trh, jsou-li stanovené k posuzování shody podle zvláštního zákona, /1/  (pozn. – tady je odkaz na zákon č.22/1997 Sb.) pokud nařízení vlády, vydané k jeho provedení, nestanoví jinak.

Na základě tohoto nového ustanovení je možné dojít k domněnce, že vybraná důlní zařízení, která byla uvedena na trh v souladu se zákonem č. 22/1997 Sb., už nemusejí být Českým báňským úřadem povolována. Obsahem cit. ustanovení však je, že státní báňská správa není oprávněna zasahovat do procesu výroby výrobků a zařízení, které jsou uvedeny na trh v souladu s požadavky zákona č. 22/1997 Sb. Z pohledu bezpečnosti provozu technických zařízení je však důvodné požadovat, aby byly státní báňskou správou stanoveny podmínky pro používání takového technického zařízení v rizikových provozech, což není v rozporu s doplněným odstavcem. Proto je nutné i nadále plnit ustanovení vyhlášky č. 5/1998 Sb.

 

 

Z hlediska povolování vybraných důlních zařízení došlo ke změně ve vztahu k posuzování shody autorizovanou osobou. U většiny vybraných důlních zařízení je při jejich uvádění na trh prováděcími nařízeními vlády k zákonu č. 22/1997 Sb. nařízeno posouzení shody autorizovanou osobou, která na základě technického zjištění vydá certifikát nebo jiný dokument. Donedávna byly v České republice uznávány pouze certifikáty autorizovaných osob, kterým vydal rozhodnutí o autorizaci Úřad pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví v Praze. Dne 26. února letošního roku však došlo v Bruselu v Radě Evropských společenství k významnému aktu. Zástupci České republiky a Evropských společenství podepsali Protokol k Evropské dohodě zakládající přidružení mezi Českou republikou na jedné straně a Evropskými společenstvími a jejich členskými státy na straně druhé o posuzování shody a akceptaci průmyslových výrobků (dále jen “PECA”). Z textu tohoto protokolu lze dovodit, že průmyslové výrobky, jejichž seznam je uveden v přílohách o vzájemné akceptaci výrobků, a které splňují požadavky pro to, aby byly v souladu s právními předpisy uvedeny na trh jedné strany, mohou být uvedeny i na trh strany druhé bez dalšího omezení. Z toho tedy vyplývá, že obě strany budou vzájemně uznávat výsledky posuzování shody bez dalšího omezení.

 

PECA se vztahuje na tyto prováděcí předpisy k zákonu č. 22/1997 Sb.:

-     nařízení vlády č. 168/1997 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na elektrická zařízení nízkého napětí, ve znění nařízení vlády č. 281/2000 Sb.,

-     nařízení vlády č. 169/1997 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na výrobky z hlediska jejich elektromagnetické kompatibility, ve znění nařízení vlády č. 282/2000 Sb.,

-     nařízení vlády č. 170/1997 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na strojní zařízení, ve znění nařízení vlády č. 15/1999 Sb. a č. 283/2000 Sb.,

-     nařízení vlády č. 172/1997 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na osobní ochranné prostředky, ve znění nařízení vlády č. 284/2000 Sb.,

-     nařízení vlády č. 175/1997 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na jednoduché tlakové nádoby, ve znění nařízení vlády č. 80/1999 Sb. a č. 285/2000 Sb.,

-     nařízení vlády č. 176/1997 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na zařízení a ochranné systémy určené pro použití v prostředí s nebezpečím výbuchu, ve znění nařízení vlády č. 286/2000 Sb.,

-     nařízení vlády č. 177/1997 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na spotřebiče plynných paliv, ve znění nařízení vlády č. 287/2000 Sb.,

-     nařízení vlády č. 14/1999 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na výtahy, ve znění nařízení vlády č. 227/1999 Sb. a č. 288/2000 Sb.,

-     nařízení vlády č. 180/1999 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na účinnost teplovodních kotlů spalujících kapalná nebo plynná paliva, ve znění nařízení vlády č. 289/2000 Sb.,

-     nařízení vlády č. 182/1999 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na tlaková zařízení, ve znění nařízení vlády č. 290/2000 Sb.,

-     nařízení vlády č. 291/2000 Sb., kterým se stanoví grafická podoba označení CE.

 

 

 

 

 

PECA je nejen velmi důležitým nástrojem k dosažení plně harmonizovaných technických předpisů ČR s právem Evropských společenství, ale zejména, výrobní a obchodní sférou netrpělivě očekávaným prostředkem k usnadňování obchodu, což se významně dotkne všech výrobků a zařízení uváděných na trh podle zákona č. 22/1997 Sb., které jsou používány organizacemi dozorovanými státní báňskou správou, tedy vybraných důlních zařízení nevyjímaje.

 

Další otázka týkající se postupu při plnění ustanovení zákona č. 22/1997 Sb. a na základě něho vydaných nařízení vlády především při posuzování shody se vyskytla u výrobků a zařízení, u kterých je bezpečnostními předpisy Českého báňského úřadu uloženo splnit technické požadavky nad rámec harmonizované technické normy. Tento problém vyvstal u sebezáchranných přístrojů, u kterých bylo nutné splnit požadavky určené vyhláškou ČBÚ č. 12/1994 Sb., stanovující požadavky na izolační sebezáchranné přístroje s chemicky vázaným kyslíkem pro použití při hornické činnosti a činnosti prováděné hornickým způsobem. V této vyhlášce jsou u těchto přístrojů především s ohledem na náročnost jejich používání v organizacích provádějících hornickou činnost důvodně stanoveny požadavky vyšší, než jsou uvedeny v harmonizované normě ČSN EN 401, podle které provádějí posouzení shody autorizované osoby. Se záměrem vyřešit tento problém se uskutečnilo jednání se zástupci Úřadu pro technickou normalizaci, meteorologii a státní zkušebnictví, při kterém bylo těmito pracovníky řečeno, že podle nařízení vlády č. 172/1997 Sb., kterým se stanoví technické požadavky na osobní ochranné prostředky, ve znění pozdějších předpisů, provede autorizovaná osoba posouzení shody výrobku pouze z hlediska splnění požadavků harmonizované technické normy, tedy v tomto případě ČSN EN 401, což se považuje vzhledem k zákonu č. 22/1997 Sb. za dostatečné. Pokud jiný technický předpis ukládá další požadavky pro dané použití nad rámec technické normy, musí jejich splnění, popřípadě ověření, je-li tak stanoveno tímto jiným právním předpisem, zajistit provozovatel, který výrobky hodlá použít. Z tohoto stanoviska zmíněného úřadu je patrné, že provozovatel musí sám u některých výrobků posoudit, zda-li splňují i ustanovení technického předpisu, a to i přesto, že byly uvedeny na trh v souladu se zákonem č. 22/1997 Sb.

 

 

Vyhrazená technická zařízení

Vyhrazenými technickými zařízeními jsou, jak je uvedeno ve zvláštním zákoně, /2/ zařízení se zvýšenou mírou ohrožení zdraví a bezpečnosti osob a majetku. Jsou to zařízení tlaková, zdvihací, elektrická a plynová. V současné době jsou k těmto vyhrazeným technickým zařízením pro organizace dozorované státní báňskou správou v platnosti prováděcí vyhlášky. /3/ Narozdíl od vyhlášky č. 5/1998 Sb., která stanovuje podmínky pro povolování vybraných důlních zařízení k používání a podmínky jejich používání před jejich uvedením do provozu, vyhláškami o vyhrazených technických zařízeních se stanovují podmínky pro provozování některých jimi určených zařízení, jako jsou podmínky pro provádění zkoušek, revizí a kontrol, pro vydání oprávnění organizací k činnostem na vyhrazených technických zařízeních, a požadavky na odbornou způsobilost revizního technika a popř. i obsluhy, atd.

 

 

Zákonem č. 124/2000 Sb. došlo k vložení nového § 8a do zákona č. 61, kterým se stanovují nové požadavky na provozování vyhrazených technických zařízení. Na základě tohoto zmocnění budou vydány i nové vyhlášky k těmto zařízením, které jsou v současné době na Českém báňském úřadě před dokončením, a kterými budou zrušeny vyhlášky stávající. Při zpracovávání těchto nových vyhlášek se vycházelo z § 8a odst. 8 zákona č. 61, ve kterém je zmocnění, aby Český báňský úřad vyhláškou

a)   stanovil, která technická zařízení v  působnosti orgánů státní báňské správy se považují za vyhrazená, a zároveň určil jejich zařazení do tříd, popřípadě skupin,

b)   stanovil bližší podmínky kladené na vyhrazená  technická zařízení, pokud jde o úroveň jejich bezpečnosti, umístění, výrobu, montáž, opravy, provoz, prohlídky, revize, zkoušky a průvodní a provozní dokumentaci,

c)   blíže vymezil předpoklady kladené na odbornou  způsobilost organizací z hlediska potřebného technického vybavení a odborné způsobilosti jejich pracovníků,

d)   blíže vymezil předpoklady kladené na odbornou způsobilost fyzických osob z hlediska předepsané kvalifikace a doby odborné praxe v oboru.

Společným rysem těchto připravovaných vyhlášek je skutečnost, že oproti vyhláškám stávajícím podrobněji stanovují podmínky jak pro uvádění vyhrazeného technického zařízení do provozu a při jeho provozování, tak i pro stanovení požadavků na odbornou způsobilost fyzických osob a organizací k provádění činností na těchto zařízeních.

Naopak nezměněná zůstává povinnost organizací provádět takovou činnost na základě oprávnění vydaném příslušným obvodním báňským úřadem. Obvodní báňský úřad oprávnění vydá teprve na základě ověření, že je organizace k takové činnosti odborně způsobilá, to znamená, že má potřebné technické vybavení a odborně způsobilé pracovníky. Na základě tohoto oprávnění bude podle živnostenského zákona/4/ vydán živnostenský list pro činnost na vyhrazených technických zařízení jakožto činnost vázanou.

V návrzích nových vyhlášek je rovněž zachována povinnost revizních techniků provádět revize (u tlakových zařízení i zkoušky a u plynových a zdvihacích zařízení i prohlídky) na vyhrazených technických zařízeních až na základě osvědčení vydaném příslušným obvodním báňským úřadem po úspěšně vykonané zkoušce před komisí tohoto úřadu. Pro prodloužení platnosti osvědčení je ve vyhláškách požadováno periodické přezkoušení revizních techniků na obvodním báňském úřadě před uplynutím lhůty 5 let od poslední zkoušky.

U vyhrazených technických zařízení tlakových je navíc vyžadováno osvědčení vydané obvodním báňským úřadem (u méně rizikových zařízeních alespoň provedení periodického zaškolení ve tříletých lhůtách) i u obsluhy tlakových zařízení (tzv. topiči) na základě úspěšně vykonané zkoušky. K prodloužení tohoto osvědčení je rovněž požadováno přezkoušení topičů do pěti let od poslední zkoušky.

Pokud se týče těch ustanovení návrhů vyhlášek, které se týkají provozování vyhrazených technických zařízení, lze konstatovat, že mají společné požadavky. Všemi vyhláškami je stanoveno, že vyhrazená technická zařízení lze uvést do provozu až po provedení předepsaných prohlídek, revizí a zkoušek, přičemž na základě těchto musí revizní technik zpracovat zprávu o revizi, kterou předá provozovateli k založení do provozní dokumentace. Současně je ve všech vyhláškách stanovena i povinnost provádět periodické kontroly, revize a zkoušky ve lhůtách, které jsou rovněž vyhláškami stanoveny. Nedílnou součástí vyhlášek jsou i přílohy, ze kterých je možné zjistit, jaká dokumentace musí být organizací předložena pro provedení kontroly, revize a zkoušky, jaká je náplň revizí a jaký musí být obsah revizní zprávy.

Ke stručnému výkladu návrhů vyhlášek o vyhrazených technických zařízeních a jejich srovnáním se stávajícími vyhláškami je nutno uvést nové skutečnosti vycházející právě z § 8a zákona č. 61 ve znění zákona č. 124/2000 Sb., a to:

a)      oprávnění k provádění činností na vyhrazených technických zařízeních musejí vlastnit i organizace, které tyto práce neprovádějí dodavatelským způsobem,

b)      platnost oprávnění vydaných organizacím státní báňskou správou před 1. lednem 1993 končí uplynutím tří let ode dne účinnosti zákona č. 124/2000 Sb.,

c)      platnost osvědčení vydaných státní báňskou správou před nabytím účinnosti zákona č. 124/2000 Sb. končí uplynutím pěti let ode dne nabytí účinnosti cit. zákona.

Z toho tedy vyplývá, že je nutné ze strany organizací provést kontrolu, do kdy jsou jejich osvědčení a oprávnění platná a současně zajistit v dostatečném časovém předstihu u příslušného obvodního báňského úřadu jejich výměnu nebo prodloužení samozřejmě až po splnění požadovaných podmínek.

 

Závěrem lze konstatovat, že jak vyhláška týkající se vybraných důlních zařízení, tak i vyhlášky k vyhrazeným technickým zařízením (ať už stávající nebo návrhy nových) je nutno chápat jako právní předpisy vycházející z dlouhodobého sledování úrazovosti a nehodovosti v souvislosti s provozováním strojů a zařízení, které v současné době výrazně přispívají k bezpečnosti provozu technických zařízení v rizikových provozech, kterými provozy související s hornickou činností nebo činností prováděné hornickým způsobem bezesporu jsou.

V současné době je i ze strany organizací patrná změna přístupu k těmto právním předpisům, kdy jejich zástupci kontaktují pracovníky státní báňské správy, přičemž se dotazují především u vybraných důlních zařízení mimo jiné i na některá ustanovení  zákona č. 22/1997 Sb. V praxi totiž nebývá výjimkou, že výrobek (stroj, zařízení), který uživatel zakoupí především od zahraničních výrobců, nesplňuje veškeré náležitosti požadované právními předpisy, což se mnohdy zjistí až po jeho převzetí. To už je ale mnohdy pozdě na to, aby si je organizace od výrobce zpětně vyžádala. Pak nastává i situace, že tato organizace musí například sama dodatečně provádět posouzení shody u autorizované osoby samozřejmě na vlastní náklady.

 

 

Přehled odkazů:

 

/1/ § 12 zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění zákona č. 71/2000 Sb.

/2/   Zákon č. 124/2000 Sb., kterým se mění zákon č. 174/1968 Sb., o státním odborném dozoru nad bezpečností práce, ve znění pozdějších předpisů, zákon č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a státní báňské správě, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č. 445/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů.

/3/   Vyhláška Českého úřadu bezpečnosti práce a Českého báňského úřadu č. 18/1979 Sb., kterou se určují vyhrazená tlaková zařízení a stanoví některé podmínky k zajištění jejich bezpečnosti, ve znění vyhlášky č. 97/1982 Sb. a vyhlášky č. 551/1990 Sb., vyhláška Českého úřadu bezpečnosti práce a Českého báňského úřadu č. 19/1979 Sb., kterou se určují vyhrazená zdvihací zařízení a stanoví některé podmínky k zajištění jejich bezpečnosti, ve znění vyhlášky č. 552/1990 Sb., vyhláška Českého úřadu bezpečnosti práce a Českého báňského úřadu č. 20/1979 Sb., kterou se určují vyhrazená elektrická zařízení a stanoví některé podmínky k zajištění jejich bezpečnosti, ve znění vyhlášky č. 553/1990 Sb., vyhláška Českého úřadu bezpečnosti práce a Českého báňského úřadu č. 21/1979 Sb., kterou se určují vyhrazená plynová zařízení a stanoví některé podmínky k zajištění jejich bezpečnosti, ve znění vyhlášky č. 554/1990.

/4/   Zákon č. 455/1991 Sb., o živnostenském podnikání (živnostenský zákon), ve znění pozdějších předpisů.