Právní předpisy v oblasti výbušnin připravované v návaznosti na novelu          zákona č. 61/1988 Sb.

 

 

Ing. Otto Kysela, ČBÚ Praha                                                                      L  4

 

 

            Jedním z předpokladů úspěšného završení úsilí České republiky o přijetí do Evropského společenství je zajištění plné harmonizace českého práva s právem Evropské unie. Plně to platí i pro oblast výbušnin, které jsou dle současné systematiky  práva součástí horního práva.

            Novela zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění pozdějších předpisů, má za cíl zajistit plný soulad českého práva se Směrnicí č. 93/15/EEC, o harmonizaci předpisů týkajících se uvádění na trh a dozoru nad výbušninami pro civilní použití, která byla přijata 5. dubna 1993, v části upravující výbušniny a která spadá do působnosti Českého báňského úřadu. Předmětem úpravy nejsou ta ustanovení Směrnice č. 93/15/EEC, která se týkají střeliva a nakládání s ním. Tato úprava náleží do působnosti Ministerstva vnitra ČR a je řešena v rámci nového zákona o zbraních a střelivu.

            V současné době je v České republice právní režim nakládání s výbušninami upraven v části třetí zákona č. 61/1988 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Dosavadní právní úpravy vymezuje základní pojmy a upravuje zacházení s výbušninami, výrobu výbušnin a pomůcek. uvádění výbušnin do oběhu, nabývání a odběr výbušnin, přepravu a přenášení výbušnin, jakož i práce související s použitím výbušnin. Současná právní úprava se zabývá i objekty pro výrobu, zpracování a uskladňování výbušnin, evidencí výbušnin a způsobilostí k zacházení s výbušninami. Předmětem současné úpravy je též přivádění výbušnin k výbuchu, zneškodňování a ničení výbušnin. Zákon též stanoví, i když velmi rámcově, povinnosti organizací vyrábějících a zpracovávajících výbušniny.

            Oproti stávající právní úpravě se novelou zákona zavádí nová definice výbušnin. Směrnice č. 93/15/EEC v rámci snahy o maximální možnou unifikaci stanovuje, že výbušninami jsou předměty a látky uvedené v Doporučeních OSN pro přepravuje nebezpečného zboží a jsou zařazeny do třídy I tohoto doporučení. Dikci těchto Doporučení přebírá i Evropská dohoda o mezinárodní silniční přepravě nebezpečných věcí (ADR) v příloze A, která zavazuje též Českou republiku, a obsah této přílohy byl již do českého právního řádu zaveden. Proto byla zvolena definice výbušnin uvedená v této mezinárodní úmluvě, která byla v plném znění publikována ve Sbírce zákonů a plně vyhovuje požadavkům Směrnice č. 93/15/EEC. Režimu zákona č. 61/1988 Sb. nebude podléhat, tak jak je tomu již v současné právní úpravě, střelivo.

            Okruh výbušnin se dále upravuje tak, aby byly pokryty i takové látky, které, ač jsou látkami výbušnými a vykazují nebezpečné vlastnosti charakteristické pro látky uvedené ve smlouvě ADR, v této smlouvě nejsou uvedeny. Jde o to, aby působnost zákona pokryla i nakládání s výbušninami, které nejsou nebezpečné pro přepravu.

            Pokud jde o úpravu režimu uvádění výbušnin na trh, je dosavadní právní úprava plně nahrazena obecně platnou úpravou, která byla do českého právního řádu zavedena zákonem č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění zákona č. 71/2000 Sb., a pouze byla doplněna o ty instituty, které zákon č. 22/1997 Sb. nemá, které však Směrnice č. 93/15/EEC vyžaduje.

            Podle novely zákona č. 61/1988 Sb. se výbušniny považují za výrobky uváděné na trh podle zákona č. 22/1997 Sb., o technických požadavcích na výrobky a o změně a doplnění některých zákonů, ve znění zákona č. 71/2000 Sb.  a zákona č. 102/2001 Sb. Novela zákona č. 61/1988 Sb. neobsahuje speciální úpravu uvádění výbušnin na trh a odkazuje na zákon č. 22/1997 Sb., který obsahuje komplexní a propracovanou obecnou úpravu pro uvádění výrobků na trh. Protože české právo již obsahuje v zákoně č. 22/1997 Sb. úpravu pro uvádění výrobků na trh, byla při přejímání Směrnice č. 93/15/EEC (po konzultacích s Úřadem pro technickou normalizaci, metrologii a státní zkušebnictví) zvolena cesta vypracovat nařízení vlády k provedení zákona č. 22/1997 Sb. a ostatní části Směrnice č. 93/15/EEC týkající se výbušnin upravit v novele zákona č. 61/1988 Sb.  a v prováděcí vyhlášce k zákonu č. 61/1988 Sb. Ty části Směrnice č. 93/15/EEC, které se týkají informační povinnosti orgánů udělujících autorizaci vůči Evropským společenstvím, jsou pokryty úpravou § 7 zákona č. 22/1997 Sb., ve znění pozdějších předpisů. Nařízení vlády o technických požadavcích na výbušniny pro civilní použití při jejich uvádění na trh v souladu se zákonem o technických požadavcích na výrobky tedy specifikuje zejména technické požadavky pro uvádění výbušnin na trh a některé související otázky.

            Nařízení vlády je vypracováno k provedení § 11 odst. 2, § 12 odst. 1 a 4 a § 13 odst. 2 a 4 zákona č. 22/1997 Sb., ve znění zákona č. 71/2000 Sb., na základě zákonného zmocnění obsaženého v § 22 zákona č. 22/1997 Sb. Podle § 11 odst. 2 uvedeného zákona má vláda možnost svým nařízením upravit základní podmínky, které musí (v zájmu řádného zajištění činnosti při posuzování shody) splňovat žadatel o autorizaci. Uvedenou otázku řeší příloha č. 3 nařízení vlády.

            Zákon o technických požadavcích na výrobky dále dává v § 12 odst. 1 vládě zmocnění stanovit nařízeními mj. technické požadavky, které musejí splňovat výrobky představující zvýšenou míru ohrožení právem chráněného zájmu. Protože výbušniny znamenají vždy potenciální ohrožení právem chráněného zájmu a po technické stránce kladou zvýšené nároky na způsob jejich zkoušení, posuzování     a identifikace, bylo nutno stanovit alespoň základní technické požadavky pro jejich uvádění na trh. Z tohoto důvodu je možno konstatovat, že nařízení vlády stanovující technické požadavky na výbušniny pro civilní použití při jejich uvádění na trh je v souladu s § 12 odst. 1 zákona č. 22/1997 Sb.

            Podle § 12 odst. 4 zákona č. 22/1997 Sb., ve znění zákona č. 71/2000 Sb., stanoví vláda postupy pro uvádění výrobků na trh a postupy posuzování shody       u těchto výrobků. Také dikce tohoto ustanovení je nařízením vlády naplněna.

            Na základě § 13 odst. 2 a odst. 4 zákona č. 22/1997 Sb., ve znění zákona  č. 71/2000 Sb., je vláda pověřena upravit vládním nařízením náležitosti prohlášení o shodě a některé otázky spojené s používáním značky shody. Nařízení vlády řeší    i tato ustanovení zákona.

            Příloha č. 1 nařízení vlády specifikuje základní požadavky na bezpečnost výbušnin. Jedná se o základní technické parametry, které musí výbušnina splňovat, aby mohla být vůbec uvedena na trh.

            Příloha č. 2 nařízení vlády upravuje v souladu s čl. 6 Směrnice č. 93/15/EEC základní postupy, kterými je možno posoudit shodu u výbušnin.

            Příloha č. 3 nařízení vlády řeší otázku minimálních požadavků, jež je nutno vzít v úvahu při autorizaci.

            Novela zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti, výbušninách a o státní báňské správě, ve znění pozdějších předpisů, obsahuje též zmocnění pro Český báňský úřad stanovit vyhláškou postupy pro ověřování základních požadavků na bezpečnost výbušnin v těch případech, kdy tyto postupy nejsou stanoveny harmonizovanou českou technickou normou. Pro danou oblast zatím nebyly vypracovány ani harmonizované normy Evropských společenství. Členské státy Evropských společenství proto ponechávají tuto oblast na své vnitrostátní úpravě. Aby bylo možno překlenout období do vypracování jednotné celoevropské úpravy, bylo třeba dílčím způsobem přepracovat vyhlášku Českého báňského úřadu  č. 246/1996 Sb., kterou se stanoví podrobnější podmínky pro povolování výbušnin, výbušných předmětů a pomůcek do oběhu a jejich přezkušování, a to tak, aby název vyhlášky byl v souladu s novelou zákona č. 61/1988 Sb., a aby vyhláška zahrnula i základní podmínky, které musí být splněny při procesu povolování druhu výbušnin do rizikových poměrů. Důvodem je skutečnost, že novelizované znění zákona vyhrazuje Českému báňskému úřadu právo povolovat (z bezpečnostních důvodů) před prvním použitím v rizikových podmínkách nebo  v rizikovém prostředí jednotlivé druhy výbušnin.

            Vzhledem k nově zavedené úpravě uvádění výbušnin pro civilní použití na trh novelou zákona č. 61/1988 Sb. se zrušuje ta část vyhlášky č. 72/1988 Sb.,  o používání výbušnin, ve znění vyhlášky č. 173/1992 Sb., o výbušninách, která upravovala postup při uvádění výbušnin do oběhu (§§ 1 - 4a).

 

 

Závěr

 

            V době redakční uzávěrky příspěvků pro sborník Sympozia Hornická Příbram ve vědě a technické byla novela zákona č. 61/1988 Sb., o hornické činnosti,výbušninách a o státní báňské správě, projednána Poslaneckou sněmovnou ČR a přijata Senátem ČR. Prováděcí vyhlášky k této novele, jejich novely a návrh nařízení vlády o technických požadavcích na výbušniny pro civilní použití při jejich uvádění na trh jsou po připomínkovém řízení, ale dosud nebyly projednány  v příslušných legislativních komisích vlády. Novela zákona č. 61/1988 Sb. nabývá účinnosti ke dni 01.01 2002.

Harmonogram legislativních kroků k zajištění transpozice technických předpisů Evropských společenství do práva České republiky, který vláda schválila jako součást Zprávy o harmonizaci technických předpisů v rámci přípravy České republiky na vstup do Evropské unie, předpokládá nabytí účinnosti novel prováděcích předpisů k zákonu i nového nařízení vlády ke stejnému dni jako novela zákona č. 61/1988 Sb., tedy též k 01.01.2002.

Lze proto předpokládat, že v době konání sympozia bude možné k dané problematice podat konečné doplňující informace.