Anna Mayová

Kladno

 

Výročí se samými šestkami:

160 let od zahájení těžby železné rudy v okolí Nučic a nález Františka Herdy.

160 let od nálezu uhlí Janem Váňou 1846

60 let od vydání práce Ing. Trejbala „100 let od Váňova nálezu uhlí“1947

60 let od „Režových cest“

 

 

*Kronikář  Alois Bláha z Mezouně, důlní měřič z dolu Mayrau, o nálezu  železných rud Františkem Herdou:

            „Do roku 1845 - 1846 století spadá nález železné rudy v nučickém ložisku. K nálezu ložiska došlo nepřímo tím, že fursterberský báňský úředník František Herda při sledování ložiska sferosideritu od Zlíchova k Tachlovicům dostal se v květnu roku 1845 do lomu „Na Vinici“ u Nučic, kde se těžil štěrk pro silnici ke Karlštejnu. V těženém materiálu poznal železnou rudu, jejíž ložisko vysledoval na západ ke Krahulovu /vrch „Na stráži“/ a na východ k Jinočanům.

            Pro průzkum rudního ložiska na lokalitě Vinice - Krahulov  obdržel Herda na svoji žádost od distriktuálního báňského úřadu v Příbrami  povolení ke kutání ze dne 17. listopadu 1845 čj. 1450, 1451, 1452 Cam. Herdův návrh na provádění kutacích prací v ložisku u Jinočan byl  podle výměru vysoké inspekce ze dne 10.ledna 1847 č.47 bezpomínečně odmítnut. Kutací povolení v jinočanském prostoru získal pražský měšťan Jan Scholze od distr. báňského úřadu v Příbrami ze dne 5.června 1845 č. 690 Cam. Scholze své oprávnění přenechal Bendlmayerovi.

            Při průzkumu ložiska „Na Vinici“ narazil Herda v nálezné šachtici  asi 3m hluboké na ložisko železné rudy 3,5m mocné . Na Krahulově v průzkumných rýhách nalezl ložisko o mocnosti  3,5 - 5,9m. Potvrzení nálezu rud Na Vinici a Krahulově stalo se šetřením, při kterém byl sepsán ohledací protokol /Freifahrungsprotokoll/ ze dne 18. prosince 1845. V protokolu se uvádí, že František Herda požádal o ohledání nálezu rudy a o jeho propůjčení pro knížete Furstenberga dne 8.dubna 1845 č.414. Na tento nález byly propůjčeny pro lokalitu Na Vinici dvě dvojité dolové míry pod názvem Jiří I a II. a pro lokalitu Krahulov dvě dvojité míry Antonín a František. Na všechny tyto dolové míry byla vystavena  distr.báňským  úřadem v Příbrami propůjčovací listina ze dne 12. března 1846 č.327. V úředním zápise zjišťuje se pouze nález hnědele a nikoli chamositu.

            Datum 12. března 1846 jest tedy dnem, kdy byla zahájena těžba nučických rud, která postupem doby z nepatrných začátků stoupla v pozdějších letech do nebývalé výše. Toto datum je potvrzeno i zjištěním v archivu Železorudných dolů a hrudkoven  n.p., kde v dobrozdání furstenberského  ředitele Mayera se uvádí, že v roce 1848 a 1849 bylo již používáno nučické  a krahulovské rudy do rudní směsi pro zásyp do vysoké pece 15 - 18% z celkového množství sypaných rud.  Železná ruda byla z Vinice a Krahulova dovážena povozy do hutí v Novém Jáchymově, kde byla skládána na haldu a ponechána určitou dobu ležet,aby nejprve zvětrala.

            Při průzkumu ložiska  jinočanského  odkryl Scholze kuací šachticí železorudné ložisko o mocnosti 95 cm a Bendlmayer o mocnosti 3.8m. Oba nálezy byly úředně ohledány dne 26. února 1847 a vydány dvě propůjčovací listiny distr.báňského úřadu v Příbrami ze dne 27. února 1847 č. 24 a 25 na dvě dolové míry „Jméno Ježíš I a II.“

            Poslední dolové míry za nučické ložisko byly položeny v roce 1915. Celkem bylo propůjčeno 59 dolových měr a přebytků.

            Z počátku bylo dobýváno povrchově lomem  a později hlubinou.

            Původně dolový majetek náležel Furstenberským montánním závodům v Čechách. V roce 1876 byl prodán Vídeňské bankovní společnosti a v roce 1880 odkoupila tento dolový majetek za 2 240 000 zl. Česká montánní společnost. V roce 1900 byl dán dolový majetek České montánní společnosti a Pražské železářské společnosti pod jednu správu. V roce 1909 se obě společnosti spojily. V květnu r. 1945 byl z této společnosti vytvořen národní podnik Středočeské uhelné a železorudné doly n.p. Kladno. Při nové organizaci národních podniků byl ustaven národní podnik Železorudné doly n.p. Nučice a od r. 1958 Železorudné doly a hrudkovny n.p. Ejpovice.

            Pražská železářská společnost těžbu nučických rud zmodernizovala. Dřívější dovoz železné rudy z dolů na stanici Rudná koňskými potahy nahradila na jaře roku 1883 postavením vlečky z dolu Vinice do stanice Rudná /Dušníky/ -  když  v roce 1857 postavila dráhu Kladno  - Nučickou dráhu z Kladna do Hořelic v délce 25 km s odbočkou do Tachlovic. Dráha sloužila k odvozu železné rudy přímo z dolů do  železáren.

            V oblasti nučického železorudného ložiska byly založeny tyto doly:

            Důl Vinice jako důl č.IV.západ

            Důl č.VI. Krahulov

            Důl č.II. Jinočany

            Důl č.III. Nučice

            Důl č.IV. východ Nučice

            Důl č.X. Nučice

            K historii jednotlivých dolů se uvádí:

            Těžba na dole Vinice byla zahájena v roce 1846. Důl byl až do roku 1919 nazýván   jako důl Nučice a potom jako důl č.IV-západ.

            Železná ruda se z počátku těžila lomem, později hlubinným dolováním. V roce 1881 byla založena kolmá jáma 62m hluboká s těžním strojem. V roce 1884 bylo na dole postaveno deset pražících pecí a současně vybudována třídírna a drtírna rudy. V letech 1890 - 1909 byly postaveny nové pece se šamotovou vyzdívkou, které se tam nachází z části až do dnešní doby /POZN.AM. text je psán v r. 1961/. V roce 1920 byl důl začleněn pod závodní správu dolu č.X., kolmá jáma zasypána a těžba převedena na novou úklonnou jámu 246 m dlouhou. Těžba na dole Vinice byla zastavena v březnu roku 1961 a převedena nově vyraženým překopem na důl č.X. Tímto datem byly též odstaveny i pražící pece.

 

            Těžba na dole č.VI - Krahulov byla zahájena v roce 1846. Podzemí bylo otevřenou štolou, která v roce 1894 byla nahrazena  novou štolou, kterou bylo ve 114m nafáráno rudní ložisko. O dva roky později bylo započato s hloubením nové úklonné jámy. V letech 1896 - 1897 postaveno deset pražících komorových pecí. Jejich počet byl do roku 1908 doplněn na 34 pecí.

            V prosinci r. 1897 byla dána do provozu železnice z Rudné /Dušník/ do Berouna. Od této trati k peronu pražících pecí byla postavena vlečka v délce 543m. Od postavení vlečky byla posílána pražená ruda přímo do železáren v Králově Dvoře. V roce 1920 přešel důl pod správu dolu č.X. V tomto roce  byla prohloubena těžní jáma na 40.patro, které se stalo hlavním těžním patrem nově otevřeného dolu č.X. V březnu r. 1933 byla zastavena těžba  na dole č.VI - Krahulov a současně zastaveno pražení rudy.

            Na dole č.II. Jinočany započato v roce 1856 s lomovým dobýváním železné rudy, které později přešlo na hlubinné dobývání. Důlní pole bylo otevřeno úklonnou jámou v ložisku 165m dlouhou s těžním strojem, která později byla nahrazena novou úpadní jámou 149 m dlouhou. V roce 1919 byla těžba dočasně zastavena a důl přešel pod správu dolu č.X.

            V roce 1897 byla postaveny na dole č.III v Nučicích veškeré provozní budovy,  rampa  a k této  zavedena traťová linie Kladno - Nučické dráhy.Na dole byla postavena elektrická centrála, které zásobovala elektrickým proudem  nučické doly a mořinské lomy. Před zastavením dolu v roce 1919 byla elektrická centrála zrušena. Od roku 1920 byl důl podřízen závodní správě dolu č.X.

            Na dole č.IV - východ v Nučicích byla zahájena těžba v roce 1903. Důl byl otevřen k snadnějšímu vydobytí železné substance bývalé „Staré šachty“, kde se začalo s dobýváním v roce 1853. Důl byl spojen vlečkou z Kladno - Nučické dráhy přes důl č.III. K rampě vedla úzkokolejná elektrická dráha z dolu č.II. Jinočany. V roce 1919 byla těžba rudy zastavena a elektrická dráha zrušena. Provozní budovy byly zčásti demolovány, z části upraveny na byty pro zaměstnance.

            V roce 1915 až 1921 byla zahájena výstavba nového dolu původně pojmenovaného Ida - podle jména důlních měr a později byl pojmenován na důl č.X. Nučice. Důl byl situován asi uprostřed mezi dolem č.III. Nučice a č.VI. Krahulov. Pro vytěžení ložiska byla vyhloubena kolmá jáma v nadloží. Současně byly postaveny pražící pece. Důl byl  centrálním dolem pod jehož závodní správu spadaly všechny ostatní nučické doly. Těžba byla zastavena  k 1. dubnu 1964 a ku konci roku 1964 byl důl zlikvidován spolu se všemi přilehlými dolovými úseky. K likvidaci došlo po ekonomickém vyhodnocení těžby a zpracování rudy, kdy se došlo k závěru, že ložisko nelze dobývat hospodářsky odůvodněným způsobem tak, aby rudy byla racionálně vydobyta jak ukládá horní zákon.

            Dozněl ruch hornické činnosti v revíru nučickém, o kterém se zmiňuje  i odborná světová literatura. Jeho ruda přispěla velkým podílem k hospodářskému rozkvětu našeho státu. Horníci odešli na jiná pracoviště s vědomím, že oni i jejich předchůdci konali hornickou práci dobře. Nelze zapomínat těch, kteří krví a svými životy zaplatili svou těžkou hornickou práci.“

 

 

 

 

Jan Váňa a Ing.Václav Trejbal. 1846, 1946/1947

            *Jan Váňa/Wannia.

            Za sedmdesát čtyři let po roce 1772 - 1846 pokročilo dobývání uhlí v okolí Kladna takto: Na mapě c.k. kutební komise z r. 1851 je zaznamenáno, že terén mezi Dříní a Kročehlavy směrem k Buštěhradu se nazýval V Pastussy,  Dlouhý Boroviny /Koller/,Za panskýma stodoly a  Za zahrady. V prostoru Dříně a Újezdem pod Kladnem se rozkládala ves Štěpánov. Dnes vede zbytky obce údolí, které přechází ulici Generála Klapálka. Směrem vpravo byl les Kladenský hranice - v současnosti areál bývalých hutí a nacházela se zde důlní díla“ Katarina Schacht - Váňova nálezná šachta z roku 1846, Nowotny Wenzelschacht Damfmaschine. Název Václavka se udržuje dodnes. Vlevo od Štěpánova byl Sítenský rybník a les, jenž byl souvislý a nazýval se Nad Sítnou, Pod Sítnou a přecházel v místa u Páleného lesa. Východněji  od Páleného lesa bylo území nazývané Milíř.Název dosvědčuje výrobu dřevěného uhlí jak bylo tradicí v křivoklátských lesích, kam lesy u Kladna patřily. Dřevěné uhlí bylo používané v železářství na Rakovnicku, ve sklářství a kovárnách do poloviny 19. století. /V kladenských hutích se ale od počátku používalo uhlí vyráběné ve vlastních koksovacích pecích a později byl dovážen koks, když se zjistilo, že uhlí u Kladna se nedá koksovat/. Terén pokračoval směrem k poddanskému městečku Kladno přes místo Na brunclych, Za kolarnou až k Pruhonerschacht č.VII, čili do míst dneční čtvrtě Podprůhon a stejnojmenné zahrádkářské kolonie V  Laussku /V Lesíku/ byla tehdy Průhonská šachta č.VII. Terén severně se jmenoval Za starýma ovčíny a končil v Krnčí. V Podrůhonu se nachází původní šachetní budovy stejnojmenného dolu.

            Za Krnčím se říkalo V Záhoří a ve Starých Ovčínech, bylo zde místo Nad starýma ovčíny a V březinách. Ovčíny byly pozůstatky raně středověké vsi Tuháň, nejstaršího místa v blízkosti Kladna z 12. století. Zde začínaly v hlubokém údolí tuháňské kutaci šachty - šurfy, kde od roku 1853 kutal mlynář Šašek a sedlák Lír. „Tuháňská šachta“ se krátce říkalo i dolu Barré. Pod mini  byl terén pojmenován Pod rybníkem a končil v Motyčíně. Území Za starýma ovčíny bylo též souvisle zalesněno a vedla jím železnice  do Kralup nad Vltavou. Místo pod Ostrovcem bylo též porostlé lesem a nacházela se zde šachta Průhona č.IV, Kladnoer Bohrung a Pruhoner Schacht č.VI. V lokalitách Za starýma ovčíny je červeně značená šachta Engerth - dodneška zachovalá a slouží jako prádelna /MHD č.5/. Nad starýma ovčíny a V březinách směrem k Převlku je vyznačena Tuhaner Schachstoll. Uhelná sloj v tomto terénu byla oveřená až v letech 1860 - 70 průzkumným překopem z dolu Kubeck směrem na Tuháň. Bylo to v dolových polích Společnosti státní dráhy, náklady na průzkumné důlní dílo zaplatila Pražská železářská společnost, která pak uhlonosný terén koupila  a v červnu 1874 začala hloubit důlní dílo Mayrau - v současnosti skanzen.

            Pod Motyčínem dolů vedla místa Na velkým hoblíku a V malým hoblíbku. Zde se nacházela Ersbstollen /dědičná štola/ a v Motyčíně  přímo pak šachta č.I. V obou hoblících šachty čč. IV a II, zřejmě c.k. Kutací komise se sídlem v Brandýsku - pozdější Společnosti státní dráhy od r. 1855. Dolů za kubeckou šachtou byl Lichtloch, o kterém se zmiňuje páter Mottl v kronice Kladno, město a  statek v pražském kraji, vydané tiskem r.1931. V místě dnešního Kabla byl důl Thinfeld a později továrna na drátěná lana – základ výroby kabelů. Zpátky směrem na Štěpánov byl terén pojmenován Na píseku - Na pískách a Dubice /POZN.AM.Dodnes se užívá, zrovna tak, jako se některé názvy uchovaly do současných turistických map/. Zde se nacházely Nowotnyho Franzschacht Damfmaschine /komunikace okolo huťské haldy/ a směrem na Průhon  šachty čč. I, II, a IV. Kronikářské záznamy mapu doplňují že..“Fridrich Houfbauer z Rapic počal kutiti s povoleném z Příbramě ze dne 25. září 1839 na dobu do 22. prosince t.r. v zahradě  Josefa Brejníka z Oujezda č.7 pod Psím luhem“. Dne 29. ledna 1844 předložil František Brukl, direktor z Horoměřic, povolení na kutání Na pískách v poli Jana Pospíšila z Kladna, čili tam, kde je nyní hotel Hoffmann, původní Dům hostů PŽS. Jan Jirátko, sadař a zedník z Buckova, měl povolení  z Příbrami do 30.dubna 1846, že smí kutati dvanáct neděl na gruntech kročehlavských a U panské cihelny. Uhlí v jeho šurfu - kutací šachtě odkryl Jan Váňa, která Jirátkovo dílo kpoupil,když skončila platnost kutacího jeho povolení a  Jan Váňa mohl pokračovat v kutání. Nález uhlí se uskutečnil v témže roce v měsíci červnu 1846 - tedy před 160 lety.

            Nálezná šachta dostala jméno Kateřina Josefa. Jana Váňu najal na prospektorské - kutací práce Václav Novotný z Prahy, když od něho koupil jeho předešlé kutačky.  Kronikář F.Velcl pokračuje:“...Václav  Novotný, měšťan z Prahy, se vykázal roku 1846 povolením dvojím. Jedním od c.k. vrchního horního úřadu příbramského / v činnosti od r. 1814/ a 8.června začal s kutáním na dvanáct neděl v místě Na pískách, vedle cesty z Kladna do Oujezda, asi v místě kde je důl František. Druhé povolení bylo z 10. prosince 1846 též na dvanáct neděl na místo Pod panskou zahradou mezi silnicí do hor /tj. do k důlním dílům,AM/ buštěhradským  a mezi cestou od kladenské cihelny do Dříně, nedaleko Psího luhu. Tyto kutací práce vedl též Jan Váňa a původně tam stával Váňův kámen na památku jeho objevu kladenské uhelné sloje. „Ještě toho roku /1846/ podala c.k. Kutací komise v osobě Augustina Beera žádost o povolení do Příbrami, aby mohla hledat uhlí pět let v okolí Rozdělova a tak označit kutací okruh 1000 st. v poloměru, jehož centrum jest na Kladenské půdě.“ Místo centra bylo „na farním poli u lesíka dole v roku u luk“ a hraničilo s kruhem na severozápad od Kladna již dříve vymezeným.

            Tímto okruhem rozdělovským byly uzavřeny do kutacích kruhů  /tj. místa, kde si mohl kutéř zaplatit povolení k hledání uhlí, AM/ obce Kladno, Rozdělov, Velká Dobrá a Libušín. Mapa kutacích okruhů je k vidění v expozici důlního měřictví ve skanzenu Mayrau. Tak konečně dne 16. září 1848 se vykázal  spolek Václava Novotného a Vojtěcha Lanny  - Pražský uhelný spolek u Kladna, předchůdce PŽS, dvojím povolením, obojím na dvanáct neděl platným,aby směli kutat v místech „východně a jižně od Kladna, totiž Na pískách, v Dubici a Pod hřbitovem, tj v blízkosti dnešního parku u divadla. Hřbitov v Kladně byl tehdy v místech okolo dnešního divadla. Druhé povolení dovolovalo kutat „jižně a západně od Kladna až k železnici u Rozdělova, tedy blíže k Sytny, Na brunclych, Za kolárnou a ve Smouze.“ Dnes jsou převážně zastaveny městskou zástavbou, kromě tzv. Sítenského údolí - Smouhy.

            To jsou zprávy a informace o počátcích dolování přímo  nebo těsně u Kladna podle staré mapy z roku 1851 a kroniky s údaji Ferdinanda Velce 1717 - 1894. Je zřejmé, že kutací terén budoucího Kamenouhelného revíru Kladno byl silně osazený kutéři - majiteli, tak nájemnými prospektory, u nichž nejúspěšnější byl Jan Váňa z Felbabky u Hořovic. Velká prospektorská činnost byla jak ve Vrapicích, tak v Olšanech, Cvrčovicích, okolí Pcher, Motyčína a v Hnidousích a začínala i v Kladně. Na Vinařice a Libušín velké dolování teprve čekalo. Povolení ke kutání na pozemcích kladenského katastru vydával příbramský vrchní horní úřad od r. 1814.

 

Originální dokumenty Jana Váni/Wannii z archivního fondu Báňské ředitelství Pražské železářské společnosti:

Útvar 33 - Účty: 

č.310/KU   roky 1856 - 1859. Kladenské kamenouhené těžařstvo - Okresní hejtmanství Unhošť. Seznamy zaměstnanců na Beamten Bergbau Kladno /horním ředitelství/ s podpisem J.Váni. Seznamy zaměstnanců v Rapicích s podpisem ředitele Jos. Vály. Regál 13,14.

 

  č.251/KU   1857-1975. Ředitelství hor na Kladně a okresní úřad Unhošť.  Kancelář ředitelů PŽS J.Váni a Jos. Vály. Pečeť s nápisem:Prager Eisen Industrion  Gesellschaft Bergwerk Direktions in Kladno. Spisy navazují na sign. Alte Akten Wannia. Regál 13,14

 

č. 431/L  1860-1881 Sekretariar se spisy Alte Akten Wannia 1860 - 1969,1881. Listiny na dolová pole - Freifahrungs Edikt. Haute Finance Industrie und Socialpolitik, rukopis s monogramem BH.  Gemeinde und  Steuerangelegenheit /berní daňové záležitosti/.  Nučice - Schriften Wannia.

Regál 13,14

 

Útvar 53 - důlní měřictví:

č..B 101, K 199, regál 13,14   rok 1918

BŘ PŽS a  c.k. Báňské-horní  úřady: Opisy Alte Akten Wannia pro nostrifikaci právních - propůjčovacích listin  při vzniku ČSR.

 *Ing. Václav  Trejbal 1900 - 1964

            Báňský inženýr - vynikající důlní pracovník. Narozen 8.7.1900 v Rakovnínku, zemřel 3.5.1964 tamže. Po studiích na rakovnické reálce v letech 1912 - 1918 vstoupil na Vysokou školu báňskou v Příbrami, kde se stal po promoci asistentem.  Před II. světovou válkou pracoval jako závodní inženýr na dole Brant u Rakovníka, v letech 1937 - 1948 na Pragodolech v Dubí u Kladna, pozdějším dole Zápotocký, načež byl jmenován inspektorem malodolů Kladensko - rakovnické pánve, kde působil v letech 1949 - 1951. Roku 1952 byl jmenován ředitelem dolu RAKO a pověřen průzkumem uhelných a lupkových terénů Rakovnické pánve. Byl znalec důlního měřictví, geologie, hornictví, mineralogie a petrografie i hydrogeologie. Byl přímo předurčen k povolání hlavního inženýra na ministerstvu paliv. Za veškeré pracovní zásluhy a hornickou věrnost mu president republiky propůjčil  v r. 1955 Řád rudé hvězdy práce. Později působil jako ředitel Ústavu pro průzkum uhelných ložisek , pak jako náměstek ředitele pro výstavbu závodu Hořkovec v Novém Strašecí. Mezitím se aktivně podílel na projekci výstavby dolů 1.Máj v Lubné a dolu Rako II. Spolupracoval s ČSAV na celostátních projektech důlního a geologického průzkumu. Pro rozsáhlý čtyřdílný Technický slovník naučný zpracoval hesla o hornictví.

            Ještě jako studující navrhoval pro Rakovník zavedení vodovodu u tzv.Studánek a dokládal, že odtud lze čerpat pitnou vodu pro rostoucí město. Jeho návrh byl podceňován. Teprve když byly provedeny vrty na rozmanitých místech v okolí Rakovníka a bezvýsledně, byl u Studánek nalezen překvapující zdroj vody.

 

 

            Ing. Václav Trejbal byl autor mnoha článků a publikací. Pro nás na Kladně je nepřehlédnutelná publika „Sto let od Váňova nálezu uhlí“, které vyšla před šedesáti lety 1947-2007. Další publikace jsou v Rakovnických novinách, Nových proudech, Vývoji, dělnickém listu Nazdar a ve Vlastivědné knižnici Kladenska.

            Otec Ing. Václava Trejbala byl zasloužilý učitel, žil v letech 1861 - 1941. Založil a

budovat pokračovací živnostenskou školu pro povznesení učňovského dorostu. Mezi svými žáky objevoval nadané osobnosti, které se proslavily ve výtvarném umění, literatuře i vědě.

In: Ladislav Mičko: Kulturní tvář Rakovnicka. Vydalo Okresní muzeum a galerie  v Rakovníku, 1979.

 

Zatímní bibliografie prací Ing. Václava Trejbala:

Inženýr geolog Barrande a Rakovnicko

Naše zlatonosná Mže

Žihelské žulové balvany

Nerosty olešenského rašeliniště u Rakovníka

Sto let od Váňova nálezu uhlí na Kladně,  Krajský odborový svaz horníků 1947

.

*Režovy cesty 1946 - 1968.

            František Josef Rež 1888 - 1969. Autor vyprávěcí dokumentace  vzpomínek na dolování na Kladensku a Slánsku a místa nejstaršího dolování  v roce 1946 vyfotografoval. Jeho práce obsahují fotodokumentaci, vzpomínky, články a kroniky původních vlastníků dolů. První archivář podnikového archivu Středočeských uhelných a železorudných dolů. Vlastivědný pracovník a badatel. K charakteristice své vlastivědné práce uvádí po odchodu do penze toto: „Asi  od roku 1953 jsem postupně prošel a popsal vzpomínky pamětníků v místech Studněves, Řisuty, Malkovice, Tuřany, Písek, Lotouš, Libovice, Jedomělice, Ostrov-Bora, Srbeč, Hřešice, Pozdeň, Líské, Kvílice, Třebíz, Kutrovice  a samozřejmě Slaný, Ovčárské okolí, Blahotice, Vítov, Podlešín s celým okolím, Zvoleněves,  Dřínov, Otvovice, Koleč, Kralupy nad Vltavou. Potom  vyšla kniha Adolfa Branalda na námět „Hrdinové všedních dnů“ I a II. díl, kde byla uveřejněna řada mých vzpomínek. Další byly v dokumentárním díle „Sborník pro dějiny přírodních věd a techniky“ ČSAV 1954, který vydával a redigoval Pro.Jan Kořan. V přítomné době vydává něco z mých prací i časopis velké továrny „Švermova garda“ atd........

            A tak jsem shromažďoval, a stále pilně pokračuji,  starohavířskou i jinou dokumentaci, jakž i mnoho zajímavého pro poznání dřívějších časů, poměrů i lidí v ohledu výrobním, technickém, sociálním i politickém.“

            Všechny Režovy práce jsou vypsány   v oddílu C - internetového souboru Hornická magistrála a čekají na mladší generaci, jenž by je mohla  využít badatelsky a literárně. Jsou uloženy ve Středočeském archivu Praha Chodov. Když jenom přečtete tento seznam, budete mít nejstarší dějiny hornictví v revírech Slaný a Kladno jmenovitě. Já sem jenom pochodila tyto Režovy cesty po šedesáti letech. Viz fotodokumentaci na internetu Hornická magistrala „Studijní“za rok 2006.