Ing. Jan Sochůrek,
a.i.,
Ingutis, spol. s r.o.
V rámci prací na aktualizaci
„Studie sídelního útvaru Hl. města Prahy na území pražské památkové rezervace“,
byla jako doprovodná dokumentace pořízena „Studie kolektorizace inženýrských
sítí na území památkové rezervace“ dokončená v r.1999, nazývaná zkráceně
generel výstavby kolektorů, dle již v minulosti vydaných podobných
dokumentací. Současně s projednáním aktualizace studie PPR prošla tato
doprovodná dokumentace připomínkovým řízením.
V oblasti oborů technického vybavení došlo v období
od r.1999 k posunu názorů na postup obnovy dožívajících liniových vedení
inženýrských sítí ovlivněných kromě jiného i důsledky povodňových průtoků
v srpnu 2002 a k potřebě aktualizovat koncepci rozvoje kolektorového
systému v centrální části hlavního města Prahy a postup její realizace.
Cílem řešení je aktualizovat systémové vazby liniových vedení technického
vybavení ukládaných do kolektorů hlubinného a podpovrchového systému
v nejexponovanější centrální části hlavního města Prahy. V kontaktu
s tímto územím, v souladu s aktuálními rozvojovými záměry vedení
technického vybavení a obnovou těchto systémů navrhnout rozsah hlubinného a
podpovrchového kolektorového systému
odpovídajícího významu a potřebám této části města a postup jeho realizace.
Dnešní doba přináší velký rozmach v rekonstrukcích
objektů, v přestavbách a modernizacích. Mění se mnohdy zcela charakter užívání
objektů z obytných na administrativně obchodní. Roste spotřeba energií,
plynu a množství potřebných telekomunikačních vedení. Při opravách,
rekonstrukcích nebo modernizacích těchto převážně památkově chráněných objektů
je třeba řešit nové přípojky na elektrickou energii, telekomunikace, vodu, plyn
a kanalizaci. Stávající technické vybavení je většinou již nevyhovující a mnohé
sítě jsou již za hranicí životnosti. Také umístění stávajících sítí
v chodnících a vozovkách je již stísněné, velmi často v rozporu
s platnými předpisy. Obnova jednotlivých sítí výměnou při ukládání do
výkopů představuje značné množství ruční, popř. i strojní práce, která se periodicky opakuje nejen díky životnosti jednotlivých vedení
ale i nekoordinovaností postupu při ukládání nových sítí. Ekonomický dopad
těchto postupů se všemi negativními vlivy na životní prostředí se dá jen velmi
těžko vyčíslit. Ukládání sítí do sdružených tras je velmi stará a již
v historii prosazovaná metoda. První sdružené vedení sítí bylo nalezeno ve
starém Římě, kde existují kilometry starých kamenných klenutých štol pro rozvod
vody, později využitých i pro jiná
média. V Evropě je možno jmenovat mnoho měst, kde byly postaveny
v různých dobách již dokonalé kolektorové systémy (z největších např.
Madrid, Paříž, Berlín, Zürich a j.)
I v Praze
bylo v posledních letech postaveno mnoho kilometrů kolektorových tras,
které díky vzniklé legislativě a přísným bezpečnostním předpisům patří
k jedněm z technicky nejdokonalejších na světě.
Prospěšnost kolektorů, které
znamenají z počátku na první pohled vysoké investice, je během času rychle potvrzena komerčním využitím místa
v kolektoru. Důležitým prvkem pro rozvoj kolektorové sítě je systém,
výhledový plán celé sítě, podle kterého se jednotlivé úseky dají dále finančně
plánovat a po realizaci pak uvádět do samostatného provozu.
Tímto plánovacím dokumentem byl v minulosti „Generel kolektorizace centrální oblasti Prahy“ (vydán v roce 1982, další v roce 1984 a poslední v roce 1991, zpracovatelem byla firma Interprojekt, s.p.). Dle těchto dokumentů, bylo v centru dále vyprojektováno a postaveno cca 15 km kolektorů 2. a 3. kategorie. Posledním významným dokumentem byla „Studie kolektorizace v oblasti Pražské památkové rezervace“ zpracovaná spol. Ingutis, spol. s r.o., která se stala podkladem pro Územní plán sídelního útvaru hl. města Prahy v roce 1999. Na základě požadavků rozvoje inž. sítí v centrální části hlav. Města Prahy byla Útvarem rozvoje HMP objednána studie Studie kolektorizace inženýrských sítí v centrální části hlavního města Prahy včetně aktualizace všech údajů a podkladů s datem vydání v 11/2005.
Charakteristika současného stavu kolektorové
sítě v centrální části města
a) Realizované stavby
Níže uvedený seznam zahrnuje stavby, které byly do data 31.10. 2005 dokončeny, zprovozněny a předány do správy následnému uživateli tedy organizaci, která v Praze kolektory spravuje : KOLEKTORY Praha, a.s.
Délky kolektorů v této
zprávě jsou uváděny včetně přípojek a odbočných větví což jsou : Délka :
·
a
1. Kolektor Královská cesta (Celetná
- Malé náměstí) 686m
·
a
2. Kolektor Tylovo divadlo -
3.kategorie 563m
·
a
3. Kolektor Rudolfinum 1080m
·
a
4. Kolektor Nová Radnice 603m
·
a
5. Kolektor Centrum I.A 2684m
·
a
6. Kolektor RNLS ( Rekonstrukce
nábřeží Ludvíka Svobody) 720m
·
a
7. Kolektor Severní Předmostí
Hlávkova Mostu (SPHM) 237m
·
a
8. Kolektor Příkopy 1902m
·
a
9. Kolektor Václavské náměstí trasa
„A“ ( velká oprava) 779m
·
a
10. Kolektor Chotkova 128m
·
a
11. Kolektor Centrum I. - 2.kategorie 4403m
b) Rozestavěné stavby před dokončením
·
b
1. Kolektor Vodičkova 1710m
·
b
2. Kolektor Václavské náměstí - trasa
„B“ 330m
c) Připravované stavby k realizaci
·
c
1 Kolektor Václavské náměstí – trasa
C 491m
·
c
2. Kolektor Revoluční 1324m
·
c
3 Kolektor Centrum – Smíchov –
kolektor 2. kategorie 2580m
· c 4 Kolektor Hlávkův most – kolektor 2. kategorie 540m
K výše uvedenému seznamu konstatujeme, že pokud není
konkretizována kategorie kolektoru, vždy se jedná o 3. kategorie, tedy o
kolektory distribuční.
Velká povodeň v srpnu roku 2002 posunula
význačně hranici tzv. 100-leté vody, na kterou se zohledňovaly ve všech
předpisech stavby, zakládaly a navrhovaly se
jak nadzemní objekty, tak i podzemní stavby ( metro, silniční tunely,
kanalizace), do kterých jednoznačně patří i kolektorový systém centra hlavního
města Prahy. Týká se jak kolektorů 3. kategorie, tak i kolektorů 2.
kategorie. Kolem řeky Vltavy byly povodní přímo zasaženy kolektory 3.
kategorie: – Kolektor Nová radnice, částečně Kolektor Královská cesta, Kolektor
Rudolfinum a dále po proudu řeky Kolektor RNLS (Rekonstrukce nábřeží Ludvíka
Svobody) a Kolektor SPHM (Severní předmostí Hlávkova mostu). Následně (po
kulminaci povodně) dlouhodobě zvýšenou hladinou podzemní vody byly ještě
zasaženy kolektory Příkopy a částečně kolektor KCI.A.
Zatopení
jednotlivých kolektorů byla provozovatelem do poslední chvíle monitorováno a
pro zamezení případných škod bylo vypnuto veškeré vnitřní vybavení kolektorů.
Kolektor Nová radnice byl zcela zatopen ve své spodní partii, vyšší část pod
Malým náměstím a Karlovou ulicí byla ohrožena zvýšenou hladinou spodní vody, ta
odolala díky foliové izolaci a přímo zatopena nebyla. Došlo ovšem
k značnému porušení části desky podlahy kolektorové přípojky, tím i
k deformaci ocelového vodovodního potrubí včetně ocelových konstrukcí,
kolektor však zůstal stále v provozu. Ostatní jmenované kolektory byly
zatopeny celé, ale ani jedna inženýrská síť kromě VN kabelů nebyla vyřazena
z provozu. Kabely VN byly vypnuty z důvodu zatopení některých
trafostanic v centru města. Po opadnutí vody z kolektoru nebyly
zjištěny žádné zásadní škody, které by se mohly srovnávat se vzniklými škodami
na systému metra.
Významné bylo
zachování provozu kolektorového systému 2. kategorie, který nebyl vůbec povodní
zasažen, přesto, že jeho trasa končí velmi blízko Vltavy (Anenské náměstí).
Tímto systémem byly zásobovány objekty centra Prahy po celou dobu zátopy. K dokonalosti tohoto systému je nutno
přiznat jeho kvalitu provedení, neboť trasy metra jsou vedeny ještě hlouběji
než kolektor 2. kategorie a ty byly
povodňovou vodou zatopeny.
Kolektory ve
velké povodni obstály, protože veškeré uložené inž. sítě zůstaly stále
v provozu. Po opadnutí vod veškerá oprava kolektorů spočívala jen
v omytí pomocí tlakové vody a opravě vnitřního vybavení kolektorů.
Kolektory které byly postiženy jen zvýšenou hladinou spodní vody, byly také jen
vyčištěny a místa průniků vody ostěním opatřena sanačními prostředky.
V současné
době jsou veškeré výše jmenované
kolektory opatřeny sanačním těsněním stěn, utěsněnými průchodkami pro
inženýrské sítě a protipovodňovým zabezpečením VZT sání nebo výdechů, vstupních dveří a jiných otvorů do kolektoru.
Pro kolektory 3. a 2. kategorie byly zpracovány „Povodňové plány“, které řeší zejména
minimalizaci škod po povodních.
Pro minimalizaci
škod na navrhovaných kolektorech v územích, kde dochází k zatopení povodní
jsou navrhovány i specielní těsné poklopy na montážní nebo únikové otvory z
kolektoru. Veškeré kolektory 3. kategorie jsou svým stavebním řešením
zajištěny proti ovlivnění povodní s úrovní hladiny Q100 . Realizované kolektory jsou
převážně umístěny v oblastech určených k ochraně před průtoky úrovně
povodně v srpnu 2002.
V centrální části hlavního
města Prahy je touto studií předložen rozklad a odůvodnění rozvoje kolektorové
sítě 2. kategorie do širšího území – viz situační přílohy této dokumentace.
Jedná se zejména o následující rozvojové oblasti :
Napojení
kolektoru Hlávkův most na kolektory RNLS a SPHM
Připravovaný
kolektor 2. kategorie „Hlávkův most“ paralelně
s osou Hlávkova mostu bude zajišťovat propojení vedení tech.
vybavení kolektoru RNLS na straně Prahy 1 na kolektor SPHM na území Prahy
7. Jeho trasa je vedena pod dnem Vltavy.
V současné době se vydává DÚR. Ve výhledu je
navrhováno napojení Kolektoru Hlávkův most do uceleného kolektorového systému
centrální oblasti formou krátkého propojení mezi jižním předmostím mostu a
jámou J 87 na Petrském náměstí (koncový bod prodloužení Kolektoru Centrum I).
Propojení
Centrum I. – Žižkov
Propojení
dvou samostatně provozovaných
kolektorových systémů mezi jámami J 20 na Senovážném náměstí a J 1 na
Havlíčkově náměstí na Žižkově a zajištění nových médií pro rozvojová území
na Zásobní Zahradě a překladového nádraží Žižkov, kde se předpokládá značný
rozvoj bytové a nebytové výstavby.
Rohanský
ostrov
Napojení
nových stavebních aktivit dynamicky se rozvíjejícího území Prahy 8 na
kolektorovou síť Centrum I – prodloužení
na projekčně připravovaný Kolektor Hlávkův most. Možné napojení v komoře
v blízkosti jižního předmostí Hlávkova mostu a vedení v ose Pobřežní
ulice až do křižovatky se Šaldovou ulicí v Praze 8 – Karlíně.
Lokalita
Bubny – Holešovice
Umožnění
rozvoje území v prostoru kolem
stávajícího nádraží Holešovice - Bubny v Praze 7. Rozšíření kolektorové
sítě v úseku mezi severním předmostím Hlávkova mostu (z jámy J 104) do
koncového bodu v křížení ulic Argentinská – Jateční.
Současný systém kolektorů
v hlavním městě Praze je poměrně rozsáhlý, jeho délka je cca
90 km, z toho centrální část Prahy měří v systémech 2. a 3. kategorie
cca 15 km provozovaných kolektorů. V současnosti jsou ve výstavbě Kolektor Vodičkova a Kolektor Václavské
náměstí. Kolektorový systém centra města není nikde propojen na systémy
podpovrchových kolektorů v okrajových částech městských sídlišť.
Systémově nejsou tyto typy kolektorů
propojeny. Kde se dá provozně sledovat funkce obou systémů - je centrální
dispečink kolektorů vybudovaný na Senovážném náměstí.
Oblast středu města Prahy (středisko
Centrum), Centrální dispečink Senovážné náměstí 11, 110 00 Praha 1, dozoruje
kolektory: Celetná (Královská cesta), Nová Radnice, Rudolfinum, KCI., KCIA,
Příkopy, Žižkov, Chotkova, SPHM, RNLS, Václavské náměstí trasa A, Smetanovo
divadlo.
Pro ostatní sídlištní kolektory jsou
kolektory rozděleny na dvě oblasti :
Oblast Západ (středisko
Jihozápadní Město – Stodůlky), dispečink Hostinského 1618, 155 00 Praha 5,
dozoruje kolektory: Jihozápadní Město(JZM) – I, Řepy – II, Ruzyně – Dědina, Barrandov
– I a Radotín – Berounka + kolektorové podchody,
Oblast Východ (středisko
Jižní Město), dispečink Hráského 1900, 148 00 Praha 4, dozoruje kolektory: Ďáblice, přednádražní
prostor Vysočany, Černý Most (ČM) II, Jižní Město (JM) – II západ, JM – I,
Horní Měcholupy – Petrovice a Modřany – Komořany + kolektorové podchody.
Toto
technické řešení bezvýkopového uložení vedení technického vybavení řešené
vesměs jako sdružený kanál, kde stropní deska je zároveň pochůzí úroveň
chodníku je vhodné pro napojování povrchových objektů situovaných trvale při
stejné straně technického kanálu. Oboustranné odbočování je také technicky
řešitelné, ale zvětšuje nadměrně průřez kanálu s ohledem na dimenze hlavně
trubních řadů. Velký průřez kanálu pak ztrácí ekonomickou výhodnost. Řešení
s užitím technických kanálů, je vhodné pro omezené kratší úseky v úrovni
sekce domů ( jako tomu bylo při panelové výstavbě), nebo bloku domů,
v klasické staropražské výstavbě. Bylo by řešením při umístění do vnitrobloků
staré zástavby, nebo do sídlišť s vzájemnými odstupy staveb při nichž jsou
zelené pásy.
Technický
kanál obecně jako druh sdruženého vedení inž. sítí pod ulicí je evidován jak
v ČSN 73 7505, tak i v evropských státech. Jedná se o stavební
podpovrchový kanál, který lze řešit jako kanál a) neprůlezný (přístupný
pouze odklopením krycí desky, která je zároveň chodníkem, nebo částí
komunikace, popř. lze jej řešit jako kanál b)
průlezný, který je rozměrově vyšší a umožňuje prohlídky sítí provádět
z vnitřku kanálu. Má světlou výšku 1500 mm a je průlezný, střední část
mezi sítěmi je 900 mm široká. V zahraničí se používají technické
kanály pro uliční rozvody vody, plynu,
el. energie, telefonů a uličního
osvětlení tam, kde to skladba inž. sítí, četnost a dimenzování dovoluje
(Francie, SRN).
Technické
kanály je možno umisťovat tam, kde není dostatek místa z výškových a
šířkových limitů ulic pro umístění jak vlastní trasy kolektoru, tak i samotných
inženýrských sítí pokládaných úložně dle ČSN 73 6005. Výhoda použití
technických kanálů je v malé náročnosti na zemní práce a hloubku založení,
výškově je možno využít nadloží kanalizačních stok, kabelových kanálů aj.
Šířkově je kanál vhodný do historických úzkých ulic, ve kterých není možno
použít jinou konstrukci sdruženého vedení inženýrských sítí. Nesporné výhody
tohoto řešení oproti úložnému vedení přitom lze citovat naprosto stejné jako u
kolektorů 3. kategorie. Uložené vedení
tech. vybavení jsou v kanále
přístupné, kontrolovatelné a snadno udržovatelné, inspekce lze provádět
pojízdnou kamerou. Větší varianta technického kanálu – kanál průlezný navíc
umožňuje provádět osobní inspekci
provozu inž. sítí. Stropní deska kanálu je zároveň konstrukcí chodníku nebo
ulice, včetně požadovaného provedení dlažby v historicky náročných částech
města.
Řešené
území zahrnuje oblast Starého Města, Nového Města, Malé Strany a Smíchova.
Katastrálně se řešené území nachází na katastru Prahy 1, Prahy 2, Prahy 3,
Prahy 5, Prahy 7 a Prahy 8. Kolektory jsou nadále zařazovány a popisovány dle
účelu do dvou kategorií : kolektory 2.
kategorie a kolektory 3. kategorie.
Charakteristika
kolektorů 2. kategorie
Návrh nových doplňujících tras vycházející z prognóz rozvoje širších
oblastí města přesahujících jeho centrální oblast :
·
Napojení Kolektoru Hlávkův most na Kolektor Centrum I. -
Karlín
Zavázání
připravované investice (v současné době
se dopracovávají připomínky k DÚR) do uceleného kolektorového
systému centrální oblasti formou krátkého propojení mezi jižním předmostím
mostu a jámou J 87 na Petrském náměstí (koncový bod prodloužení Kolektoru
Centrum I. a návazný bod pro prodloužení do oblasti Karlína nazvané „Kolektor Karlín“ ) . Hlubinná trasa
v profilu A.
·
Lokalita Smíchov - jih
Prodloužení
ze základního křížení tras v TK 502 (ulice Na bělidle – Staropramenná na
trase Centrum – Smíchov) jižním směrem
do prostoru ul. Na Valentince – Hořejší nábřeží . Záměr
: podpoření rozvoje území v prostoru uvolněném po severní části Smíchovského nádraží
·
Propojení
Centrum – Žižkov
Propojení dvou samostatně provozovaných kolektorových systémů mezi jámami
J 20 na Senovážném náměstí a J 1 na Havlíčkově
náměstí na Žižkově .
·
Lokalita Rohanský
ostrov
Napojení nových stavebních
aktivit dynamicky se rozvíjejícího území Prahy 8 na kolektorovou síť Centrum I.
– prodloužení Karlín na projekčně připravovaný Kolektor Hlávkův most. Možné napojení v komoře
v blízkosti jižního předmostí Hlávkova mostu a vedení v ose Pobřežní
ulice až do křižovatky se Šaldovou ulicí v Praze 8 – Karlíně.
·
Lokalita Bubny
– Holešovice
Umožnění rozvoje území
v prostoru kolem stávajícího
nádraží Holešovice - Bubny. v Praze 7. Rozšíření kolektorové sítě
v úseku mezi severním předmostím Hlávkova mostu (z jámy J 104) do
koncového bodu v křížení ulic Argentinská – Jateční.
Řešení kolektorů
3. kategorie - Oblast Starého
Města
Kolektor Soukenická
Trasa je vedena ve stejnojmenné
ulice, napojuje se na kolektor Revoluční v komoře pod křižovatkou ulic
Revoluční, Dlouhá, Soukenická. V závěru přechází do Petrské ulice a je
ukončena v jámě J 87 – místo napojení na prodlouženou trasu kolektoru
2. kategorie Centrum I. Hlavní těžní šachta je situována na Petrské ulici.
Příčný profil je navrhován typu „B“..
Trasa je volena tak aby bylo možno využít mělké ražby s 2m nadložím,
v některých úsecích bude třeba vzhledem ke stávajícím inženýrským sítím
volit hlubší polohu nivelety pod kanalizacemi.
Kolektor Široká - Vězeňská
Navrhovaný distribuční kolektor
je nejen zásobovací pro zástavbu starého historického centra, ale tvoří i
propojení a zokruhování s kolektory:
Rudolfinum, , Nová Radnice ( realizované) a kolektor Dlouhá. S tím je
propojen odbočnou větví vedenou z Kozího náměstí - Kozí ulicí do šachty na
křižovatce ulic Dlouhá – Kozí – Masná. Trasa kolektoru je navrhována jako
podpovrchová v typovém profilu „B“, nadloží max. 2m.
Kolektor Dopravní Soutěska
Karlovy lázně
Návrh tohoto krátkého úseku
kolektoru byl vyvolán již v minulosti daným územím, jeho dopravním
zatížením s ohledem na nemožnost zajištění náhradní tramvajové dopravy a
téměř nerealizovatelnou rekonstrukcí inž. sítí. Navrhuje se trasa mezi -
koncovou šachtou provozovaného kolektoru Rudolfinum s ukončením v prostoru
křižovatky ulic Smetanovo nábřeží – Náprstkova. V ul. Karoliny Světlé bude nutno situovat těžní
šachtu.
Odbočná větev z kolektoru je z výhodou situována
na Anenské náměstí k provozované jámě J 50 kolektoru Centrum I.
Tento kolektor je nutno provádět pouze v rámci rekonstrukce
tramvajové tratě v otevřeném paženém výkopu metodou podpovrchového
kolektoru, viz popis výše. Při
podrobném prověření lokální situace je možno v návrhu počítat
i s kombinací metod (podpovrchový / ražený kolektor). Z hlediska
náročnosti tohoto kolektoru na možný tranzit některých důležitých inž. sítí
v ulici a zároveň zajištění funkce distribučního kolektoru se navrhuje
příčný profil typu „A“.
Oblast Nového
Města
Kolektor Národní
Hlavní
trasa je navržena pod Národní třídou s vymezením koncových komor
v prostoru před Národním divadlem (ulice Divadelní), na druhé straně
v rozšíření chodníku před Jungmannovým náměstím. V prostoru nároží
Mikulandská - Národní je situována jáma J 71 jako kontaktní místo se
zásobovacím kolektorem 2. kategorie Centrum II. Poloha nivelety kolektoru je
navrhována v hlubší úrovni pod kanalizaci, příčný profil typu „A“.
Odbočná větev vycházející z přímého pokračování
Kolektoru Spálená na křižovatce stejnojmenných ulic pokračuje ulicí Na Perštýně, kde se lomí do ulice Skořepka a
končí na Uhelném trhu (napojení na koncovou jámu J 48 provozovaného kolektoru
2. kategorie Centrum I ). Druhá krátká odbočná větev je vedena
z křižovatky Národní – Voršilská do ulice Karoliny Světlé
Kolektor Spálená
Navazující
distribuční kolektor na kol. Národní a jeho trasa je navrhována pod ulicí
Spálenou po celé délce ulice až na
Karlovo náměstí po ul. Myslíkova. Z hlavní trasy je navržena odbočná větev
do ul. Lazarské (zokruhování s kolektorem Vodičkova) V případě
rekonstrukce tramvajové trati lze kolektor řešit jako podpovrchový, ražený
mělkou ražbou, příčný profil typu „B“, Realitou však zřejmě bude hlubší poloha kolektoru pod kanalizací
běžná v centru města.
Kolektor Myslíkova
Navazující
na křižovatce se Spálenou ulicí - na výše popsaný kolektor a pokračující
západním směrem až k ústí ulice do nábřeží (před Mánesem). Odbočná větev
do Pštrossovy ulice umožní zásobování „Vojtěšské čtvrti“ (jak bylo kdysi
studijně uvažováno).
Kolektor Václavské náměstí -
horní část
Pro funkčně
důležité propojení kolektorů Václavské náměstí trasy „B“ a „C“ dol. část,
realizovaný kol. CI.A , kolektor Vodičkova a kol. Štěpánská, je navrhován v horní polovině Václavského náměstí
distribuční kolektor. Z oboustranného vedení bude dávána časová přednost
levostranné trase, která zokruhuje vedení inženýrských sítí mezi provozovanými,
resp. dokončovanými kolektorovými trasami – zejména mezi ulicí Jindřišskou (a
z ní odbočující větví Kolektoru Vodičkova do šachty Š 17b) a ulicí
Opletalovou (napojení na šachtu Š 37).
Trasu je nutno zkoordinovat s konstrukcí navrhovaných
podzemních parkingů ve střední části
náměstí. Výškové vedení tras je navrhováno pod úrovní kanalizačních stok, těžní
šachty bude možno provést min. na čtyřech místech střední části náměstí. Příčný
profil kolektoru se navrhuje
v profilu „A“.
Kolektor Štěpánská
Tento
kolektor je navrhován po celé ose ulice od napojení na Kolektor Václavské
náměstí – pravá horní část až ke křižovatce s Ječnou ulicí.
Z prostorového uspořádání stávajících sítí vychází návrh do úrovně pod
kanalizaci, se situováním těžních šachet v místech rozšířených chodníků.
Profil kolektoru se navrhuje typu „A“.
Odbočné větve jsou z tohoto kolektoru jsou navrženy do
ul. Na Rybníčku I a do ul. Malá Štěpánská. Na konci trasy u ulice Ječné je
možné napojení na technickou komoru
kolektoru Ječná.
Kolektor Ječná
Kolektor
v této trase je navrhován
v celém rozsahu ulice mezi vyústěním ulice Kateřinské (návaznost na provozovaný Kolektor Centrum I. a připravovaný Kolektor Centrum – Smíchov).
a Karlovým náměstím. Trasa je ukončena kolmou větví po východní straně náměstí
- s napojením jak na dokončovaný Kolektor Vodičkova (3. kategorie), tak i
na připravované a výhledové Kolektory Centrum – Smíchov a Kolektor Centrum II.. Předpokládaný profil je navrhován typ „B“.
Při vedení trasy kolektoru pod tělesem tramvaje, by bylo
možné navrhnout podpovrchové řešení
vybudované v otevřené pažené rýze - souběžně s generální rekonstrukcí
tramvajové tratě. Jelikož však tato oprava byla uskutečněna, bude nutné
situování ve větší hloubce, zpravidla pod vedením kanalizace a kabelovodů.
Z kolektoru je navržena odbočná větev do ulice Lípové.
Zde je i situovaná první těžní šachta, druhá je navržena v prostoru
křižovatky ulic Ječná - Kateřinská.
Kolektor Dopravní Soutěska Vyšehrad
Již dříve a dlouho sledovaný problém se stavem vedení tech. vybavení v tunelové komunikaci pod Vyšehradskou skálou lze definitivně řešit jedině krátkým kolektorem vyraženým pod skalní stěnou Vyšehradu na úrovni inž. sítí. Jedná se o dílo které by bylo napojeno na uliční vedení tech. vybavení pomocí technických komor.
Oblast Malá
Strana
Kolektor Dopravní Soutěska Karmelitská - Letenská
Tento
kolektor je navrhován pod ulicemi Karmelitskou a Letenskou od křižovatky Újezd
až po Klárov. Trasa je po celé délce vedena pod tělesem tramvajové tratě.
V mnohých místech, zejména v ul. Letenské se jedná o dopravní soutěsky, stejné jako byla v předchozích
odstavcích popsána soutěska u Karlových lázní. Specifickou úpravou bude třeba
řešit výstup Letenská – Klárov, kde dochází ke křížení s podpovrchovým
kanalizačním sběračem v nepříznivých inženýrsko geologických poměrech
(říční náplavy).
Celá trasa navrhovaného kolektoru lze realizovat
kombinovanou metodou mělké ražby a metodou podpovrchové trasy. Využití
generální rekonstrukce tramvajové tratě - jako vhodné sloučení stavebních prací
a zásahu do životního prostředí - bude zřejmě málo reálné, neboť od doby
zpracování úvodních studií v roce 1990 již proběhlo několik oprav
tramvajové tratě (včetně generálních).
Kolektory 2. kategorie, jejich trasy jsou navrhovány
jako ražené ve větších hloubkách převážně ve skalním podloží. Niveleta je
volena tak, aby práce probíhaly v podloží jen minimálně narušeném účinky
zvětrávání a tedy jen s minimálním vlivem na povrch, zástavbu a sítě.
Složitější situace nastává u tras spotřebních kolektorů 3. kategorie, které jsou výškově situovány co nejblíže spotřebiteli, tedy pouze do nutných do hloubek pod terénem. Tím dochází k bezprostřednímu ovlivnění povrchové zástavby, inženýrských sítí, jakož i dopravy a provozu města. K tomu přistupují vesměs nepříznivé inženýrsko geologické poměry terasových písků a štěrků (ve spodních partiích zvodnělých), ve kterých jsou trasy kolektorů raženy. V těchto podmínkách je třeba při stavbě realizovat individuální stavebně konstrukční a statická zajišťující opatření. Tato opatření jsou diferencovaná podle zastižené lokality, charakteru a statického stavu zástavby, charakteru a zejména stavu inženýrských sítí , jakož i rozsahu dopravních opatření (zejména při dotčení MHD).
Obrazová příloha :
UPRAVENÉ
VZOROVÉ PŘÍČNÉ ŘEZY ŘEŠENÝMI KOLEKTORY
KOLEKTOR 2. KATEGORIE TYP B
KOLEKTOR 3. KATEGORIE TYP A
KOLEKTOR 3. KATEGORIE TYP B
KANÁL NEPRŮLEZNÝ
KANÁL PRŮLEZNÝ