MUZEUM A
NAUČNÁ STEZKA
Úvodem
Na jednom z údolních svahů šumavského podhůří,
sevřeném na jihu táhlým masivem vrchu Křížovka (765 m) a na severní straně
lesnatými stráněmi výšiny s Kalvárií (726 m), leží v nadmořské výšce 637 m
bývalé královské horní město, dnes osada ve správě obce Velhartice, Hory Matky
Boží. Za svůj vznik vděčí báňským pracím na zlatonosných náplavech a
stříbronosných ložiskách ve svém okolí, jež původně malé hornické sídliště
povýšily na prahu 16. století do řady horních měst.Bohužel minulost zachovala
jen nečetná písemná svědectví, která by mohla blíže osvětlit období aktivních
důlních prací. A tak svědectví o nich podávají dnes již jen pozůstatky v terénu
v podobě odvalů po středověkém rýžování, tak zvaných sejpů či hrůbat, a
mnohaset metrů dlouhé pásmo hald hlušiny a propadlin důlních děl.Pokusme se
přesto aspoň částečně poodhalit roušku zakrývající minulá století a vrátit se
do dob, kdy vznikaly první dřevěné domky v hornické osadě, jež bývala zprvu
zvána Stříbrnými horami u Velhartic, záhy však Mariánskými horami (Montes Mariani)
či Městečkem naší milé Paní (Bergstadtl unserer Lieben Frau, Muttergottesberg,
Frauenstadt). Jí byla Kristova matka Marie, do jejíž ochrany horníci jako své
patronce svěřili své životy, zasvětili jí kostel a jejím jménem nazvali i své
město.
Dolování v
matkobožském revíru - trocha historie
Již v průběhu 10. až 12. století se v obci a jejím
okolí rýžovalo zlato, což dokazují zbytky rýžovnických sejpů, nebo také
"hrůbat" podél říčky Ostružné a jejích přítoků. Další zbytky
rýžovnických sejpů jsou v mokrosuckém údolí podél potoka a cesty do Mokrosuk v
délce asi 3,5 km ve směru sever - jih, na které navazují z pozdější doby také
hornické haldy a obvaly. Také podél potoka, tekoucího od Hor Matky Boží k
Drouhavči jsou zbytky rýžovnických prací až po jeho ústí do Ostružné.
První zmínky o dolování jsou doloženy zápisem v
"Horní knize" z 19. 11. 1519, kde je uvedeno, že dolová pole na jámě
Sv. Anny byla propůjčena panu Baltazaru Bohuchválovi a několik dní poté byla
dolová práva na "Náleznou jámu Matky Boží"propůjčena panu Jiřímu
Popelovi z Lobkovic. Snad právě název
této jámy Matky Boží se stal základem pro pojmenování celého důlního revíru
jako "matkobožský". V roce 1520 je už použit název osady Hory Matky Boží
u Velhartic.
V okolí Hor Matky Boží jsou rozsáhlé zbytky po
dolování stříbrných, olověných a ojediněle i měděných rud a také zlata. Přesto,
že písemné zprávy o hlubinném dobývání rud se zachovaly až z počátku 16.
století, lze podle nepřímých důkazů předpokládat rozkvět dolování již ve 14.
století. Za vlády Jana Lucemburského byly ze zdejšího zlata raženy mince.
Doposud se nepodařilo lokalizovat řadu dolů a štol,
které byly v provozu v první polovině 16. století. Mezi tato stará díla patří
první dědičná štola sv. Kryštofa, Svatánálezná jáma, jáma sv. Anny, Jáma Matky
Boží, zvaná také jámou Naší milé Paní, dále pak šachty sv. Barbora, sv. Václav,
Marie Magdalena, Abraham, Mauritius, Mikuláš, Zikmund, sv. Trojice, Zabořená
stará šachta, Na svini, kde se vyskytovaly i železné rudy a Stará nálezná jáma.
K nim také patří později otevřené jámy Apolonia, Nálezná jáma David, Šachta
Pěti bratří, Nálezná jáma u Červené žíly, důl Osel, sv. Jiří, Suchý smrk,
Nebeský Pán, sv. Merten, Selský důl, Švihovský důl, sv. Michal, sv. Trojice a
sv. Kateřina. Poslední dva byly již v roce 1551 zatopeny.
Hluboká dědičná štola byla podle předpokladů ražena
z údolí pod obcí západním směrem ke střední skupině dolů. Její jméno, ani ústí
na povrch se nedochovaly. Dalšími štolami byly dědičné štoly Vavřinec a
Šmelcířská.
Z tohoto výčtu důlních děl je možno oprávněně
usuzovat, že také v první polovině 16. století bylo dolování velmi úspěšné.
Nejvýznamnější doklady o starém dolování jsou patrné
v terénu jižně od obce, směrem k východnímu úpatí vrchu Křížovka, kde je dosud
zachováno 16 velkých obvalů, propadlin a hald 8 až 10 m vysokých. Toto pásmo se
táhne od cesty z Pozorky k hájovně Žďár (obr.č.1). Dědičná štola odváděla vodu
z dolů na Křížovce do Kalného potoka, tekoucího do Svojšic. Na uvedené obvaly
navazuje řada rýžovnických sejpů v pásmu dlouhém asi 300 m.
Ke Křížovce směřuje ještě další pásmo propadlin a to
od silnice do Mokrosuk. Toto menší pásmo je jihovýchodně od obce.
Severovýchodně od Křížku při cestě do Lešišova je osamělá halda a u cesty do
Drouhavče jsou dvě asi 3 m hluboké propadliny s haldou.
Na jihovýchodním svahu kopce Kalvarie, severně od
obce,jsou také zachovány zbytky po starých hornických dílech, převážně v okolí
kapliček Křížové cesty, která kruhem obchází kapli Proměnění Páně. Vedle kaple
je nevysychající studánka, napájená pravděpodobně vodou vytékající ze staré
opuštěné štoly (obr. č. 2). Východně, těsně u turistické cesty do Kolince lze
spatřit odval bývalého dolu Antonína Paduánského. Severním směrem od kaple, pod
hřebenem směřujícím ke kopci Holub se na pokraji lesa a sousedící louce nachází
sedm velkých propadlin v délce asi 100 m. Největší z propadlin má průměr kolem
6 m a je 4 m hluboká. Pravděpodobně bylo v tomto prostoru ústí štoly dolu sv.
Michala.
Ve dvacátých letech 16. století byla pod Křížovkou
postavena stříbrná huť, jejíž stavební objekty se však nedochovaly. Po roce
1562 byla již většina dolů opuštěna a hornické práce začaly upadat. Úpadek
dolování trval až do počátku 18. století, kdy zde dolování úplně zaniklo.
Ve druhé polovině 19. Století byly zahájeny pokusy o
obnovu dolování. Pod vrcholem kopce Holub byl vyhlouben důl Antonín Paduánský a
na severním svahu kopce Křížovka byla hloubena jáma Františka Serafinského,
zvaná také dolem Jana Křtitele. Další důkaz byl otevřen u cesty do Drouhavče a zbyla
po něm 2 až 3 m hluboká propadlina s haldou. Všechny uvedené pokusy o obnovu
těžby však nebyly úspěšné.
Roku 1914 bylo obnoveno jedno z ústí štol pod
Křížovkou, ze kterého vytéká čistá důlní voda. Tento zdroj kvalitní vody je po
řadu let využíván k napájení místního koupaliště.
Doklady o historické hornické činnosti lze nalézt i
v širším okolí, např.podél cesty od obce Petrovice k Velharticům v Pichelském
údolí jsou patrné zbytky po rýžování a rýžovnické sejpy jsou téměř v
nepřetržité řadě i podél Ostružné od Velhartic ke Kolinci. Na hlubinných dolech
byly dobýváno již ve 13. století což dokládají staré doly na na úbočí kopce
Borku (Jámay Trojice a Nálezná III a štola sv. Martina-obr.č. 3) a v okolí
osady Horního Staňkova. Rozvět dolování spadá do období poloviny 16. století,
kdy byla v údolí Ostružné postavena stříbrná huť. Koncem 16. století nastal
úpadek dolování a již nikdy k oživení nedošlo. Zbytky dolování nalezneme i v
okolí Mokrosuk, Drouhavče, Svojšic a Kašovic.
Dolování v matkobožském revíru však nemělo dlouhého
trvání a jeho rozmach je datován na počátek 16. století, kdy majitel
velhartického panství, kam nově vzniklá osada Hory Matky Boží správou patřila,
pan Zdeněk Lev z Rožmitálu, svým vlivem u dvora a na základě dobrých výsledků
dolování rozvoj šachet urychlil. Významnou podporou rozmachu dolování v revíru
bylo udělení výsad malé hornické osadě, kdy
ji český král Ludvík Jagellonský dne 12. listopadu 1522 povýšil na
královské horní město s mnohými právy, jako např. přidělení
městského
znaku a vlastní pečeti, pořádání trhů, právo pivovárečné, opevnění města
(obr.č.4) apod. Výstavba města se uskutečnila v letech 1522 - 1530 jehož
základem je velký obdélníkový rynek s kostelem Jména Panny Marie na východní
straně náměstí. Na konci 16. století však došlo k úpadku těžby, horníci odešli
na příbramsko a do opuštěných domků se stěhovali řemeslníci s okolí, v převážné
míře tzv. králováci - svobodní lidé z blízkých královských rychet, znalí
rukodělných prací potřebných pro venkov. Katastr města zahrnoval převážně
pozemky pro těžbu a postrádal pozemky pro zemědělské využití. Ty byly v držení
sousedních obcí.
Součástí hmotného kulturního dědictví obce je i
kaple Proměnění Páně z roku 1842 s Křížovou cestou postavenou v roce 1863 na
popud p. faráře Pavla Fortunáta.okolo kaple na jižním svahu kopce Kalvarie
(dříve Vrch, nebo Holubí vrch).Jednotlivá zastavení křížové cesty jsou tvořena
zděnými kapličkami. Od roku 1980 jsou Hory Matky Boží osadou ve správě obce
Velhartice.
Místní muzeum
Muzeum v Horách Matky Boží bylo otevřeno v srpnu
1995 jako stálá výstava historie bývalého královského horního města a západní
části šumavského regionu v okolí Sušice. Podnětem ke zřízení muzea byla snaha
soustředit a pro budoucnost zachovat
upomínky na způsob života tohoto kdysi hornického a později
řemeslnického městečka, obklopeného převážně zemědělským krajem. K této snaze
přispěla i nastalá situace využít objekt bývalé školy po uzavření Mateřské
školy (obr.č. 5).
Exponáty muzea tvoří jednak již zmíněné stopy po
hornické činnosti v regionu rozmístěné v okolí obce a začleněné do naučné
stezky, jednak exponáty a dokumenty o historii města ve vlastním muzeu (obr.č.
6,7).
Hlavním exponátem, který byl také podnětem ke
zřízení stálé výstavy, je divadelní opona z roku 1900 (obr.č.8). Oponu
namaloval zdejší rodák, malíř pokojů Jan Valdman ve svých jednadvaceti letech,
když předtím namaloval 14 obrazů do kapliček jednotlivých zastavení Křížové
cesty na Kalvarii. Opona zachycuje pohled na Hory Matky Boží ve středověké
podobě a je zajímavým dokumentem o vývoji obce. Návštěvník může spatřit velké
náměstí ve tvaru obdélníku vymezené řadovou zástavbou přízemních domků bez
dvorů a hospodářských objektů. Nejsou zde ani žádné výstavné budovy, snad jen
"horní úřad s horním hejtmanem", který sídlil v objektu dnešní fary,
jak by o tom mohl svědčit dřívější název "na havířské", je honosnější
budovou. Místní havíři a později řemeslníci bydleli ve skromných domech.
O četnosti a různorodosti řemesel vypovídá místopis
z roku 1836. V něm je možno zjistit, kdo v domku bydlel, čím se živil, jak
četná byla rodina, jak se kde říkalo po chalupě apod. Jsou uváděna řemesla:
punčochář, zedník, švec, truhlář, pekař, bednář, trakslíř (soustružník),
krupař, tabáčník, papírník atd. Exponáty v muzeu připomínají některé tyto
činnosti. Pro hospodáře z okolních vesnic se spřádala ovčí vlna (kramplování) a
pletly se punčochy, kazajky a spodní prádlo. Rozšířena byla i ruční výroba
obuvi s bohatou vlastní historií. Jako doplněk byla i výroba dřevěné obuvi -
dřeváků (nejšle). Z dovážené rohoviny se vyráběly cigaretové špičky a špičky k
fajfkám. Pro potřeby tesařů, truhlářů, ale hlavně pro potřeby státních drah
vyráběla rodina místního kováře Milforta kalibrované nebozezy o průměru až 120
mm (vrtání potrubí, pump, železničních pražců). Po domácku se vyráběly
perleťové knoflíky a krabičky na sirky pro sušickou sirkárnu. Z příležitostných
sezóních prací lze jmenovat "mravenečkářství", tj. sběr mravenčích
kukel, chození s mlýnkem (na lněné semeno), sekání trávy v Alpách atd.
Návaznost prací na široké okolí vytvořila z Hor
Matky Boží přirozené středisko tehdejšího života. Do vzniklé farnosti byly
zařazeny okolní osady Mokrosuky, Lešišov, Pozorka, Cihelna a Drouhaveč, které
patřily do Hor školou a poštou. Rovněž služeb "Spořitel-
ního
a záložního spolku v Horách Matky Boží" využívaly občané širokého okolí. O
životě farnosti vypovídají četné exponáty sakrální, tak i fotodokumentace.
Školu, dnes již zrušenou, připomínají výpisy ze školní kroniky a drobné školní
předměty. Dále je zde zdokumentována i činnost dobrovolných hasičů,
tělovýchovné jednoty Sokol a dalších spolků a hudebních těles.
Život obyvatel pošumavského kraje přibližuje
instalovaná výminkářská světnička včetně opisu postupní smlouvy, která právní
formou zajišťovala starým lidem klidné dožití (obr.č.9).
Samostatnou část výstavy představuje pohled do
minulosti městečka spojenou s hornickou činností, která svým prudkým vývojem
dala vzniku městečka základ. Je zde opis
listiny českého krále Ludvíka Jagellonského z 12. Listopadu 1522, kterou
povyšuje Hory Matky Boží na královské horní město s popisem městského znaku a
vyobrazení městského pečetidla z roku 1560. Rozsah důlních prací přibližují
důlní mapy(obr.č.10) matkobožského revíru. Nalezené hornické nářadí, repliky
kahanů, dobové zobrazení nářadí a postupu prací, názvy šachet a štol, vzorky
hornin - to vše vypovídá o úrovni a způsobech tehdejšího kutání(obr.č.11).
Na závěr prohlídky muzea lze shlédnout dvě
videokazety o historii městečka a některých již zapomenutých řemeslech.
Naučná stezka
- důlní činnost v okolí Hor Matky Boží
Na část muzeálních sbírek a exponátů týkajících se
hornické činnosti v regionu navazuje naučná stezka, která úvodní tematicky
zpracovaný blok informací o důlní činnosti doplňuje ukázkami jejích pozůstatků
přímo v terénu. Jedná se o pásma sejpů, nebo také hrůbat po rýžování zlata,
pásma pinek a odvalů (obvalů) na výchozech žil po hlubinné těžbě stříbrných
rud, ale také ukázka středověkého těžního zařízení - rumpálu, podle kreseb
báňského odborníka té doby Georgia Agricolly(obr.č.12). Trasa naučné stezky
navíc zahrnuje i zdejší kulturní památky (kostel Jména Panny Marie-obr.č.13 a
kaple Proměnění Páně-obr.č.14, Křížová cesta-obr.č.15) a většina zastavení z
celkových 12 poskytuje krásné šumavské scenérie v okolí vrchů Kalvárie a
Křížovka (Rozhledna Svatobor, hrad Velhartice, kostelík Zdouň atd.). Za jasného
počasí lze zahlédnout vrcholky Alp, hrad Kašperk a další pozoruhodnosti.
Naučná stezka začíná souhrnnou informační tabulí na
náměstí proti kostelu (obr.č.16), prvním zastavením je stálá výstava a expozice
muzea. Na každém zastavení je informační tabule s upozorněním na subjekty zájmu
a vysvětlení souvislostí(obr.č.17). Na několika krajních zastavení jsou osazeny
lavičky k odpočinku a relaxaci. Naučná stezka byla otevřena v roce 2000
zásluhou několika nadšenců a sponzorů s přispěním obce a evropského fondu (1000
euro PHARE).
Závěrečné
zamyšlení
Možná někoho napadne se zamyslet nad účelem budování
lokálního muzea, či naučné stezky v zapadlém koutku kdesi na Šumavě. Zda se
nejedná pouze o naplnění snů několika nadšenců. Jaký přínos tato činnost má?
Na tuto otázku mohu s odstupem času odpovědět pouze
kladně. Po 8 letech činnosti muzea a po třech sezónách otevření naučné stezky
zájem o poznání dějin bývalého královského horního městečka roste. Po sametové
revoluci a přechodu na tržní mechanismy v
řízení
ekonomiky dochází i v tomto malebném šumavském kraji k restrukturalizaci
průmyslu a výroben živnostenského typu (staré ekonomické zdroje zanikly a nové
dosud nejsou) a odlivu obyvatel za prací do velkých měst.Často jediným zdrojem
příjmů obyvatel Šumavy je turistický ruch. Do této koncepce činnost, která je předmětem této přednášky,
zcela logicky zapadá.
Zároveň s muzeem vznikl i Spolek přátel muzea v Horách
Matky Boží, v jehož rámci se
pořádají
různé akce a přednášky, zaměřené na regionální historická, či kulturní temata.
Bylo uspořádáno i několik koncertů v místním kostele a výstav fotografií p.
Milforta v prostorách muzea. Poměrně rozsáhlá je i publikační činnost. Během
několika let byly vydány pohlednice divadelní opony, publikace "Po
stezkách dějin Hor Matky Boží","Ševci na Šumavě", dvě
videokazety o Horách Matky Boží, upoutávkové barevné letáky (skládačky) pro
muzeum a naučnou stezku a v rámci oslav 480 let povýšení obce na město byl
vydán barevný nástěnný kalendář. Z tohoto krátkého výčtu je vidět, že muzeum,
respektive lidé kolem něj sdružení, plní i funkci regulátora kulturní úrovně v
obci. Činnost kolem muzea a naučné stezky je v tomto směru nezastupitelná a
každý rozumný správce statků veřejných by měl takovou činnost podporovat.
Použitá literatura :
-
Jiří
Majer: Po stezkách dějin Hor Matky Boží
-
Zdeněk
Paděra: Hory Matky Boží (archivní materiál autora)
-
Antonín
Kopp: Kostel Jména Panny Marie a kaple Proměnění Páně - přednáška
-
Antonín
Kopp: Průvodce muzeem Hory Matky Boží (podkladový materiál)
Obrázek č 5 Budova muzea v Horách Matky Boží
(bývalá škola)
Obrázek č. 6 Ukázka expozice muzea s Permoníkem
Obrázek č. 7 Ukázka expozice muzea
Obrázek č. 12 Hornické těžní zařízení – rumpál podle
Agricoly (zastavení č. 9)